...eeeendnu et eksempel på at Apple tager røven på forbrugeren

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

f*cking pinligt, Apple....f*cking pinligt!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »



og forsættelsen


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvorfor stoppe der....


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min ellers relativt nye og perfekt vedligeholdte 27" iMac til 17k døde jo også bare lige ude for garantien... kendt problem med dårlig pasta/lodninger. Screwed...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt man altid er gået i en stor bue uden om det firma,..

Sådan vedbliver det det også fremover :-)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har oplevet for mange irriterende hardware-ting med Apple til at jeg er fanboy længere. Designet er stadig flot og mange ting fungerer fint, men en voldsom arrogance over for kunderne er ikke til at tage fejl af.

Stadig en relativt stor fan af deres software og økosystemet med mine iPhone, iPads og Macs kører generelt så nemt, at jeg ikke orker at skifte til trods for at det koster mig uproportionalt mange penge hvert år.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg har haft Windows computere det meste af tiden, - sikke noget lort!! Jeg skiftede til Apple for ca. 7 år siden med iMac 5K, Macbook Pro, iPad, iPhone ( fra 2007 - 2017) uden problemer. Da mit Logicboard røg en tur i min MBP, så skiftede Apple uden beregning efter 4 år.

Ligeledes er Windows noget seriøst lort i forhold til Mac OS, og iOS spiller væsentlig bedre end Android.

MEN, når det kommer til spilcomputer - så holder jeg kæft! :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Rosenfeldt skrev:Jeg har haft Windows computere det meste af tiden, - sikke noget lort!! Jeg skiftede til Apple for ca. 7 år siden med iMac 5K, Macbook Pro, iPad, iPhone ( fra 2007 - 2017) uden problemer. Da mit Logicboard røg en tur i min MBP, så skiftede Apple uden beregning efter 4 år.

Ligeledes er Windows noget seriøst lort i forhold til Mac OS, og iOS spiller væsentlig bedre end Android.

MEN, når det kommer til spilcomputer - så holder jeg kæft! :-D
Der er sket meget på 7 år. på PC fronten.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg tror det er en psykologisk mekanisme der gør at når folk har købt noget der er overpriced, for hvad det er, så er det også svært at inddrømme bagsiderne, både over for andre, men så sandeligt også over for sig selv,...

Nogen år siden, men da jeg kørte Cubase sidst så fortalte Mogens fra Eskildsen mig, at Cubase nu kørte bedre på PC, end på Mac,... det havde ellers været omvendt

Ja, der er sket meget på PC-fronten, men nogen kan have en interesse i at holde fast i den gamle forestilling
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev: Nogen år siden, men da jeg kørte Cubase sidst så fortalte Mogens fra Eskildsen mig, at Cubase nu kørte bedre på PC, end på Mac,... det havde ellers været omvendt
Har det ikke altid gjort det, altså kørt bedst på PC?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Syntes egenligt også der er en de nødvendige valgmuligheder til Android, f eks field-recordere
Vedhæftede filer
Screenshot_2018-11-02-19-23-26.png
Screenshot_2018-11-02-19-23-26.png (1.27 MiB) Vist 1018 gange
/Dub

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Kimex skrev:Der er sket meget på 7 år. på PC fronten.
Helt sikkert! Jeg har blot den opfattelse, at Windows PC’ere ofte har defekte grafikkort, bundkort, og ikke mindst elendige opdateringer af Windows. Jeg har selv været heldig med Apples produkter, at det bare spiller med både hardware og OS. Hermed ikke sagt, at Apples produkter er fejlfrie ...



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:
DUBTEMPLE skrev: Nogen år siden, men da jeg kørte Cubase sidst så fortalte Mogens fra Eskildsen mig, at Cubase nu kørte bedre på PC, end på Mac,... det havde ellers været omvendt
Har det ikke altid gjort det, altså kørt bedst på PC?
De første 2-3 år på PC, lige efter Atari-perioden, frem til de første audio-udgaver, samt VST, var Cubase GANSKE forfærdeligt, hvor Mac-versionerne var nogenlunde,..

Knækkede faktisk nakken på det fordi jeg havde satset

Men så vendte det hele pludselig 180 grader rundt

Så jo, i de sidste mange mange år har PC vist været bedst til Cubase, det er mit indtryk,..

Skiftede selv til S1 ,.. det kører også perfekt på PC

Har ingen probs med W10, overhovedet,..
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Først brugte jeg Cubase på Atari.

Så Cubase på PC i 94-95 tror jeg. Dertef Mac fra midten af halvfemserne op til 1997.

Derefter opdagede jeg Logic som var meget mere stabilt og fleksibelt mht. især MIDI, tror jeg brugte Logic fra 1998 og frem.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Rosenfeldt skrev:
Kimex skrev:Der er sket meget på 7 år. på PC fronten.
Helt sikkert! Jeg har blot den opfattelse, at Windows PC’ere ofte har defekte grafikkort, bundkort, og ikke mindst elendige opdateringer af Windows. Jeg har selv været heldig med Apples produkter, at det bare spiller med både hardware og OS. Hermed ikke sagt, at Apples produkter er fejlfrie ...



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Helt rigtigt. Men det tror jeg man oplever fordi det er en PC jungle derude.
Men jeg har nu et par PC er, som er glimrende.
Det jeg har opleves ved Windows er at det sander til og programmer og drivere kan holde op med at virke. Og ja Microsoftes tvungne opdatereringer stinker. De er ofte elendige. Men deres bøffer bliver som regel hurtigt rettet. Da Microsoft tilbød Windows 10 som en gratis opdatering fra 7 og 8,1, begyndte de på et tidspunkt at opdatere automatisk unden at spørge kunderne først. Og det var langt fra alle PC er, hvor det var uproblematisk, hvis de var født med Windows 7 eller 8,1.
Jeg forstår godt at nogle vælger Mac, selvom de jo faktisk betaler overpris. Der tror jeg at brugerflade er afgørende. Mhst. IPhone og iPad, ser jeg ingen grund til at betale mere for dem, frem for Android telefoner og pads. Jeg sidder selv med en Huwai til en tusse, som jeg fik med et billigt abonnement. På det punkt virker Apple hypet.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

ja apple er mega grådige og arrogante med lorte service.
Men hvis man bruger logic så er der jo ikke så mange valg :)

G3,G4,G5,macbook,Imac,Ipad,iphone,apple cinema display - alle skod undtagen min nuværerende 2012 mac mini - loving it ;)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hackintosh.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Rosenfeldt skrev:
Kimex skrev:Der er sket meget på 7 år. på PC fronten.
Helt sikkert! Jeg har blot den opfattelse, at Windows PC’ere ofte har defekte grafikkort, bundkort, og ikke mindst elendige opdateringer af Windows. Jeg har selv været heldig med Apples produkter, at det bare spiller med både hardware og OS. Hermed ikke sagt, at Apples produkter er fejlfrie ...



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Mange bygger selv deres maskiner og samme sætter ALLE komponenter og det giver selvfølgelig problemer.... Det sker ikke for Apple maskiner da der kun er den løsning der sælges.

Men køber du en pc fra Alienware vil du have samme oplevelse som med Apple, at det bare spiller.

Har aldrig oplevet Dell computere med problemer der ikke var bruger skabte, de steder jeg har arbejdet.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev:Jeg tror det er en psykologisk mekanisme der gør at når folk har købt noget der er overpriced, for hvad det er, så er det også svært at inddrømme bagsiderne, både over for andre, men så sandeligt også over for sig selv,...
Eller klassisk handels skole lære:
De 4 købemotiver

De funktionelle og ikke-funktionelle købemotiver kan inddeles i yderligere 4 kategorier for forbruger-adfærd. Overordnet opererer man med følgende betegnelser: bandwagon effekten, snop effekten, veblen effekten og thrifty effekten.

Bandwagon effekten

Bandwagon effekten er et klassisk eksempel på et ikke funktionelt købemotiv. Begrebet repræsenterer den såkaldte lemminge-effekt, altså forbrugernes tendens til at efterligne hinanden og købe det samme. Det er bandwagon effekten, der gør sig gældende, når et nyt produkt opnår voldsom popularitet på ganske kort tid og bliver en trend, uden at produktet nødvendigvis er særlig godt.

Snob effekten

Snob effekten er ligeledes et ikke funktionelt købemotiv, men her er målet præcis det modsatte end i bandwagon effekten. Kunder, der er drevet af snob effekten ønsker nemlig at adskille sig andre. De ønsker specielle, individuelle varer, som kun produceres i begrænsede omfang, og som eventuelt har en særlig historie tilknyttet.

Veblen effekten

Kunder, der er drevet af veblen effekten, finder deres motivation i ønsket om at vise økonomisk formåen. Her er altså tale om kunder, der køber meget dyre produkter alene med henblik på at vise, at de har råd, for herigennem at opnå prestige og status. Veblen effekten gør sig kun gældende for varer, der er officielt og omsætningsmæssigt anerkendt som eksklusive, eksempelvis Rolex, Jaguar, Armani osv.

Thrifty effekten

Thrifty effekten betegner den købemotivation der ligger i at finde et rigtigt godt tilbud. Kunder, som er drevet af thrifty effekten går altså efter unikke tilbud, alene for at kunne vise omgangskredsen, at de har en særlig evne til at finde rabatter og gode tilbud.
...taget fra: http://news.e-reactor.dk/e-handel/købem ... r-591.html - som også er inde på at Ikke-funktionelle køb jo har noget, med noget så giftigt som social kontrol eller forsøg på det.

I min verden som for tiden er teater og eventteknik, bruges f.eks L-Accoustic og DPA mikrofoner som sikre trumfer - når der skal namedroppes/brownnoses ligesom alle føler sig tvunget til at ignorere latency i ved sammensætningen af digitale enheder, eller jo flere mikrofoner man kan smide efter et trommesæt jo federe lyder det....

Man kan også sammenligne det med en slags post-katolsk afladshandel, bare man smider en masse penge efter noget veletableret har man styr på alibierne.

--sd

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mange bygger selv deres maskiner og samme sætter ALLE komponenter og det giver selvfølgelig problemer.
Netop.
Min PC lære sagde i sin tid, da PCer var langt mere problematiske, at man skulle købe mærkevare, som f.eks Dell.Toshiba,HP ol.
Da man så kunne regne med at komponenterne spillede bedre sammen og de var bedre gennemtestede.
Jeg har dog en Medion PC, med Akoya indmad. Og den har været glimrende. Og jeg har en efterhånden gammel PC, som jeg har fået Aarhus PClager til at samle, og den fungerer fint efter mange år. Og min Tablet er en Huwai, som er glimrende.
Jeg har dog også købt mindre anerkendte mærker, som har været mindre heldige. Så min PC lærers råd om mærkevare er nok ikke så tosset.
For tiden overvejer jeg en Asus Zenbook, men også Dell, som du nævner , er en mulighed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:
DUBTEMPLE skrev:Jeg tror det er en psykologisk mekanisme der gør at når folk har købt noget der er overpriced, for hvad det er, så er det også svært at inddrømme bagsiderne, både over for andre, men så sandeligt også over for sig selv,...
Eller klassisk handels skole lære:
De 4 købemotiver

De funktionelle og ikke-funktionelle købemotiver kan inddeles i yderligere 4 kategorier for forbruger-adfærd. Overordnet opererer man med følgende betegnelser: bandwagon effekten, snop effekten, veblen effekten og thrifty effekten.

Bandwagon effekten

Bandwagon effekten er et klassisk eksempel på et ikke funktionelt købemotiv. Begrebet repræsenterer den såkaldte lemminge-effekt, altså forbrugernes tendens til at efterligne hinanden og købe det samme. Det er bandwagon effekten, der gør sig gældende, når et nyt produkt opnår voldsom popularitet på ganske kort tid og bliver en trend, uden at produktet nødvendigvis er særlig godt.

Snob effekten

Snob effekten er ligeledes et ikke funktionelt købemotiv, men her er målet præcis det modsatte end i bandwagon effekten. Kunder, der er drevet af snob effekten ønsker nemlig at adskille sig andre. De ønsker specielle, individuelle varer, som kun produceres i begrænsede omfang, og som eventuelt har en særlig historie tilknyttet.

Veblen effekten

Kunder, der er drevet af veblen effekten, finder deres motivation i ønsket om at vise økonomisk formåen. Her er altså tale om kunder, der køber meget dyre produkter alene med henblik på at vise, at de har råd, for herigennem at opnå prestige og status. Veblen effekten gør sig kun gældende for varer, der er officielt og omsætningsmæssigt anerkendt som eksklusive, eksempelvis Rolex, Jaguar, Armani osv.

Thrifty effekten

Thrifty effekten betegner den købemotivation der ligger i at finde et rigtigt godt tilbud. Kunder, som er drevet af thrifty effekten går altså efter unikke tilbud, alene for at kunne vise omgangskredsen, at de har en særlig evne til at finde rabatter og gode tilbud.
...taget fra: http://news.e-reactor.dk/e-handel/købem ... r-591.html - som også er inde på at Ikke-funktionelle køb jo har noget, med noget så giftigt som social kontrol eller forsøg på det.

I min verden som for tiden er teater og eventteknik, bruges f.eks L-Accoustic og DPA mikrofoner som sikre trumfer - når der skal namedroppes/brownnoses ligesom alle føler sig tvunget til at ignorere latency i ved sammensætningen af digitale enheder, eller jo flere mikrofoner man kan smide efter et trommesæt jo federe lyder det....

Man kan også sammenligne det med en slags post-katolsk afladshandel, bare man smider en masse penge efter noget veletableret har man styr på alibierne.

--sd
Alt sammen gode eksempler fra virkelighedens verden ,... og jeg lider måske selv lidt af "Thrifty" effekten hvis jeg skal være ærlig :-)

Sidste bemærkning om "aflad" rammer nok også plet, og der er helt klart både snob, social control, og lemming-effect kraftigt i funktion
Kimex skrev:
Mange bygger selv deres maskiner og samme sætter ALLE komponenter og det giver selvfølgelig problemer.
Netop.
Min PC lære sagde i sin tid, da PCer var langt mere problematiske, at man skulle købe mærkevare, som f.eks Dell.Toshiba,HP ol.
Da man så kunne regne med at komponenterne spillede bedre sammen og de var bedre gennemtestede.
Jeg har dog en Medion PC, med Akoya indmad. Og den har været glimrende. Og jeg har en efterhånden gammel PC, som jeg har fået Aarhus PClager til at samle, og den fungerer fint efter mange år.
Hvis man ikke kan finde ud af det mest basale skal man lade andre om at bygge sin PC ,... og så bare slippe slanterne uden at pive :dollargrin:

Men helt ærligt, hvor svært er det ? hvis man er fuldstændig talentløs kan man jo bare kopiere et eksisterende succes build fra KVR, GS,.. el.lign.

Jeg ser ikke valgfriheden ved konfiguration som et problem, TVÆRTIMOD, det er et EKSTRA plus, som man får i tilgift når der vælges PC

Til Hackintosh findes der iøvrigt en lang række færdigprøvede konfigurationer hvis det endeligt skulle være
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Købte selv en helt alm Lenovo Z-710 bærbar for 3-4 år siden på tilbud

Ca 5400 kr, for en god quad-core med 12 GB Ram og SSD, 17" fuld HD display, Absolut ingen problemer, gratis opdatering to W10

https://www.cnet.com/products/lenovo-id ... ive/specs/
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:
Søren Dyhr skrev:
DUBTEMPLE skrev:Jeg tror det er en psykologisk mekanisme der gør at når folk har købt noget der er overpriced, for hvad det er, så er det også svært at inddrømme bagsiderne, både over for andre, men så sandeligt også over for sig selv,...
Eller klassisk handels skole lære:
De 4 købemotiver

De funktionelle og ikke-funktionelle købemotiver kan inddeles i yderligere 4 kategorier for forbruger-adfærd. Overordnet opererer man med følgende betegnelser: bandwagon effekten, snop effekten, veblen effekten og thrifty effekten.

Bandwagon effekten

Bandwagon effekten er et klassisk eksempel på et ikke funktionelt købemotiv. Begrebet repræsenterer den såkaldte lemminge-effekt, altså forbrugernes tendens til at efterligne hinanden og købe det samme. Det er bandwagon effekten, der gør sig gældende, når et nyt produkt opnår voldsom popularitet på ganske kort tid og bliver en trend, uden at produktet nødvendigvis er særlig godt.

Snob effekten

Snob effekten er ligeledes et ikke funktionelt købemotiv, men her er målet præcis det modsatte end i bandwagon effekten. Kunder, der er drevet af snob effekten ønsker nemlig at adskille sig andre. De ønsker specielle, individuelle varer, som kun produceres i begrænsede omfang, og som eventuelt har en særlig historie tilknyttet.

Veblen effekten

Kunder, der er drevet af veblen effekten, finder deres motivation i ønsket om at vise økonomisk formåen. Her er altså tale om kunder, der køber meget dyre produkter alene med henblik på at vise, at de har råd, for herigennem at opnå prestige og status. Veblen effekten gør sig kun gældende for varer, der er officielt og omsætningsmæssigt anerkendt som eksklusive, eksempelvis Rolex, Jaguar, Armani osv.

Thrifty effekten

Thrifty effekten betegner den købemotivation der ligger i at finde et rigtigt godt tilbud. Kunder, som er drevet af thrifty effekten går altså efter unikke tilbud, alene for at kunne vise omgangskredsen, at de har en særlig evne til at finde rabatter og gode tilbud.
...taget fra: http://news.e-reactor.dk/e-handel/købem ... r-591.html - som også er inde på at Ikke-funktionelle køb jo har noget, med noget så giftigt som social kontrol eller forsøg på det.

I min verden som for tiden er teater og eventteknik, bruges f.eks L-Accoustic og DPA mikrofoner som sikre trumfer - når der skal namedroppes/brownnoses ligesom alle føler sig tvunget til at ignorere latency i ved sammensætningen af digitale enheder, eller jo flere mikrofoner man kan smide efter et trommesæt jo federe lyder det....

Man kan også sammenligne det med en slags post-katolsk afladshandel, bare man smider en masse penge efter noget veletableret har man styr på alibierne.

--sd
Alt sammen gode eksempler fra virkelighedens verden ,... og jeg lider måske selv lidt af "Thrifty" effekten hvis jeg skal være ærlig :-)

Sidste bemærkning om "aflad" rammer nok også plet, og der er helt klart både snob, social control, og lemming-effect kraftigt i funktion
Kimex skrev:
Mange bygger selv deres maskiner og samme sætter ALLE komponenter og det giver selvfølgelig problemer.
Netop.
Min PC lære sagde i sin tid, da PCer var langt mere problematiske, at man skulle købe mærkevare, som f.eks Dell.Toshiba,HP ol.
Da man så kunne regne med at komponenterne spillede bedre sammen og de var bedre gennemtestede.
Jeg har dog en Medion PC, med Akoya indmad. Og den har været glimrende. Og jeg har en efterhånden gammel PC, som jeg har fået Aarhus PClager til at samle, og den fungerer fint efter mange år.
Hvis man ikke kan finde ud af det mest basale skal man lade andre om at bygge sin PC ,... og så bare slippe slanterne uden at pive :dollargrin:

Men helt ærligt, hvor svært er det ? hvis man er fuldstændig talentløs kan man jo bare kopiere et eksisterende succes build fra KVR, GS,.. el.lign.

Jeg ser ikke valgfriheden ved konfiguration som et problem, TVÆRTIMOD, det er et EKSTRA plus, som man får i tilgift når der vælges PC

Til Hackintosh findes der iøvrigt en lang række færdigprøvede konfigurationer hvis det endeligt skulle være
Det mest basale, er for mig, at bruge en PC, til det jeg skal bruge den til. Se TV, musik, DAW ol. Lære musik og billedbehandling, og video kommer måske til.
Alt andet PC stof interesserer mig ikke en skid. Så hvorfor bruge tid på at samle en PC og sætte mig ind i hvilke komponenter som er gode, når jeg kan bruge tiden på noget som interessere mig. Jeg reparerer heller ikke Cykel.
Derfor har jeg også overvejet om Mac er det rigtige for mig, Men jeg tror faktisk godt at Dell, HP, Asus, ol.
Kan klare jobbet for mig.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg ved OP graver et problem frem hos en Apple kunde, men kigger man på de generelle tilbagemeldinger fra deres kunder, så score de væsentlig højere end alle andre PC-producenter. Samler man selv en Windows PC til krævende opgaver som spil og musik, så er der ingen tvivl om at man får rigtig meget mere for pengene! Men det forsvare ikke, at Windows altid har været noget l.o.r.t!

Jeg bliver også en smule irriteret over folk som peger på Apples priser - og ikke mindst nedgøre dem der køber deres produkter "som værende dumme nok til at betale så mange penge for et design". Gælder det også de kunder der vælger et B&O tv fremfor et billigt Samsung? Og, hvad med biler ... en lille bil til 120.000 kører ligeså godt og funktionelt som én til 200.000 ... man kunne blive ved her. :)

Apple er meget mere end design for mit vedkommende - det handler om strømlinet hardware- og softwaresystem, der spiller max. Samtidig er det så simpelt, at det næsten er kedeligt. Men det virker overskueligt, og driver-helvede er en by i Rusland.

Låst