Planlagt forældelse bør forbydes!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Planlagt forældelse bør forbydes!

Indlæg af mediumaevum »

https://politiken.dk/forbrugogliv/digit ... et-levetid

Planlagt forældelse er et princip inden for industriel design, hvor elektroniske produktet er designet - helt bevidst - til at gå i stykker efter x-antal år eller x-antal ganges brug.

Jeg mener at denne slags design bør forbydes, hvis ikke på EU-plan, så om ikke andet i Danmark. Det kan simpelthen ikke passe at vi tillader sådan noget.

Nu har jeg dog oplevet nyeste skud på stammen inden for planlagt forældelse:

For lidt tid siden købte jeg en ny bærbar PC til at tilslutte tv'et, istedet for en gammel mini-pc, som ikke kunne trække så mange film, uden at hakke.

Nå, men jeg forsøger at tilslutte den med HDMI til TV'et, fra 2010. Intet billede. Videoformat ikke understøttet. Samme problem på ét af mine forældres TV fra 2015 (endda et smart-tv). Intet signal. Men på deres nyeste fjernsyn kunne den godt. Med det samme - intet problem. Fik at vide af IT-supporten jeg havde købt pc'en hos, at det var pga. mit fjernsyn var forældet til de nye signaler/formater for HDMI...

Så jeg måtte punge ud nu også for et nyt TV...

Hvad fanden er meningen?

HDMI er vel for fanden HDMI. Der er ingen grund til at ændre på signalerne, og så endda på en måde så det ikke er bagudkompatibelt!

Iøvrigt mener jeg vi bør tage ved lære af Østeuropa i gamle dage på den front:

Som der står i artiklen:
»Det ses desværre ofte, at man indretter sit reparationssystem sådan, at det knap kan betale sig at reparere produkterne i forhold til at købe nyt. Her kan man lære noget fra det gamle Østeuropa, hvor butikkerne var forpligtet til at have et lager med reservedele til de produkter, som de solgte,« siger han.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:https://politiken.dk/forbrugogliv/digit ... et-levetid

Planlagt forældelse er et princip inden for industriel design, hvor elektroniske produktet er designet - helt bevidst - til at gå i stykker efter x-antal år eller x-antal ganges brug.

Jeg mener at denne slags design bør forbydes, hvis ikke på EU-plan, så om ikke andet i Danmark. Det kan simpelthen ikke passe at vi tillader sådan noget.

Nu har jeg dog oplevet nyeste skud på stammen inden for planlagt forældelse:

For lidt tid siden købte jeg en ny bærbar PC til at tilslutte tv'et, istedet for en gammel mini-pc, som ikke kunne trække så mange film, uden at hakke.

Nå, men jeg forsøger at tilslutte den med HDMI til TV'et, fra 2010. Intet billede. Videoformat ikke understøttet. Samme problem på ét af mine forældres TV fra 2015 (endda et smart-tv). Intet signal. Men på deres nyeste fjernsyn kunne den godt. Med det samme - intet problem. Fik at vide af IT-supporten jeg havde købt pc'en hos, at det var pga. mit fjernsyn var forældet til de nye signaler/formater for HDMI...

Så jeg måtte punge ud nu også for et nyt TV...

Hvad fanden er meningen?

HDMI er vel for fanden HDMI. Der er ingen grund til at ændre på signalerne, og så endda på en måde så det ikke er bagudkompatibelt!
HDMI er ikke HDMI og har sådan set ikke været det i adskillige HDMI generationer.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Nogle forbrugere forventer hele tiden, at teknologien konstant forbedres.

Nogle forbrugere forventer hele tiden, at alt er som det plejer at være.

Nogle forbrugere forventer, at de selv er uden ansvar for at sætte sig ind i tingene.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Det har jeg godt nok aldrig hørt om andre der har prøvet .

Har selv et tv stående der er, hold nu fast, tilbage fra 2004, og har aldrig oplevet problemer med nogen enheder. Hverken bærbare, stationær fra 2018 med Quadro p1000 kort, google Chrome , Xbox , PlayStation eller noget som helst andet der køre HDMI.

Hvilken kombi snakker vi her ?

Imeb jeg skrev så jeg lige Sustained’s svar.

Havde sku ikke tænkt over det ændrede sig, da jeg selv aldrig har oplevet det :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Nogle forbrugere forventer hele tiden, at teknologien konstant forbedres.

Nogle forbrugere forventer hele tiden, at alt er som det plejer at være.

Nogle forbrugere forventer, at de selv er uden ansvar for at sætte sig ind i tingene.
Men man bør som minimum skrive eller på anden måde gøre det klart for købere af elektroniske produkter, at de ikke er kompatible med f.eks. skærme/TV fra X-antal år tilbage.

Man bør også som minimum skrive en forventet levetid på apparaterne, udover garantien. Dvs. man bør skrive, at det her TV forventes til en levetid på X år. Og så bør det iøvrigt forbydes at installere chips som tæller ned til nul, og gør produktet ubrugeligt, uden at det er grundet slid.

Vi savner helt klar ny lovgivning på det her område, som beskytter forbrugerne!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den korte version er nok, at OP prøver at proppe et højere opløsning signal ind i et tv, der ikke kan modtage dette signal. Det er som sådan ikke HDMI-standardens skyld.

Men der er muligvis løsninger til dette.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev: Nogle forbrugere forventer hele tiden, at teknologien konstant forbedres.

Nogle forbrugere forventer hele tiden, at alt er som det plejer at være.

Nogle forbrugere forventer, at de selv er uden ansvar for at sætte sig ind i tingene.
Men man bør som minimum skrive eller på anden måde gøre det klart for købere af elektroniske produkter, at de ikke er kompatible med f.eks. skærme/TV fra X-antal år tilbage.

Man bør også som minimum skrive en forventet levetid på apparaterne, udover garantien. Dvs. man bør skrive, at det her TV forventes til en levetid på X år. Og så bør det iøvrigt forbydes at installere chips som tæller ned til nul, og gør produktet ubrugeligt, uden at det er grundet slid.

Vi savner helt klar ny lovgivning på det her område, som beskytter forbrugerne!
Fair nok. I min optik blander du nu en her masse ting sammen i en pærevælling. Jeg orker ikke rigtigt diskutere 17 sideløbende ting på en gang. Så jeg trækker mig pænt ud af tråden igen med tak for i aften. :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

SustainerPlayer skrev:Den korte version er nok, at OP prøver at proppe et højere opløsning signal ind i et tv, der ikke kan modtage dette signal. Det er som sådan ikke HDMI-standardens skyld.

Men der er muligvis løsninger til dette.
Ja, det giver god mening :) Så vil man stå med et “intet signal”

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:
SustainerPlayer skrev:Den korte version er nok, at OP prøver at proppe et højere opløsning signal ind i et tv, der ikke kan modtage dette signal. Det er som sådan ikke HDMI-standardens skyld.

Men der er muligvis løsninger til dette.
Ja, det giver god mening :) Så vil man stå med et “intet signal”
Jeg satte den til 1920*1080. Det var det mit TV kørte med af opløsning. Og det fungerede på andre enheder før da.
Men ikke på den nye bærbare, som ikke kunne sende signalet. Havde forsøgt at slå alverdens ting og sager fra det nye HDMI 2.1 som ikke var der i 1.3 (TV), men de var allerede slået fra (de kunne slet ikke slås til).

Som sagt, jeg fik at vide i butikken, at mit TV var for gammelt til de nye HDMI-standarder.
SustainerPlayer skrev: Fair nok. I min optik blander du nu en her masse ting sammen i en pærevælling. Jeg orker ikke rigtigt diskutere 17 sideløbende ting på en gang. Så jeg trækker mig pænt ud af tråden igen med tak for i aften. :)
Min tråd var nu ikke kun omkring HDMI og manglende bagudkompatibilitet. Det handler i lige så høj grad om den generelle mangel på respekt over for forbrugerne fra producenternes side, som beviseligt rotter sig sammen om ikke at have reservedele til ældre produkter, køleskabe mm. til bevidst decideret planlagt forældelse - dvs timer-indstillet destruktion. af produkterne og over til manglende bagudkompatibilitet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Har godt nok aldrig hørt om at forskellige HDMI versioner ikke er kompatible, og har aldrig oplevet det selv.

Jeg har mange forskellige skærme, tv, computere, spilkonsoller i variende HDMI versioner, og alt virker fint sammen. TV'et er ganske gammelt.

Skal ikke kunne sige om det nye HDMI 2.1 volder problemer med gamle tv. Men det burde være fuld bagud-kompatibelt hvis man søger rundt på nettet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Der er lidt deja-vu over det: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=76503
:oops:

Den havde jeg glemt. Undskyld!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vi fortsætter der.
skriver noder

Låst