Fakta-resistens

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: Fakta-resistens

Indlæg af Morten B »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:Hvis vi ser bort fra Heisenbergs usikkerhedsrelation og Gödels ufuldstændighedssætning, så kan vi være rimelig sikre på fakta.
Fakta er, at du dør hvis du falder ud fra et fly i10 kilometers højde. Det vil de fleste sige var et faktum. Men det er bare ikke korrekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Wiki skrev:Vesna Vulović was a Serbian flight attendant. She holds the Guinness world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 metres. Her fall took place after an explosion tore through the baggage compartment of JAT Flight 367 on 26 January 1972, causing it to crash near Srbská Kamenice, Czechoslovakia.
Bum!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det handler også om kontekst, jeg husker en der for ikke så længe siden forsøgte at "modbevise" gud, ved at bruge såkaldte natur-videnskabelige "fakta", som så blev overført til den åndelige verden, i forholdet 1:1 sådan cirka, jævnt underholdende :-)

Øl er gud for nogen, for andre er såkaldte "fakta" åbenbart gud, så kan man jo også fokusere på de "fakta" man syntes er mest belejlige i en given situation, skide smart :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Øl er gud for nogen, for andre er såkaldte "fakta" åbenbart gud, så kan man jo også fokusere på de "fakta" man syntes er mest belejlige i en given situation, skide smart :thumbup:
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev:
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:Hvis vi ser bort fra Heisenbergs usikkerhedsrelation og Gödels ufuldstændighedssætning, så kan vi være rimelig sikre på fakta.
Fakta er, at du dør hvis du falder ud fra et fly i10 kilometers højde. Det vil de fleste sige var et faktum. Men det er bare ikke korrekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Wiki skrev:Vesna Vulović was a Serbian flight attendant. She holds the Guinness world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 metres. Her fall took place after an explosion tore through the baggage compartment of JAT Flight 367 on 26 January 1972, causing it to crash near Srbská Kamenice, Czechoslovakia.
Bum!
https://da.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens

Jeg vil stadig fastholde at man dør af en frit fald fra ti kilometers højde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev: Jeg vil stadig fastholde at man dør af en frit fald fra ti kilometers højde.
Du er godt nok en pessemist David :-)

Ja, "anekdotisk evidens", det er der også mange der klamrer sig til på en usund måde, men hvis der er en del "anekdoter" fra eget levned og virke så behøver man da bestemt heller ikke at tilsidesætte sund fornuft og iagtagelsesevne.

Ordet "anekdote" lugter nogen gange lidt af noget useriøst, hvilket det ikke nødvendigvis er
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

david mondrup skrev:
Morten B skrev:
bredal187 skrev:
Fakta er, at du dør hvis du falder ud fra et fly i10 kilometers højde. Det vil de fleste sige var et faktum. Men det er bare ikke korrekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Bum!
https://da.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens

Jeg vil stadig fastholde at man dør af en frit fald fra ti kilometers højde.
...at man med stor sandsynlighed dør... ville nok være mere faktuelt korrekt, i en diskussion om fakta :-)

Andre der overlede højder man ville sige var 100% dødelige er:

• Juliane Diller - 3 Kilometer
• Shayna Richardson - 3 Kilometer
• Michael Holmes - 4.3 Kilometer
• Steve Fossett - 6.7 Kilometers

Fakta er relativt :-)


Juliane Diller overlevede en hel barndom med efternavnet Diller. Det er en "accomplishment" i sig selv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det kan hurtigt blive en debat om statistik, hvor man så vil se en aftagende kurve mod nul jo højere op i luften man starter med at smide folk af fly. Og det stastiske materiale skal være meget stort, før man får andre resultater end bare "0 overlevende" når vi kommer flere kilometer op.

Det får mig til at tænke på når de benytter partikelacceleratoren i CERN for at prøve at skabe meget sjældne partikler. De angiver som regel deres resultaters hyppighed i "sigma", som er en nørdet måde at angive på, hvor sjældent man får et forkert resultat. Man kunne sikkert angive det her eksempel på samme måde, og sige at "hvis man smider en person ud fra et fly, vil han dø med en sikkerhed på 6 sigma". (Ved ikke om det lige ville være 6). Så en statistiker ville nok sige at man dør hvis man hopper ud fra et fly, men hvis man smider flere hundredetusinde mennesker ud fra forskellige fly, så kan det godt være der er en enkelt eller to der faktisk overlever.

At kalde det for et "faktum" at man dør af at hoppe ud fra et fly, synes jeg er acceptabelt. Men man kan godt vælge at se det anderledes, hvis man virkelig ønsker at "vinde" en eller anden internet-debat. Man kunne også bare gå en tur.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg er fuldstændig enig og mit eksempel var egentlig bare ment som at fakta sjældent eksisterer, da det ofte handler om hyppighed / procenter / statistik og derfra acceptabel afvigelse af normen.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

En ældre debat jeg syntes illustrere denne tråd meget godt var da Özlem Cekic beskyldte Pernille Vermund for fake news i live debat hos Clemens.

Det viste sig dog at hun tog fejl, men på trods af alle "beviser" står Özlem Cekic fast :-D Det skyldes af Özlem Cekic ikke anerkender tidligere dømte kriminelle indvandrer som en del af statistikkerne, hvis de har afsonet straf, for så er de "jo ikke kriminelle" mere :lol:



Fakta-Resistent :shock:

Edit: Videoen er ret hård og ikke for sarte sjæle.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fakta - det tager kun 5 minutter, men vi vil gerne have, du bliver lidt længere.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg tror det handler meget om sammenhængen. Hvis man forsøger at bruge fakta til at lukke en debat, og man ikke selv er i en myndighedsrolle, så tror jeg ikke at man kommer langt. Der er jo mange forskellige slags fakta, så der er en vis magt forbundet ved at udvælge og fastholde at bestemte fakta skal være gældende.

Der er hellere ikke nogen fakta der kan stå alene og er hævet over debat, undersøgelse og vurdering op imod andre forhold. Fakta er på den måde udtryk for information der fremkommer gennem et bestemt blik på en ting eller situation. Mao er det ikke sikkert at alle fakta gør en forskel i forhold til en bestemt vurdering.

Viden derimod, er fakta som er systematisk vurderet i en bestemt brugs sammenhæng, og her spiller mere ind end selektive fakta.

Nyt svar