Magiske svampe

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Re: Magiske svampe

Indlæg af Morten B »

bredal187 skrev:
Morten B skrev:
bredal187 skrev:
Modsat er det med dem der hopper med faldskærm. Der er det altid dem med de positive historier der står frem.
Mig bekendt er det ikke tabuiseret at springe i faldskærm 8- Ej heller ulovligt.
Det var en joke, som at dem med dårlig oplevelse er døde 8-)

Anyway, hvis man tager stoffer fordi man er sur over at det er forbudt, så er det altså fjollet. Man skal tage dem fordi man vil prøve hvad livet har at tilbyde.

Når det er sagt, så har jeg aldrig haft nogen bevidsthedsudvidende oplevelse. Det var trippet og det var det. Jeg har heller aldrig set nisse i haven eller flyvende æsler og hvad ellers jeg har hørt folk fortælle om, og jeg har prøvet alle de svampe de var tilgængelig på det danske marked i 97 - 99.

Jeg syntes at euforiserende stoffer som svampe, igennem pop-kultur, har fået credit for at være mere end de er.
Er godt med på det var en joke, det fik jeg måske ikke lige markeret så tydeligt :)

Svampe virker meget forskelligt på folk. Jeg har kendt flere som ikke har fået nogen virkning ud af dem, eller i hvert fald en meget begrænset virkning.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten B skrev:
Mr. Soundman skrev:
Morten B skrev:Jeg har en hel del erfaringer med psilocybin svampe. ... har oplevet flere situationer med dyb indsigt/åbenbaring omkring både mig selv og min omverden.
Var indsigterne/åbenbaringerne noget, som også gav mening for dig efter rusvirkningens ophør? ...synes du, at du i dag sidder med en forståelse af dig selv og din omverden, som du ville have manglet uden disse erfaringer fra svampe?
Ja.
For dem af os, der aldrig har prøvet de omtalte ting, så kan begreber som "bevidsthedsudvidelse" forekomme en anelse gådefuldt... Er det muligt for dig at sætte et par ord på, hvilke brugbare indsigter du har opnået om verden igennem svampepåvirkningen?

(Mit spørgsmål er ikke ment i en negativ tone men stillet ud fra en neutral nysgerrighed).

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Ros til Morten B for “rejsereglerne”!

(Steen Larris har skrevet “biblen” : “Forbyd hallucinogener, forbyd naturen at gro”. God læsning om emnet.)

Har selv forsøgt mig med LSD i teenageårene, og havde både gode og dårlige oplevelser!
Tror ikke at jeg har taget skade (?), men havde jeg kunnet vælge, havde jeg taget svampe istedet, for at få et naturligt stof, fremfor små piller af ukendt/tvivlsom herkomst!

(Jeg kunne iøvrigt sagtens se formanden som en yderst egnet “mushroom-mastering-engineer”!) ;) 8-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mr. Soundman skrev:For dem af os, der aldrig har prøvet de omtalte ting, så kan begreber som "bevidsthedsudvidelse" forekomme en anelse gådefuldt... Er det muligt for dig at sætte et par ord på, hvilke brugbare indsigter du har opnået om verden igennem svampepåvirkningen?

(Mit spørgsmål er ikke ment i en negativ tone men stillet ud fra en neutral nysgerrighed).
Jeg har beskæftiget mig en hel del med det, og begrebet forekommer mig også gådefuldt og diffust, så jeg kan fint forstå din undren.

Det er ikke noget jeg har tænkt så meget over før nu, men skal prøve at skildre min version af det.

Jeg vil helt klart differentiere mellem "Åbenbaring" og "Bevidsthedsudvidelse".

For mig er bevidsthedsudvidelse en tilstand. Det er noget man oplever i øjeblikket. Dette kan være en udvidelse af sanser, følelsen af telekinetiske evner og lignende. Jeg kommer gerne med et eksempel:

For mange år siden, i en af de kraftigste oplevelser jeg har haft, var vi en gruppe i sommerhus. Jeg indtog en ret høj dosis og blev sendt på en længere tur, som eskalerede i hvad jeg vil kalde en total sanse stimulation. Da det peakede følte jeg, og var helt overbevist om at jeg kunne høre og have kontakt med alle de andre fra gruppen, selv om jeg på det tidspunkt opholdte mig alene i et anneks og resten af gruppen var i hovedhuset. Jeg kunne simpelthen høre sætninger som hver enkelt person sagde. Samtidig oplevede jeg en intens vibration fra universet og kunne decideret se og fornemme tydelige energi mønstre som aftegninger i luften/virkeligheden.
Jeg var på det tidspunkt ikke i tvivl om at jeg så hvad jeg senere skulle få beskrevet som "Æteren", "Feltet", "Matriksen" og hvad forskellige kvantefysikere nu bruger af ord til at beskrive den energi som binder universet sammen.
Disse to mærkværdige sanseindtryk kunne jeg uden problemer processere simultant, der var simpelthen flere "spor" der kørte samtidig. Der kørte også andre "spor", men disse to var de mest dominerende og jeg blev fascineret af at kunne have fuldt fokus på to så intense indtryk.

Denne type oplevelse forbinder jeg med bevidsthedsudvidelse. Det er ikke noget som har ændret mit syn på verden, muligvis fordi jeg mange gange før, under trips, har set energistrømme f.eks. i planter - primært træer, så det var ikke noget der overraskede mig. Men det er en oplevelse som går langt ud over vores gængse forståelse af sansemekanismerne.

Om det jeg så var "ægte", eller om det var en psykedelisk illusion kan jeg ikke svare på, men det var en meget smuk og virkelig oplevelse, som også korrelerer med andre oplevelser og min nuværende forståelse af universet.

De oplevelser som har ændret mit syn på verden, eller hjulpet mig selv videre er udelukkende baseret på tankevirksomhed. Jeg har ofte oplevet en dyb følelse af forståelse for omverdenen, eller tanker som har klargjort for mig hvordan systemer, menneskelig interaktion osv. hænger sammen.

I samme kategori har jeg opnået intense erkendelser af om jeg lever det rigtige liv, hvilken retning jeg skal vælge fremover, eller hvilke aggresioner jeg burde slippe osv.. Disse erkendelser kommer altid efter en periode hvor det pågældende emne har haft betydning i mit liv, og det er sikkert erkendelser som jeg før eller siden ville nå til, men under påvirkning af svampe kan tankerne stå meget tydeligt frem, man bliver mere elastisk i sin tankegang og får pludselig mulighed for at skabe nogle forbindelser som ellers ville have taget længere tid. Det opnår man selvfølgelig kun i et positivt og afbalanceret trip.
Dagen efter er den konklusion du er nået til præcis lige så tydelig som under trippet.

Jeg forsøger gerne at uddybe hvis der er flere spørgsmål.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Da jeg var i Amsterdam for mange år siden, kunne man købe svampe af kittelklædte folk i en butik der lignede et apotek. Der blev spurgt “level 1-3?” “Vil du bare ha det sjovt og være skæv(level 1)? eller vil du se drager osv.(level 3)?” - skummelt


Min egen mening om bevidsthedsudvidelse osv. er at det er indbildning ved hver person, nogen mere intens end andre

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

lakris skrev:Min egen mening om bevidsthedsudvidelse osv. er at det er indbildning ved hver person, nogen mere intens end andre
Det tror jeg da er den gængse holdning blandt folk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er bevist videnskabeligt at LSD og svampe permanent kan skabe eller forstærke forbindelser i hjernen. Hvis man med indbildning mener placebo, så er det ikke korrekt (måske med microdosing).

Hvordan dette så opfattes eller kan udnyttes i praksis er en anden sag, men fx Steve Jobs mente at det havde gjort en permanent forskel for ham.

Af samme årsag skal man naturligvis være varsom, da HPPD (Hallucinogen Persisting Perception Disorder) teknisk set kan forekomme, altså en uhensigtsmæssig blivende effekt i hjernen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej, det er ikke korrekt, men uden tvivl den mest almindelige opfattelse blandt de mange som ikke har stiftet bekendtskab med det.

Ud over at have evnen til at skabe nye forbindelser i hjernen, så er der også rimelig ny forskning som antyder at psilocybin decideret kan gå ind og oprette nye grå hjerneceller.

Mht. HPPD (Det som med et godt gammelt jysk udtryk hedder "Evighedstrip") er det selvfølgelig en af de risici man skal være bevidst om, men jeg synes det er svært at finde data som peger på hvor stor den risiko er.
Min egen, meget lidt videnskabelige erfaring siger mig at den risiko er meget lav, men det er ikke noget jeg vil gå ud og forsvare.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Morten B skrev:
Joachip skrev:Jeg ville nok være påpasselig med alle de her mange websites der varmt anbefaler micro dosing, for jeg tror den lave dosis gør det sværere at afgøre hvilken effekt det egentlig har.

Den reelle virkning (og eventuelle bivirkninger) kan lettere skjule sig bag måleusikkerhed ved micro dosing end ved kraftigere doser.
Tror, mener - Der er en del gætværk her. Jeg sidder ikke inde med sandheden, men der er masser af valid information omkring micro dosering.
Benytter man LSD er der ingen problener med måleusikkerhed. LSD er et nøje beskrevet kemikalie, og i flydende form er det meget nemt at dosere præcist.
Det var også uklart skrevet fra min side af. Når jeg nævner måleusikkerhed, er det i forbindelse med at måle effekten - og ikke den indtagede dosis.

Altså, "virker det?" ... hvis man tager en lav nok dosis, vil det blive uhyre vanskeligt at afgøre om det virkede eller ej, for de andre faktorer (om man lige har det godt den pågældende dag, hvad man har spist m.m.) vil overskygge den egentlige effekt.

At jeg er lidt ude med riven efter de der micro dosing websider og youtube videoer, skyldes at jeg for nylig tjekkede det emne ud, og fandt en del af den slags hvor de ikke nævnte bivirkninger med et ord, hvilket fik mine alarmklokker til at ringe. En substans (stoffer, medicin, you name it) som har en virkning, men absolut ingen bivirkninger, er altså en ret sjælden ting. Derfor virkede de websider og videoer utroværdige for mig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Hvis man med indbildning mener placebo, så er det ikke korrekt (måske med microdosing).
Jeg tror mere at der blev talt om hallucinationer. Altså, at selv om man f.eks. oplever at man ser ildsprudende drager, så er det stadig en illusion. Der er ingen drager i virkeligheden, ildsprudende eller ej.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:[
Altså, "virker det?" ... hvis man tager en lav nok dosis, vil det blive uhyre vanskeligt at afgøre om det virkede eller ej, for de andre faktorer (om man lige har det godt den pågældende dag, hvad man har spist m.m.) vil overskygge den egentlige effekt.

At jeg er lidt ude med riven efter de der micro dosing websider og youtube videoer, skyldes at jeg for nylig tjekkede det emne ud, og fandt en del af den slags hvor de ikke nævnte bivirkninger med et ord, hvilket fik mine alarmklokker til at ringe. En substans (stoffer, medicin, you name it) som har en virkning, men absolut ingen bivirkninger, er altså en ret sjælden ting. Derfor virkede de websider og videoer utroværdige for mig.
Arh, ok. Ja, men det spørgsmål kan man jo stille til mange ting i livet.

Micro dosering er jo ikke ment som værende noget man kan mærke. Doseringen er så lille at der kun er tale om en subtil ændring af tankemønstre, evt. et boost i psykisk velvære og andre subtile effekter.

Nu har jeg ikke rigtig selv erfaring med det, men har da prøvet at tage meget små doser. Her var det dog tydeligt at der var en ændring, ikke en som på nogen måde manifesterede sig fysisk, jeg følte mig helt ædru og frisk, men tankevirksomheden var påvirket en hel del.
Forøget sproglig kreativitet og noget mere fjollet (i mangel af bedre ord) samvær med min kæreste, som også havde indtaget lidt.

Kan godt forstå du er meget kritisk over for de sider/youtube kanaler. Det skal man også være.
Men det er jo ikke meget anderledes end reklamer på landsdækkende tv for Voltaren gel, eller Pamol.

Ja, og Tramadol skandalen har vi jo også haft oppe at vende.

Man skal også tænke sig om og ikke bare lytte ukritisk til en fremmed person i et internet forum, men hive de informationer ud man selv føler er troværdige.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:
Holger skrev:Hvis man med indbildning mener placebo, så er det ikke korrekt (måske med microdosing).
Jeg tror mere at der blev talt om hallucinationer. Altså, at selv om man f.eks. oplever at man ser ildsprudende drager, så er det stadig en illusion. Der er ingen drager i virkeligheden, ildsprudende eller ej.
Heh heh, det ville være en sjov tolkning, da det vel næppe er til diskussion.

På den anden side er alt måske en illusion, så why not.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev:Der er ingen drager i virkeligheden, ildsprudende eller ej.
Måske siger du det, fordi du ikke ved, hvordan de ser ud?
Unknown.jpeg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lollern

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SustainerPlayer skrev:
david mondrup skrev:Der er ingen drager i virkeligheden, ildsprudende eller ej.
Måske siger du det, fordi du ikke ved, hvordan de ser ud?
Unknown.jpeg
Arrrgghhh!!!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:... erfaringer med svampe?

... man kan dyrke dem selv.
Jeg kom med det samme til at tænke på, at dine grise plasker ekstra meget rundt i mudderpølen.. :dollargrin:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten B skrev: For mig er bevidsthedsudvidelse en tilstand. Det er noget man oplever i øjeblikket. Dette kan være en udvidelse af sanser, følelsen af telekinetiske evner og lignende. Jeg kommer gerne med et eksempel:

For mange år siden, i en af de kraftigste oplevelser jeg har haft, var vi en gruppe i sommerhus. Jeg indtog en ret høj dosis og blev sendt på en længere tur, som eskalerede i hvad jeg vil kalde en total sanse stimulation. Da det peakede følte jeg, og var helt overbevist om at jeg kunne høre og have kontakt med alle de andre fra gruppen, selv om jeg på det tidspunkt opholdte mig alene i et anneks og resten af gruppen var i hovedhuset. Jeg kunne simpelthen høre sætninger som hver enkelt person sagde. Samtidig oplevede jeg en intens vibration fra universet og kunne decideret se og fornemme tydelige energi mønstre som aftegninger i luften/virkeligheden.
Jeg var på det tidspunkt ikke i tvivl om at jeg så hvad jeg senere skulle få beskrevet som "Æteren", "Feltet", "Matriksen" og hvad forskellige kvantefysikere nu bruger af ord til at beskrive den energi som binder universet sammen.
Disse to mærkværdige sanseindtryk kunne jeg uden problemer processere simultant, der var simpelthen flere "spor" der kørte samtidig. Der kørte også andre "spor", men disse to var de mest dominerende og jeg blev fascineret af at kunne have fuldt fokus på to så intense indtryk.

Denne type oplevelse forbinder jeg med bevidsthedsudvidelse. Det er ikke noget som har ændret mit syn på verden, muligvis fordi jeg mange gange før, under trips, har set energistrømme f.eks. i planter - primært træer, så det var ikke noget der overraskede mig. Men det er en oplevelse som går langt ud over vores gængse forståelse af sansemekanismerne.

Om det jeg så var "ægte", eller om det var en psykedelisk illusion kan jeg ikke svare på, ...
(Mine fremhævninger).


Ja spørgsmålet er jo, om det er noget ikke udnyttet sanseapparat, der bliver vagt til live fra en slags dvale, om man så må sige, eller om der bare er tale om at rusmidlet får hjernen til at slå en ordentlig mental prut af illusoriske indtryk uden relation til virkeligheden.

Men er der ikke lavet noget forskning på området, der kaster lys over dette spørgsmål? Det er vel ikke første gang i historien, at nogen har indtaget den slags rusmiddel, så det lyder umiddelbart mærkeligt, hvis ingen endnu skulle have kommet på ideen med objektive øjne at kigge lidt nærmere på virkningen af det…

Med hensyn til oplevelsen af energier i træer, planter osv., så vil det naturligvis være vanskelligt på nuværende tidspunkt objektivt at teste troværdigheden af sådanne indtryk i og med at den slags fænomener i givet fald vil ligge et stykke fra, hvad videnskaben endnu har afdækket… Men i forhold til de telekinetiske evner, som du nævner, så må det da nærmest ligge lige til højrebenet at lave objektive tests, der viser, hvorvidt der er tale om en eller anden form for reel interaktion imellem individer eller blot en gang livlig ”hjernespind” indenfor hjernens ”fire vægge”.

Findes der til dato slet ingen forskning, man kan trække på her?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Nu har jeg læst alle indlæggene her. Jeg synes egentlig det er et interessant emne, selvom det rent personligt ikke siger mig noget. Jeg ved ikke ret meget om det. Jeg har for mange år siden prøvet at ryge hash (fordi de gjorde de andre i flokken, og man skulle jo være lidt sej). Det var den kedeligste oplevelse jeg har prøvet, absolut ingen ændringer overhovedet. Og så gad jeg ikke det mere.

Men jeg har et lidt brændende spørgsmål jeg er nødt til at skyde af:
Hvorfor tage stoffer (eller overveje det)?

Morten nævner på et tidspunkt, at man skal have en god (stærk) psyke.
Min generelle opfattelse er, at dem der tager stoffer, netop ikke har dette, og det oftest er en af årsager til, at de begynder på det, og måske endda ender som misbrugere. Uden at selv har den store erfaring med det, hverken på egen krop eller i tætte relationer, så er det her min film knækker.
Jeg er dog lidt splittet, for jeg mener også at nogle af disse stoffer kan hjælpe folk som har fysiske problemer, (fx kroniske smerter). Eller rettere, jeg vil sige, at hvis det kan, så er det måske en rigtig god ide. Ihvertfald så længe at det ikke påvirker realitetsansen. Det sidste er egentlig nok det absolut springende punkt, fordi folk som fx har psykiske problemer, netop på visse punkter også søger en anden realitet (eller virkelighed), mens folk der søger en lempelse af en fysisk lidelse, oftest ikke har behov for en anden realitetsans oven i.

Det er ihvertfald min opfattelse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en meget individuel ting og det vigtige for mig er, at ingen tvinges til noget.

Er man til gengæld et voksent menneske og har lyst til at prøve at drikke en øl, et glas vin, ryge cannabis eller spise en svamp, så skal regeringen naturligvis ikke blande sig i det.

Vi har alle forskellige indgangsvinklen, evner og lyster. Nogle kan lide og finde ud af at stå på skateboard, stå på ski, køre mountainbike, dyrke usikker sex på rastepladser eller spise en svamp i deres egen stue.

Det skal der være plads til at eksperimentere med uden at man bliver straffet uproportionalt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe jeg forstår faktisk heller ikke at ekstremsport er tilladt (ski, mountainbike, bjergklatring, faldskærmsudspring, kampsport osv.) statistisk set er der både mennesker der dør og kommer slemt til skade af det. Du har helt ret i at straffen for ting ikke er blevet plottet korrekt ind på diagrammet. Om man så skal gøre det hvis man har lyst, er jo en gråzone, hvor det ofte er bedst at holde sig ude af. "én øl, ét glas vin" rimelig safe, men cannabis og svampe er slet ikke i samme ende af skalaen, for mig er de nok nærmere kategorien, tøm en kasse øl eller en 5L-papvin.

Regeringen er jo sat ind for at holde orden, og hvis de oplever nogle ærgerlige episoder på skadestuen som tyder på at blive en uheldig trend, regulerer de jo for at mindske det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke statens job at regulere folks basale frihed i så stort et omfang, jeg finder det meget fascistisk at micromanage folks fritid.

Man kan sagtens ryge en joint eller lign. og være væsentligt mindre påvirket og usund end hvad den gennemsnitlig dansker er når han/hun drikker alkohol... så den sammeligning holder ikke.

Rent topicmæssigt, så er svampe en af de sikreste "rus"midler, fx ingen registrerede dødsfald. Det kan man så ikke sige om alkohol og cigaretter.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den vage anbefaling omkring alcohol indtag er i mine øjne også både for høj og umulig at kontrollere, men det kan ikke være godt for unge menneskers hjerner og krop det der sker på natklubberne. Og det er nok også snart bare et spørgsmål om rygning bliver forbudt eller reguleret så meget i pris at vi andre slipper for at betale de store udgifter til sundhedsvæsenet for rygelunger, tobaksfremkaldt kræft og hvad der ellers kan følge med. Reguleringerne burde jo ikke være nødvendige og begrænser fornuftige mennesker, men de er med til at beskytte den anden kategori som ikke selv kan finde ud af det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev:Det er en meget individuel ting og det vigtige for mig er, at ingen tvinges til noget.

Er man til gengæld et voksent menneske og har lyst til at prøve at drikke en øl, et glas vin, ryge cannabis eller spise en svamp, så skal regeringen naturligvis ikke blande sig i det.

Vi har alle forskellige indgangsvinklen, evner og lyster. Nogle kan lide og finde ud af at stå på skateboard, stå på ski, køre mountainbike, dyrke usikker sex på rastepladser eller spise en svamp i deres egen stue.

Det skal der være plads til at eksperimentere med uden at man bliver straffet uproportionalt.
Det er jeg enig i, men jeg vil, dog, ikke anbefale svampe eller LSD.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en fin grænse mellem hvad der direkte skader andre og hvad der indirekte skader andre.

Passiv rygning i selv små mængder? Helt klart en direkte skadevirkning på alle i samfundet der bliver udsat for det og et forbud er på plads.

Overdreven alkoholindtag? Giver en indirekte men potentiel alvorlig bieffekt hos ikke bare indtageren men i omgangskredsen. En sygdom som dog primært skyldes psykiske problemer. Ikke nok til at forbyde (alle andre at indtage) alkohol.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev:
Holger skrev:Det er en meget individuel ting og det vigtige for mig er, at ingen tvinges til noget.

Er man til gengæld et voksent menneske og har lyst til at prøve at drikke en øl, et glas vin, ryge cannabis eller spise en svamp, så skal regeringen naturligvis ikke blande sig i det.

Vi har alle forskellige indgangsvinklen, evner og lyster. Nogle kan lide og finde ud af at stå på skateboard, stå på ski, køre mountainbike, dyrke usikker sex på rastepladser eller spise en svamp i deres egen stue.

Det skal der være plads til at eksperimentere med uden at man bliver straffet uproportionalt.
Det er jeg enig i, men jeg vil, dog, ikke anbefale svampe eller LSD.
Nej, og det er jo der hvor du netop gør det rigtige: du anbefaler. Du dikterer ikke.

Nyt svar