5g

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

5g

Indlæg af david mondrup »

Hey - med fare for at starte en tråd som muligvis senere må lukkes ned, så bringer jeg spørgsmålet om 5g netværket op her. Det dukker efterhånden dagligt op i mit FB feed, og hver gang males der med den store skræmme-pensel. I følge de overskrifter der er plads til i FB feed formatet (altså, "plads til" sådan forstået at de fleste, inkl. mig, vist kun læser kortere budskaber på FB), så vil 5g allermindst betyde at vi alle får kræft og at insekterne uddør. Lidt mere dramatiske udlægninger slår bl.a. på, at masterne skal stilles op med 30 meters mellemrum, og at fugle falder døde til jorden hvis de flyver for tæt på. Jeg prøvede at researche lidt via google, og fandt bl.a. ind på et site der via en uunderbygget og stærkt tendentiøs konsekvenskæde nåede frem til at forudse menneskehedens undergang ved indførsel af 5g.

Som det måske fremgår mellem linjerne, så er jeg skeptisk over for skeptikerne. Sprogbrugen og kildevalget (de steder hvor der overhovedet er en kilde) får alle mine sølvpapirshat- og konspirationsteori-alarmklokker til at bimle og bamle. Men findes der noget oplysning der fortæller, at stråling med så lavt et energiniveau som mobilsignaler kræver, selv til 5g datamængder, er komplet harmløse? Eller er jeg helt off, og er mobilindustrien ved, på bedste James Bond superskurke maner, at ofre menneskeheden på profittens alter? Eller ligger sandheden et sted i midten?

Som antydet i starten; jeg ved at det sandsynligvis er kontroviersielt, og at der kan komme følelser i kog. Lad os holde det civilt, OK?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg vil være kontroversiel og påstå, at ingen her på forum, har så meget reel viden, at de kan sige for eller imod på et oplyst grundlag.

Jeg vil afvente de første tilfælde af popcorn-hjerner rundt omkring, før jeg tager stilling.

Det er straks noget andet med det Huawei-udstyr ... :-P

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SustainerPlayer skrev:Jeg vil være kontroversiel og påstå, at ingen her på forum, har så meget reel viden, at de kan sige for eller imod på et oplyst grundlag.
Det vil jeg umiddelbart gætte på at du har ret i. Det, jeg måske først og fremmest efterlyser er kilder, der ikke stammer fra websites med navne som "stopstraaling.nu" eller "treehuggersunited.org". Gerne noget der lugter af peer reviewed videnskab med en eller anden form for akademisk backing.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

GSM netværket har siden starten været mistænkt for al mulig dårligdom lige fra synsforstyrrelser til hjerne svulster.

Mig bekendt ligger der ikke nogen konkrete resultater som beviser noget.

Hvis jeg skulle vælge at være angst for noget stråling, så blev det nok nærmere den naturlige forekomst af radon eller noget lignende.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Valget af den kinesiske samarbejds-partner er det reele problem i den danske 5G verden ,... det er til gengæld noget der skal tages ultra alvorligt ,... og som slet ikke bør have lov at blive ført til ende IMHO

Bare mit bidrag, og mening, (som jeg ikke føler behov for at vende yderligere på et internet-forum)

Jeg kan iøvrigt ikke se at emnet her burde være svært at debattere på en anstændig måde for dem der måtte ønske dette :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

DUBTEMPLE skrev:Valget af den kinesiske samarbejds-partner er det reele problem i den danske 5G verden ,... det er til gengæld noget der skal tages ultra alvorligt ,... og som slet ikke bør have lov at blive ført til ende IMHO
Hetzen imod Huwawei handler udelukkende om hvilket firma / land der får den næste store aftale på 5g infrastruktur på verdensplan.

Der er ingen evidens for at Huawei overvåger og / eller har plantet hardware chips eller software i deres produkter til dette formål. Det er blevet testet af et af USA's førende it-sikkerhedshuse.

Det handler udelukkende om at tilsværte Huawei så USA kan få foden indenfor markedet, der er domineret af kineserne.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Hey - med fare for at starte en tråd som muligvis senere må lukkes ned, så bringer jeg spørgsmålet om 5g netværket op her. Det dukker efterhånden dagligt op i mit FB feed, og hver gang males der med den store skræmme-pensel. I følge de overskrifter der er plads til i FB feed formatet (altså, "plads til" sådan forstået at de fleste, inkl. mig, vist kun læser kortere budskaber på FB), så vil 5g allermindst betyde at vi alle får kræft og at insekterne uddør. Lidt mere dramatiske udlægninger slår bl.a. på, at masterne skal stilles op med 30 meters mellemrum, og at fugle falder døde til jorden hvis de flyver for tæt på. Jeg prøvede at researche lidt via google, og fandt bl.a. ind på et site der via en uunderbygget og stærkt tendentiøs konsekvenskæde nåede frem til at forudse menneskehedens undergang ved indførsel af 5g.

Som det måske fremgår mellem linjerne, så er jeg skeptisk over for skeptikerne. Sprogbrugen og kildevalget (de steder hvor der overhovedet er en kilde) får alle mine sølvpapirshat- og konspirationsteori-alarmklokker til at bimle og bamle. Men findes der noget oplysning der fortæller, at stråling med så lavt et energiniveau som mobilsignaler kræver, selv til 5g datamængder, er komplet harmløse? Eller er jeg helt off, og er mobilindustrien ved, på bedste James Bond superskurke maner, at ofre menneskeheden på profittens alter? Eller ligger sandheden et sted i midten?

Som antydet i starten; jeg ved at det sandsynligvis er kontroviersielt, og at der kan komme følelser i kog. Lad os holde det civilt, OK?
Jeg har brugt nogle timer på at læse op på det. Både for og imod.

Jeg har dog ikke på imod-siden fundet andet end grund til stor skepsis omkring troværdigheden af deres argumenter. Stort set hver gang der henvises til en eller anden undersøgelse, så ender det med at det kan skydes ned. Fejlcitater, taget ud af kontekst, kraftigt manipuleret eller bare direkte sølvpapirshatargumenter.

Så vidt jeg forstår, så er 5G ikke én slags teknologi, så at overhovedet skære 5G over én kam virker lidt utroværdigt fra imod-siden. Meget af teknologien er eksisterende og brugt (unden sundhedsproblemer for mennesker eller dyr) i mange år i hele landet.

Som SustainerPlayer siger, så bliver ingen af os eksperter på et par timer, men baseret på løgnene og retorikken, så hælder jeg til at anti-5G'ere kan slå sig sammen med folk der tror GMO-grøntsager er kræftfremkaldende, at man ikke skal vaccinere sine børn, og at 9/11 var et inside job.

Når det er sagt, så skal man altid være skeptisk og benytte forsigtighedsprincippet med ny teknologi. Mennesket har ikke den bedste track record hvad angår at passe på naturen eller vores helbred, og bieffekter bliver ofte talt ned eller gemt væk fordi der er store økonomiske interesser på spil.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bredal187 skrev:
DUBTEMPLE skrev:Valget af den kinesiske samarbejds-partner er det reele problem i den danske 5G verden ,... det er til gengæld noget der skal tages ultra alvorligt ,... og som slet ikke bør have lov at blive ført til ende IMHO
Hetzen imod Huwawei handler udelukkende om hvilket firma / land der får den næste store aftale på 5g infrastruktur på verdensplan.

Der er ingen evidens for at Huawei overvåger og / eller har plantet hardware chips eller software i deres produkter til dette formål. Det er blevet testet af et af USA's førende it-sikkerhedshuse.

Det handler udelukkende om at tilsværte Huawei så USA kan få foden indenfor markedet, der er domineret af kineserne.
Ikke mere end andre amerikanske og engelske producenter og software virksomheder ligger under for NSA, CIA og MI5 i hvert fald. Der er backdoors alle mulige steder, mon ikke det gælder Huawei og Kina også.

Her et link til en af verdens mest troværdige aviser om emnet:
https://www.theguardian.com/us-news/201 ... -companies

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Helt sikker. Nu blev Huawei brugt fordi hetzen er styret imod dem og fordi "folk" tilsyneladende tror på propagandaen. Enhver nationalstat i krig, ville bede firma bag udenlandsk-it-infrastruktur til at samle data.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Første hit:
Abstract
The spread of radiofrequency electromagnetic fields (RF-EMF) is rising and health effects are still under investigation. RF-EMF promote oxidative stress, a condition involved in cancer onset, in several acute and chronic diseases and in vascular homeostasis. Although some evidences are still controversial, the WHO IARC classified RF-EMF as “possible carcinogenic to humans”, and more recent studies suggested reproductive, metabolic and neurologic effects of RF-EMF, which are also able to alter bacterial antibiotic resistance.

In this evolving scenario, although the biological effects of 5G communication systems are very scarcely investigated, an international action plan for the development of 5G networks has started, with a forthcoming increment in devices and density of small cells, and with the future use of millimeter waves (MMW).

Preliminary observations showed that MMW increase skin temperature, alter gene expression, promote cellular proliferation and synthesis of proteins linked with oxidative stress, inflammatory and metabolic processes, could generate ocular damages, affect neuro-muscular dynamics. Further studies are needed to better and independently explore the health effects of RF-EMF in general and of MMW in particular.

However, available findings seem sufficient to demonstrate the existence of biomedical effects, to invoke the precautionary principle, to define exposed subjects as potentially vulnerable and to revise existing limits.
An adequate knowledge of pathophysiological mechanisms linking RF-EMF exposure to health risk should also be useful in the current clinical practice, in particular in consideration of evidences pointing to extrinsic factors as heavy contributors to cancer risk and to the progressive epidemiological growth of noncommunicable diseases.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3917308143
Agostino Di Ciaula
Division of Internal Medicine, Hospital of Bisceglie (ASL BAT), Bisceglie, Italy
International Society of Doctors for Environment (ISDE), Arezzo, Italy
En lidt mere farvet artikkel:
Abstract
The popularity, widespread use and increasing dependency on wireless technologies has spawned a telecommunications industrial revolution with increasing public exposure to broader and higher frequencies of the electromagnetic spectrum to transmit data through a variety of devices and infrastructure. On the horizon, a new generation of even shorter high frequency 5G wavelengths is being proposed to power the Internet of Things (IoT). The IoT promises us convenient and easy lifestyles with a massive 5G interconnected telecommunications network, however, the expansion of broadband with shorter wavelength radiofrequency radiation highlights the concern that health and safety issues remain unknown. Controversy continues with regards to harm from current 2G, 3G and 4G wireless technologies. 5G technologies are far less studied for human or environmental effects.

It is argued that the addition of this added high frequency 5G radiation to an already complex mix of lower frequencies, will contribute to a negative public health outcome both from both physical and mental health perspectives.

Radiofrequency radiation (RF) is increasingly being recognized as a new form of environmental pollution. Like other common toxic exposures, the effects of radiofrequency electromagnetic radiation (RF EMR) will be problematic if not impossible to sort out epidemiologically as there no longer remains an unexposed control group. This is especially important considering these effects are likely magnified by synergistic toxic exposures and other common health risk behaviors. Effects can also be non-linear. Because this is the first generation to have cradle-to-grave lifespan exposure to this level of man-made microwave (RF EMR) radiofrequencies, it will be years or decades before the true health consequences are known. Precaution in the roll out of this new technology is strongly indicated.

This article will review relevant electromagnetic frequencies, exposure standards and current scientific literature on the health implications of 2G, 3G, 4G exposure, including some of the available literature on 5G frequencies. The question of what constitutes a public health issue will be raised, as well as the need for a precautionary approach in advancing new wireless technologies.
4. Conclusion
Although 5G technology may have many unimagined uses andbenefits, it is also increasingly clear that significant negative con-sequences to human health and ecosystems could occur if it is widelyadopted. Current radiofrequncy radiation wavelengths we are exposedto appear to act as a toxin to biological systems. A moratorium on thedeployment of 5G is warranted, along with development of in-dependent health and environmental advisory boards that include in-dependent scientists who research biological effects and exposure levelsof radiofrequency radiation. Sound regulatory policy regarding currentand future telecommunications initiative will require more careful as-sessment of risks to human health, environmental health, public safety,privacy, security and social consequences. Public health regulationsneed to be updated to match appropriate independent science with theadoption of biologically based exposure standards prior to further de-ployment of 4G or 5G technology. Considering the current science, lack of relevant exposure standards based on known biological effects and data gaps in research, we need toreduce our exposure to RF EMR where ever technically feasible. Laws or policies which restrict the full integrity of science and the scientificcommunity with regards to health and environmental effects of wirelesstechnologies or other toxic exposures should be changed to enableunbiased, objective and precautionary science to drive necessary publicpolicies and regulation. Climate change, fracking, toxic emissions andmicrowave radiation from wireless devices all have something incommon with smoking. There is much denial and confusion abouthealth and environmental risks, along with industry insistence for ab-solute proof before regulatory action occurs (Frentzel-Beyme, 1994;MichaelsMichaels, 2008). There are many lessons we have not learnedwith the introduction of novel substances, which later became pre-carious environmental pollutants by not heeding warning signs fromscientists (Gee, 2009). The threats of these common pollutants continueto weigh heavily on the health and wellbeing of our nation. We nowaccept them as the price of progress. If we do not take precautions but wait for unquestioned proof of harm will it be too late at that point for some or all of us?
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5118300161
Author: https://mdsafetech.org/advisory-board/cindy-russellmd/

==================================================

Jeg har highlightet nogle ting som du ser, men mit overordnede indtryk er at vi mangler mere forskning på området. Problemet er dog at vi ikke rigtigt har nogen kontrolgruppe som ikke har været udsat for 3, 4, eller 5G stråling.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Check denne udmærkede gennemgang af en lang række undersøgelser og påstående.

https://www.androidauthority.com/5g-dangers-895776/

Skrevet i et sprog hvor de fleste kan være med

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Problemet er lidt, at når tingene skal simplificeres, så er der en masse nuancer man mister. Første artikel jeg postede nævner jo faktisk nogle peer-reviewed resultater omkring indflydelse af den her RF EMR på mennesker, men erkender at der mangler mere dybdegående research på området.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes egentlig det link jeg postede er fint, netop fordi opsummerer med respekt for kompleksiteten.

Der er udmærkede kildehenvisninger til alle undersøgelserne (og hvordan de er blevet misbrugt).

Mere kan man vel næppe forvente som almindelig menneske, når man skal forsøge at sætte sig ind i noget komplekst.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Dette er et emne som ingen vil kunne andet end at sidde på hver sin sidde af konspirationsstregen og pege fingre ad hinanden omkring... i får svaret den dag uvildige researchere (dem der ikke selv har snabelen nede i 5G profitten) beviser without a shadow of a doubt, at 5G er skadeligt, for big business har altid været mere ivrige efter at få deres produkter ud, end at undersøge hvilken effekt produkterne har på mennesker... bare tag hele historien om Aspartham som et godt eksempel herpå.

Så det kan stort set være lige gyldigt hvad man tror... det får lov til at blive prøvekørt på os allesammen alligevel, i profittens navn... penge er gud... sådan er det.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det måtte jo ske at denne tråd udviklede sig i generel retning ;-)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forsk ... f-aspartam

Jeg kan ikke udstå Aspartam. Men Sorbitol giver mig ingen problemer.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Holger skrev:Ja, det måtte jo ske at denne tråd udviklede sig i generel retning ;-)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forsk ... f-aspartam

Jeg kan ikke udstå Aspartam. Men Sorbitol giver mig ingen problemer.
Det var nu ikke for at gøre tråden generel, mere for at give et eksempel på, at big business har en evne til at være mere interesseret i at få deres produkter ud, end de er i sikkerheden af deres produkter... og netop Aspartham er et eksempel på, at man efterfølgende har fundet flere tilfælde der tyder på at det er skadeligt for nogle... energi drik er endnu et eksempel på det... så bare at erklære 5G for sikkert, blot fordi dem der skal fremrulle det siger de har undersøgt det og fundet det uskadeligt synes jeg personligt er naivt... problemet er bare, at hvis man tillader sig at nævne det, inden det så er bevist at være skadeligt, så tildeles man ofte sølvpapirshat inden man har set sig om...

Så personligt tror jeg ikke en skid på 5G er sikkert før det har været rullet ud, og effekten af det er set for jeg har ingen tiltro til big business i denne sammenhæng.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sådan lidt apropos...
Screenshot 2019-02-26 at 13.08.11.png

Gad vide om en sølvpapirhat på den størrelse rent faktisk blokerer 5G? :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du indbygger beton-armering hjælper det nok på det!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den historie med fuglene var i øvrigt endnu en løgnehistorie.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det virker som om det er en hot potato ^^

Jeg er i teorien inhabil, fordi jeg arbejder for Norges næst-største teleselskab som netop har tændt den første 5G-mast i december måned.

Alligevel syntes jeg det er værd at se på den forskning/litteratur som er kritisk.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvem bruger man i Norge, nu Huawei røg ud for flere år siden?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg er ret sikker på vi bruger Huawei :-)

Men jeg har intet med selve netværket at gøre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aha, så må noget have ændret sig. Mig bekendt røg de ud fordi de ikke ville oplyse hvilke informationer de brugte/gemte, i retning af det der allerede er omtalt her i tråden.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Husk vi snakker Norge :-) her er de leverandør til både Telenor og Telia, som er de to største netværk.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mike-air skrev:Det virker som om det er en hot potato ^^

Jeg er i teorien inhabil, fordi jeg arbejder for Norges næst-største teleselskab som netop har tændt den første 5G-mast i december måned.

Alligevel syntes jeg det er værd at se på den forskning/litteratur som er kritisk.
Faldt fuglene ned?
- eller var det planlagt rigtigt godt (fuglene er vel på træk i december) så modstandere ikke ville lægge så meget mærke til det :-)

Nyt svar