Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Indlæg af mediumaevum »

https://www.computerworld.dk/art/244988 ... dine-filer

Win10-opdateringer gør mere skade end gavn, og sådan helt generelt/overordnet synes jeg det er en skandale, at man som Windows 10-bruger ikke har mulighed for at fravælge automatisk download af opdateringer. Man kan aller-højest udskyde dem, men ikke fravælge.

Det bør være frivilligt, ligesom i de tidligere windows-versioner, om man vil opdatere sit styresystem.

Jeg mener, at når vi har at gøre med så stort og omfattende produkt som Windows, bør der lovgives om det, således at loven kræver, at alle operativsystemer skal give brugerne mulighed for at fravælge automatisk opdatering. Dette bør gælde for Windows, såvel som Mac, Android osv.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har ikke lige sat mig dybere ind i det, da det er et stykke tid siden, jeg har anvendt windows.

Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.

Rigtig mange problemer med - eller i hvert omfanget af - virus, DoS-angreb ol. har været pga. der har stået alt for mange ikke opdaterede bokse tilsluttet internettet.

Og jeg har hørt alt for mange sige: "Jeg opdaterer ikke fordi ..." om deres computere, tablets, telefoner mm. uden at tage stilling til, at de er med til at forværre de her problemer.

Mht at fejl i opdateringer kan gøre, at man mister filer, som artiklen skriver om. Ingen undskyldning. Der er masser af backupmuligheder, så det ikke behøver være et problem.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev:
Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.
+1

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Har ikke lige sat mig dybere ind i det, da det er et stykke tid siden, jeg har anvendt windows.

Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.

Rigtig mange problemer med - eller i hvert omfanget af - virus, DoS-angreb ol. har været pga. der har stået alt for mange ikke opdaterede bokse tilsluttet internettet.

Og jeg har hørt alt for mange sige: "Jeg opdaterer ikke fordi ..." om deres computere, tablets, telefoner mm. uden at tage stilling til, at de er med til at forværre de her problemer.

Mht at fejl i opdateringer kan gøre, at man mister filer, som artiklen skriver om. Ingen undskyldning. Der er masser af backupmuligheder, så det ikke behøver være et problem.
Virusangreb og beskyttelse mod samme, må være folks eget ansvar.

Desuden har jeg måtte slå Windows Defender fra, netop pga. den meldte fejl, dvs. den scannede sig selv. Hvilket jeg læste, er en ret almindelig fejl.

Jeg kører derfor med en 3. parts firewall istedet og ellers bruger jeg Firefox+NoScript+Adblocker og derudover: Sund fornuft. Ingen sider, som jeg ikke har tiltro til, får lov at afvikle Javascript i min browser. Nul!
Senest rettet af mediumaevum man 8. okt 2018 16:21, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

bredal187 skrev:
SustainerPlayer skrev:
Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.
+1
Me too

Det er tit pga folks manglende opdateringer at vira spredes og f***er en masse op

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:
bredal187 skrev:
SustainerPlayer skrev:
Men jeg vil gerne pointere, at hvis det gælder sikkerhedsopdateringer, så synes jeg det burde være lovpligtigt.
+1
Me too

Det er tit pga folks manglende opdateringer at vira spredes og f***er en masse op
Igen, folk kan bare lade være med at bruge usikre browsere, og køre med Javascript on når de besøger hjemmesider (brug dog en script-blocker, som NoScript) og lad være med at hente software som ikke komme fra troværdige kilder. Medmindre det er en hjemmeside eller virksomhed du stoler 100 % på, skal du aldrig installere noget fra 3.part.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
lakris skrev:
bredal187 skrev:
+1
Me too

Det er tit pga folks manglende opdateringer at vira spredes og f***er en masse op
Igen, folk kan bare lade være med at bruge usikre browsere, og køre med Javascript on når de besøger hjemmesider (brug dog en script-blocker, som NoScript) og lad være med at hente software som ikke komme fra troværdige kilder. Medmindre det er en hjemmeside eller virksomhed du stoler 100 % på, skal du aldrig installere noget fra 3.part.
Det nytter ikke noget at have den holdning til folk, der ikke ved hvad de laver. De kan af gode grunde ikke bare "lade være med", når de gør tingene ud fra den bedste tro og viden. Hvem skulle de tro, dig, mig eller vores nabo?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Sikkerhedsopdatering, ja, hvad er lige det. Det er når Windows Defender opdateres med fejl, og scanner sig selv og tager 80 % CPU før du med et tredjepartsprogram som Winaero får mulighed for at lukke Windows Defender.

Det skete for mig, som for mange andre.

Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev:
lakris skrev:
Me too

Det er tit pga folks manglende opdateringer at vira spredes og f***er en masse op
Igen, folk kan bare lade være med at bruge usikre browsere, og køre med Javascript on når de besøger hjemmesider (brug dog en script-blocker, som NoScript) og lad være med at hente software som ikke komme fra troværdige kilder. Medmindre det er en hjemmeside eller virksomhed du stoler 100 % på, skal du aldrig installere noget fra 3.part.
Det nytter ikke noget at have den holdning til folk, der ikke ved hvad de laver. De kan af gode grunde ikke bare "lade være med", når de gør tingene ud fra den bedste tro og viden. Hvem skulle de tro, dig, mig eller vores nabo?
Så må de vælge at køre med opdatering fra/til, men lad dog være med at pådutte os som GODT kan finde ud af at bruge en PC+sund fornuft, om at køre med tvangsopdateringer.

Det svarer til, at man kræver sikkerhedssele i biler, ja, men med den væsentlige forskel at sikkerhedsselen her kvæler føreren og passagerne i bilerne.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Så lader du bare være med det. Men lad være med at anbefal andre at gøre som du. Det går helt sikkert galt for dem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Så lader du bare være med det. Men lad være med at anbefal andre at gøre som du. Det går helt sikkert galt for dem.
Jeg forslår bare, at opdateringer gøres frivillige for indehavere af Windows 10-maskiner.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
Det svarer til, at man kræver sikkerhedssele i biler, ja, men med den væsentlige forskel at sikkerhedsselen her kvæler føreren og passagerne i bilerne.
Nu har jeg brugt windows siden den spæde start. Jeg har kun meget sjældent oplevet sikkerhedsopdateringerne har skabt problemer. Det er alle mulige andre opdateringer som kan finde på at skabe problemerne.
På den anden side, så kører jeg heller ikke alt muligt andet skrammel på mine windows maskiner, og jeg sørger for at holde mine drivere osv opdateret.. Måske der er en vis sammenhæng.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Sikkerhedsopdatering er som med alle andre opdateringer: De ødelægger computeren!
Så lader du bare være med det. Men lad være med at anbefal andre at gøre som du. Det går helt sikkert galt for dem.
Jeg forslår bare, at opdateringer gøres frivillige for indehavere af Windows 10-maskiner.
Ja og langer ud efter andre, som netop har behov for det.
Jeg synes ikke en frivillig opdatering partout er det rigtige for alle, end ikke valgmuligheden, (for så vælger de det bare).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev:
Det svarer til, at man kræver sikkerhedssele i biler, ja, men med den væsentlige forskel at sikkerhedsselen her kvæler føreren og passagerne i bilerne.
Nu har jeg brugt windows siden den spæde start. Jeg har kun meget sjældent oplevet sikkerhedsopdateringerne har skabt problemer. Det er alle mulige andre opdateringer som kan finde på at skabe problemerne.
På den anden side, så kører jeg heller ikke alt muligt andet skrammel på mine windows maskiner, og jeg sørger for at holde mine drivere osv opdateret.. Måske der er en vis sammenhæng.
Det er det samme her, jeg installerer ikke skrammel på min PC. Jeg er meget, meget MEGET påpasselig med at installere noget somhelst nyt software på min PC. Ganske enkelt fordi jeg ved hvad jeg skal bruge for at få tingene til at hænge sammen i min dagligdag. Så hvad der er installeret, blev installeret allerede umiddelbart efter jeg installerede min PC.

Det eneste der ødelægger min dag hvad ang. computer, er opdateringer. Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev: Jeg synes ikke en frivillig opdatering partout er det rigtige for alle, end ikke valgmuligheden, (for så vælger de det bare).
Ja, det ville da være "forfærdeligt" at folk vil beskytte deres computer mod nedbrud pga. Microsoft's evindelige opdateringshelvede...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Så må de vælge at køre med opdatering fra/til, men lad dog være med at pådutte os som GODT kan finde ud af at bruge en PC+sund fornuft, om at køre med tvangsopdateringer.
Din holdning og alt det du skriver her viser netop, at du ikke udviser sund fornuft.

Alene din tro på, at det kun drejer sig om, at så længe du "browser sikkert" - så er alt godt. Du er helt galt på den. Der er så mange andre mulige sikkerhedshuller og sikkerhedsrisici. Og folk som dig er netop problemet der.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Så må de vælge at køre med opdatering fra/til, men lad dog være med at pådutte os som GODT kan finde ud af at bruge en PC+sund fornuft, om at køre med tvangsopdateringer.
Din holdning og alt det du skriver her viser netop, at du ikke udviser sund fornuft.

Alene din tro på, at det kun drejer sig om, at så længe du "browser sikkert" - så er alt godt. Du er helt galt på den. Der er så mange andre mulige sikkerhedshuller og sikkerhedsrisici. Og folk som dig er netop problemet der.
Som jeg også skriver, installerer jeg heller ikke crapware på min PC. Jeg installerer ikke software, som jeg ikke har 100 % tiltro til.

Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
Det eneste der ødelægger min dag hvad ang. computer, er opdateringer. Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.
Det er lidt skræmmende, at du har det syn på det. Måske du skulle fravælge at bruge windows i stedet.
Der er en grund til at der er noget der hedder sikkerhedsopdatering. Det er ikke bare for at generer dig.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev: Som jeg også skriver, installerer jeg heller ikke crapware på min PC. Jeg installerer ikke software, som jeg ikke har 100 % tiltro til.

Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.
Så prøv at kom med en fornuftig forklaring på, at langt langt de fleste ikke oplever samme problemer som dig?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev:
Det eneste der ødelægger min dag hvad ang. computer, er opdateringer. Windows Update = virus. Windows Update til Win10 er det værste malware jeg nogensinde er stødt på.
Det er lidt skræmmende, at du har det syn på det. Måske du skulle fravælge at bruge windows i stedet.
Der er en grund til at der er noget der hedder sikkerhedsopdatering. Det er ikke bare for at generer dig.
Sikkerhedsopdateringer kommer med al muligt andet crapware som Microsoft også synes skal installeres på min PC. Og en hel masse andre lave-om-på-hele-Windows-opdateringer.

Jeg har ikke mulighed for andet end Windows, for at kunne køre de programmer jeg skal køre. Mac kan ikke klare alt, desuden er Mac endnu mere begrænsende end Windows, men lad det være en anden snak.

Jeg bryder mig ikke om den Nanny-state-mentalitet som hersker hos Microsoft om at de tager ejerskab over alle Windows-maskiner. Min PC er MIN PC, den tilhører ikke Microsoft!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Som jeg også skriver, installerer jeg heller ikke crapware på min PC. Jeg installerer ikke software, som jeg ikke har 100 % tiltro til.

Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.
Så prøv at kom med en fornuftig forklaring på, at langt langt de fleste ikke oplever samme problemer som dig?
Det gør de også. IT-support-afdelinger har kronede dage, og har haft stigende fremgang siden Win10 blev udrullet.

Folk oplever ikke andet end problemer med det skidt.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Tidligere i dag læste jeg i en kommentar på et andet medie, om en der sørgede for, at der kun var 50-100mb ledig, for at undgå at windows installerede opdateringer selv. Det skriger til himlen at sådan en person vil få nogle gevaldige problemer før eller siden. Men lur mig om ikke denne person vender tilbage og brokker sig over, at windows er noget lort som kører af helvedes til. Han har bare ikke fattet, at han selv har skabt det.

Jeg kan virkelig undre mig over visse personer tilsyneladende ikke helt forstår, hvordan tingene hænger sammen.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Som jeg også skriver, installerer jeg heller ikke crapware på min PC. Jeg installerer ikke software, som jeg ikke har 100 % tiltro til.

Derudover kører jeg med firewall, så al ind- og udgående trafik skal godkendes af mig.
Så prøv at kom med en fornuftig forklaring på, at langt langt de fleste ikke oplever samme problemer som dig?
Det gør de også. IT-support-afdelinger har kronede dage, og har haft stigende fremgang siden Win10 blev udrullet.

Folk oplever ikke andet end problemer med det skidt.
Øh nej, det gør langt de fleste IKKE.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev:
kandersen skrev:
Så prøv at kom med en fornuftig forklaring på, at langt langt de fleste ikke oplever samme problemer som dig?
Det gør de også. IT-support-afdelinger har kronede dage, og har haft stigende fremgang siden Win10 blev udrullet.

Folk oplever ikke andet end problemer med det skidt.
Øh nej, det gør langt de fleste IKKE.
Jo de gør:

https://www.computerworld.dk/art/244986 ... -processen
Det er desværre ingen ny problematik.

Ved forårets ’April 2018 Update’-udrulning kunne det britiske forbrugerråds magasin ’Which?’ via en brugerundersøgelse dokumentere, at næsten halvdelen af Windows 10's brugere oplevede en eller anden form for bøvl i forbindelse med opdateringen.

Mere end en ud af fem meldte endda om større fejl, eller deciderede sammenbrud, i forbindelse med opdateringen.

Det er samtidigt et særligt Microsoft-fænomen.

Ifølge forbrugerorganisationen modtages der nemlig tre gange flere henvendelser vedrørende Windows 10 end samtlige øvrige styresystemer derude.

Altså tre gange flere henvendelser end Android, iOS, MacOS, ChromeOS og Linux/Unix brugerne tilsammen.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Men det er IKKE sikkerhedsopdateringer.

Nyt svar