Medielicens - hvorfor ikke ens for alle?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Medielicens - hvorfor ikke ens for alle?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil rigtig gerne høre det dér gode argument for, hvorfor jeg som enlig beboer skal betale det samme som en hel familie på 8.

Hvorfor skal folk slippe billigere i licens bare fordi de bor sammen? Hvorfor ikke lade licensen være:

1. Personlig medielicens. Dvs. alle betaler pr. person, istedet for pr. husstand.

2. Indkomstbaseret (ligesom al anden tvangsopkrævning af de-facto skatter)?

Og hvorfor skal licensen kun gradvist omlægges til medieskat i hht. forliget? Hvorfor ikke bare stoppe fra dag 1 med husstandslicensen, og lade det være en personlig medieskat fra nu af?

Jeg er såmænd enig med blå blok i at medielicensen skal omlægges til en personlig medieskat. Alt andet er da uretfærdigt.

Men jeg mener ikke at DR skal have beskåret deres budget. Det er jo grotesk. Det er vores eneste kilde til neutral (så godt som neutralitet kan blive) og mangfoldig (så godt som mangfoldighed kan blive) sendeflade, i modsætning til de store medier som er lukkede bag betalingsmure. Det medfører kun fake news og facebook-news og andet skrammel.

Og så bør politikerne iøvrigt blande sig fuldstændigt helt og holdent uden om, hvilke dokumentarer og nyheder der skal sendes. Det tangerer jo politiker- og statscensur.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg har aldrig betalt licens, så jeg kan desværre ikke deltage i diskussionen [emoji106][emoji16]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ditto, det bruger vi heller ikke her. :thumbup:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men det kommer alle så til nu ...

EDIT: Jeg er ikke en del af "I andre ..." ... trættende - jeg skal huske, at holde mig ude af de forvrøvlede debatter. :|
Senest rettet af SustainerPlayer ons 14. nov 2018 09:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

I gamle dage betalte jeg radio licens. Jeg hørte vildt meget radio, og det var ikke så mange penge, men da radio og tv licensen blev lagt sammen, holdt jeg op med at betale licens og har ikke gjort det siden.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum; helt enig! Medielicensen er en skat med social skævside der vil noget. Det skal bare ændres hurtigst muligt.

I andre; jeg tror sgu også bare jeg vil holde op med at betale skat til de ting som jeg ikke bruger, og som jeg ikke lige bryder mig om. Uanset om det så er en skat der er besluttet af et demokratisk flertal.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu slipper vi ikke for den, desværre.

Jeg kommer stadig ikke til at se eller høre DR (eller andet radio/tv). Idiotisk underholdning og mikrofonholderi for politikerne fylder størstedelen af sendefladen.

Demokratiets tyranni og politikernes grådighed gør det stadig ikke moralsk ok at opkræve penge for noget der burde være frivilligt.

Veje, hospitaler, skoler? Ja. Statsstyret fjernsyn? Nej.

Jeg støtter pt. mere intelligente, uafhængige og kritiske medier som The Guardian og Wired.

Det budget skal ikke udhules af staten.

Min underholdning og filmkunst køber jeg on demand.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Så vidt, jeg ved , skal man da betale medielicens, hvis man har en smartphone, pc, laptop eller anden enhed som har adgang til internettet.
Jeg syntes også at man skal betale over skatten.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

david mondrup skrev: I andre; jeg tror sgu også bare jeg vil holde op med at betale skat til de ting som jeg ikke bruger, og som jeg ikke lige bryder mig om. Uanset om det så er en skat der er besluttet af et demokratisk flertal.
En licens er ikke skat. Det ville jo også være dumt at købe en parkeringslicens i kbh, hvis man ikke ejer en bil, bare fordi staten stiller parkeringspladser til rådighed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Folk der selv aflønnes helt eller delvist af skat, kultur-middler, osv, har skægt nok lidt svært ved at se hvorfor andre ikke nødvendigvis kan se det rimelige i dette

Forudsigeligt nok stemmer de folk også typisk på et parti der sørger for at hold deres egen mulepose fuld og fyldig

Hvor demokratisk samfundets valg er kan der sættes spørgsmålstegn ved

Mener som Holger staten kun skal involvere sig i det HELT basale, hvad "kunsten" angår ungår vi så også smags-dommeriet om hvem der skal støttes, køen af fedterøve på jagt efter midler, samt det fact at man prostituerer sig som kunstner ved at sutte på andre folks tvangs-indrevne penge.

Reel kunst skal såmænd nok overleve, og det gør ikke spor hvis der kommer bare en smule mere selection basseret på "the fittest of the fittest" :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det bedste kunst blev lavet i en tid hvor ordet statsstøtte ikke eksisteret. Der skulle man rent faktisk være dygtig for at få penge til at lave kunst.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:Det bedste kunst blev lavet i en tid hvor ordet statsstøtte ikke eksisteret. Der skulle man rent faktisk være dygtig for at få penge til at lave kunst.
H.C. Andersen levede også på nas ,... men det var så i lidt højete grad nogen der SELV havde valgt at støtte ham :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

True true :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ægte demokrati ville jo være at man skal betale én eller anden form for % skat, men at man selv placerer hvor det skal bruges, det ville blive kaos de første år, indtil de flyder de rigtige steder hen. Så bliver folk dovne og gider ikke sætte sig ind i alle de felter det skal fordeles på, så de smider det i puljer og stoler på at dem der styrer dem vil fordele dem klogt. For at optimere processen smider man alle puljer under samme administration (politikkere), det bryder folk sig så ikke om så pengestrømmen daler. Administrationen ansætter så en inkasso-sherif til at få pengene ind (SKAT) og så står vi samme sted igen.
Ja der er en masse trælse huller i vores system, som desværre bliver misbrugt af nogle, og andre kan ikke tåle at få "magt". MEN, der er ikke mange andre landes systemer vi ville bytte lige over med.

Dog burde priserne på mange ting justeres voldsomt!
Så kommer der afgifter på nødder, så på vanilje, biler er helt latterligt, strøm koster alt for meget. Men licens er jo noget vi giver til hinanden... PFFFF... sikke noget latterligt pjat!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Ægte demokrati ville jo være at man skal betale én eller anden form for % skat, men at man selv placerer hvor det skal bruges, det ville blive kaos de første år, indtil de flyder de rigtige steder hen. Så bliver folk dovne og gider ikke sætte sig ind i alle de felter det skal fordeles på, så de smider det i puljer og stoler på at dem der styrer dem vil fordele dem klogt. For at optimere processen smider man alle puljer under samme administration (politikere), det bryder folk sig så ikke om så pengestrømmen daler. Administrationen ansætter så en inkasso-sherif til at få pengene ind (SKAT) og så står vi samme sted igen.
:lol: Ikke helt usandt.

Jeg holder mere af den schweiziske model, som er det tætteste på såkaldt direkte demokrati der findes i verden. Der stemmer man ofte og direkte på konkrete, lokale forslag. Det ser ud til at fungere det meste af tiden.

Men jeg kender også en schweizer som foretrækker Danmark fordi ejendomme overalt i Schweiz er meget dyre fordi det er et arealmæssigt meget lille og attraktivt land. Desuden mener han, at det primært er middelklassen og højere samfundsklasser der lever bedst.

Der er meget lav moms og virtuel skattefrihed op til 400k om året (agtigt), men til gengæld koster sundhedsforsikringer, osv. Det betyder at de laveste indtægter får uproporionale leveomkostninger.

Der samler Danmark til trods for alle vores samfundsmæssige dårligdomme stadig bedre op i bunden den sociale mobilitet (aka. "The American Dream") har bedre vilkår i Danmark. Det synes jeg er sympatisk også selvom det koster i skat.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Der kan skrives mange (flere) bøger om hvordan man laver en rationel offentlig sektor og finansierer den. Det er en spændende og super-ideologisk diskussion. Personligt vil jeg hellere arbejde politisk for at vi ikke skal betale til NATO og EU end jeg vil kaste mig ud i ikke at betale. Jeg er med på, at det kan være en politisk handling ikke at betale, hvis man mener at kunne få noget (politisk) ud af det, meeeen der er vi vist ikke nået til pt, så der må arbejdes med andre politiske midler.

Til gengæld er der så en enkelt faktuel detalje, Holger har forkert fat i: Wired (som jeg med glæde læser hver dag!) er hverken uafhængig eller kritisk. Det er et medie, der indgår i en pænt stor mediekoncern (Advance Publications), ejet af nogle personer, som er så velhavende, at de ikke kan undgå at være betydningsfulde, både politisk og finansielt (Bill Gates-typer). Bare for at slå hovedet på sømmet, så har Wireds journalister været mistænkeligt meget på pletten ifm oprøret i Ukraine og borgerkrigen i Syrien - og Obama var chefredaktør på november 2016-udgaven, lige op til præsidentvalget... (https://www.wired.com/magazine/presiden ... its-wired/)
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

The Guardian stod for Edward Snowden-afsløringen, mere uafhængigt (af staten) kan det vist ikke blive.

Wired har en lang række især overvågningskritiske og miljøpolitisk kritiske artikler. Så hvem de præcis er i lommen på er ikke helt klart for mig, men det er ikke umiddelbart de klamme lobbyister. Men de aligner nok mere med demokraterne end republikanerne, så meget er sikkert ;-)

Nyt svar