Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:Ikke objektiv faktum. Kun et "faktum" for mit vedkommende.
Et såkaldt "alternativt faktum"? :-P

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Svært at diskutere med en der har egne Fakta og egen definition af ord. Op ad bakke, må man sige.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Og venligst afhold dig fra personangreb. Det er ikke særlig høfligt!
Det lover jeg at gøre, fra den dag du afholder dig fra at oprette en tråd med et spørgsmål, for så ikke at tage imod den information du får, fordi du tror du ved bedre.
Personangreb løser aldrig noget. Nogen sinde. Uanset hvor meget man føler sig provokeret, og hvor berettiget det måtte være.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Nej, du har ret. Hvis bare der var en admin der i stedet tog fat om det virkelig problem og blokerede det.... Hvis bare. Men indtil da, er det den bedste løsning.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

PM ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:Personangreb løser aldrig noget. ...
bredal187 skrev:... Men indtil da, er det den bedste løsning.
PM sendt. Og jeg gentager lige den vigtigste pointe her: personangreb løser aldrig noget. Og kan dermed heller aldrig være "den bedste løsning". Sorry, den går ikke på Lydmaskinen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:
mediumaevum skrev:Ikke objektiv faktum. Kun et "faktum" for mit vedkommende.
Et såkaldt "alternativt faktum"? :-P
Ikke et rigtigt faktum. Derfor "-tegnene.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Til bredal og andre deltagere i tråden:

Jeg tror vi kom "skævt" ind på hinanden her i tråden. Har fået at vide at mine kommentarer virker bedrevidende/provokerende, men det er overhovedet ikke min intention at være bedrevidende eller provokerende. Jeg stiller bare spørgsmål og formulerer mig efter bedste evne, som desværre ikke er så god.

Jeg anerkender selvfølgelig at I andre her på Lydmaskinen ved meget om sikkerhed - mere end mig. Da flere her på Lydmaskinen jo også er tekniske eksperter, ved de jo meget mere om emnet end jeg gør.

Men det bør ikke være en hindring for at jeg kan få del i jeres viden, og derfor spørger jeg.

Jeg håber vi kan have saglige diskussioner fremover, men tag venligst højde for, at jeg har en del besvær med kommunikation/social, hvormed mine kommentarer nemt kan misforstås. Jeg er ikke selv klar over det, når jeg skriver dem, og jeg kan i skrivende stund fortsat ikke selv se, hvor det går galt. Jeg kan kun konstatere, at det er gået galt, endnu en gang.

De beklager jeg.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er fordi du øser ud af postulater om at sikkerhedsopdateringer ødelægger osv.

Du stiller ikke spg, du kommer bare med dine egne konstateringer

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Yes- husk at være kritisk overfor din egen viden. Stil spørgsmål i stedet for at komme med påstande, når det er indenfor et område du eks. ikke er uddannet. Eller ikke har brugt mere end ihvertfald en arbejdsdag på at lave research.

Dette er blot ment som råd.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

keen skrev:
bredal187 skrev: Nej, afsenderens IP-adresse står ikke i e-mailheaderen.

Edit: Jo, det gør den så i nogle tilfælde.

Ville bare lige vise et eksempel. Fik en privat besked fra lydmaskinen.dk på min mail. Efter at have smidt headeren igennem emailtrackerpro og samtidig lavet en tracert på lydmaskinens ip får jeg et godt match. Ikke perfekt, men det skyldes jo nok at jeg har fået resultat på mail server som ikke er på samme maskin e som lydmaskinen.dk

Alt dette via headeren
headder.PNG
headder.PNG (127.72 KiB) Vist 754 gange
Det samme gør sig gældende hvis jeg sender en email fra mig selv fra VMWare men IKKE hvis jeg sender Email til mig selv, direkte fra min egen pc, selvom den bliver sendt via gmail i browser fra begge "maskiner"!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det er vist nævnt i tråden, men Der advares i nyhedsmedierne om at de seneste Windows opdatering kan slette dine filer.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kimex skrev:Det er vist nævnt i tråden, men Der advares i nyhedsmedierne om at de seneste Windows opdatering kan slette dine filer.
Jeg havde en fejl i Win7 der gjorde at en hvis type mediafiler, afspillet via windows Media Player blev corrupted. Det var blandt andet min datters fødselsvideo. Det tog meget lang tid og arbejde at få det lort fikset :-/

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Bredal, jeg fik aldrig svar på hvordan man kan hacke en PC kun ved at kende IP-adressen?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Måske vi ikke skulle diskutere disse ting så detaljeret. Vi diskuterer jo heller ikke hvordan man stjæler en bil, fordi det er en kriminel handling.

Jeg vil derfor gerne opfordre til at lukke denne tråd.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev: Hvilke browser er usikker og hvilke er sikre? Yup, you guessed it!
Alle browsere er usikre. Men nogle er mere usikre end andre. Edge/Explorer er f.eks. meget usikker.
Det kunne jeg godt tænke mig at se lidt mere omkring.
mediumaevum skrev: Linket står i TS. Den nyeste Windows-opdatering udretter så meget skade, at Microsoft har set sig nødsaget til at stoppe opdateringen.
Den sletter filer.
Hvis du nu læser det rigtigt, så er der sket for nogle få, at de har mistet deres dokumenter, billeder og film.
(Så er det jo godt de laver backup).
Omvendt er der en hulens masse, som ikke har oplevet dette problem.

Og igen - DET ER IKKE EN SIKKERHEDSOPDATERING!!!
Det er meget du ikke forstår det.
mediumaevum skrev: Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.

Jeg opfatter Windows Update som malware, fordi den opdaterer uden min godkendelse.
Det er min personlige holdning, ikke objektiv faktum.
Øhh nej, det er dig der ændre på begreberne. Windows update er ikke malware, uanset om du mener det er det eller ej.
Dernæst, så er din begrundelse helt hen i vejret. Du har på et eller andet tidspunkt været pine død nødt til at give Windows tilladelse til det. Ergo er det med din godkendelse.
Igen - Det drejer begreberne, fordi du synes det er sådan. Men sådan drejer verdenen altså ikke rundt!
mediumaevum skrev: Jeg har også klistret webcam til på tablet, for en ekstra sikkerheds skyld.
Det hedder, paranoid!
mediumaevum skrev: Men hvordan skulle en logic bomb, som trigger angreb ved bestemte kriterier, dog kunne indstalleres på min PC hvis jeg fra dag 1 jeg installerer Windows, og i al fremtid afholder mig fra at installere inficeret software?
Hvordan ved du, at det du har installeret ikke er inficeret? Eller du undlader måske også at installere software på din malware og virus inficeret windows?

Det er fair nok du har en holdning til windows. Men dine begreber, betegnelser og ikke mindst dine ytringer fortæller mig, at det nok mest af alt er manglende viden og usikkerhed, som ligger til grund for dine valg. Ikke at det betingelsesløst er galt, men når du forsøger at fremsætte det som faktuelle og konkrete ting, og i øvrig generelle problemer, så træder du langt langt ud over grænsen af sund fornuft.
Microsoft laver bommerter som alle andre software producenter. Men det gør bestemt ikke deres produkter til det som du mener de er. Mange af deres bommerter er i øvrig ikke generelle, (læs bare hvor mange som har fået 1809 opdateringen, og ikke har mistet filer).
Personligt kan jeg langt bedre leve med at sikkert OS, hvor jeg måske engang imellem risikere at miste nogle filer, som jeg selvfølgelig har backup af, end jeg vil have et usikkert OS, der er hullet som en si, og som producenten ikke gider tage alvorligt.
Dit valg er det sidste, og du begrunder det i bund og grund med, at du ved bedst. Derfor laver du din egen lille sikker verden. Fint nok med mig, men jeg tror du på et tidspunkt ramler ind i problemer, hvor du opdager, at din viden IKKE var større end resten af verdens viden, specielt ikke de rigtig grimme personer "derude" som nærmest står i kø for at bryde ind i lige netop din maskine og din mobiltelefon, (hvis vi sammen skal tage dine paranoide briller på).

Når jeg koger det ned. så ender jeg ud med et ganske simpelt spørgsmål:
Hvorfor har du egentlig computer og mobiltelefon, (endda tilsyneladende en smartphone) ? Jeg begriber det ikke. Du må jo nærmest sidde på stikkerne, hvergang du bare tænker på at tænde for din maskine.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:Måske vi ikke skulle diskutere disse ting så detaljeret. Vi diskuterer jo heller ikke hvordan man stjæler en bil, fordi det er en kriminel handling.

Jeg vil derfor gerne opfordre til at lukke denne tråd.
Du skal ikke forklare hvordan man gør i praksis. Selvfølgelig skal ingen det. Det vil være direkte uansvarligt!

Men et diagram eller andet mere visuel repræsentation med lidt forståelig tekst kunne være godt, for at se hvorfor det er vigtigt at opdatere sine systemer pga. man kan hackes alene med kendskab til IP.

Ved ikke om man kan finde noget lignende på google...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg overvejer at droppe ud af tråden her, da jeg fornemmer den ikke fører nogen vegne, og til tider kommer personangreb.

Beklager hvis jeg ikke får svaret alle, men jeg vil dog alligevel rette op på nogle misforståelser eller tilføje andre input:
kandersen skrev: Det er fair nok du har en holdning til windows. Men dine begreber, betegnelser og ikke mindst dine ytringer fortæller mig, at det nok mest af alt er manglende viden og usikkerhed, som ligger til grund for dine valg. Ikke at det betingelsesløst er galt, men når du forsøger at fremsætte det som faktuelle og konkrete ting, og i øvrig generelle problemer, så træder du langt langt ud over grænsen af sund fornuft.
Det er dels manglende viden, usikkerhed mm. som er årsagen. Men det er slet ikke den væsentligste årsag til at jeg hader opdateringer og gerne vil fravælge hvis jeg kan.

Det er fordi sikkerhedsopdateringer OGSÅ kommer med opdateringer af generelle områder, som intet har med sikkerhed at gøre, men bare ændrer på funktionerne. Jeg er ikke forandringens mand.

Windows-opdateringer gør derfor livet surt for sådan én som mig. Jeg har brug for at vide, at tingene er hvor jeg har placeret dem sidst. At forandringer sker gradvist - og ikke mindst med min vilje/accept.
kandersen skrev: Når jeg koger det ned. så ender jeg ud med et ganske simpelt spørgsmål:
Hvorfor har du egentlig computer og mobiltelefon, (endda tilsyneladende en smartphone) ? Jeg begriber det ikke. Du må jo nærmest sidde på stikkerne, hvergang du bare tænker på at tænde for din maskine.
Jeg kan ikke lave musik eller andet hvis ikke jeg har en computer. Derudover, verden er digitaliseret.

Jeg bruger rigtig meget tid foran computeren.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:Jeg overvejer at droppe ud af tråden her, da jeg fornemmer den ikke fører nogen vegne, og til tider kommer personangreb.

Det er dels manglende viden, usikkerhed mm. som er årsagen. Men det er slet ikke den væsentligste årsag til at jeg hader opdateringer og gerne vil fravælge hvis jeg kan.
Jeg kæmper virkelig for at ikke blive personlig. Men jeg må erkende, det er lige så nakkehårene stritter, når jeg læser det du skriver.
Jeg har umådeligt svært ved at forstå og acceptere, at fordi man ikke ved nok om det, så gør man det til et generelt problem, og i øvrigt kaster om sig med påstande som rent faktuelt ikke står mål med virkeligheden.
Det er iorden med mig, at du bekender du ikke ved nok, og det er usikkerhed osv.. Men lad dog for pokker være med at gøre det til et generelt problem så. Det er dit problem, helt og aldeles dit alene. Der er millioner af mennesker derude som ikke oplever det samme. Ergo er der en forskel, som ikke berettiger til, at du gør Windows til et generelt problem.
mediumaevum skrev:Windows-opdateringer gør derfor livet surt for sådan én som mig. Jeg har brug for at vide, at tingene er hvor jeg har placeret dem sidst. At forandringer sker gradvist - og ikke mindst med min vilje/accept.
Det har jeg fuld forståelse for.
Men så har du valgt det forkerte produkt. Windows 10 home er IKKE produktet for dig med den holdning. Alternativ må du leve med det du har valgt, dog uden at gøre produktet til et generelt problem.
mediumaevum skrev: Jeg bruger rigtig meget tid foran computeren.
Det er vi mange der gør, (også alt for meget). Men det gør ikke, at jeg vælger et produkt, for derefter at hagle det ned, kaste om mig med generelle påstande, alene fordi jeg sidder i min egen lille uvidende verden og ikke synes produktet følger min tankegang.
Igen - Rigtig mange mennesker oplever ikke de problemer som du omtaler. Det i sig selv burde få en klokke til at ringe hos dig. Og i stedet for at du tager "sagen i egen usikker hånd", så er det måske værd at bruge tiden på at finde årsagen til, at der er forskel på din og min (og mange andres) måde windows opfører sig på. I langt de flest tilfælde lander årsagen et sted mellem en brugerens "uhensigtmæssige indblanding" og noget hardware/driver. Det kunne fx være en "smart" bruger som lige åbner for en port på firewallen, fordi det der smarte program vedkommende lige har downloadet, lovede guld og grønne skove, og man troede det var sikkert. Det kan også være en driver til en perifide enhed, som ikke helt følger Microsofts anvisninger, (det sker desværre tit), og skaber en alvorlig fejl. (Jeg har oplevet begge ting flere gange fra flere forskellige brugere).

Bemærk - Jeg har fuld forståelse for de frustrationer som et OS kan give, når man føler det ikke arter sig. Og jeg siger bestemt heller ikke, at Windows er perfekt. (Det er et stykke software, som pr definition fejler en gang imellem). Men at gå så vidt som du har gjort, og skabe den holdning du giver udtryk for. Det kan jeg på ingen som helst måde følge eller anbefale. Dertil tager jeg i stedet mine forholdsregler: Backup. Og ellers så bruger jeg tid på at finde ud af årsagerne, når noget ikke lige spiller som det burde en sjælden gang imellem. Jeg kunne godt ønske jeg ikke behøvede det. Men mine efterhånden flere årtier i dette game har vist mig, at når det handler om software baseret dimser, så er de pr definition forbundet med fejl og usikkerheder, uanset om de hedder windows, OSX, Linux, IOS, Android eller andet. Og uanset om det er en computer, eller anden form for "dims". Det er ganske enkelt bare vilkår vi må leve med. For eneste andet alternativ er, at helt afvige fra disse dimser. Og det kan/vil vi jo heller ikke.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fire siders OS-frustrationer. :shock:

Det er i sig selv en fremragende forklaring på, hvorfor jeg af og til møder musikere som helt har droppet computere som del af deres setup: Alene tanken om alt det bøvl man har med moderne OS'er er nok til at dræbe kreativiteten for nogen. Og jeg forstår fuldt ud den beslutning.

"EDB er noget lort."
-- 'nuff said.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Joachip skrev:Fire siders OS-frustrationer. :shock:

Det er i sig selv en fremragende forklaring på, hvorfor jeg af og til møder musikere som helt har droppet computere som del af deres setup: Alene tanken om alt det bøvl man har med moderne OS'er er nok til at dræbe kreativiteten for nogen. Og jeg forstår fuldt ud den beslutning.

"EDB er noget lort."
-- 'nuff said.
Så har du ikke læst tråden. Det er 5 indlæg af IT frustration og resterende 4 siders detaljerede viden om hvorfor de 5 indlæg er forkert.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev: Jeg kæmper virkelig for at ikke blive personlig. Men jeg må erkende, det er lige så nakkehårene stritter, når jeg læser det du skriver.
Jeg har umådeligt svært ved at forstå og acceptere, at fordi man ikke ved nok om det, så gør man det til et generelt problem, og i øvrigt kaster om sig med påstande som rent faktuelt ikke står mål med virkeligheden.
Det er iorden med mig, at du bekender du ikke ved nok, og det er usikkerhed osv.. Men lad dog for pokker være med at gøre det til et generelt problem så. Det er dit problem, helt og aldeles dit alene. Der er millioner af mennesker derude som ikke oplever det samme. Ergo er der en forskel, som ikke berettiger til, at du gør Windows til et generelt problem.
Jeg har aldrig, som i aldrig nogensinde før Windows 10 kom på banen, haft problemer med Windows. Men netop Win10's insisteren på at opdatere selvom man forsøger at fravælge, er mere end bare en irritation.

Windows fungerede fint for mig dengang det hed Windows 7 og XP. De mellemliggende, dvs. Vista og Win8 var dog også skodudgaver af Win7, men trodsalt ikke den irritation som Windows 10 er. Og det er opdateringerne som jeg mener er problemet.

Hvis det nu kun var sikkerhedsopdateringer - og _INTET_ andet ville det være fint for mig. Men sådan fungerer det bare ikke længere hos Windows-brugerne siden Win10. Siden Windows 10 udkom, har Microsoft de-facto taget ejerskab over folks PC'er. Der udspioneres også i meget stor stil - det hedder telemetri. Indsamling af alverdens data, som man skal slå fra, hvis man vil, hver gang Windows har fået en ny stor opdatering.

https://www.neweggbusiness.com/smartbuy ... telemetry/

Windows 10 telemetry data includes basic system diagnostics information, logs of how frequently you use features and applications, system files, and likely more metrics that have yet to be disclosed. Fortunately, Microsoft allows users to set the amount of data they wish to share, but it cannot be completely turned off. Enterprise installations have an even more minimal setting but even then a small amount of security and diagnostic information is sent.
Bemærk det markerede. Mener du ikke også det er et problem?

Jeg synes det er et problem. Det kan godt være du og mange andre ikke oplever det som et problem, men jeg VED at jeg ikke er den eneste som har det her problem, og ønsker at gøre en ende på det!
So what exactly does Microsoft capture and transmit, and how often? According to InvestmentWatch, Windows 10 transmits the following data back to the company:

* Typed text on keyboard sent every 30 minutes
* Transmits anything you say into a microphone
* Transcripts of things you say while using Cortana
* Index of all media files on your computer
* When your webcam is first enabled, 35mb of data
* Telemetry data

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Giv mig bare én GOD grund til at Microsoft skal have lov til at tvangs-opdatere Win10-PC'er ( som ikke har med sikkerhed at gøre) og tvangs-indsamle data om alt hvad folk har tastet på deres tastatur, besøgt af hjemmesider osv. uden at man helt kan slå det fra.

Opdateringer er ikke nødvendigvis sikkerhed for brugeren. Det handler også om, at åbne nye veje til at sende mere og mere data til Microsoft og totalovervåge folks computere og alt hvad de gør på den, alt hvad de har af filer/dokumenter osv.
(se dokumentation i kommentaren over denne).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:Opdateringer er ikke nødvendigvis sikkerhed for brugeren. Det handler også om, at åbne nye veje til at sende mere og mere data til Microsoft og totalovervåge folks computere og alt hvad de gør på den, alt hvad de har af filer/dokumenter osv.
(se dokumentation i kommentaren over denne).
Er det ikke værre at SKAT nu følger med på dit webcam?
http://rokokoposten.dk/2017/02/07/nu-sk ... s-webcams/

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:
mediumaevum skrev:Opdateringer er ikke nødvendigvis sikkerhed for brugeren. Det handler også om, at åbne nye veje til at sende mere og mere data til Microsoft og totalovervåge folks computere og alt hvad de gør på den, alt hvad de har af filer/dokumenter osv.
(se dokumentation i kommentaren over denne).
Er det ikke værre at SKAT nu følger med på dit webcam?
http://rokokoposten.dk/2017/02/07/nu-sk ... s-webcams/
Har du tjekket dit eget link? Det er rokokoposten. Det er satire!

Nyt svar