Det store pensions bedrag

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Det store pensions bedrag

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nok et skole-eksempel på hvordan folk følger diverse opfordringer, har en naiv tillid, til både staten og finans-sektoren, men er til grin for deres egne sammen-knoklede penge, og bliver rullet i sidste ende:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/anne-pe ... ventninger

Den "gode" gamle metode er: "så tar vi noget du ellers skulle have haft",...

Håndtagende til at dreje på er utallige og designede til formålet

Hende fra artikklen hører bestemt ikke til de hårdest ramte

Opfordring herfra:

1. Sørg for at din obligatoriske arbejdsmarkeds-pension ikke bliver for stor, ja, er det muligt så styr hellere mod at den bliver mindst mulig !!!

(at trække sig tidligt, evt på deltid, kan f.eks være en løsning, så beskattes den noget mindre indtægt heller ikke så voldsomt de sidste år på arbejds-markedet)

2. Sørg for ikke at binde dig til nogen som helst ordninger ud over den obligatoriske arbejdsmarkeds-pension, hverken statslige eller private opsparinger eller ordninger

3. Bliv gerne gældfri, indret med lavt forbrug, samt hav en vis opsparing, men sørg for at opsparingen ikke er bundet op på noget som helst, og at den kan fjernes eller omplaceres hvis den "kommer i vejen" på nogen som helst måde
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Måske er penge i madrassen den bedste løsning after all.....

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, ja folk er voldsomt autoritetstro.

Selvfølgelig er det altid en afvejning af risici hvis man forsøger at beholde lidt flere af ens surtopsparede penge, men som Nordeas formand Bjørn Wahlroos sagde det:

"Finanssektoren er en tunnel, der tager penge fra idioter til folk, der er bedre med penge."

Staten synes at have en lignende arrogance og de fleste borgere glemmer at tage deres forholdsregler.

Min kone har en stor og glimrende tvangspension med mulighed for klumpsumsudbetaling (hvilket vi har tænkt os at benyttes os af), vores ejendom er gældfri ved pensionsalderen og vi har ingen anden gæld. Med en anelse arv, småinvestering og sund fornuft, så skal det nok gå uanset hvad staten finder på af krumspring.

PS. Og så var jeg en af de relativt få der huskede at oprette aldersopsparinger (ikke modregnbar opsparing) til mine børn, selvom den yngste blot var 5 år gammel. Nåede man ikke det inden fristen hvor staten ændrede reglerne sidste år, ja så risikerer dine børn at skulle blive to år ekstra på arbejdsmarkedet langt ude i fremtiden. Lækkert move...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker, det mest sikre i øjeblikket er enten at røve en kommunal- eller statslig kasse.

Mine bankrådgivere hos Macquarie, Santander og Nordea har nogle setups, der giver ret fin forrentning.

Default avatar
Jens Kristian
Medlem
Indlæg: 151
Sted: Nykøbing Mors

Indlæg af Jens Kristian »

Det er ikke nemt at spå især omkring fremtiden :) men tænker også det er en god ide at minimere sin gæld, også er det jo gerne sådan at den der betaler, bestemmer.. og jeg er ret glad for selv at have indflydelse...
Venlig Hilsen

Jens Kristian Østergaard

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har altid sagt det samme: minimér gæld.

Men historien har jo vist, at gæld ikke behøver at være et problem, så længe man vælger en type af gæld, som politikerne typisk har holdt hånden under: flexlånene. Og p.t. har vi jo negativ rente i de helt korte af slagsen, kun bidragssatserne holder udgiften oppe.

Selv billån er meget lavrentede, hvis man finder et ordentligt. Jeg har dog købt min Mercer kontant af principielle årsager.

Så af hensyn til likviditeten kan visse former for gæld være ok og hvis man bor i Nordsjælland vil de fleste former for boliggæld være en god forretning på den lange bane.

Default avatar
Jens Kristian
Medlem
Indlæg: 151
Sted: Nykøbing Mors

Indlæg af Jens Kristian »

Jo men der findes ingen der låner dig penge fordi du har pæne blå øjne... du er en forretning dvs. der skal tjenes penge på dig :)
Venlig Hilsen

Jens Kristian Østergaard

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: Selv billån er meget lavrentede, hvis man finder et ordentligt. Jeg har dog købt min Mercer kontant af principielle årsager.
Gør dig kunsten efter om et par måneder, bare med en tesla i stedet 8-) 8-) 8-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
Holger skrev: Selv billån er meget lavrentede, hvis man finder et ordentligt. Jeg har dog købt min Mercer kontant af principielle årsager.
Gør dig kunsten efter om et par måneder, bare med en tesla i stedet 8-) 8-) 8-)
Cool. Hvad koster den i Norge? :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:
Holger skrev: Selv billån er meget lavrentede, hvis man finder et ordentligt. Jeg har dog købt min Mercer kontant af principielle årsager.
Gør dig kunsten efter om et par måneder, bare med en tesla i stedet 8-) 8-) 8-)
Cool. Hvad koster den i Norge? :)
En S8 fra 2014/15 kan fås for 400k brugt. Det er helt vanvittigt :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er en god pris. :-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

5D80DAF0-D04E-4290-9703-52AC870FA2A3.png
I en by hvor det koster ~50 kr hver gang du kører ind/ud af ringvejen med mindre du har elbil er dette en no-brainer 8-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
I en by hvor det koster ~50 kr hver gang du kører ind/ud af ringvejen med mindre du har elbil er dette en no-brainer 8-)
Vi skal ud og hente konens nye bil i morgen. Det bliver en Suzuki Baleno til 180.000. Den er så "mini-hybrid" ... :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:[attachment=0]
I en by hvor det koster ~50 kr hver gang du kører ind/ud af ringvejen med mindre du har elbil er dette en no-brainer 8-)
Det må kunne gøres billigere ,... prøv at kik efter en brugt Ellert :dollargrin:
Vedhæftede filer
ellert.jpg
ellert.jpg (82.72 KiB) Vist 545 gange
/Dub

Nyt svar