Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Re: Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
Du skal aktivt besøge et link, downloade eller åbne en fil eller på anden vis, gøre noget aktivt før du risikerer noget. Eller hvad er det i dét jeg har misforstået?
Den ENESTE måde du kan være 100% på at slippe for alt, det er ved at slukke maskinen.

En lidt mere usikker måde, det er at fjerne alt hvad der hedder netværk til din maskine. (Dvs heller ikke tilsluttet dit lokale net). Det kan tage en hacker et split sekund af inficere en maskine på dit lokale net, og derfra skabe adgang til den maskine du tror du har beskyttet. Og specielt når du ikke benytter dig af windows sikkerhedsopdateringer, så er du i den grad udsat på det lokale net.
Men selv hvis du har fjernet al netværksforbindelse, så garantere det dig intet. Så snart noget er installeret, så kan det være inficeret.
Husk på - En virusscanner er yderst sjældent foran en virus. Principielt kan den ikke være det. Men der findes visse algoritmer som den kan gøre brug af og på den måde fange visse "ukendte". Men som udgangspunkt, så er virus scanneren bagud.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:Sidstnævnte skete for atomreaktoren i Iran.
Okay, jeg siger det kort, uden at blive alt for uhøflig: du er ikke et orakel- du må lære at stille spørgsmål ved din egen viden.

Start med at se dokumentaren, og evt. slå begrebet hacker, hacking, eller at hacke op. Det har nemlig flere betydninger, og stammer fra noget der var helt fredeligt.

Mine indlæg i denne tråd refererer til definition nummer 2 i denne (ufuldstændige liste):
Screen Shot 2018-10-09 at 10.47.08.png

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Første gang at hacking blev brugt som udtryk var modeltogs-byggere der tog hardware og brugte det til andet end modeltog

Men det er jo bar en klassisk mediumaevum hvor han tror han har den fjerneste ide om hvad han snakker om.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev: Jeg har lige læst lidt om man-in-the-middle-angreb (MITM). Men jeg forstår stadig ikke, hvordan f.eks. en fra Indien kan sætte sig på forbindelsen mellem mig og min udbyder.

Kan du ikke lige forklare det, så kan det være jeg er mere villig til at få opdateret mine ting hvis jeg får en udførlig forklaring på hvad der helt præcis sker og hvorfor og hvordan-og-hvorledes.

Kablerne er jo gravet ned i jorden. Og min router står hos mig. Medmindre de står uden for mit vindue og hacker min router gennem Wifi, forstår jeg ikke hvordan de kan lave et MITM-angreb.
1. Jeg skriver en mail til dig
2. Du svarer -> Nu har jeg din IP
3. Jeg monitorer hvad du besøger
4. Mellem din pc og den server du besøger laver jeg et mitm

Det er så åndssvagt let.

Du aner ikke hvor let jeg kan hacke dig.


...og du aner heller ikke det fjerneste om dette emne.

Du får en sikkerhedsopdatering fordi der er fundet et hul i Windows som alle kan udnytte. Det kan være en protocol der er en hack-bar fejl i. Det kan være en åben port der skulle være lukket. Det kan være snak mellem din pc og en serverydelse (dropbox) der er åben for hackere hvis du bruger dropbox + windows. Det kan være en åben forbindelse mellem dig og lydmaskinen.dk

Du er så let at hacke at du vil blive paranoid, hvis du vidste hvad vi andre ved.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev: Jeg kører derfor med en 3. parts firewall istedet og ellers bruger jeg Firefox+NoScript+Adblocker og derudover: Sund fornuft. Ingen sider, som jeg ikke har tiltro til, får lov at afvikle Javascript i min browser. Nul!
Tillyke, så nu er du sikker imod phising og SQL angreb :lol:

mediumaevum skrev: Igen, folk kan bare lade være med at bruge usikre browsere, og køre med Javascript on når de besøger hjemmesider (brug dog en script-blocker, som NoScript) og lad være med at hente software som ikke komme fra troværdige kilder. Medmindre det er en hjemmeside eller virksomhed du stoler 100 % på, skal du aldrig installere noget fra 3.part.
Hvilke browser er usikker og hvilke er sikre? Yup, you guessed it!
mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Påstand du gerne må bevise. Ellers er det bare tomme ord fra din mund, uden nogen som helst substans. Glæder mig til at se beviser på din påstand.
mediumaevum skrev: Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.
Påstand du også gerne bevise. Ikke bare med, det har jeg oplevet, men med decideret underbyggende beviser.
mediumaevum skrev: Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.
Så du har manuelt sat din firewall op? Hvis ikke, så er du ikke sikker på nettet. Vil gerne se din opsætning, hvis du selv har sat den op.
mediumaevum skrev: Jeg bruger sund fornuft. Ingen virus kan trænge ind i en computer, medmindre du giver den adgang, f.eks. åbner en fil, eller besøger en hjemmeside som afvikler et script, eller hvis du er på et netværk hvor en virus spreder sig.
Så du er ikke på internettet, som er et netværk der spreder virus?
mediumaevum skrev: Fælles for alle virusangreb er, at brugeren har downloadet, installeret eller på anden vis kørt et stykke software, som er virusinficeret.
Hvis du ikke downloader eller kører softwaren, hvordan skulle virus da kunne inficere computeren?
Hvad med en Logic Bomb (som du, med din ekspert viden, ved hvad er?)




I'm sorry, men det her er bare endnu en af dine rant tråde, hvor du tror du aner noget.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Jeg kører derfor med en 3. parts firewall istedet og ellers bruger jeg Firefox+NoScript+Adblocker og derudover: Sund fornuft. Ingen sider, som jeg ikke har tiltro til, får lov at afvikle Javascript i min browser. Nul!
Tillyke, så nu er du sikker imod phising og SQL angreb :lol:
SQL angreb er vel kun relevante hvis han har en DB af en art :)
bredal187 skrev: Det er så åndssvagt let.

Du aner ikke hvor let jeg kan hacke dig.
@mediumaveum: det bredahl mener her er selvfølgelig ikke at han har tænkt sig at hacke din computer da det er både uetisk og en kriminel handling som straffes hårdt i DK. Det er rent retorisk, og ikke en trussel.
Senest rettet af Mike-air tirs 9. okt 2018 11:35, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

bredal187 skrev:Første gang at hacking blev brugt som udtryk var modeltogs-byggere der tog hardware og brugte det til andet end modeltog
Modificering = Hacking. Hmm, joooo kan man vel egentlig godt sige, hvis man bruger den venlige vending :-D

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mike-air skrev:
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Jeg kører derfor med en 3. parts firewall istedet og ellers bruger jeg Firefox+NoScript+Adblocker og derudover: Sund fornuft. Ingen sider, som jeg ikke har tiltro til, får lov at afvikle Javascript i min browser. Nul!
Tillyke, så nu er du sikker imod phising og SQL angreb :lol:
SQL angreb er vel kun relevante hvis han har en DB af en art :)
Eller hvis han har en bruger tilknyttet en SQL database :-) Jeg får selvfølgelig ikke direkte adgang til hans computer, men information, password han måske bruger andre steder osv

Mike-air skrev:
bredal187 skrev: Det er så åndssvagt let.


Du aner ikke hvor let jeg kan hacke dig.
@mediumaveum: det bredahl mener her er selvfølgelig ikke at han har tænkt sig at hacke din computer da det er både uetisk og en kriminel handling som straffes hårdt i DK. Det er rent retorisk, og ikke en trussel.
Hvordan kan du stave mit navn forkert når det står lige over :lol: :lol: :lol: :lol:

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det. Ville være dumt at risikere min fremtid for at bevise at han er en tåbe :roll:

Pointen er blot at alle med minimale evner inden for netværk og hacking kan komme ind på hans maskine.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min stavning, grammatik og selv udtale er signifikant forværret efter jeg flyttede op til kolonien :-P

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

kandersen skrev:
bredal187 skrev:Første gang at hacking blev brugt som udtryk var modeltogs-byggere der tog hardware og brugte det til andet end modeltog
Modificering = Hacking. Hmm, joooo kan man vel egentlig godt sige, hvis man bruger den venlige vending :-D
Den første kendte hacker var Cap'n Crunch (John Draper) der brugte en fløjte fra en Kaptajn Crunch morgenmadspakke (de der gaver man fik i bunden af morgenmad) til at snakke gratis i TLF da dens tone var hvad der skulle til :-)
Senest rettet af bredal187 tirs 9. okt 2018 11:49, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

1-R0WV4tJxAmOVgkAaf87r-Q.jpg
1-R0WV4tJxAmOVgkAaf87r-Q.jpg (912.69 KiB) Vist 668 gange

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mike-air skrev:
@mediumaveum: det bredahl mener her er selvfølgelig ikke at han har tænkt sig at hacke din computer da det er både uetisk og en kriminel handling som straffes hårdt i DK. Det er rent retorisk, og ikke en trussel.
Jeg skulle skrive under på en NDA bare for at få udleveret materialet til CEH kurset. De er pænt seriøse.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:
Mike-air skrev:
@mediumaveum: det bredahl mener her er selvfølgelig ikke at han har tænkt sig at hacke din computer da det er både uetisk og en kriminel handling som straffes hårdt i DK. Det er rent retorisk, og ikke en trussel.
Jeg skulle skrive under på en NDA bare for at få udleveret materialet til CEH kurset. De er pænt seriøse.
NDA er blot for at beskytte deres forretningshemmeligheder, eller hvis du arbejder med personfølsomme data.

Men vigtigste var vel at der intet er at frygte :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev: 1. Jeg skriver en mail til dig
2. Du svarer -> Nu har jeg din IP
3. Jeg monitorer hvad du besøger
4. Mellem din pc og den server du besøger laver jeg et mitm

Det er så åndssvagt let.
Hvordan kan du monitorere hvad jeg besøger, ved blot at kende min IP-adresse? Det er det jeg er nysgerrig på at vide mere om.

Og nej, jeg foregiver ikke at være ekspert. Jeg er ikke ekspert af nogen art, jeg ved intet. Derfor spørger jeg, som jeg gør.

Medlemsavatar
keen  
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

For at kunne monitorere noget som helst, skal han være på samme netværk som dig. Hvis du bruger wifi er dette dog heller ikke super kompliceret, hvis man er dygtig til hvad man laver. Det nemmeste vil dog være bare at få dig til at åbne nogle inficerede filer, da vi nu ved at du ikke sørger for at holde din computer opdateret.
Senest rettet af keen tirs 9. okt 2018 14:09, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
Og nej, jeg foregiver ikke at være ekspert. Jeg er ikke ekspert af nogen art, jeg ved intet. Derfor spørger jeg, som jeg gør.
Så har jeg ikke forstået dine indlæg, hvor du meget præcist angiver, at Windows indeholder malware, og sikkerhedsopdateringer ødelægger windows osv osv. Der var ikke mange spørgsmål i disse. Faktisk vil jeg vove at påstå, at det var udtryk for faktum.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

keen skrev:Afsenderens IP-adresse står ikke i headeren på en e-mail, så punkt 2. giver ikke mening.
Kommer an på om han benytter egen smtp server :) (gør han nok ikke, men pointen er, at headeren indeholder serverens ip. Så noget ip er der).

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev: 1. Jeg skriver en mail til dig
2. Du svarer -> Nu har jeg din IP
3. Jeg monitorer hvad du besøger
4. Mellem din pc og den server du besøger laver jeg et mitm

Det er så åndssvagt let.
Hvordan kan du monitorere hvad jeg besøger, ved blot at kende min IP-adresse? Det er det jeg er nysgerrig på at vide mere om.

Og nej, jeg foregiver ikke at være ekspert. Jeg er ikke ekspert af nogen art, jeg ved intet. Derfor spørger jeg, som jeg gør.

Det er din tur til at svare på mit andet indlæg inden jeg svarer tilbage [emoji4]

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

kandersen skrev:
keen skrev:Afsenderens IP-adresse står ikke i headeren på en e-mail, så punkt 2. giver ikke mening.
Kommer an på om han benytter egen smtp server :) (gør han nok ikke, men pointen er, at headeren indeholder serverens ip. Så noget ip er der).

Han bruger sikkert Gmail eller lignende som de fleste, og der er al information. [emoji108]

Medlemsavatar
keen  
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

bredal187 skrev:
kandersen skrev:
keen skrev:Afsenderens IP-adresse står ikke i headeren på en e-mail, så punkt 2. giver ikke mening.
Kommer an på om han benytter egen smtp server :) (gør han nok ikke, men pointen er, at headeren indeholder serverens ip. Så noget ip er der).

Han bruger sikkert Gmail eller lignende som de fleste, og der er al information. [emoji108]
Nej, afsenderens IP-adresse står ikke i e-mailheaderen.

Edit: Jo, det gør den så i nogle tilfælde.
Senest rettet af keen tirs 9. okt 2018 14:10, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jo. Den står endda hvis du bruger VMWare som afsender "maskine"!

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

bredal187 skrev:Jo. Den står endda hvis du bruger VMWare som afsender "maskine"!
Det er da kun mailserverens ip adresse som står i headeren. Specielt hvis han bruger gmail, er det da ikke hans egen ip.. Men jeg må erkende, jeg aner det ikke. Har ikke kigget headere i lang tid efterhånden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev: Hvilke browser er usikker og hvilke er sikre? Yup, you guessed it!
Alle browsere er usikre. Men nogle er mere usikre end andre. Edge/Explorer er f.eks. meget usikker.
Firefox er også usikker, men bliver dog en smule mindre usikker ved brug af NoScript-addon.
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Påstand du gerne må bevise. Ellers er det bare tomme ord fra din mund, uden nogen som helst substans. Glæder mig til at se beviser på din påstand.
Linket står i TS. Den nyeste Windows-opdatering udretter så meget skade, at Microsoft har set sig nødsaget til at stoppe opdateringen.
Den sletter filer.

Og følger man de andre links jeg også har givet her i tråden, vil du se at det ikke er eneste gang det er sket. Det skete også i foråret, at Win10-maskiner blev udsat for ødlæggelser pga. opdateringer.
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.
Påstand du også gerne bevise. Ikke bare med, det har jeg oplevet, men med decideret underbyggende beviser.
Jeg opfatter Windows Update som malware, fordi den opdaterer uden min godkendelse.
Det er min personlige holdning, ikke objektiv faktum.
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.
Så du har manuelt sat din firewall op? Hvis ikke, så er du ikke sikker på nettet. Vil gerne se din opsætning, hvis du selv har sat den op.
Nej, du får ikke mine indstillinger at se, jeg udlever ikke alt om mig. Men ja, jeg har manuelt sat min firewall op.
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Jeg bruger sund fornuft. Ingen virus kan trænge ind i en computer, medmindre du giver den adgang, f.eks. åbner en fil, eller besøger en hjemmeside som afvikler et script, eller hvis du er på et netværk hvor en virus spreder sig.
Så du er ikke på internettet, som er et netværk der spreder virus?
Ja og nej. Jeg begrænser ihvertfald netadgang på min PC, men jeg er på nettet, og ja, der er sikkerhedsrisiko forbundet med det.

Min smartphone derimod, er koblet ud af både Wifi og 4G. Den kan ikke tilgå nettet, af sikkerhedshensyn. Jeg ønsker dels ikke opdateringer til min telefon (da det er forstyrrende, tager strøm osv.) og dels ønsker jeg ikke at amerikanerne gennem Google kan aflytte mine telefonsamtaler.

Jeg har også klistret webcam til på tablet, for en ekstra sikkerheds skyld.
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev: Fælles for alle virusangreb er, at brugeren har downloadet, installeret eller på anden vis kørt et stykke software, som er virusinficeret.
Hvis du ikke downloader eller kører softwaren, hvordan skulle virus da kunne inficere computeren?
Hvad med en Logic Bomb (som du, med din ekspert viden, ved hvad er?)
Nu spørger jeg, igen fordi jeg ikke aner noget om det:

Men hvordan skulle en logic bomb, som trigger angreb ved bestemte kriterier, dog kunne indstalleres på min PC hvis jeg fra dag 1 jeg installerer Windows, og i al fremtid afholder mig fra at installere inficeret software?

bredal187 skrev: I'm sorry, men det her er bare endnu en af dine rant tråde, hvor du tror du aner noget.
Jeg tror jeg ved nogle ting, men jeg har dog alligevel tvivlen til at stille spørgsmål. Det er derfor jeg opretter tråden her, det er pga. min tvivl.

Og venligst afhold dig fra personangreb. Det er ikke særlig høfligt!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev:
Og nej, jeg foregiver ikke at være ekspert. Jeg er ikke ekspert af nogen art, jeg ved intet. Derfor spørger jeg, som jeg gør.
Så har jeg ikke forstået dine indlæg, hvor du meget præcist angiver, at Windows indeholder malware, og sikkerhedsopdateringer ødelægger windows osv osv. Der var ikke mange spørgsmål i disse. Faktisk vil jeg vove at påstå, at det var udtryk for faktum.
Jeg gav kun udtryk for min personlige holdning til Windows-tvangsopdateringer. Ikke objektiv faktum. Kun et "faktum" for mit vedkommende.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev: Og venligst afhold dig fra personangreb. Det er ikke særlig høfligt!
Det lover jeg at gøre, fra den dag du afholder dig fra at oprette en tråd med et spørgsmål, for så ikke at tage imod den information du får, fordi du tror du ved bedre.

indhold slettet af moderator
Senest rettet af bredal187 tirs 9. okt 2018 13:43, rettet i alt 3 gange.

Nyt svar