Magiske svampe

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Re: Magiske svampe

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Det er en meget individuel ting og det vigtige for mig er, at ingen tvinges til noget.

Er man til gengæld et voksent menneske og har lyst til at prøve at drikke en øl, et glas vin, ryge cannabis eller spise en svamp, så skal regeringen naturligvis ikke blande sig i det.
Jeg forstår og er grundlæggende også enig i din rebelske holdning. Men der er et men...
Holger skrev:Vi har alle forskellige indgangsvinklen, evner og lyster. Nogle kan lide og finde ud af at stå på skateboard, stå på ski, køre mountainbike, dyrke usikker sex på rastepladser eller spise en svamp i deres egen stue.

Det skal der være plads til at eksperimentere med uden at man bliver straffet uproportionalt.
Så længe det vi gør, gøres under ansvar, ved fuld bevidsthed og uden at påvirke andre, så er jeg enig.
Problemet med euforiserende stoffer, alkohol osv er bare, at vi mennesker kan blive påvirket i en sådan grad, så vi ikke længere kan påstå, at det er ved fuld bevidsthed, og dermed langt fra ansvarligt. Og det er lidt forsent bagefter at sige, "okay, den gik så ikke". Når vi snakker stoffer, alkohol osv i større mængder, så opstår der en helt anden påvirkning på andre, den samfundsmæssige, fx når en narkoman skal samles op fra rendestenen, afvænnes og tilbage til "virkeligheden". Den påvirkning skal/bør man også tage med, selvom den måske mere reelt består i noget økonomisk.
Deri ser jeg den store forskel på fx ekstremsport og "legen" med stoffer.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:Det er en fin grænse mellem hvad der direkte skader andre og hvad der indirekte skader andre.

Passiv rygning i selv små mængder? Helt klart en direkte skadevirkning på alle i samfundet der bliver udsat for det og et forbud er på plads.

Overdreven alkoholindtag? Giver en indirekte men potentiel alvorlig bieffekt hos ikke bare indtageren men i omgangskredsen. En sygdom som dog primært skyldes psykiske problemer. Ikke nok til at forbyde (alle andre at indtage) alkohol.
Det er en gråzone af de store.
Passiv rygning skader andre, (nogle er dog mere hysteriske med det en andre), men det er svært at påvise i hvilken omfang. Og når evt skader opdages, så er det svært at isolere årsagen til passiv rygning.
Jeg er selv ryger, og har egentlig den holdning, at det bør ikke være samfundets problem, at jeg har valgt at ryge. Dvs hvad skader der end måtte følge, dem må/burde jeg selv klare. Men sådan fungere vores samfund ikke, fordi det vil på nogle punkter spænde forvidt at stille det op sådan. Hvad så med fx udstødningsgasser?
i direkte relation til det vi snakker om, så påvirker rygning (almindelig rygning) ikke relativitetsansen på en sådan måde, så man ikke er i stand til at aggere normalt (forsvarligt) blandt andre, fordi man ryger, (uden at vi skal debattere, hvad begrebet "normalt" er). Og det er efter min mening den absolut springende faktor på dette spørgsmål.

Alkohol er også en absolut underlig grå zone. Det føre så store problemer med sig, indirekte som direkte, så det bør sidestilles med ulovlige euforiserende stoffer, efter min mening. Og til en vis grænse er det faktisk også, specielt hvis men begår sig i trafikken.
Jeg spår at når rygning engang helt er blevet forbudt, så står alkohol næst på listen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kandersen skrev: Passiv rygning skader andre, (nogle er dog mere hysteriske med det en andre), men det er svært at påvise i hvilken omfang.
Ikke så svært at påvise hos mig: røde øjne, tilstoppet næse, nysen og astma. Det samme hos min ene søn, som har astma.

Benzin og dieselos er sikkert mindst ligeså usundt, men det reagerer de fleste allergikere ikke så umiddelbart på.

Alle mennesker generes desuden af passiv røg når de spiser, fx på en restaurant.

For min skyld må folk ryge sig selv ihjel derhjemme, så længe der ikke er børn til stede eller det er i en utæt lejlighed.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Hald skrev: Og det er nok også snart bare et spørgsmål om rygning bliver forbudt eller reguleret så meget i pris at vi andre slipper for at betale de store udgifter til sundhedsvæsenet for rygelunger, tobaksfremkaldt kræft og hvad der ellers kan følge med. Reguleringerne burde jo ikke være nødvendige og begrænser fornuftige mennesker, men de er med til at beskytte den anden kategori som ikke selv kan finde ud af det.
Hvad med udgifterne til sportsskader?

Udgifterne til politi og følger af hærværk efter fodboldkampe og lign.?

(Rygerne og “drankerne” betaler i det mindste lidt til samfundet via afgifterne! :wink: )

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

madsmac skrev: Hvad med udgifterne til sportsskader?

Udgifterne til politi og følger af hærværk efter fodboldkampe og lign.?

(Rygerne og “drankerne” betaler i det mindste lidt til samfundet via afgifterne! :wink: )
Hald skrev:Hehe jeg forstår faktisk heller ikke at ekstremsport er tilladt (ski, mountainbike, bjergklatring, faldskærmsudspring, kampsport osv.)
Vi kan også diskutere om konkurrenceånden i sport er sund, hele konceptet med at skulle bevise at A er bedre end B giver kæmpe kløfter i vores samfund, super at A er god, men der er ingen grund til at kalde B et taberhold og svine alle deres fans. Hvis folk kom ind til fodbold ligesom til teater eller show ville de nok også gå fredelige derfra og måske slet ikke behøve politi. Mere "I hope both teams have fun" stilen..

Ofte er alcoholindtaget medskyldig, det gælder også episoder til koncerter og ude i trafikken.

Jeg faldt engang på ice-skates, og tænkte wow, utroligt at jeg ikke mistede tænder, jeg stopper mens legen er god, og har ikke haft lyst siden. Når man laver en graf over hvad det giver én kontra hvad det kan komme til at koste en, og hvor stor sandsynligheden er for at det går galt, så er det nemt at vælge fra, jeg har igen og igen skulle lægge ører til folk der vil have mig med på skiferie, men jeg har så svært ved at opveje fordelene kontra hvad der kunne ske. Kald mig forsigtig, men jeg snylter ikke på vores velfærdsystem og prøver ikke kun at leve fornuftigt og tage kloge beslutninger, men også være et godt eksempel for dem jeg omgås og dem der vokser op omkring mig. Lad os trække i den fornuftige retning, det kan gøres på mange måder, min er ikke nødvendigvis den rette, jeg mener blot at vores frihed er under ansvar overfor hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:
kandersen skrev: Passiv rygning skader andre, (nogle er dog mere hysteriske med det en andre), men det er svært at påvise i hvilken omfang.
Ikke så svært at påvise hos mig: røde øjne, tilstoppet næse, nysen og astma. Det samme hos min ene søn, som har astma.
Hvis det er isoleret til passiv rygning alene, så er jeg enig i, at rygere skal ikke ryge i nærheden af mennesker med disse problemer. Men det skal ikke være en selvbestaltet diagnose.
Holger skrev:Benzin og dieselos er sikkert mindst ligeså usundt, men det reagerer de fleste allergikere ikke så umiddelbart på.
Måske ikke umiddelbart, med røde øjne, kløen osv, selvom det er et punkt jeg helt klart vil sætte tvivl ved. Spørgsmålet er nok mere, om vi overhovedet tænker over det som en årsag.
Holger skrev:Alle mennesker generes desuden af passiv røg når de spiser, fx på en restaurant.
Ikke alle. Men mange. Pudsigt nok er dette antal steget i takt med forbud mod rygning.
Holger skrev:For min skyld må folk ryge sig selv ihjel derhjemme, så længe der ikke er børn til stede eller det er i en utæt lejlighed.
Tætte lejligheder findes ikke. End ikke tætte huse. Hvis det eksisterede, så var passiv rygning et meget lille problem i det forhold.
Men igen - pudsigt nok hænger dette også meget sammen med, hvordan nabo/overbo osv reagere. Deres reaktioner er ikke blevet mere tolerant i de seneste år, tværtimod.
Årsager til at passiv rygning er blevet mindre tåleligt hænger selvfølgelig også sammen med, at vi er blevet mere oplyst. Men man kan undre sig over at folk har kunnet leve i årtier med passiv rygning, og pludselig nærmest fra den ene dag til den anden, så er det blevet så massivt problem for dem.
Omvendt er det ikke forkert af dem at synes, at rygning ikke er nødvendigt, og derfor generer det dem, uanset om det giver et fysisk gene eller ej. Nødvendigheden i sig selv er nok, for dem.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi var ved at få nok af vores naboer pga deres rygning, faktisk når de satte sig ud på deres altan for ikke at ryge i lejligheden hvor deres børn var, blev det mange gange værre for os der havde altan op til dem.
Benzin og Diesel er også utroligt at det stadig er lovligt når det sviner så meget, der burde have været en global omvæltning til el-biler, men at skulle koste over en halv million for at være grøn er jo en joke.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

madsmac skrev:
Hvad med udgifterne til sportsskader?

Udgifterne til politi og følger af hærværk efter fodboldkampe og lign.?
Der findes massere af argumenter for dette. Faktum er dog, at hvis du piller alt ned på det plan, så begynder det efterhånden at blive svært at leve.
Først og fremmeste skal vi mennesker til at være lemmings, (nogle mener vi allerede er det). Og dernæst så skal der skabes et absolut klinisk sterilt klima. Ingen af delene mener jeg er reelt. Ergo er der nogle/visse vilkår vi er nødt til at acceptere, med de konsekvenser det nu engang har. Men det bør vurderes ud fra nødvendighed. Og så opstår balladen - Hvad er nødvendigt, og hvem skal bestemme det?
Nej, det er ikke nødvendigt at en person, i sin fritid, vælter ud af et fly i 4km højde, for at suse mod jorden med et par hundrede km/t, og kort forinden åbne en faldskærm, så vedkommende i det mindste ikke går helt i stykker, når denne lander.
Det er heller ikke nødvendigt, at vi har ca. 65% "unødige" flyafgange pga charter rejser osv. bare fordi hr og fru danmark vil sydpå og slikke sol. Og nej, at vælge bilen er heller ikke nødvendigt.
Og sådan kan vi blive ved :)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Hald skrev:Vi var ved at få nok af vores naboer pga deres rygning, faktisk når de satte sig ud på deres altan for ikke at ryge i lejligheden hvor deres børn var, blev det mange gange værre for os der havde altan op til dem.
Og jeg har fuld forståelse for det. Problemet, set fra en ryger, opstår, når det har været sådan i årtier, og nu er det pludselig blevet et problem. (Ikke dermed sagt at i har haft det sådan).
Selvfølgelig har nogle rygere rykket sig andre steder, fordi nu er det "ikke in" at ryge indendørs, og disse andre steder har så givet andre problemer. Men det har nogenlunde samme effekt at smide en ryger langt væk, som det er at give en kanyle (uden nål) til en stiknarkoman.. Det er nærmest ikke længere fysisk at udføre, hvad man end skal udføre, uden at een eller anden føler det generer.
Derfor tror jeg også at det ender med totalt forbud - Staten skal bare lige finde de mistede indtægter et andet sted :-D
Hald skrev:Benzin og Diesel er også utroligt at det stadig er lovligt når det sviner så meget, der burde have været en global omvæltning til el-biler, men at skulle koste over en halv million for at være grøn er jo en joke.
Nu vejer du pris op imod helbred.. Det er lidt pudsigt. Jeg forstår godt hvad du mener. Men hvor stor en værdi har økonomi for dig, hvis du er død? :)
Går man lidt hårdere til den her, så stinker det jo helt ekstremt af dobbelmoral. Man vil gerne være grøn. Og man så gerne alle andre omstillede sig. Men når det kommer til at betale prisen for det, så er det alligevel ikke rigtig vigtigt.
Jeg napper også gerne en Tesla model S, og betaler gerne tre hundrede tusinde for den.. Alt andet er jo tyveri. Nå, kan jeg ikke få det, så napper jeg da bare min gode Renault Kadjar diesel bil. Og så må klima være klima! :-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

kandersen skrev:Men jeg har et lidt brændende spørgsmål jeg er nødt til at skyde af:
Hvorfor tage stoffer (eller overveje det)?

Morten nævner på et tidspunkt, at man skal have en god (stærk) psyke.
Min generelle opfattelse er, at dem der tager stoffer, netop ikke har dette, og det oftest er en af årsager til, at de begynder på det, og måske endda ender som misbrugere. Uden at selv har den store erfaring med det, hverken på egen krop eller i tætte relationer, så er det her min film knækker.
Jeg er dog lidt splittet, for jeg mener også at nogle af disse stoffer kan hjælpe folk som har fysiske problemer, (fx kroniske smerter). Eller rettere, jeg vil sige, at hvis det kan, så er det måske en rigtig god ide. Ihvertfald så længe at det ikke påvirker realitetsansen. Det sidste er egentlig nok det absolut springende punkt, fordi folk som fx har psykiske problemer, netop på visse punkter også søger en anden realitet (eller virkelighed), mens folk der søger en lempelse af en fysisk lidelse, oftest ikke har behov for en anden realitetsans oven i.

Det er ihvertfald min opfattelse.
Hvorfor gøre noget overhovedet? Hvorfor ikke ligge hjemme under dynen, pakket ind i bobleplast med et hepa filter på indåndingen. Hvorfor spise et æble direkte fra et træ uden at vaske det først?

Verden er farlig, men i mange situationer kan man, som jeg har gjort et seriøst forsøg på i denne tråd, komme fornuftigt ud af de fleste situationer så længe man har de informationer der skal til for at træffe de rigtige beslutninger.

Ja, der er mange med psykiske problemer af varierende art som selvmedicinerer sig med forskellige ting. Der er også folk som begår selvmord med et barberblad. Disse mennesker har brug for psykologhjælp, eller i sjældne tilfælde en psykiater og de burde bestemt ikke indtage psilocybin svampe.

Nu er det tilfældigvis sådan at ikke alle har adgang til fornuftig hjælp, og derfor tyer de til selvmedicinering.

Jeg er af den holdning at stoffer burde lovliggøres, og en anseelig procentdel af de skatter der kommer ind (Gerne 50%) skal afsættes til at hjælpe dem som har problemer. Vi kunne jo starte med hampe planten, som er godt på vej nu.

Kunne man købe sine euforiserende stoffer i et statsreguleret center, så ville fordelene bl.a. være:

Umiddelbar adgang til dem som har behov for hjælp.
Rene stoffer, med oplysninger om styrke osv. så vi kan begrænse uheld.
Afkriminalisering ville åbne op for reel information omkring brug og farer. Vi har den modsatte situation nu.
Penge i statskassen som en bonus.

Kig på Portugal, de er det seneste eksempel på at det kan virke.

Jeg er med på at jeg provokerer nogen her med mit radikale forslag, så jeg er åben for at tage imod lidt tæsk. Kom glad.

Ps. Kandersen, har du nogensinde indtaget alkohol, tobak, kaffe eller andre lovlige rusmidler?

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg har taget lsd en enkelt gang. Jeg havde gemt det til jeg havde nogle kontrollerede omgivelser (og i øvrigt havde lyst). Fint lille trip, mødte hvad jeg vel må kalde kraftdyr. Var hele tiden fuldt klar over, at jeg (også) befandt mig i det værelse med en masse madrasser og puder. Meget stille og roligt.

Svampe: delte engang en lille posefuld med min kammerat. Udendørs. (Det var nogen, vi købte. Ingen af os anede, hvordan man fandt den slags selv). Vi spadserede derefter mod Refshaleøen -- dengang mødte man stort set kun lystfiskere og sejlads-entusiaster derude. Før ordet 'hipster' eksisterede.


Dét var et fedt trip. Mig og min kammerat havde det begge skønt. De klassiske bevidsthedsændringer: udvidet opmærksomhed, udvidet evne til at bemærke sammenhænge, udvidet sansning af tilfældige sammenfald (synkroniciteter kan vi kalde det, uden at skulle være tvunget til at diskutere ord). En herlig bevidsthed om min egen krops indre processer, som f.eks. åndedrættets rytmik, de forskellige niveauer af pulserende 'ting' .. man kan postulere, at det kan dreje sig om meget andet end blod .. kan være spinalvædsker og andre normalt ikke-så-bevidste lag af vores fysiske eksistens

-- foruden udvidet bevidsthed om ALT muligt andet. Solskinnet, vejens beskaffenhed under mine sko, alle de ting, jeg rørte ved (et skilt, f.eks. og forskelligt tilfældigt skrammel og vi stødte på undervejs) mens vi gik der .. en fantastisk og på samtidig helt ordinær hyggelig eftermiddag. Insekter og fugle og blomster osv. stråler i rusen væsentligt klarere, fylder mere i ens oplevelseshorisont, end de normalt gør til dagligt.

Vi tilbragte fire-fem timer med at spadsere fra Christianshavn mod nord, og så fulgte vejen langs vandet på selve Refshaleøen, øst, derefter nord, hele vejen rundt til man dengang ikke kunne komme længere, og stod ca hvor Teaterøen ligger i dag.
Og tilbage igen.
Vores cykler stod låst fast inde på Christianshavn og ventede på os, da vi kom tilbage og det var ved at være godt køligt.

***

Jeg opfattede det som meget ligt de gode trips, jeg havde haft med almindelig pot.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

kandersen skrev: Nu vejer du pris op imod helbred.. Det er lidt pudsigt. Jeg forstår godt hvad du mener. Men hvor stor en værdi har økonomi for dig, hvis du er død? :)
Går man lidt hårdere til den her, så stinker det jo helt ekstremt af dobbelmoral. Man vil gerne være grøn. Og man så gerne alle andre omstillede sig. Men når det kommer til at betale prisen for det, så er det alligevel ikke rigtig vigtigt.
Jeg napper også gerne en Tesla model S, og betaler gerne tre hundrede tusinde for den.. Alt andet er jo tyveri. Nå, kan jeg ikke få det, så napper jeg da bare min gode Renault Kadjar diesel bil. Og så må klima være klima! :-)
Heldigvis kommer der seriøse el og hybrid-biler fra mange af de andre bilmærker efterhånden.Men jeg er bange for at priserne med de danske afgifter bliver skyld i at jeg udskyder et el-bil køb i håb om at jeg i fremtiden får råd til en Tesla.. og så pludselig en dag er nødsaget til at købe en brugt Nissan leaf.. meh..

Nåh... Tilbage til svampe!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Morten B skrev:
Hvorfor gøre noget overhovedet? Hvorfor ikke ligge hjemme under dynen, pakket ind i bobleplast med et hepa filter på indåndingen. Hvorfor spise et æble direkte fra et træ uden at vaske det først?

Verden er farlig, men i mange situationer kan man, som jeg har gjort et seriøst forsøg på i denne tråd, komme fornuftigt ud af de fleste situationer så længe man har de informationer der skal til for at træffe de rigtige beslutninger.
Det var vel ikke svaret på, hvorfor man skal tage euforiserende stoffer/rus midler, der bla påvirker bevidstheden og realitetsansen? (det håber jeg ihvertfald ikke).
Morten B skrev:Jeg er af den holdning at stoffer burde lovliggøres, og en anseelig procentdel af de skatter der kommer ind (Gerne 50%) skal afsættes til at hjælpe dem som har problemer. Vi kunne jo starte med hampe planten, som er godt på vej nu.
Nu skære du så også alt over en kam, plus at jeg synes du blander tingene sammen.
Stoffer som kan afhjælpe problemer, synes jeg er okay i det omfange det ikke skader, påvirker eller skaber andre problemer. Spørgsmålet er, om du, generelt set, kan finde den opskrift.. Hamp kan måske forsvareres lige pt.
Morten B skrev: Kunne man købe sine euforiserende stoffer i et statsreguleret center, så ville fordelene bl.a. være:

Umiddelbar adgang til dem som har behov for hjælp.
Rene stoffer, med oplysninger om styrke osv. så vi kan begrænse uheld.
Afkriminalisering ville åbne op for reel information omkring brug og farer. Vi har den modsatte situation nu.
Penge i statskassen som en bonus.
Sandsynligvis - Men nu blander du også behov ind i det. Jeg ser en væsentlig forskel på behov (som i nødvendigt) og så en lyst.
Holger, som startede tråden, svarede jo mest at alt med, at det var en lyst, og at andre ikke skulle bestemme. Det er ud fra den forudsætning vi ligesom debattere.
Morten B skrev: Ps. Kandersen, har du nogensinde indtaget alkohol, tobak, kaffe eller andre lovlige rusmidler?
Er skyldig i det hele, inkl the :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Hald skrev:Hehe jeg forstår faktisk heller ikke at ekstremsport er tilladt (ski, mountainbike, bjergklatring, faldskærmsudspring, kampsport osv.) statistisk set er der både mennesker der dør og kommer slemt til skade af det. Du har helt ret i at straffen for ting ikke er blevet plottet korrekt ind på diagrammet. Om man så skal gøre det hvis man har lyst, er jo en gråzone, hvor det ofte er bedst at holde sig ude af. "én øl, ét glas vin" rimelig safe, men cannabis og svampe er slet ikke i samme ende af skalaen, for mig er de nok nærmere kategorien, tøm en kasse øl eller en 5L-papvin.

Regeringen er jo sat ind for at holde orden, og hvis de oplever nogle ærgerlige episoder på skadestuen som tyder på at blive en uheldig trend, regulerer de jo for at mindske det.

Rent statistisk er der IKKE mange skader i noget af det du nævner kontra almen sport som løb, håndbold, badminton osv.

Bmx, skateboard , kampsport osv ligger noget længere nede på listen udført i 2016.

Hvorfor er det alle mennesker som ikke selv nogensinde har prøvet lidt af tror alt ekstremsport er lighed med skader :roll:

De fleste af os der dyrker ekstremsport er udemærket klar over den forhøjede risiko det kan indebære, og bruger derfor meget tid på at forbedre os både fysisk i form at styrkeyræning samt planlægning af vores udviklingsforløb og brug af korrekt sikkerhedsudstyr. Så vi lige nøjagtigt ikke ender i den kedelige ende af den liste. Kender ikke nogen andre udøvere der gør det fordi det er farligt. Men fordi det er sjovt ! Ingen ekstremsportsudøvere gider at ligge med skader. Præcis som alle andre.

Og ja.. nævn løs i flæng med hvor mange der skater uden hjelm osv og tænk så over hvor mange der i trafikken cykler uden hjelm. En hel del flere. Men tilfælles har de jo bevidst at deres hovedet ikke betyder noget for dem :)

http://runsafe.au.dk/fileadmin/user_upl ... 210917.pdf

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pffff den statistik er vist ikke helt retvisende, der står 0 ud for rollespil, og det sker vist jævnligt at en person får et gaffaskumsværd i fjæset lidt voldsommere end planlagt. Eller når der er registreret én skade på jagt... men den ikke fortæller om det er en person der er blevet skudt og måske døde af det. ;)
Men du har selvfølgelig ret i at man ikke kan generalisere nogen steder, Formel 1 burde også have betydeligt flere dødsfald i forhold til hvor ekstreme forhold de arbejder under, men sikkerheden er også blevet højere og smitter til andre steder med det de finder ud af.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

kandersen skrev:
Morten B skrev:
Hvorfor gøre noget overhovedet? Hvorfor ikke ligge hjemme under dynen, pakket ind i bobleplast med et hepa filter på indåndingen. Hvorfor spise et æble direkte fra et træ uden at vaske det først?

Verden er farlig, men i mange situationer kan man, som jeg har gjort et seriøst forsøg på i denne tråd, komme fornuftigt ud af de fleste situationer så længe man har de informationer der skal til for at træffe de rigtige beslutninger.
Det var vel ikke svaret på, hvorfor man skal tage euforiserende stoffer/rus midler, der bla påvirker bevidstheden og realitetsansen? (det håber jeg ihvertfald ikke).
Nej, det var det vel ikke. Man kan indtage euforiserende stoffer hvis man er interesseret i at udforske sig selv og have nogle spændende oplevelser. Ligesom at springe i faldskærm eller løbe marathon.
kandersen skrev:
Morten B skrev:Jeg er af den holdning at stoffer burde lovliggøres, og en anseelig procentdel af de skatter der kommer ind (Gerne 50%) skal afsættes til at hjælpe dem som har problemer. Vi kunne jo starte med hampe planten, som er godt på vej nu.
Nu skære du så også alt over en kam, plus at jeg synes du blander tingene sammen.
Stoffer som kan afhjælpe problemer, synes jeg er okay i det omfange det ikke skader, påvirker eller skaber andre problemer. Spørgsmålet er, om du, generelt set, kan finde den opskrift.. Hamp kan måske forsvareres lige pt.
Blander tingene sammen hvordan? Jeg mener det er dig som skældner forkert, baseret på gældende lov. Der findes ikke et stof som ikke har bivirkninger. Forskellen på lovliggørelse/ulovliggørelse er ofte budgettet bag producenten. Novo Nordisk er for eksempel rigtig gode til at få lovliggjort yderst farlige medikamenter. Disse medikamenter bliver udskrevet i forbindelse med konsultation hos en læge (Eller, det burde de i hvert fald, men det er bestemt ikke alle læger som tager konsultations situationen alvorligt).

En lignende løsning kunne snildt stables på benene i forhold til rekreative medikamenter. [/quote]
kandersen skrev:
Morten B skrev: Kunne man købe sine euforiserende stoffer i et statsreguleret center, så ville fordelene bl.a. være:

Umiddelbar adgang til dem som har behov for hjælp.
Rene stoffer, med oplysninger om styrke osv. så vi kan begrænse uheld.
Afkriminalisering ville åbne op for reel information omkring brug og farer. Vi har den modsatte situation nu.
Penge i statskassen som en bonus.
Sandsynligvis - Men nu blander du også behov ind i det. Jeg ser en væsentlig forskel på behov (som i nødvendigt) og så en lyst.
Holger, som startede tråden, svarede jo mest at alt med, at det var en lyst, og at andre ikke skulle bestemme. Det er ud fra den forudsætning vi ligesom debattere.
Når jeg skriver "Umiddelbar adgang til dem som har behov for hjælp", så mener jeg fra systemets side. Altså, at de får adgang til kontakt med flere af dem som selvmedicinerer.
Der vil selvfølgelig altid være en stor del som lever på skyggesiden og der vil altid være et illegalt marked, det ser vi jo også tydeligt med cigaretter og alkohol osv., men hvis man nu brugte bare 25% af de skønnede 4-5 milliarder ekstra, som ville ryge i statskassen ved lovliggørelse af hash, på at skabe teams som kunne opsøge og afhjælpe mennesker med psykiske lidelser og andre problemer, så ville vi stå i en væsentlig mere gunstig situation på området ifølge min overbevisning.

Og, jeg har ytret mig om hvad jeg synes om forbudet i forhold til lysten til at bruge euforiserende stoffer. Disse argumenter var bare ekstra krymmel på toppen.
kandersen skrev:
Morten B skrev: Ps. Kandersen, har du nogensinde indtaget alkohol, tobak, kaffe eller andre lovlige rusmidler?
Er skyldig i det hele, inkl the :)
Ok, så kan jeg jo stille spørgsmålet tilbage: Hvorfor drikke alkohol, ryge tobak eller drikke kaffe? Specielt alkohol er et af de mere skadelige stoffer vi har.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der bliver heldigvis forsket seriøst i microdosing, så vi forhåbentlig snart kan få nogen svar på, om det er en god ide eller ej:
http://beckleyfoundation.org/science/co ... therlands/
Det er så LSD og ikke psilocybin, men det er i det mindste ovre i samme kategori af virkning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Morten B skrev:
Nej, det var det vel ikke. Man kan indtage euforiserende stoffer hvis man er interesseret i at udforske sig selv og have nogle spændende oplevelser. Ligesom at springe i faldskærm eller løbe marathon.
Så du mener altså, at påvirkninger på kroppen (i hovedet) er det samme? Eller så forstår jeg ikke sammenligningen.
Morten B skrev:Blander tingene sammen hvordan? Jeg mener det er dig som skældner forkert, baseret på gældende lov. Der findes ikke et stof som ikke har bivirkninger. Forskellen på lovliggørelse/ulovliggørelse er ofte budgettet bag producenten. Novo Nordisk er for eksempel rigtig gode til at få lovliggjort yderst farlige medikamenter. Disse medikamenter bliver udskrevet i forbindelse med konsultation hos en læge (Eller, det burde de i hvert fald, men det er bestemt ikke alle læger som tager konsultations situationen alvorligt).

En lignende løsning kunne snildt stables på benene i forhold til rekreative medikamenter.
Nu er min opfattelse, (mulgvis forkert), at når euforisernede stoffer er ulovlige, så skyldes det primært pga påvirkningen af et menneskes mentale tilstand. Men som jeg læser hvad du skriver så skulle det være ud fra et økonomisk aspekt?
Morten B skrev:Ok, så kan jeg jo stille spørgsmålet tilbage: Hvorfor drikke alkohol, ryge tobak eller drikke kaffe? Specielt alkohol er et af de mere skadelige stoffer vi har.
Mht til alkohol er jeg helt enig. Når jeg en sjældent gang drikker alkohol, så er det langt fra at min mentale tilstand bliver påvirket. Og slet ikke i nogen som helst grad der kan sammenlignes med euforiserende stoffer.
Rygning og kaffe har endnu svagere "bivirkninger", når vi snakker sammenligning med euforiserende stoffer.

Som jeg har skrevet nogle gange, så er det den påvirkning som euforiserende stoffer gør, som netop er det absolut springende punkt, for mig. Men det virker som om, at du ikke helt skelner til dette, eller ønsker at se det som en forskel.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

kandersen skrev:Mht til alkohol er jeg helt enig. Når jeg en sjældent gang drikker alkohol, så er det langt fra at min mentale tilstand bliver påvirket. Og slet ikke i nogen som helst grad der kan sammenlignes med euforiserende stoffer.
Rygning og kaffe har endnu svagere "bivirkninger", når vi snakker sammenligning med euforiserende stoffer.
Hvilke mængder har du indtaget disse ting i? Jeg ville f.eks. mene at en flaske vodka er kraftigere end en pot-joint.

Jeg mener ikke der er meget videnskab i at tale om, hvor kraftigt man bliver påvirket af forskellige stoffer, uden også at nævne dosis. Og selv da, er det ikke helt nok. Kropsvægt og tilvænning har også noget at sige. Men mængden er ihvertifald så vigtig en parameter, at uden den information er det komplet håbløst at drage konklusioner.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Joachip skrev:
kandersen skrev:Mht til alkohol er jeg helt enig. Når jeg en sjældent gang drikker alkohol, så er det langt fra at min mentale tilstand bliver påvirket. Og slet ikke i nogen som helst grad der kan sammenlignes med euforiserende stoffer.
Rygning og kaffe har endnu svagere "bivirkninger", når vi snakker sammenligning med euforiserende stoffer.
Hvilke mængder har du indtaget disse ting i? Jeg ville f.eks. mene at en flaske vodka er kraftigere end en pot-joint.

Jeg mener ikke der er meget videnskab i at tale om, hvor kraftigt man bliver påvirket af forskellige stoffer, uden også at nævne dosis. Og selv da, er det ikke helt nok. Kropsvægt og tilvænning har også noget at sige. Men mængden er ihvertifald så vigtig en parameter, at uden den information er det komplet håbløst at drage konklusioner.
Enig..
Mit indtagelse af alkohol (i mine ældre dage) er så "højt" som til et 2cl glas Baileys hver fredag/lørdag.
Jeg ryger ca 20 cigaratter om dagen. Og min umiddelbare opfattelse er, at selv hvis jeg røg konstant 24 timer i døgnet, så ville påvirkningen ikke være tilnærmelsesvis det samme, som hvis man indtog fx en tilsvarende mængde hash.
Kaffer tvivler jeg seriøst på overhovedet er muligt at påvirke sin mentale tilstand med. Jeg tror vi skal ud i meget overdrevet mængder før det er muligt. Altså igen set i sammenhold med, hvad euforiserende stoffer påvirker.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Netop. Og hvis man skulle være lidt pedantisk er det stadigvæk en ret diffus sammenligning at sige "hvad auforiserende stoffer påvirker" for dem tager folk heller ikke i samme mængder derude. Og den her tråd der handler endda om micro-dosing, hvor risikoen for en overdosis burde være uhyre lille. Lad os som eksempel på hvad den dødelige dosis er (for rotter fordi jeg ikke kunne finde det for mennesker):

Alkohol (ethanol): 7 gram per kilo kropsvægt.
Nikotin: 6.5 til 13 mg/kg
THC (cannabis): 1270 mg/kg
CBD (cannabis): 980 mg/kg
Psilocybin (svampe): 280 mg/kg
Koffein: 192 mg/kg
Ketamin: 229 mg/kg
Aspirin (hovedpinepiller): 200 mg/kg
Capsaicin (chili): 47 mg/kg
D-Vitamin: 37 mg/kg

Så ved den samme mængde er det aktive stof i cigaretter faktisk værre end f.eks. cannabis.

Med andre ord er der ingen tvivl om at stort set alting kan være dræbende i for store mængder. Det er derfor er uhyre vigtigt at være klar over hvilken mængde man bør indtage, hvis man endelig skal prøve noget, hvilket naturligvis er svært hvis man har købt skidtet på det sorte marked.

Det interessante (synes jeg) er at fastslå om der findes en gavnlig mængde af det pågældende stof. Det finder vi aldrig ud af uden at gå videnskabeligt til værks, i stedet for at stemple ting som "farligt fordi det er ulovligt" eller "farligt hvis man indtager en ukendt mængde". Der skal sgu tal på.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vær opmærksom på, at det er LD50-værdier https://da.wikipedia.org/wiki/LD50 man bruger i sådanne ovenstående undersøgelser.
Og en LD50 værdi ikke som udgangspunkt kan overføres til virkningen på mennesker og i øvrigt ikke er et mål for andre påvirkninger end dødelighed.

Og der selvfølgelig - heldigvis - er en god grund til, at der ikke eksisterer lign. værdier for mennesker. :wink:

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Joachip skrev:
Med andre ord er der ingen tvivl om at stort set alting kan være dræbende i for store mængder. Det er derfor er uhyre vigtigt at være klar over hvilken mængde man bør indtage, hvis man endelig skal prøve noget, hvilket naturligvis er svært hvis man har købt skidtet på det sorte marked.
Men "dræbende" er IKKE det jeg fokuserede på. Det er derimod påvirkningen, den mentale tilstand. Det der sætter et menneskes hjerne midlertidig ude af drift. (MIN formulering).
Joachip skrev: Det interessante (synes jeg) er at fastslå om der findes en gavnlig mængde af det pågældende stof. Det finder vi aldrig ud af uden at gå videnskabeligt til værks, i stedet for at stemple ting som "farligt fordi det er ulovligt" eller "farligt hvis man indtager en ukendt mængde". Der skal sgu tal på.
Næ - for mig handler det om, hvorfor.
Jeg er helt med på, at såfremt noget kan have en gavnlig effekt på noget andet, så kunne det på en eller anden måde være muligt i kontrolleret form. Problemet er bare, at gavnlig effekt har det med at blive drejet, samtidig med man fjerner fokus på, hvad evt gener der føler med, specielt hvis vi snakker "selv medicinering".
Ingen tvivl om, at har man fx psykiske problemer. Så kan store mængder alkohol eller mindre mængder euforiserende stoffer sandsynligvis midlertidig fjerne disse problemer. Men disse har det med at skabe nogle andre problemer. Og på den lange bane måske endda afhængighed. Og i virkligeden er det slet ikke disse påvirkninger der har mit store fokus. Det er derimod den første påvirkning, fx en der drikker sig helt i hegnet, sætter sig ud i en bil, og køre et andet menneske ihjel. Den form for påvirkning får man ikke af at drikke en tønde kaffe, ryge en karton smøger, eller springe ud fra et fly med faldskærm... Måske hvis man springer uden faldskærm, kan man argumentere for det.

Jeg er helt klar over, at når vi snakker såkaldt microdosering, så er det næppe den slags påvirkning der kommer på tale. Men det forklarer stadigvæk ikke, hvorfor.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahh klart, jeg er med. Og ja, det er faktisk interessant, det her med om et stof er noget som kan få folk til at udsætte hinanden for fare. På det punkt scorer alkohol, kokain, psykedeliske stoffer og hash sådan set højt. Specielt kokain og alkohol synes at gøre folk helt vildt overmodige og selvsikre, og så tør de alt - også køre bil i påvirket tilstand, rage på det andet køn på en upassende måde eller starte slagsmål med hvemsomhelst (sådan hvis man tager det til ekstremerne).

Jeg har egentlig ikke noget kæmpe problem med om folk skader sig selv, men når det går ud over andre, så skal det sgu stoppe. Og det er ens eget ansvar at genkende om det er tilfældet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Joachip skrev:
Jeg har egentlig ikke noget kæmpe problem med om folk skader sig selv, men når det går ud over andre, så skal det sgu stoppe. Og det er ens eget ansvar at genkende om det er tilfældet.
Problemet er bare, at med mange stoffer og fx alkohol, så rykker den bevidste grænse for dette ansvar. Det er netop denne "bevidsthed" som der bliver pillet i, i hjernen, når man begiver sig ud i sådanne euforiske tilstande.
Hvad folk gør når de er sig selv, det må de for så vidt selv bestemme. Årsagen til at jeg stillede spørgsmålet, 'hvorfor', det var (i det tilfælde) mere af almen interesse.

Nyt svar