Magiske svampe

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Magiske svampe

Indlæg af Holger »

Nu er det jo af abritrære grunde blevet ulovligt i Danmark for nogle år siden, selvom det er langt mindre farligt end alkohol, og derfor nok ikke noget mange gider tale om offentligt, men skulle der være nogen herinde som har erfaringer med svampe?

Kunne godt forestille mig, der var nogle stykker herinde.

Her tænker jeg mere på bevidsthedsudvidelse end voldsomme trips, evt. microdosing.

Synes det er meget interessant.

LSD ville jeg egentlig også gerne, men naturligheden i svampene tiltaler mig mest, også fordi man kan dyrke dem selv.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har det på samme måde. Jeg har ikke prøvet svampe eller LSD - mit sind er lidt for skrøbeligt til at jeg tør, men jeg har fundet en del Spids Nøgenhat i naturen. Sæsonen er lige ved at være oppe over, og de er ret almindelige. Tror godt at de kan være fremme nu, da det er et helt vanvittigt svampeår i år (jeg plukker svampe i stor stil hvert eneste år og har gjort det siden jeg kunne gå). Mht. naturligheden i svampe synes jeg også det er tiltalende, MEN man skal være obs på at bare fordi at det er naturligt, så er det ikke nødvendigvis sundt eller ufarligt for mennesker. Nok ikke nødvendigt at sige, men synes det er på sin plads. Svampe generelt skal man have stor respekt for.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg tog svampe da jeg var 17-19 år og desværre fik jeg et dårligt trip det ændrede resten af mit liv pga angst og senere ocd.

Jeg kan ikke anbefale det. Det er rigtig mange der kan tage stoffer hele livet uden at tage skade, men hvis man tror at det handler om "stærk psyke" eller "så længe det er naturligt" så tager man fejl.

Jeg anbefaler man selv læser op på konsekvenserne hvis man overvejer det.

Jeg syntes ikke at det var det værd og ærligt talt heller ikke særligt fedt trip.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ville nok være påpasselig med alle de her mange websites der varmt anbefaler micro dosing, for jeg tror den lave dosis gør det sværere at afgøre hvilken effekt det egentlig har.

Den reelle virkning (og eventuelle bivirkninger) kan lettere skjule sig bag måleusikkerhed ved micro dosing end ved kraftigere doser. Og læg dertil placebo-effekten, og så har vi et emne som hurtigt bliver mindst lige så drilsk at finde rundt i som (voodoo)hifi.

Men så længe de her ting forbliver forbudte, er det jo ikke let for folk at lære de her ting at kende.

Overdosis er naturligvis heller ikke godt, som ovenstående historie tydeligt viser. Havde det været lovligt, havde kendskabet til emnet nok også været mere udbredt, og så kunne sådan en gruhistorie måske være undgået.
Senest rettet af Joachip fre 12. okt 2018 16:54, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvis man samtidig ser et par interviews og dokumentarer med / om mennesker der har taget mange svampe og er fortalere for at det ingen skade gør, så mener jeg at de mennesker i sig selv beviser det modsatte. Jeg har endnu ikke set en person med normal personlighed og adfærd der har taget stoffer i længere tid.

http://www.stenlarris.dk/


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den voldsomme overvågning i vores samfund gør også at man bør tænke sig godt om inden man skriver løs om sine erfaringer på nettet. Desværre. Og der har vi måske endnu en grund til, at folks viden om sådan nogen ting her er sparsom.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg har en hel del erfaringer med psilocybin svampe. Har brugt dem i varierende grad gennem mange år.
Jeg har både brugt dem som ren underholdning, men også som et terapeutisk værktøj og har oplevet flere situationer med dyb indsigt/åbenbaring omkring både mig selv og min omverden.

Personligt foretrækker jeg klart svampe over LSD der, i sagens natur, føles mere organisk.
At vi så oven i købet har en af de bedste arter (set på oplevet effekt) voksende vildt i Danmark gør det jo ikke mindre tillokkende.

Til micro dosering ville jeg dog nok vælge LSD, da det er svært at styre svampe pga. varierende styrke, men er man ikke bange for at få en lille noterbar effekt på visse dage kan svampe sagtens bruges til micro dosering.
Jeg har kun sporadisk eksperimenteret med det, men kunne godt tænke mig at prøve et længere forløb (30 dage eller lignende) på et tidspunkt.

Psilocybin svampe kan bringe mange glæder, men der er nogle faldgruber. Min personlige holdning er at svampe er et meget sikkert rusmiddel at benytte sig af, hvis man har en stærk psyke og følger et par simple men vigtige forholdsregler.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for de gode svar.

Statistisk set er svampe et af de sikreste “rusmidler” og der er så vidt jeg er orienteret ingen dødsfald i Danmark nogensinde (af magiske svampe).

Gode pointer vedr. microdosing.

Jeg er mest bange for HPPD, som Bredal nævner.

Hvad er reglerne for og ikke mindst motorisk påvirkning (ved små doser) i forhold til bilkørsel?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bredal187 skrev:Hvis man samtidig ser et par interviews og dokumentarer med / om mennesker der har taget mange svampe og er fortalere for at det ingen skade gør, så mener jeg at de mennesker i sig selv beviser det modsatte. Jeg har endnu ikke set en person med normal personlighed og adfærd der har taget stoffer i længere tid.

http://www.stenlarris.dk/

Jeg synes han virker fornuftig at høre på og en hyggelig fætter.

Væsentligt mere menneskelig og fornuftig end 99% af politikerne fx.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

bredal187 skrev:Jeg tog svampe da jeg var 17-19 år og desværre fik jeg et dårligt trip det ændrede resten af mit liv pga angst og senere ocd.

Jeg kan ikke anbefale det. Det er rigtig mange der kan tage stoffer hele livet uden at tage skade, men hvis man tror at det handler om "stærk psyke" eller "så længe det er naturligt" så tager man fejl.

Jeg anbefaler man selv læser op på konsekvenserne hvis man overvejer det.

Jeg syntes ikke at det var det værd og ærligt talt heller ikke særligt fedt trip.
Hvad fremkaldte dit bad trip?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har prøvet psylosobin svampe. Jeg kunne ikke mærke noget. Jeg har også prøvet LSD. Førstegang da jeg var ca. 17-18 år . Og jeg fik den værste nedtur i mit liv. Jeg prøvede så igen da jeg var i tyverne, sammen med et par kammerater . og der morede jeg mig, og vi havde det sjovt, men alle hæmninger var sat ud af kraft. Vi var inde på banegårdens dagligvarebutik, og min kammerat begyndte helt åbenlyst at at putte varer i sine poser. og da vi stod ved kassen diskede han sine gamle sko op, og ville betale med dem. Selvom vi på intet tidspunkt var truende var ekspedienterne så måløse og vi opførte os så aparte, at vi slap godt fra det. Det var nok ikke ligefrem bevidsthedsudvidelse vi oplevede.
Hold jer fra det skidt . Det er farligt. Du kan ikke få ødelagt dit liv af en enkelt brandert.
Jeg er faktisk lidt overrasket over tråden, og er endnu ikke sikker på om den er ment alvorligt. Der er intet positivt ved stoffer.
Og Bredal har ret. Alle som har taget stoffer , gennem en længere periode er mærket for livet.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev: Hvad er reglerne for og ikke mindst motorisk påvirkning (ved små doser) i forhold til bilkørsel?
at man ikke må. Som i nultolerance.
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... ge-stoffer
Jeg kan godt forstå din logik i forhold til svampe versus LSD, men jeg tror også det vil være væsentligt sværere at (mikro)dosere korrekt i forhold til LSD fremstillet i laboratorie til formålet... i teorien... ved så ikke hvor pålideligt det marked er :-D

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Morten B skrev:
bredal187 skrev:Jeg tog svampe da jeg var 17-19 år og desværre fik jeg et dårligt trip det ændrede resten af mit liv pga angst og senere ocd.

Jeg kan ikke anbefale det. Det er rigtig mange der kan tage stoffer hele livet uden at tage skade, men hvis man tror at det handler om "stærk psyke" eller "så længe det er naturligt" så tager man fejl.

Jeg anbefaler man selv læser op på konsekvenserne hvis man overvejer det.

Jeg syntes ikke at det var det værd og ærligt talt heller ikke særligt fedt trip.
Hvad fremkaldte dit bad trip?
Det ved jeg ikke. Vi åd dem, som så mange gange før, men denne gang var de bare ikke rart og det der gav angst var nok at jeg ikke kunne stoppe det. Så angsten var vel egentlig en form for PTSD / Shellshock da det formentlig kom til udtryk på samme måde som når soldater ikke kan komme ud af en ubehagelig / situation og er skræmt for livet.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten B skrev:Jeg har en hel del erfaringer med psilocybin svampe. ... har oplevet flere situationer med dyb indsigt/åbenbaring omkring både mig selv og min omverden.
Var indsigterne/åbenbaringerne noget, som også gav mening for dig efter rusvirkningens ophør? ...synes du, at du i dag sidder med en forståelse af dig selv og din omverden, som du ville have manglet uden disse erfaringer fra svampe?

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

De gange jeg har prøvet hallucinogene stoffer, har det været varieret ud over spektret 'dårlig oplevelse'. Det spiller slet ikke sammen med min psyke, og jeg tror det er svært på forhånd at afgøre, om det gør med din. Jeg er stået af stoftoget generelt, men har meget varme minder om MDMA/ecstasy, der til gengæld var et forrygende match med min psyke, og har givet mig gode, dybe oplevelser, jeg ikke ville have været foruden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lad mig lige starte med at sige at jeg aldrig vil anbefale nogen at benytte nogen som helst former for rusmidler, inklusiv alkohol.

Der er dog en undtagelse, og det er lige præcis i denne situation, nemlig når et voksent menneske med god selvforståelse og en stor portion fornuftstænkning spørger interesseret ind til det.

Rusmidler, specielt psykoaktive, er IKKE legetøj. Det er noget man skal forholde sig til baseret på så meget oplysning man overhovedet kan opdrive, hvilket desværre er svært i Danmark pga. den offentlige holdning til ulovlige rusmidler. Det er blevet bedre og vi ser mange tegn på muligheder for kommende oplysnings centre/steder/personer, som kan sprede valid information om emnet, så man ikke er hensat til viden fra en skræmmekampagne eller ekstra bladets ensidige dækning af emnet.

Der har allerede været en del historier her i tråden om bad trips og generelt negative oplevelser. Der er aldrig garanti for at det bare kører glat når vi snakker en psykedelisk oplevelse, men det jeg hører i forhold til de historier allerede listet her i tråden er en helt og aldeles forkert omgang med stoffet, noget som øger risikoen for en negativ oplevelse mangefold.
bredal187 skrev:Jeg tog svampe da jeg var 17-19 år og desværre fik jeg et dårligt trip det ændrede resten af mit liv pga angst og senere ocd.

Jeg kan ikke anbefale det. Det er rigtig mange der kan tage stoffer hele livet uden at tage skade, men hvis man tror at det handler om "stærk psyke" eller "så længe det er naturligt" så tager man fejl.

Jeg anbefaler man selv læser op på konsekvenserne hvis man overvejer det.

Jeg syntes ikke at det var det værd og ærligt talt heller ikke særligt fedt trip.
Det er trist at høre at du har haft en dårlig oplevelse. Jeg vil dog sige at "stærk psyke" ikke er noget jeg forbinder med et menneske som kun har levet i 17-19 år. Stærk psyke er ikke at man er en hård banan og kan klare at blive afhørt i en gidselsituation eller lignende. Stærk psyke er at kende og acceptere sine svagheder, men mest af alt at man har nogle redskaber som gør at man kan håndtere at blive konfronteret med sine følelser, fobier, frygt og sin angst. Det stadie er der ingen 17-årige som er på, hjernen er slet ikke fuldt udviklet på det tidspunkt og der er derfor meget forhøjet risiko for en overvældende oplevelse som man ikke kan håndtere. Not good!

Selvfølgelig var det ikke et fedt trip, når det indeholdt så meget negativitet at du efterfølgende måtte døje med angst og OCD.

Jeg vil til enhver tid påstå, og dette står 100% for min egen regning, at psykiske skavanker som opstår i kølvandet på en psykedelisk oplevelse ikke kommer ud af den blå luft. Det er noget som har ligget latent og derfor er blevet forstærket efterfølgende. Havde man ikke eksperimenteret med psykoaktive stoffer er der helt klart stor sandsynlighed for at disse skavanker aldrig havde vist sig, i hvert fald ikke i så koncentreret grad. Primært er det også derfor man skal holde sig langt væk før man føler sig klar til det.
I er meget velkomne til at være dybt uenige med mig og det er også en holdning jeg sagtens kan forstå.

Joachip skrev:Jeg ville nok være påpasselig med alle de her mange websites der varmt anbefaler micro dosing, for jeg tror den lave dosis gør det sværere at afgøre hvilken effekt det egentlig har.

Den reelle virkning (og eventuelle bivirkninger) kan lettere skjule sig bag måleusikkerhed ved micro dosing end ved kraftigere doser. Og læg dertil placebo-effekten, og så har vi et emne som hurtigt bliver mindst lige så drilsk at finde rundt i som (voodoo)hifi.

Men så længe de her ting forbliver forbudte, er det jo ikke let for folk at lære de her ting at kende.

Overdosis er naturligvis heller ikke godt, som ovenstående historie tydeligt viser. Havde det været lovligt, havde kendskabet til emnet nok også været mere udbredt, og så kunne sådan en gruhistorie måske være undgået.
Tror, mener - Der er en del gætværk her. Jeg sidder ikke inde med sandheden, men der er masser af valid information omkring micro dosering.

Benytter man LSD er der ingen problener med måleusikkerhed. LSD er et nøje beskrevet kemikalie, og i flydende form er det meget nemt at dosere præcist.

bredal187 skrev:Hvis man samtidig ser et par interviews og dokumentarer med / om mennesker der har taget mange svampe og er fortalere for at det ingen skade gør, så mener jeg at de mennesker i sig selv beviser det modsatte. Jeg har endnu ikke set en person med normal personlighed og adfærd der har taget stoffer i længere tid.
Det er klart at man ikke ser ret mange med "normal personlighed" (Hvad det så end er) som står frem og fortæller om deres brug af psykoaktive stoffer. Ligesom man heller ikke ser mange stille sig op og fortælle om sort arbejde, selvom største delen af den danske befolkning udfører det.
Her kommer ulovliggørelsen i spil, det er simpelthen tabu.

Jeg kender mange mennesker, inkl. mig selv, som lever helt almindelige liv med mere eller mindre krævende jobs, familie og "almindelige" fritidsinteresser, som benytter sig af det. De kommer alle ud af et ungdomsmiljø hvor det selvfølgelig har været vildere og mere intenst, men vi bliver jo også voksne og får andre ting i livet som bliver lige så vigtige som at udforske sin egen hjerne.

Joachip skrev:Den voldsomme overvågning i vores samfund gør også at man bør tænke sig godt om inden man skriver løs om sine erfaringer på nettet. Desværre. Og der har vi måske endnu en grund til, at folks viden om sådan nogen ting her er sparsom.
Helt enig. Jeg løber en hvis risiko ved at snakke åbent om disse ting nu. Og det er synd og skam, for som tråden tydeligt viser, så er det meste information ikke båret af positive erfaringer. Det er risiko frit at stille sig op og fortælle at man har prøvet det, når det samtidig bliver fulgt af en løftet pegefinger.
Kimex skrev:Jeg har prøvet psylosobin svampe. Jeg kunne ikke mærke noget. Jeg har også prøvet LSD. Førstegang da jeg var ca. 17-18 år . Og jeg fik den værste nedtur i mit liv. Jeg prøvede så igen da jeg var i tyverne, sammen med et par kammerater . og der morede jeg mig, og vi havde det sjovt, men alle hæmninger var sat ud af kraft. Vi var inde på banegårdens dagligvarebutik, og min kammerat begyndte helt åbenlyst at at putte varer i sine poser. og da vi stod ved kassen diskede han sine gamle sko op, og ville betale med dem. Selvom vi på intet tidspunkt var truende var ekspedienterne så måløse og vi opførte os så aparte, at vi slap godt fra det. Det var nok ikke ligefrem bevidsthedsudvidelse vi oplevede.
Hold jer fra det skidt . Det er farligt. Du kan ikke få ødelagt dit liv af en enkelt brandert.
Jeg er faktisk lidt overrasket over tråden, og er endnu ikke sikker på om den er ment alvorligt. Der er intet positivt ved stoffer.
Og Bredal har ret. Alle som har taget stoffer , gennem en længere periode er mærket for livet.
Igen en masse alarmer der blinker hos mig. Jeg har allerede ytret mig længere oppe om til tidlig alder og brug.

I forhold til din anden historie, så er den også et bevis på uheldigt brug. Jeg afslutter tråden med generelle regler, nogen som er kendsgerninger blandt erfarne brugere, men lad mig lige sige at at en dagligvarebutik på banegården IKKE er det smarteste sted at opholde sig under et svampetrip, medmindre man gerne vil have en dårlig oplevelse.

"Der er intet positivt ved stoffer" er simpelhen et falsum. Der er rigtig mange positive elementer ved stoffer. Lige nu benytter man f.eks. MDMA i behandlingen af patienter med PTSD. Og dette med meget stor succes. Også psilocybin og LSD har igen fundet ved til behandling af bl.a. depression, her er succesen dog ikke lige så hårdtslående som MDMA og PTSD, men der er meget godt at hente.

Patienter med Horttons hovedpine, som ellers altid har været stort set hjælpeløse, har i rigtig mange tilfælde god gavn af psilocybinsvampe.

Det er rigtig at stort set alle bliver mærket for livet ved at tage stoffer, men det mærke kan lige så godt være af positiv art.
bredal187 skrev:Det ved jeg ikke. Vi åd dem, som så mange gange før, men denne gang var de bare ikke rart og det der gav angst var nok at jeg ikke kunne stoppe det. Så angsten var vel egentlig en form for PTSD / Shellshock da det formentlig kom til udtryk på samme måde som når soldater ikke kan komme ud af en ubehagelig / situation og er skræmt for livet.
Det er klart at når først man lander i angsten, så bliver den forstærket af det psykoaktive stof. Ingen tvivl der. Det er også derfor at man skal gøre en meget stor indsats for at besidde værktøjer til at håndtere angsten før man begynder at eksperimentere.

Mr. Soundman skrev:Var indsigterne/åbenbaringerne noget, som også gav mening for dig efter rusvirkningens ophør? ...synes du, at du i dag sidder med en forståelse af dig selv og din omverden, som du ville have manglet uden disse erfaringer fra svampe?
Ja.

_______________________________________________________________

Og, som lovet, her et et simpelt regelsæt som alle bør overholde hvis de begiver sig ud på en psykedelisk rejse:

1. Er du nervøs for om du kan klare det, så hold dig langt væk. Psykedeliske stoffer er ikke for dig!

2. Sørg for at opholde dig i et trykt univers under oplevelsen. Dette indebærer:

* Rejs kun sammen med mennesker du kender godt, og som du er sikker på respekterer dine grænser og vil hjælpe dig hvis du skulle møde
udfordringer. Rejs aldrig alene.

* Ophold dig et velkendt og behageligt sted. Helst et sted hvor der er umiddelbar adgang til natur. Naturen healer og er yderst fascinerende
under trippet. Du vil med næsten 100% sandsynlighed have behov for at komme udenfor, og så duer det ikke at du er i en lejlighed over
jomfru anegade. Forbered på forhånd passende beklædning til eventuelle udendørs aktiviteter.

* Aftal på forhånd den klare regel med dine medrejsende at i bliver enige om skift i omgivelserne. Dette gælder sig musik, belysning, ændring
af lokation osv. Alle skal være enige om og på forhånd informeret om disse typer ændringer, da disse typer ændringer godt kan være
overvældende og derfor en unødvendig risiko.

3. Gør jeres ypperste for at holde en positiv tone. Humor er rigtig godt. Bevæg dig ALDRIG ud i at kritisere eller mobbe nogen som deltager.

4. Hellere for lidt end for meget. Du kan altid prøve et nyt trip en anden gang som er kraftigere.

5. Lad være med at blande substanser. Specielt alkohol er en unødvendig komponent i et strip.

Med disse regler har du givet dig selv den bedste forudsætning for en rigtig god oplevelse. Jeg vil anbefale at man enten er 2 eller 4 personer. Ikke flere. Mange siger 3 eller 4, men skal man være 3 så skal det være i en gruppe hvor dynamikken allerede er inkluderende. 4 personer er nok det optimale, specielt til første gang, men igen kommer det an på om man f.eks. har en rigtig god og nær ven som man bare altid har god energi med.

Helt optimalt er det hvis man kan have en med som har prøvet det før og kan være en guide af en art. Personen må gerne selv trippe, men det er rart og trygt at have en man kan spørge lidt til råds hvis tilfældet skulle opstå.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg mente nu at rusmidler for rusens skyld, ser jeg intet positivt i. Mhst. at stoffer kan hjælpe på lidelser, er jeg af den mening at det må holdes om mod de negative bivirkninger. Jeg tror, at uanset om det er panodil eller noget endnu mere harmløst er der en regning at betale ved alle stoffer og medikamenter.
Jeg husker at medicinalfirmaer for lidt tid siden lancerede
et nyt syntetisk morfinpræperat som uden bivirkninger.
Havde man spurgt enhver misbrugsbehandler havde han/hun sikkert været meget skeptisk. Det viste sig også at være et salgstriks.
Jeg er sikker på at Holger er et oplyst menneske, men her virker han naiv.
Jeg har selv uheldige erfaringer med stoffer fra min ungdom, og har set mange velfungerende gå ned med flaget pga. stoffer. Det er hjerteskærende.
Jeg har dog ikke så stor erfaring med lsd og svampe..
Men jeg tvivler på at nogen i dette forum ved mere om medikamenter end jeg. Især, syntes jeg at musik og stoffer er en dårlig cocktail. Selv ved hash, som også er et bevidsthedsudvidende stof, bliver indlæringsevnen , meget, formindsket. Jeg vil ikke udelukke at det er ligesådan med LSD og svampe.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mange gode input, Morten.

Jeg kunne ikke drømme om at tage svampe som teenager.

Nu er jeg 44 og synes det er latterligt at staten skal bestemme hvad vokane mennesker må dyrke og spise eller ryge.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kimex skrev:Jeg mente nu at rusmidler for rusens skyld, ser jeg intet positivt i. Mhst. at stoffer kan hjælpe på lidelser, er jeg af den mening at det må holdes om mod de negative bivirkninger. Jeg tror, at uanset om det er panodil eller noget endnu mere harmløst er der en regning at betale ved alle stoffer og medikamenter.
Jeg husker at medicinalfirmaer for lidt tid siden lancerede
et nyt syntetisk morfinpræperat som uden bivirkninger.
Havde man spurgt enhver misbrugsbehandler havde han/hun sikkert været meget skeptisk. Det viste sig også at være et salgstriks.
Jeg er sikker på at Holger er et oplyst menneske, men her virker han naiv.
Jeg har selv uheldige erfaringer med stoffer fra min ungdom, og har set mange velfungerende gå ned med flaget pga. stoffer. Det er hjerteskærende.
Jeg har dog ikke så stor erfaring med lsd og svampe..
Men jeg tvivler på at nogen i dette forum ved mere om medikamenter end jeg. Især, syntes jeg at musik og stoffer er en dårlig cocktail. Selv ved hash, som også er et bevidsthedsudvidende stof, bliver indlæringsevnen , meget, formindsket. Jeg vil ikke udelukke at det er ligesådan med LSD og svampe.
Puha, jeg synes godt nok at du gætter en hel del her. Det er et af mine store ankepunkter ved denne diskussion,

Medikamenter og psykedeliske midler er to vidt forskellige ting. Du kan ikke sammenligne opiater og naturligt forekomne substanser som psilocybing, meskalin og for den sags skyld DMT (Som absolut ikke kan sammenlignes med NOGET andet kendt molekyle).

Jeg tror du henviser til tramadol skandalen? Den historie er jo helt vanvittig, et hobetal af mennesker er ødelagt for livet! Absolut tragisk.

Hvordan virker Holger naiv? Han søger jo information, det er da præcis det modsatte af naivitet.

Jeg tror alle i musikbranchen og livet generelt kender mange som er gået ned med flaget. Selvmedicinering kan udføres på mange måder. Det primære middel i Danmark er alkohol hvor vi, ifølge blå kors, pt. har 147.000 alkohol afhængige. Andre løsninger kan være stoffer, medikamenter, sex, vold, ludomani.

Igen er problemet her at dem der står frem er dem med negative oplevelser. Os med positive ord at dele står (forståeligt nok) stort set aldrig frem, pga. det stående tabu.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:Mange gode input, Morten.

Jeg kunne ikke drømme om at tage svampe som teenager.

Nu er jeg 44 og synes det er latterligt at staten skal bestemme hvad vokane mennesker må dyrke og spise eller ryge.
Eller bare helt simpelt plukke fra en mark.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Morten B skrev: Igen er problemet her at dem der står frem er dem med negative oplevelser. Os med positive ord at dele står (forståeligt nok) stort set aldrig frem, pga. det stående tabu.
Modsat er det med dem der hopper med faldskærm. Der er det altid dem med de positive historier der står frem.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

bredal187 skrev:
Morten B skrev: Igen er problemet her at dem der står frem er dem med negative oplevelser. Os med positive ord at dele står (forståeligt nok) stort set aldrig frem, pga. det stående tabu.
Modsat er det med dem der hopper med faldskærm. Der er det altid dem med de positive historier der står frem.
Mig bekendt er det ikke tabuiseret at springe i faldskærm 8- Ej heller ulovligt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev:
Holger skrev:Mange gode input, Morten.

Jeg kunne ikke drømme om at tage svampe som teenager.

Nu er jeg 44 og synes det er latterligt at staten skal bestemme hvad vokane mennesker må dyrke og spise eller ryge.
Eller bare helt simpelt plukke fra en mark.
Ja det er også ulovligt.

Men det er lovligt at spise dem direkte fra marken med munden uden at bruge hænderne.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:
Morten B skrev:
Holger skrev:Mange gode input, Morten.

Jeg kunne ikke drømme om at tage svampe som teenager.

Nu er jeg 44 og synes det er latterligt at staten skal bestemme hvad vokane mennesker må dyrke og spise eller ryge.
Eller bare helt simpelt plukke fra en mark.
Ja det er også ulovligt.

Men det er lovligt at spise dem direkte fra marken med munden uden at bruge hænderne.
Ja, det er rigtigt. Der er dog lidt uenighed om om det egentlig først er lovligt når du har tygget og sunket svampen.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Morten B skrev:
bredal187 skrev:
Morten B skrev: Igen er problemet her at dem der står frem er dem med negative oplevelser. Os med positive ord at dele står (forståeligt nok) stort set aldrig frem, pga. det stående tabu.
Modsat er det med dem der hopper med faldskærm. Der er det altid dem med de positive historier der står frem.
Mig bekendt er det ikke tabuiseret at springe i faldskærm 8- Ej heller ulovligt.
Det var en joke, som at dem med dårlig oplevelse er døde 8-)

Anyway, hvis man tager stoffer fordi man er sur over at det er forbudt, så er det altså fjollet. Man skal tage dem fordi man vil prøve hvad livet har at tilbyde.

Når det er sagt, så har jeg aldrig haft nogen bevidsthedsudvidende oplevelse. Det var trippet og det var det. Jeg har heller aldrig set nisse i haven eller flyvende æsler og hvad ellers jeg har hørt folk fortælle om, og jeg har prøvet alle de svampe de var tilgængelig på det danske marked i 97 - 99.

Jeg syntes at euforiserende stoffer som svampe, igennem pop-kultur, har fået credit for at være mere end de er.

Nyt svar