Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:Men det er IKKE sikkerhedsopdateringer.
Du kan ikke vælge kun at få sikkerhedsopdateringer. Det er enten-eller.
Ihvertfald med Windows.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Min computer på arbejdet har crashet 4 gange med opdateringer til windows 10.. 2 af gangene har jeg måtte geninstallere windows fra bunden.. Andre maskiner her på jobbet har også haft seriøse problemer med Windows 10. Det er ikke et godt OS.

Sikkerheds opdateringer er vel fine nok, men selve opdateringer til OSet burde være noget man selv valgte. .. Derfor jeg stadig har Win 7 derhjemme på min musik computer.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har aldrig haft problemer med win10 på min stationær, kun på en meget gammel laptop

Svjv hvis du har win Pro kan du selv styre meget ifb med opdateringer

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:
kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Så lader du bare være med det. Men lad være med at anbefal andre at gøre som du. Det går helt sikkert galt for dem.
Jeg forslår bare, at opdateringer gøres frivillige for indehavere af Windows 10-maskiner.
Så send en mail til MS, og se om de gør noget ved det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Så send en mail til MS, og se om de gør noget ved det.
Det kan være de løser det med en opdatering.




:-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Så send en mail til MS, og se om de gør noget ved det.
Det kan være de løser det med en opdatering.




:-P
HA :lol:

Og sørme ikke om de kun kan løse det med en opdatering.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Sikkerheds opdateringer er fint for mig,
Men jeg fandt det problematisk at Windows automatisk opdaterede fra Windows 7 og 8,1 uden at spørge..
Windows 10 fylder en del mere på harddisken. Og sad man med en Windows 7 pc. med styresystemet på en 128 gb ssd harddisk kan pladsen hurtigt blive opbrugt.
Og jeg har betænkeligheder med at upgradere ældre PCer
som er født med ældre udgaver af Windows til nyere og mere krævende styresystemer.
Mhst. Defender, så er Defender og firewall 2 forskellige ting. Defender er virusbeskyttelse. Jeg har dog Defender slået fra, da jeg bruger Avast. Og så kan Defender ikke køre samtidigt, Det er gratis udgaven af Avast, så jeg har Windows firewall slået til.
Jeg stoler ikke på Defender. Microsoft laver skod programmer. OneDrive, Explore, Edge, og er det Bing deres søgemaskine hedder ? Og Office pakken er ikke bedre en Open Office. Så hvorfor skulle jeg have tillid til Defender.
Jeg har valgt, stedet, at bruge et gratis virusprogram.
Sikkerheds opdateringer tør jeg ikke undlade, hvis jeg da overhovedet kan det. Men man får nok også opdateringer som er irrelevante. Man bliver vel også påtvunget opdateringer til Windows skod programmer, da f.eks. OneDrive og Windows browsere ikke er muligt at fjerne.
Og vel heller ikke Defender.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev:Har ikke lige sat mig dybere ind i det, da det er et stykke tid siden, jeg har anvendt windows.

Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.

Rigtig mange problemer med - eller i hvert omfanget af - virus, DoS-angreb ol. har været pga. der har stået alt for mange ikke opdaterede bokse tilsluttet internettet.

Og jeg har hørt alt for mange sige: "Jeg opdaterer ikke fordi ..." om deres computere, tablets, telefoner mm. uden at tage stilling til, at de er med til at forværre de her problemer.

Mht at fejl i opdateringer kan gøre, at man mister filer, som artiklen skriver om. Ingen undskyldning. Der er masser af backupmuligheder, så det ikke behøver være et problem.
Virusangreb og beskyttelse mod samme, må være folks eget ansvar.

Desuden har jeg måtte slå Windows Defender fra, netop pga. den meldte fejl, dvs. den scannede sig selv. Hvilket jeg læste, er en ret almindelig fejl.

Jeg kører derfor med en 3. parts firewall istedet og ellers bruger jeg Firefox+NoScript+Adblocker og derudover: Sund fornuft. Ingen sider, som jeg ikke har tiltro til, får lov at afvikle Javascript i min browser. Nul!
Bruger du, som jeg, ikke Defender. Bør du have et virusprogram. Jeg bruger Avast. Med det slår Defender automatisk fra, men man kan godt bruge Windows firewall.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: Bruger du, som jeg, ikke Defender. Bør du have et virusprogram. Jeg bruger Avast. Med det slår Defender automatisk fra, men man kan godt bruge Windows firewall.
Jeg bruger sund fornuft. Ingen virus kan trænge ind i en computer, medmindre du giver den adgang, f.eks. åbner en fil, eller besøger en hjemmeside som afvikler et script, eller hvis du er på et netværk hvor en virus spreder sig.

Jeg gør ingen af delene.

Jeg kører som sagt med en firewall, ikke Windows Firewall, men en tredjepart som giver mig mulighed for at kontrollere enhver ind- og udgående trafik. På den måde får evt. virus ingen chance, da jeg skal godkende alt. Virus skal jo somregel kommunikere med hackeren i f.eks. Rusland, og da jeg ikke tillader ukendte programmer at tilgå netadgang, får hackeren aldrig tilbagemelding fra evt. virus som måtte have sneget sig ind på min computer alligevel.

Kun få programmer får netadgang fra min PC.
Senest rettet af mediumaevum man 8. okt 2018 21:32, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:Jeg bruger istedet sund fornuft. Ingen virus kan trænge ind i en computer, medmindre du giver den adgang, f.eks. åbner en fil, eller besøger en hjemmeside som afvikler et script, eller hvis du er på et netværk hvor en virus spreder sig.

Jeg gør ingen af delene.
Ok. Jeg føler det er min pligt at informere dig:
Din 'sunde fornuft' redder ikke din computer fra at blive inficeret med malware og virus. En hacker kan komme ind på mange måder, og vælger du bevidst at undlade at have antivirus på en windows computer, så er det nærmest som at lade døren stå åben.

Skriver du det tilmed på et online forum hvor google-scrapers offentligt kan se hvad du skriver, så er det det samme som at råbe at døren er åben og du lige tager i byen et par timer.

Please. Do your homework next time, before you make a post like this.
mediumaevum skrev: Jeg kører som sagt med en firewall, ikke Windows Firewall, men en tredjepart som giver mig mulighed for at kontrollere enhver ind- og udgående trafik. På den måde får evt. virus ingen chance, da jeg skal godkende alt. Virus skal jo somregel kommunikere med hackeren i f.eks. Rusland, og da jeg ikke tillader ukendte programmer at tilgå netadgang, får hackeren aldrig tilbagemelding fra evt. virus som måtte have sneget sig ind på min computer alligevel.

Kun få programmer får netadgang fra min PC.
Det er mildest talt naivt at tro du kan blokere en hacker på den måde. Så snart han/hun er inde på din maskine har du tabt.
Den kan eks. kommunikere via helt simpelt kald i din browser- som ikke er blokeret :wink:
Senest rettet af Mike-air man 8. okt 2018 21:21, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:Ingen virus kan trænge ind i en computer, medmindre du giver den adgang ...
mediumaevum skrev:... får hackeren aldrig tilbagemelding fra evt. virus som måtte have sneget sig ind på min computer alligevel.
Jeg har ikke ydeligere kommentarer, så jeg vil forlade diskussionen for denne gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: Det er mildest talt naivt at tro du kan blokere en hacker på den måde. Så snart han/hun er inde på din maskine har du tabt.
Den kan eks. kommunikere via helt simpelt kald i din browser- som ikke er blokeret :wink:
Ok, tak for tippet :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, det formynderi fra Microsoft har ledt til at jeg emigrerede til Apple produkter. Helt enkelt, uacceptabelt for mig.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kører faktisk med fuldt program i opdateringer, og jeg vil da sige at nogen af de første "store" updates (dem hvor den bytter hele Windows folderen ud) var relativt destruktive. Men de har faktisk fået bedre styr på at bibeholde settings hen over den slags updates nu, så det kører faktisk nogenlunde.

Og egentlig har jeg heller ikke indtryk af at Mac er vanvittigt meget bedre i disse tider. Der er også bulder med updates, og software der alt for hurtigt bliver inkompatibelt, og for at gøre ondt værre, tillader Apple tit ikke at køre de nyeste OS'er på ældre hardware... hvilket jeg mistænker at være mere af politiske årsager end tekniske. Så meget er der sgu heller ikke sket på hardware fronten de sidste ti års tid.

Jeg arbejdede engang i en computer-forretning, og den tekniske chef havde mottoet "EDB er noget lort!". Her over 20 år efter må jeg tilstå han havde fat i den lange ende.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air, tak for tippet, som jeg i øjeblikket kigger nærmere på (beskyttelse). Imellemtiden har jeg dog fundet denne artikel:
https://www.quora.com/What-are-computer ... eir-causes

Fælles for alle virusangreb er, at brugeren har downloadet, installeret eller på anden vis kørt et stykke software, som er virusinficeret.
Hvis du ikke downloader eller kører softwaren, hvordan skulle virus da kunne inficere computeren?

Jeg er klar over, at virus kan komme ved at du besøger en hjemmeside, som inficerer computeren. Men for at det skal kunne lade sig gøre, skal den køre Javascript (nej, jeg taler ikke om Java, men javaSCRIPT som bruges sammen med HTML). En simpel deaktivering af Javascript eller brugen af en script-blocker hvor du aktivt skal tillade javascipt for hver eneste hjemmeside du besøger, vil jo være tilstrækkeligt til at beskytte mod sådanne angreb, eller hvad?

Hvordan kan en virus ved det blotte scan af IP-adresser, sende en virus til en tilfældig PC? Modtageren skal jo... modtage filen. Som jeg forstår det, kan du jo ikke bare kaste en virus ud, og håbe den rammer en computer. Altså, som at skyde en virus afsted. Computeren skal jo alt andet lige modtage beskeden og anerkende den før den kan acceptere information.

Du skal aktivt besøge et link, downloade eller åbne en fil eller på anden vis, gøre noget aktivt før du risikerer noget. Eller hvad er det i dét jeg har misforstået?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev:Mike-air, tak for tippet, som jeg i øjeblikket kigger nærmere på (beskyttelse). Imellemtiden har jeg dog fundet denne artikel:
https://www.quora.com/What-are-computer ... eir-causes

Fælles for alle virusangreb er, at brugeren har downloadet, installeret eller på anden vis kørt et stykke software, som er virusinficeret.
Hvis du ikke downloader eller kører softwaren, hvordan skulle virus da kunne inficere computeren?

Jeg er klar over, at virus kan komme ved at du besøger en hjemmeside, som inficerer computeren. Men for at det skal kunne lade sig gøre, skal den køre Javascript (nej, jeg taler ikke om Java, men javaSCRIPT som bruges sammen med HTML). En simpel deaktivering af Javascript eller brugen af en script-blocker hvor du aktivt skal tillade javascipt for hver eneste hjemmeside du besøger, vil jo være tilstrækkeligt til at beskytte mod sådanne angreb, eller hvad?

Hvordan kan en virus ved det blotte scan af IP-adresser, sende en virus til en tilfældig PC? Modtageren skal jo... modtage filen. Som jeg forstår det, kan du jo ikke bare kaste en virus ud, og håbe den rammer en computer. Altså, som at skyde en virus afsted. Computeren skal jo alt andet lige modtage beskeden og anerkende den før den kan acceptere information.

Du skal aktivt besøge et link, downloade eller åbne en fil eller på anden vis, gøre noget aktivt før du risikerer noget. Eller hvad er det i dét jeg har misforstået?
Problemet er at du ikke er kritisk overfor din egen viden og verdensbillede. Fordi du opstiller nogle rammer for, hvordan du mener en virus kan ramme din computer, er det ikke sikkert at det er sådan det er (i virkeligheden).

Ingen vil kunne give dig en udtømmelig liste over måder man kan bryde ind på din computer. Der er altid en bagvej, og det er den som man ikke har tænkt på. Det er nogen af klodens mest intelligente hoveder som sidder og laver virus, så at tro man kan forudsige alle N mulige typer angreb giver ikke mening.

Hvis du er interesseret i emnet, så er der her en dokumentar der fortæller historien om hvordan amerikanske og israelske hackere (hired geeks) trængte ind på et atomkraftværk i iran (som ikke var koblet til nettet), og på ganske sofistikeret vis snød alt og alle til at tro at iranerne ikke havde evnerne til at lave a-kraft.


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:En simpel deaktivering af Javascript eller brugen af en script-blocker hvor du aktivt skal tillade javascipt for hver eneste hjemmeside du besøger, vil jo være tilstrækkeligt til at beskytte mod sådanne angreb, eller hvad?
Det her er jo langt over niveau for den almene computerbruger. Kan man så ikke forlange at folk sætter sig ind i den slags inden de får lov at bruge en computer? Nej, det kan man faktisk ikke. Computeren er så udbredt et redskab, og efterhånden også så påkrævet et redskab for almen deltagelse i samfundslivet, at man bliver nødt til at regne med at langt de fleste brugere regner med at maskinen virker uden modificeringer når blot man pakker den ud af kassen og tænder for den. Rent personligt er jeg faktisk glad for at jeg ikke behøver at tænke som en programmør for at kunne bruge en computer. Det var ikke tilfældet med de første computere jeg brugte i midt-90erne, men sådan er det heldigvis blevet. Hvis jævnlige systemopdateringer er en del af den pris der skal betales for det, then so be it.

Og så kan du godt sidde og ærgre dig over at du faktisk har indsigt nok til at kunne klare dig uden ubelejlige automatiske opdateringer (omend Mike lykkes rimelig godt med at sætte spørgsmålstegn ved om det udsagn holder vand .. ). Men din oplevelse og dine evner alene skal ikke være det der bestemmer hvordan tingene skal indrettes.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Quora linket er ikke en artikel men en post på et forum

Da det engelske sundhedsvæsen blev hacket sad alle læger jo ikke og downloadede programmer, de fleste slukkede endda deres computer - og det gjorde det værre

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:Du skal aktivt besøge et link, downloade eller åbne en fil eller på anden vis, gøre noget aktivt før du risikerer noget. Eller hvad er det i dét jeg har misforstået?
...det hele.

Du kan ikke gardere dig imod man-in-the-middle angreb. Jeg er CCNA og CEH certificeret og jeg kan fortælle dig at ALT kan hackes, hvis interessen er der. Bare spørg kendisser med nøgenbilleder på Icloud. Men det er rigtigt, at de typiske angreb er selvforskyldt. Nogen har fået min Mail + adgangskode kombination og hvis jeg bruger den på at lave en ny Facebook profil går der mindre end 15 min før nogen har været inde. Taler af erfaring.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Med hensyn til sikkerhedsopdateringer, så kommer de fordi der hele tiden findes nye huller i systemet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:Du skal aktivt besøge et link, downloade eller åbne en fil eller på anden vis, gøre noget aktivt før du risikerer noget. Eller hvad er det i dét jeg har misforstået?
...det hele.

Du kan ikke gardere dig imod man-in-the-middle angreb. Jeg er CCNA og CEH certificeret og jeg kan fortælle dig at ALT kan hackes, hvis interessen er der. Bare spørg kendisser med nøgenbilleder på Icloud. Men det er rigtigt, at de typiske angreb er selvforskyldt. Nogen har fået min Mail + adgangskode kombination og hvis jeg bruger den på at lave en ny Facebook profil går der mindre end 15 min før nogen har været inde. Taler af erfaring.
Jeg har lige læst lidt om man-in-the-middle-angreb (MITM). Men jeg forstår stadig ikke, hvordan f.eks. en fra Indien kan sætte sig på forbindelsen mellem mig og min udbyder.

Kan du ikke lige forklare det, så kan det være jeg er mere villig til at få opdateret mine ting hvis jeg får en udførlig forklaring på hvad der helt præcis sker og hvorfor og hvordan-og-hvorledes.

Kablerne er jo gravet ned i jorden. Og min router står hos mig. Medmindre de står uden for mit vindue og hacker min router gennem Wifi, forstår jeg ikke hvordan de kan lave et MITM-angreb.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det virker også vanvittigt at de essentielke servere samt infra-struktur på kraftværker, tele-sektor, hospitaler, politi, samt andre vigtige myndigheder kan hackes.

Sådan noget skal sgu da køre i sit helt eget system, af samme grund,...
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg var ude for at jeg pludselig var blevet trukket 1400 kr for et grafikkort, købt på eBay. Jeg havde aldrig bestilt et grafikkort og eBay lukkede min konto og paypal retunerede pengende på min konto da eBay opdagede det var en falsk profil. Jeg undrer mig over hvordan en person i Vietnam kunne komme ind på min konto. Min teori er at jeg har bestilt en vare hos vedkommende og måske har jeg så fulgt et track and trace link , som har givet adgang til min computer.
Jeg har slettet eBay kontoen og oprettet en ny med ny adgangskode . og jeg har ændret adgangskoden på paypal.
Jeg har , nu, ingen problemer, men er usikker på om jeg burde geninstallere Windows.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Det virker også vanvittigt at de essentielke servere samt infra-struktur på kraftværker, tele-sektor, hospitaler, politi, samt andre vigtige myndigheder kan hackes.

Sådan noget skal sgu da køre i sit helt eget system, af samme grund,...
Alt kan hackes. Der eksisterer ikke noget system i hele verden som er definitivt ‘sikkert’.

Derfor har jeg den holdning at det er hul i hovedet at man i DK taler om at give russerne deres egen medicin. Personligt mener jeg man bør bruge de kræfter på sikre vigtig infeastruktur endnu bedre.

Dokumentaren jeg delte ovenfor fortæller historien om et angreb på en atomreaktor i Iran, som vel at mærke ikke var koblet til nettet. Alligevel lykkedes det at hacke den og ødelægge reaktoren flere gange.

Da iranerne fandt ud af det, hackede de et amerikansk sygehus til gengæld. Og oprettede en cyberenhed.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:
DUBTEMPLE skrev:Det virker også vanvittigt at de essentielke servere samt infra-struktur på kraftværker, tele-sektor, hospitaler, politi, samt andre vigtige myndigheder kan hackes.

Sådan noget skal sgu da køre i sit helt eget system, af samme grund,...
Alt kan hackes. Der eksisterer ikke noget system i hele verden som er definitivt ‘sikkert’.

Derfor har jeg den holdning at det er hul i hovedet at man i DK taler om at give russerne deres egen medicin. Personligt mener jeg man bør bruge de kræfter på sikre vigtig infeastruktur endnu bedre.

Dokumentaren jeg delte ovenfor fortæller historien om et angreb på en atomreaktor i Iran, som vel at mærke ikke var koblet til nettet. Alligevel lykkedes det at hacke den og ødelægge reaktoren flere gange.

Da iranerne fandt ud af det, hackede de et amerikansk sygehus til gengæld. Og oprettede en cyberenhed.
Jeg har ikke set dokumentaren, men helt ærligt, det giver sig selv at du ikke kan hacke en enhed over internettet... som ikke er koblet til internettet!

Ordet "hacking" er blevet et modeord, idet det nu om dage bruges om al intervention i alverdens ting og sager. Et demokratisk valg kan f.eks. "hackes". Selv demokratiske valg med papirvalg, ikke elektronisk. Men hvad er lige hacking? Jeg forbinder hacking med noget elektronisk, dvs. at trænge ind i et elektronisk system, som man ikke burde kunne trænge ind i.

Det Rusland f.eks. gjorde med det amerikanske valg havde intet med hacking at gøre. Udover falske facebookprofiler og trolde, så var beslutningen om at gøre Donald Trump til præsident helt og holdent den menige amerikanske vælgers eget valg.

Alligevel taler man om, at det amerikanske valg blev hacket.

Det giver ingen mening. Det er det samme med Iran-atomreaktorerne. De blev ikke hacket. De blev saboteret. Den væsentlige forskel på hacking vs. sabotage er, at hacking foregår over internettet med ren elektronisk kommunikation. Sabotage er, når du har en fysisk person et fysisk sted, som udretter fysisk skade.

Sidstnævnte skete for atomreaktoren i Iran.

Nyt svar