HALD SLOT - Virtuel Fortælling

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

HALD SLOT - Virtuel Fortælling

Indlæg af mediumaevum »

Jeg forsøger at skabe en virtuel historiefortælling med rekonstruktioner som jeg har lavet.

Hjemmesiden kan selvfølgelig nå at ændre meget, men jeg kunne godt tænke mig lidt feedback på det. Jeg forsøger at skabe et professionelt udseende for hjemmesiden, dog kan jeg ikke fjerne reklamen for webnode.com medmindre jeg betaler mig fra det.

Men, udover reklameblokken, hvad tænker i så om denne virtuelle historiefortælling?

Første udstilling er om Hald Slot, man taler om de fem hald'er men her er gengivet de første 3 Hald'er.

Teksten ledsages undervejs af korte animationer/rekonstruktioner samt billeder af hvordan det kunne have set ud.


https://virtualhistory.webnode.dk/

Jeg vil for god ordens skyld sige, at dette kun er på et forsøgsstadie.
Senest rettet af mediumaevum søn 28. okt 2018 00:08, rettet i alt 5 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Dit link giver en 404:
Skærmbillede 2018-10-19 kl. 23.37.03.png

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

det virker her

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Dit link giver en 404:
Er der andre som oplever lignende problemer?

Jeg får ikke fejlen, det virker fint her, både i Firefox på PC og Chrome på tablet - både med og uden Javascript.

Har du prøvet igen?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Virker nu. Det har nok været noget DNS-delay. Kigger det senere [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Virker fint her.
mediumaevum skrev:Jeg forsøger at skabe et professionelt udseende for hjemmesiden, ...
Det lykkes fint, synes jeg. Det eneste jeg savner er mere indhold, og dermed flere menupunkter - men det kommer jo nok med tiden.
... dog kan jeg ikke fjerne reklamen for webnode.com medmindre jeg betaler mig fra det.
Jeg synes reklamen er ret diskret. Jeg ville slet ikke have bemærket den hvis ikke du havde gjort opmærksom på det. Hvis jeg alligevel ville overveje at betale for servicen, så skulle det være for at få en www-adresse der ikke signalerer "gratis web-hosting".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Virker fint her.
mediumaevum skrev:Jeg forsøger at skabe et professionelt udseende for hjemmesiden, ...
Det lykkes fint, synes jeg. Det eneste jeg savner er mere indhold, og dermed flere menupunkter - men det kommer jo nok med tiden.
... dog kan jeg ikke fjerne reklamen for webnode.com medmindre jeg betaler mig fra det.
Jeg synes reklamen er ret diskret. Jeg ville slet ikke have bemærket den hvis ikke du havde gjort opmærksom på det. Hvis jeg alligevel ville overveje at betale for servicen, så skulle det være for at få en www-adresse der ikke signalerer "gratis web-hosting".
Problemet med domænenavne er, at alle oplysninger om køberen er offentligt tilgængelige.

Men jeg regner da med at et museum er villig til at bruge det, hvormed siden alligevel skifter både navn og webadresse, det er bare et udkast til hvordan det kunne se ud, og for at få feedback på om det fanger interessen hos folk.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det ser som sådan fint ud.

Men en pointe, jeg har gjort opmærksom på før et, at indholdet halter kraftigt i forhold til moderne museumsformidling. Det der med herremænd, konger, bisper og tekniske data på bygninger og våben er kun noget, der tiltaler en minoritet af museumgæster.

Der skal noget "kød på" - i form af historier og vinkler, som folk kan relatere til. Det er tit noget, der fortæller om dagligdagen for et almindeligt menneske. Det skal gerne gribe folk på det følelsemæssige niveau.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Det ser som sådan fint ud.

Men en pointe, jeg har gjort opmærksom på før et, at indholdet halter kraftigt i forhold til moderne museumsformidling. Det der med herremænd, konger, bisper og tekniske data på bygninger og våben er kun noget, der tiltaler en minoritet af museumgæster.

Der skal noget "kød på" - i form af historier og vinkler, som folk kan relatere til. Det er tit noget, der fortæller om dagligdagen for et almindeligt menneske. Det skal gerne gribe folk på det følelsemæssige niveau.
Ok.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke:

Dagligdagsfortællinger om almindelige mennesker er da uddebatteret. Enhver ved da hvordan dagligdagen var dengang, fordi alle museer fortæller det. Der skal noget nyt til, noget man ikke har set/hørt om før eller som ikke ret mange ved ret meget om i forvejen.

Der er jo ikke noget ved at gå på museum hvis det fortæller historier som alle andre museer også fortæller. Dvs. samme historie.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Ok.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke:

Dagligdagsfortællinger om almindelige mennesker er da uddebatteret. Enhver ved da hvordan dagligdagen var dengang, fordi alle museer fortæller det. Der skal noget nyt til, noget man ikke har set/hørt om før eller som ikke ret mange ved ret meget om i forvejen.

Der er jo ikke noget ved at gå på museum hvis det fortæller historier som alle andre museer også fortæller. Dvs. samme historie.
Jeg er helt overbevist om at du tager fejl. Enhver ved ikke hvordan dagligdagen var dengang. Man går på museum for at få præcis den historie. Hvilket jo også er grunden til at mange museer vælger at fortælle den.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:Ok.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke:

Dagligdagsfortællinger om almindelige mennesker er da uddebatteret. Enhver ved da hvordan dagligdagen var dengang, fordi alle museer fortæller det. Der skal noget nyt til, noget man ikke har set/hørt om før eller som ikke ret mange ved ret meget om i forvejen.

Der er jo ikke noget ved at gå på museum hvis det fortæller historier som alle andre museer også fortæller. Dvs. samme historie.
Brugerundersøgelser og brugerinterviews fra de sidste mange år giver dig ikke ret.

Anyways - det er ikke dig, der skal levere historien og fortællingerne. Det er museets fag- og formidlingsfolk, der står for den del. Du skal levere en platform og en ramme, de kan putte disse historier og fortællinger ind i. Platformen eller rammen skal så - evt. via meningsfuld interaktion fra gæsterne - kunne give dem de nedslag, som gæsterne er interesserede i.

Den minoritet af nørdede museumsgæster, der er interesseret i kongerækker og årstal, de behøver ikke får dem fortalt - for de kan dem allerede. De er typisk også dem, der henvender sig, for at fortælle, at 20. oktober 1657 var en tirsdag og ikke en torsdag.

Men det er ikke den slags, som størstedelen af museumsgæster tager med sig hjem som en oplevelse.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:Ok.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke:

Dagligdagsfortællinger om almindelige mennesker er da uddebatteret. Enhver ved da hvordan dagligdagen var dengang, fordi alle museer fortæller det. Der skal noget nyt til, noget man ikke har set/hørt om før eller som ikke ret mange ved ret meget om i forvejen.

Der er jo ikke noget ved at gå på museum hvis det fortæller historier som alle andre museer også fortæller. Dvs. samme historie.
Brugerundersøgelser og brugerinterviews fra de sidste mange år giver dig ikke ret.

Anyways - det er ikke dig, der skal levere historien og fortællingerne. Det er museets fag- og formidlingsfolk, der står for den del. Du skal levere en platform og en ramme, de kan putte disse historier og fortællinger ind i. Platformen eller rammen skal så - evt. via meningsfuld interaktion fra gæsterne - kunne give dem de nedslag, som gæsterne er interesserede i.

Den minoritet af nørdede museumsgæster, der er interesseret i kongerækker og årstal, de behøver ikke får dem fortalt - for de kan dem allerede. De er typisk også dem, der henvender sig, for at fortælle, at 20. oktober 1657 var en tirsdag og ikke en torsdag.

Men det er ikke den slags, som størstedelen af museumsgæster tager med sig hjem som en oplevelse.
Ok, men tror du ikke at folk alligevel er interesserede i rekonstruktioner? Jeg mener, når man besøger en ruin må det da falde naturligt at stille spørgsmålet "hvordan så det ud?" og hvordan det blev brugt osv.

Lige for at gøre en ting klar:

Det er museets opgave både af formidle historien og levere platformen og rammerne. Jeg leverer kun rekonstruktionerne, på frivillig basis/ulønnet, så min hjemmeside som vises her er mere en slags idé-katalog som jeg ville spørge om den virker, og om jeg evt. kan give idéen videre.

Btw. så var 20. oktober 1657 en lørdag.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Ok, men tror du ikke at folk alligevel er interesserede i rekonstruktioner? Jeg mener, når man besøger en ruin må det da falde naturligt at stille spørgsmålet "hvordan så det ud?" og hvordan det blev brugt osv.
Det kan det sagtens. Men det har nok større chance, hvis man kan se en sammenhæng i formidlingen af den gode historie.

Men der er da nye eksempler på "gammeldags" formidling - f.eks på besøgscenteret ved Hammershus. Der bliver man præsenteret for en stor "indflyvning" til en digital rekonstruktion af Hammershus. Flot - men det er ærligt talt tomme kalorier formidlings- og pladsmæssigt.
mediumaevum skrev:Btw. så var 20. oktober 1657 en lørdag.
:wink:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev: Men der er da nye eksempler på "gammeldags" formidling - f.eks på besøgscenteret ved Hammershus. Der bliver man præsenteret for en stor "indflyvning" til en digital rekonstruktion af Hammershus. Flot - men det er ærligt talt tomme kalorier formidlings- og pladsmæssigt.
Har du set rekonstruktionen? Jeg vil rigtig gerne se den, men har ikke mulighed for at komme til Bornholm.

Jeg har selv haft lavet lidt på en rekonstruktion af Hammershus, men hvor detaljeret er deres model?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den er meget detaljeret. Det er svjh 3D scan man kan bevæge sig rundt i.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Den er meget detaljeret. Det er svjh 3D scan man kan bevæge sig rundt i.
Jeg spørger, fordi dette er det eneste 3D/VR jeg kunne finde om Hammershus:
https://kadk.dk/project/hammershus-en-tidsrejse

- og jeg synes ikke det ser særlig detaljeret ud. Men nu er det jo også VR, og ikke animation, eller hvad?

Når jeg spørger om det er detaljeret, mener jeg i denne kvalitet:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ikke så detaljeret og det er ikke nogle af de eksempler, der er derovre.

Svjh er det en ca. 3-4 x 12-16 meters projektion. Umiddelbart ligger der ikke noget på nettet fra den. Så måske er jeg ikke den eneste, der fandt den mildt uinteressant?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Ikke så detaljeret og det er ikke nogle af de eksempler, der er derovre.

Svjh er det en ca. 3-4 x 12-16 meters projektion. Umiddelbart ligger der ikke noget på nettet fra den. Så måske er jeg ikke den eneste, der fandt den mildt uinteressant?
Det er da mærkeligt der intet er på nettet om det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fandt den her:


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Fandt den her:
Takker.

Men proportionerne er helt forkerte. Bygningerne er alt for store i forhold til klipperne/bjerget. Og så irriterer det mig voldsomt, at man knapt nok kan se bygningerne fordi de prikker (eller "pixels") de udgøres af, er alt, alt for store. Der er ingen himmel, ingen træer, ingen græs.

Det er faktisk et problem for mig når jeg søger inspiration på youtube til mine rekonstruktioner, at der kun er de tyske TV-stationers rekonstruktioner som værdige inspirationskilder.
Senest rettet af mediumaevum ons 24. okt 2018 14:47, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tænker dette måske ville interessere dig:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... ugges-borg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:Tænker dette måske ville interessere dig:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... ugges-borg
Min rekonstruktion af Det Tredje Hald er kommet i avisen:

https://viborg-folkeblad.dk/viborg/Ja-N ... kel/396799

Dog undrer det mig, at der står "Illustration: Viborg Museum". Der burde istedet stå en henvisning til min youtubekanal, da det er mig som har lavet den. Jeg fik at vide af museet at det var en fejl, og de prøver at kontakte journalisten bag artiklen for at rette det.

Hvad de ikke fik vist, var Niels Bugge's Hald fra 1348 (de viser kun Jørgen Friis' Hald fra 1528). Så jeg linker lige til Niels Bugge's Hald:



Credit: MediumAevum - youtube.com/mediumaevum


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har brugt en del tid på at lave en ny hjemmeside kun omhandlende historiske rekonstruktioner (virtuelle). Godt nok har det meget lidt med musik at gøre (der er mit musik på nogle af videoerne, men mange af dem er helt uden lyd).

Det er meningen der med tiden kommer mere til, men lige nu er der 3 sektioner, dvs. 3 historiske steder rekonstrueret og med lidt forklarende tekst.

Det jeg helt præcist ønsker feedback på er hjemmesidens udseende, indholdsmæssige værdi samt opfordringen man bliver mødt med på forsiden, om at støtte min kanal ved at abonnere og dele. Er det at gå for langt?

Jeg er slet ikke inde i "branchen" og den kutyme der hersker hvad ang. hjemmesider, virksomheder/foreninger mm.

Det skal da også understreges, at dette hverken er en virksomhed eller forening, men et hobbyprojekt som er sat sammen af mange års værker.

https://virtualhistory.webnode.dk/

P.S. Jeg er klar over jeg før har delt et tilsvarende link, som jeg siden har slettet. Det skyldtes nogle overvejelser med siden, og indholdsmæssige udfordringer. Men jeg tror det skulle være løst nu.

Nyt svar