Fem ting vi fortryder på vores dødsleje

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Fem ting vi fortryder på vores dødsleje

Indlæg af SustainerPlayer »

https://www.bt.dk/debat/laege-vi-fortry ... -doedsleje


"De to skelsættende begivenheder, der har inspireret Albæk til at skrive denne bog, er dels hans fars bortgang for nogle år siden samt en læseoplevelse, han havde, omhandlende menneskers fem største fortrydelser, når de lå på deres dødsleje. Disse fortrydelser var:

1) At de ikke havde holdt kontakten til deres venner

2) At de ikke havde tilladt sig selv at være mere lykkelige

3) At de ikke havde haft modet til at udtrykke deres følelser mere

4) At de ikke i højere grad havde levet et liv ud fra deres egne præmisser og mindre ud fra andres forventninger

- og til slut det, den store majoritet af døende mennesker på tværs af etniske, religiøse og sociale skel allermest fortrød:

5) At de havde brugt så meget af deres liv på at arbejde"
»Meningen med livet er at passe på både kroppen, hjertet og hjernen. Kroppen passer I bedst på ved at sove, spise, drikke og hvile jer nok hver eneste dag. Hjertet passer I bedst på ved at opleve kærlighed, tryghed og respekt nok hver eneste dag. Hjernen passer I bedst på ved, at det, I bruger den til, for det første er svært nok til, at I altid vil gøre jer umage, for det andet er vigtigt nok til, at I ikke kan lade være med at bruge tid på det – og endelig for det tredje, at det er med til at gøre jer bedre til at være mennesker, som kan betyde noget for andre end jer selv.«
IMRAN RASHID
Speciallæge i almen medicin

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Der blev udgivet en bog af en hopsice-plejer der passede dødende og hun har også lavet en liste over dette: https://www.femina.dk/psykologi/mental- ... rtrydelser

1. Jeg ville ønske, jeg havde haft mod til at være tro mod mig selv og ikke blot leve op til andres forventninger til mig.

2. Jeg ville ønske, jeg ikke havde arbejdet så meget.

3. Jeg ville ønske, jeg havde haft modet til at udtrykke mine følelser.

4. Jeg ville ønske, at jeg havde holdt kontakt til mine venner.

5. Jeg ville ønske, at jeg havde ladet mig selv være lykkeligere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ovenstående - specielt det citerede fra Imran Rashid kan velsagtens opfattes som en selvfølgelighed. Men at det er en selvfølgelighed gøre det ikke mindre sandt - men måske af og til mere overset.

Men nogle gange skal selvfølgeligheder siges og gentages. En slags åndelig reboot. Og lige netop i dag havde jeg personligt brug for den gentagelse.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Haha, når jeg sammenligner listen er det den samme, i en anden rækkefølge :lol: Tror Albæk har tyvstjålet den liste :-D


Edit: Han havde LÆST en bog med denne liste. My Bad

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tankevækkende, og de emner der måske burde anses for vigtigst af alt,...

Er selv igang med at forberede en tidlig afgang fra arbejds-markedet, med noget af det nævnte som hoved-motivation, samt har været til begravelse næsten årligt de seneste år, for at sige farvel til folk der kun blev 30-50 år, inkluderet den helt nære kreds

Hver eneste gang har jeg selvfølgelig reflekteret over hvordan livet forvaltes, ikke mindst af mig selv.

Af ægte venner er det ikke unormalt at kunne tælle dem på langt under en enkelt hånd, og man er heldig hvis man har bare et par stykker

Jeg går ud fra det er mere i bred forstand der tales, og et bedre ord måske ville være "gode bekendte" under pkt 4 ?

Jeg læste et andet sted at det faktisk reelt er sjældent at vi danner flere ægte venskaber når vi først har rundet de 30 år, jeg syntes jeg kan nikke genkendende til det, både for mig selv, samt omgangs-kredsen

Sidstnævnte er også tanke-vækkende, ikke mindst i denne her kontekst
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev: Jeg læste et andet sted at det faktisk reelt er sjældent at vi danner flere ægte venskaber når vi først har rundet de 30 år, jeg syntes jeg kan nikke genkendende til det, både for mig selv, samt omgangs-kredsen
Jeg tænker, at for at ægte venskaber kan udvikle sig, så kræver det en kritisk masse af:

1. samvær (tid)
2. samhørighed (ideer, meninger ol)
3. oplevelser, der binder sammen følelsesmæssigt

Og alle 3 ting griber ind i hinanden mere eller mindre synkront over tid.

Når man er kommet et stykke ind i livet, så har man jo mange gange et fastlagt liv med en partner, nær og fjern familie, arbejde og fritid. Så er der bare ikke tiden til at flette en ny gang 1,2 og 3 sammen.

Man kan sagtens have f.eks gode, nære kollegaer. Men sådanne forbindelser forsvindertypisk igen, når/hvis man ikke arbejder sammen mere. Og der er trods alt sjældent oplevelser på arbejdspladsen, der binder en følelsesmæssigt tæt sammen. Samme gælder i badmintonklubben - eller hvor man nu bruger en del af sin fritid.

Ud over det, så bliver man også mere "firkantet" og sikker på, hvem man er, og hvad man vil. Det gør det sværere at lukke nye mennesker ind i 1,2 og 3. Den nødvendige fleksibilitet mangler. Måske også fordi man ubevidst "passer på" det, man allerede har opnået.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har fået nogle af de venner jeg holder mest af inden for den seneste håndfuld år, nu i en alder af snart 44.

Det er et ret bevidst valg, selvom "valg" er et mærkeligt ord, da venskab er noget organisk, der går begge veje.

Ligesom med kærlighed, så er venskab især i begyndelsen noget hvor man skal villig til at give og tage uden at være bange for at blive afvist eller såret.

Senere kan man (som mand i hvert fald) opfører sig ganske tåbeligt, firkantet, borderline uhøfligt, ikke tale med hinanden i månedsvis og stadig være lige gode venner når man så taler sammen eller ses :-D

Det er fem gode punkter på listen, som jeg aktivt forsøger at leve efter.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Holger skrev:Senere kan man (som mand i hvert fald) opfører sig ganske tåbeligt, firkantet, borderline uhøfligt, ikke tale med hinanden i månedsvis og stadig være lige gode venner når man så taler sammen eller ses :-D
Det tror jeg aldrig min kone kommer til at forstå. :-P
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Nyt svar