the songcabinet skrev:Det som måske kunne være spændende at høre om er hvis nogen går med synspunkter, som I mener kunne være fornuftige, men som ikke er med i nogen af partiprogrammerne pt.
Jeg har en del synspunkter som ikke er med i noget partiprogram. Det er typisk hvis man er lidt til den anarkistiske side, så er man ikke dækket af de konventionelle partier.
Anarkismen er ligesom de fleste andre -ismer ikke noget der fungerer særlig godt i praksis, men det gør vores nuværende system nu heller ikke.
Jeg kunne godt tænke mig færre regler, meget lavere skat og lidt mere frihed. Det tror jeg ikke noget officielt parti går ind for, og Liberal Alliance, som var det tætteste match, har vist sig at være principløse og tandløse.
Eller synspunkter som går på tværsaf det politiske spektrum, der kunne give anledning til nye tværpolitiske samarbejder.
Jeg er ked af, at der ikke er mere tværpolitisk samarbejde om de langsigtede globale miljø- og naturudfordringer vi med stor sandsynlighed står over for.
De fleste partier stikker hovedet i busken og tænker på kortsigtet profit. Og de få partier der har det på programmet er enten unuancerede eller hykleriske. Det er jo ikke noget der fordrer samarbejde.
Og alt imens sejler den potentielle katastrofe sig hele tiden nærmere.
En anden trist drejning i Danmark er de mange nye frihedsreducerende forbud (beklædningsregler) og nye overvågningssystemer (ANPG bl.a.).
Den seneste skandale er justitsministerens nye lovforslag om op til 12 års fængsel for at benytte ytringsfriheden til visse former for meningsudbredelser i Danmark. Som sædvanlig er konteksten ikke officielt at knægte ytringsfriheden, men vi ved alle hvordan både politikere og politi misbruger enhver ny lov som det passer dem.
Hvis folk vil sprede deres idéer om nazisme, islamisme, kommunisme, racisme osv. så må man jo tage afstand fra det og lade være med at "købe" ideen, lade være med give dem penge eller stemme på dem.
Fortsat skal man kunne sagsøge under injurielovgivningen, hvis enkeltpersoner bliver angrebet.
Men at tage folks ytringsfrihed fra dem og sætte dem i fængsel kan aldrig være vejen frem til et mere frit samfund.