Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Bør Win10 opdateringer være frivillige?

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev:
Hvis jeg kunne betale for en version af Windows i engangsbeløb (til samme pris som nu, evt. med et par hundrede kroners forskel) hvor jeg helt og holdent selv bestemmer om den skal opdatere automatisk, så vil jeg det.

Men lige nu giver de ingen valg.
Er disse muligheder nævnt her forsøgt?

[url]http:/www.thewindowsclub.com/turn-off-windows ... windows-10[/url]
Ja, og den stillede sig selv tilbage på automatisk opdatering. Efter et år hvor det fungerede fint, oplevede jeg at Windows pludselig begyndte at opdatere, selvom jeg havde slået det fra med den nævnte mulighed. Dvs. Microsoft rent faktisk overvåger og hacker sig ind på folks PC'er for at lave ravage. Det er bare ikke iorden!

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
dormin skrev:
mediumaevum skrev:
Hvis jeg kunne betale for en version af Windows i engangsbeløb (til samme pris som nu, evt. med et par hundrede kroners forskel) hvor jeg helt og holdent selv bestemmer om den skal opdatere automatisk, så vil jeg det.

Men lige nu giver de ingen valg.
Er disse muligheder nævnt her forsøgt?

[url]http:/www.thewindowsclub.com/turn-off-windows ... windows-10[/url]
Ja, og den stillede sig selv tilbage på automatisk opdatering. Efter et år hvor det fungerede fint, oplevede jeg at Windows pludselig begyndte at opdatere, selvom jeg havde slået det fra med den nævnte mulighed. Dvs. Microsoft rent faktisk overvåger og hacker sig ind på folks PC'er for at lave ravage. Det er bare ikke iorden!
Hvad har du forsøgt af de nævnte muligheder?

Disable services?
Meetering på netforbindelsen?
Group Policy?
3. parts værktøjer eller Microsofts eget som også nævnes her https://www.thewindowsclub.com/block-un ... windows-10

Derudover tror jeg nu ikke nogen hos Microsoft har hverken tid, lyst til eller mulighed for at “hacke” sig ind på din computer. Hvorfor skulle de bruge resourcer på det?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev: Dvs. Microsoft rent faktisk overvåger og hacker sig ind på folks PC'er for at lave ravage. Det er bare ikke i orden!
[ironi]Ja, for det gider de godt at bruge tid på[/ironi]

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

bredal187 skrev: At du bare siger "nå ja", betyder ikke at alle andre er forkælet fordi de ikke vil finde sig i Microsofts måde at gøre tingene på.
Nu var det ikke at han var forkælet, men at han kom til at lyde forkælet. I øvrigt var det skrevet med smil på læben, deraf smiley.

Mht til min egen holdning, så jeg har, ligesom alle andre, den mulighed, at acceptere og bruge det, eller finde andre løsninger.
Det giver ingen mening i mit hoved, at man vælger og bruge noget, men beklager sig over det. Der er mig bekendt ingen som er tvunget til at bruge et bestemt OS. Det er mulig man føler sig presset, fordi man køre med noget specifikt software, som kun virker på det bestemte OS. Men det er igen et valg man har taget. Ikke noget man er tvunget til.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev: Og det er dét jeg vil frem til: Hvorfor skal betalingssoftware død og pine være med tvungne opdateringer? Fair nok med frivillige opdateringer, men hvorfor tvang?
Fordi det har producenten, som du har valgt at støtte, valgt.
mediumaevum skrev:Sig mig, og fortæl mig ærligt: Bruger du overhovedet selv Windows, for du lyder ikke til at have særlig meget styr på det med dine udsagn "vælg den rigtige Windows" og at tvangsopdateringer skulle være aktuelt for Windows i rigtig mange år?
Jeg har brugt windows siden windows 3.1 og efterfølgende windows 3.11. Før og samtidig med det, der brugte jeg DOS og TOS (Atari OS). Den eneste windows jeg ikke har brugt, det var Windows Vista.
mediumaevum skrev: Hvorfor er det for meget forlangt, at jeg vil beholde det, jeg ærligt og redeligt har købt, betalt og indstalleret på min egen computer, som jeg har købt og betalt, i samme stand som da jeg købte og betalte det?

Forklar mig dét før vi taler om "forkælet teenager", tak!
Det er forklaret for dig massere af gange. Problemet er, at du bryder dig ikke om forklaringen.
mediumaevum skrev: Men lige nu giver de ingen valg.
Jo, lad være med at sæt din computer til internettet. Så opdatere den ikke.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

kandersen skrev:
mediumaevum skrev: Og det er dét jeg vil frem til: Hvorfor skal betalingssoftware død og pine være med tvungne opdateringer? Fair nok med frivillige opdateringer, men hvorfor tvang?
Fordi det har producenten, som du har valgt at støtte, valgt.
Ok, lad mig omformulere mit spørgsmål: Hvorfor tillader dansk/EU-lovgivning, at Microsoft skal have lov til at tvinge opdateringer igennem?
Dansk lov eller EU-lov regulerer jo så mange andre ting. Fra fødevaresikkerhed til forbrugerbeskyttelse.

Hvorfor ønsker man ikke, fra lovgivernes side, at yde endnu bedre forbrugerbeskyttelse så Microsoft tvinges til at give brugerne muligheden tilbage til at fravælge automatiske opdateringer?

Lad være med at komme med et ikke-svar som "fordi vi har valgt politikere som ikke ønsker det". Kom med et reelt svar, tak!

Det virker ærlig talt som om du hellere vil undvige mit meget reelle spørgsmål og fluekneppe i det, end reelt at besvare det.
kandersen skrev: Jo, lad være med at sæt din computer til internettet. Så opdatere den ikke.
Lad være med at købe mad i butikkerne. Så undgår du madforgiftning.

Min pointe er, at statens opgave er at sørge for bla. forbrugerbeskyttelse, herunder at vi har ordentlige varer og at forbrugerne beskyttes mod madforgiftning (fødevareloven), datahamstring (GDPR) og jeg spørger nu: Hvorfor ikke beskytte yderligere ved at tvinge de store operativsystemproducenter som Microsoft og Apple til at give brugerne valgfriheden om de vil opdatere, selvom de er på internettet?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mediumaevum skrev:
Hvorfor ønsker man ikke, fra lovgivernes side, at yde endnu bedre forbrugerbeskyttelse så Microsoft tvinges til at give brugerne muligheden tilbage til at fravælge automatiske opdateringer?
Mit umiddelbare bud er, fordi de netop mener at det er bedre forbrugerbeskyttelse, når forbrugernes OS er opdateret.
mediumaevum skrev:Det virker ærlig talt som om du hellere vil undvige mit meget reelle spørgsmål og fluekneppe i det, end reelt at besvare det.
Jeg synes nu jeg lige fra start har forholdt mig til netop dit spørgsmål. Men du hverken kan eller vil acceptere dels at jeg har en anden holdning end dig, og dernæst mine svar. Du bliver ved med at svælge i, at det er dig og dig alene der skal bestemme, fordi du har betalt for det.
Ligesom hvis du købte en bil, så skal andre ikke bestemme hvor hurtigt du må køre i den.
mediumaevum skrev:
kandersen skrev: Jo, lad være med at sæt din computer til internettet. Så opdatere den ikke.
Lad være med at købe mad i butikkerne. Så undgår du madforgiftning.
Bemærk netop hvad du gør herover - Jeg giver dig svaret på DIT problem. Og straks er du i gang med at fordreje det. Sandsynligvis fordi du ikke brød dig om svaret, men at du ved at det er en løsning på netop det problem du omtaler.
Jeg forstår ikke den måde at debattere på. Du afviger alt andet end - At du alene skal bestemme. Men hvad forhindre dig i det, hvis du hiver netstikket ud (samt evt trådløs netkort) ?
mediumaevum skrev:Hvorfor ikke beskytte yderligere ved at tvinge de store operativsystemproducenter som Microsoft og Apple til at give brugerne valgfriheden om de vil opdatere, selvom de er på internettet?
Fordi DET problem er ikke stort nok i forhold til, hvilke problemer "forbrugernes egen styring" potentielt kan skabe.
Igen - Det er mit bud, at de tænker sådan. Om de gør det eller ej, det må du tage med politikerne.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

kandersen skrev:
bredal187 skrev: At du bare siger "nå ja", betyder ikke at alle andre er forkælet fordi de ikke vil finde sig i Microsofts måde at gøre tingene på.
Nu var det ikke at han var forkælet, men at han kom til at lyde forkælet. I øvrigt var det skrevet med smil på læben, deraf smiley.

Mht til min egen holdning, så jeg har, ligesom alle andre, den mulighed, at acceptere og bruge det, eller finde andre løsninger.
Det giver ingen mening i mit hoved, at man vælger og bruge noget, men beklager sig over det. Der er mig bekendt ingen som er tvunget til at bruge et bestemt OS. Det er mulig man føler sig presset, fordi man køre med noget specifikt software, som kun virker på det bestemte OS. Men det er igen et valg man har taget. Ikke noget man er tvunget til.
Der er heller ingen der har tvunget dig til at bliver opereret fordi du har lymfekræft for du kan jo bare vælge at dø, men når du nu vælger det, så er det meget rart at der er sat nogle regler op der beskytter dig og dit velbefindende.

Din tese holder ikke vand.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

bredal187 skrev: Der er heller ingen der har tvunget dig til at bliver opereret fordi du har lymfekræft for du kan jo bare vælge at dø, men når du nu vælger det, så er det meget rart at der er sat nogle regler op der beskytter dig og dit velbefindende.

Din tese holder ikke vand.
Hvis du seriøst mener, at det at bruge et OS på en computer er lige så vigtigt som fx at blive opereret for en diagnose der resultere i døden, såfremt man fravælger. Ja så er jeg enig, så holder min tese ikke vand.
Men jeg er altså ikke på det plan hvor windows og evt opdatering af sammen er ens betydende med døden, såfremt jeg ikke kan undlade det. Beklager!

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

kandersen skrev:
bredal187 skrev: Der er heller ingen der har tvunget dig til at bliver opereret fordi du har lymfekræft for du kan jo bare vælge at dø, men når du nu vælger det, så er det meget rart at der er sat nogle regler op der beskytter dig og dit velbefindende.

Din tese holder ikke vand.
Hvis du seriøst mener, at det at bruge et OS på en computer er lige så vigtigt som fx at blive opereret for en diagnose der resultere i døden, såfremt man fravælger. Ja så er jeg enig, så holder min tese ikke vand.
Men jeg er altså ikke på det plan hvor windows og evt opdatering af sammen er ens betydende med døden, såfremt jeg ikke kan undlade det. Beklager!
Det er ikke det der står .. Står ingen steder at OSer er ligeså vigtige som livsvigtig operation. Der står at man ikke er tvunget til en masse ting men der er stadig regler.. og de regler hjælper forbrugere og er rare at have.. Så selvom man ikke er tvuuunget til at eje windows og dermed opdatere er der stadig en del der syntes at det ville være fint at implementere regler der giver brugeren mulighed for at fravælge ikke kritiske opdateringer eller måske også de kritiske.. men er jo en anden snak hvor sådan en grænse skulle gå.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mik_c skrev:Så selvom man ikke er tvuuunget til at eje windows og dermed opdatere er der stadig en del der syntes at det ville være fint at implementere regler der giver brugeren mulighed for at fravælge ikke kritiske opdateringer eller måske også de kritiske.. men er jo en anden snak hvor sådan en grænse skulle gå.
jamen det kan jeg godt acceptere, at der er nogen der synes.
Jeg synes bare, at man burde gøre op med sig selv, om det valg man nu engang har truffet, om det nu også var det rigtige valg. Ikke dermed sagt, at man ikke kan gøre indvendinger samtidig eller kritisere ændringer/forhold. Men hvis man ikke kan acceptere "spille reglerne". Så bør man måske overveje, om man overhovedet vil "spille med".

Og det er ikke fordi jeg ikke har forståelse for, at ændringer i forhold til det man oprindelig sagde ja til, kan være møg irriterende, helt generelt. Men i det her tilfælde synes jeg bare det er at gå forvidt.

Jeg tror ikke helt jeg kan forklare det tydeligere.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

kandersen skrev:
mik_c skrev:Så selvom man ikke er tvuuunget til at eje windows og dermed opdatere er der stadig en del der syntes at det ville være fint at implementere regler der giver brugeren mulighed for at fravælge ikke kritiske opdateringer eller måske også de kritiske.. men er jo en anden snak hvor sådan en grænse skulle gå.
jamen det kan jeg godt acceptere, at der er nogen der synes.
Jeg synes bare, at man burde gøre op med sig selv, om det valg man nu engang har truffet, om det nu også var det rigtige valg. Ikke dermed sagt, at man ikke kan gøre indvendinger samtidig eller kritisere ændringer/forhold. Men hvis man ikke kan acceptere "spille reglerne". Så bør man måske overveje, om man overhovedet vil "spille med".

Og det er ikke fordi jeg ikke har forståelse for, at ændringer i forhold til det man oprindelig sagde ja til, kan være møg irriterende, helt generelt. Men i det her tilfælde synes jeg bare det er at gå forvidt.

Jeg tror ikke helt jeg kan forklare det tydeligere.
Er skam også helt tydeligt :)

Jeg syntes måske det er lidt firkantet at sige at hvis man ikke acceptere spille reglerne så bør man overveje ikke at spille med. Da det jo ikke er gangbart ikke at have en computer nu om dage... især ikke for en multi medie designer som mig.

Jeg kan fortsætte med win 7 på min computer derhjemme.. men mange kommer også med win 10 preinstalleret og er vel kun et stykke tid endnu man overhoved kan bestille win 7 mere.

Så nogen syntes det er at gå for vidt at "tvinge" brugere af deres OS til at opdatere og du syntes det er at gå for vidt at undlade at opdatere så vi ender i sikkerheds kritiske problemer.

Tja jeg ved faktisk ikke hvad der er værst. Men ville da ønske jeg slap for opdateringer der crasher computere og tilbare kører instillinger osv, da det er max irreterende. Og håber da der er nogen der prøver at få mast en eller anden EU regl igennem om at ikke kritiske opdateringer skal accepteres af brugeren .. men men nu må vi se :)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mik_c skrev:
Jeg syntes måske det er lidt firkantet at sige at hvis man ikke acceptere spille reglerne så bør man overveje ikke at spille med. Da det jo ikke er gangbart ikke at have en computer nu om dage... især ikke for en multi medie designer som mig.
jamen når der er løsninger, så synes jeg da det er mærkeligt ikke at ville bruge dem, eller acceptere at selvom der er løsninger, så synes man heller ikke lige det er sagen - En windows opdatere sig ikke, hvis den ikke har noget netværk (internet) tilsluttet. Det må da være den absolut nemmeste løsning.
mik_c skrev:Jeg kan fortsætte med win 7 på min computer derhjemme.. men mange kommer også med win 10 preinstalleret og er vel kun et stykke tid endnu man overhoved kan bestille win 7 mere.
yeps, så hold fast i din windows 7. Den kan altid installeres på nye maskiner, medmindre det er en OEM. (den kan dog også men det er lidt mere besværligt).
mik_c skrev:Tja jeg ved faktisk ikke hvad der er værst. Men ville da ønske jeg slap for opdateringer der crasher computere og tilbare kører instillinger osv, da det er max irreterende. Og håber da der er nogen der prøver at få mast en eller anden EU regl igennem om at ikke kritiske opdateringer skal accepteres af brugeren .. men men nu må vi se :)
Jeg tvivler på, at der er nogen der ønsker en opdatering der crasher maskinen. Men skulle det ske, (Læs - når det sker. hvilket i øvrigt ikke kun er OS opdateringer, men kan også være applicationer), så findes der jo også løsninger for det, omend det er lidt irriterende at bruge lidt tid på. Et simpelt ord som backup, det har det med at have en magisk virkning på selv de mest genstridige crashes :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

kandersen skrev:
mik_c skrev:
Jeg syntes måske det er lidt firkantet at sige at hvis man ikke acceptere spille reglerne så bør man overveje ikke at spille med. Da det jo ikke er gangbart ikke at have en computer nu om dage... især ikke for en multi medie designer som mig.
jamen når der er løsninger, så synes jeg da det er mærkeligt ikke at ville bruge dem, eller acceptere at selvom der er løsninger, så synes man heller ikke lige det er sagen - En windows opdatere sig ikke, hvis den ikke har noget netværk (internet) tilsluttet. Det må da være den absolut nemmeste løsning.
Mener du seriøst det du skriver? Det håber jeg ikke. Det er ikke en seriøs løsning.

Det svarer til at du foreslår at kvinder ikke skal gå udenfor en dør, hvis de vil undgå voldtægt. Det er ikke en REALISTISK løsning på problemet. Det er en løsning, ja, men ikke en brugbar, fornuftig, løsning uden store konsekvenser.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg kan godt se at tråden er gammel, men jeg fatter ikke diskussionen, når nu man sagtens kan vælge at slå nævnte updates fra.
Har kørt uden i 2 år, og jeg har ikke fået frygtelige vira, og min PC kører dejligt. Husk 3. part IS

https://www.windowscentral.com/how-stop ... ate_gpedit
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hugo skrev:Jeg kan godt se at tråden er gammel, men jeg fatter ikke diskussionen, når nu man sagtens kan vælge at slå nævnte updates fra.
Har kørt uden i 2 år, og jeg har ikke fået frygtelige vira, og min PC kører dejligt. Husk 3. part IS

https://www.windowscentral.com/how-stop ... ate_gpedit
Hvis du havde fået din PC inficeret med noget frygteligt, så ville du heller ikke opdage det.

Tag nu bare at opdater din computer, for alles bedste.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

keen skrev:
Hugo skrev:Jeg kan godt se at tråden er gammel, men jeg fatter ikke diskussionen, når nu man sagtens kan vælge at slå nævnte updates fra.
Har kørt uden i 2 år, og jeg har ikke fået frygtelige vira, og min PC kører dejligt. Husk 3. part IS

https://www.windowscentral.com/how-stop ... ate_gpedit
Hvis du havde fået din PC inficeret med noget frygteligt, så ville du heller ikke opdage det.

Tag nu bare at opdater din computer, for alles bedste.
Det tror jeg ikke kommer til at ske. Har en gang brugt en dag på at hente korrupte filer ud af min grand nieces bærbare, samt fjerne en mislykket update, + rydde op i dll-filer. Det skete da hun sagde ja-tak til at opdatere. Har siden været samme procedure igennem for en svoger, samt en god ven.
Jeg ved godt at det er undtagelsen mere en regelen, men jeg tar´ ingen chancer.
Og selvfølgelig ville jeg i 99,9 % tilfælde vide hvis jeg er ved at få en virus eller har fået en keylogger.
Hvis man absolut vil opdatere bør man køre med backup på minimum en seperat partition, helst en seperat disk eller i skyen. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hugo skrev: Hvis man absolut vil opdatere bør man køre med backup på minimum en seperat partition, helst en seperat disk eller i skyen. :)
Dette har intet med opdatering at gøre, man bør altid have backup af sine vigtige ting.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vås ;)
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:Og selvfølgelig ville jeg i 99,9 % tilfælde vide hvis jeg er ved at få en virus eller har fået en keylogger.
Hvordan ville du vide det? :)

En dygtig hacker bliver ikke opdaget. Det kan sagtens være du ikke er et særlig interessant offer, men måske din arbejdsplads er? Eller din ven, eller din grand niece?

Når du spreder budskaber som det du gør her, og fraråder sikkerhedsopdateringer, så udsætter du ikke bare dig selv, men også mennesker omkring dig for en større risiko for at blive angrebet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
Hugo skrev:Og selvfølgelig ville jeg i 99,9 % tilfælde vide hvis jeg er ved at få en virus eller har fået en keylogger.
Hvordan ville du vide det? :)

En dygtig hacker bliver ikke opdaget. Det kan sagtens være du ikke er et særlig interessant offer, men måske din arbejdsplads er? Eller din ven, eller din grand niece?

Når du spreder budskaber som det du gør her, og fraråder sikkerhedsopdateringer, så udsætter du ikke bare dig selv, men også mennesker omkring dig for en større risiko for at blive angrebet.
Jeg synes ikke at jeg på noget tidspunkt fraråder folk at opdatere. Jeg starter blot med at henvise til en Microsoft side som har eksisteret i de ca. 3 år Win 10 har eksisteret, hvor det bliver forklaret hvordan man slår update fra, hvis man bruger 3. parts I.S.
Det er da helt op til en selv. Jeg beskriver hvad jeg gør, og hvad jeg har oplevet.
Og ja, man skal da altid bruge backup, disk, partition, eller sky.
Hvordan ville jeg vide om jeg er ramt? Ens arbejdsplads kan udelukkes fra hvad jeg gør privat, der har vi et sikkerheds team som bestemmer. Desværre kender jeg kun et eksempel, gennem en nørd jeg kender som jobber med den slags. De bruger eget system som inkludere bl. a. Kaspersky, og udelukker alt fra Win, inkl. updates.
Bruger selv KIS. Holder øje med hvor mange processer der kører i joblisten, ikke neurotisk hver dag, men er der en process som ikke skal være der, så undersøg den.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: Bruger selv KIS. Holder øje med hvor mange processer der kører i joblisten, ikke neurotisk hver dag, men er der en process som ikke skal være der, så undersøg den.
Hvad gør du, hvis det er en process som skal være der, men som eksekverer noget skadelig kode fra en 3. part?

Edit:
Jeg er ikke 100% sikker (hjælp: keen, amolin?), men jeg tror at det er denne type angreb, som ifølge MS også udgør 70% af alle sikkerheds problemer:
https://www.zdnet.com/article/microsoft ... ty-issues/

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Ikke såååå svært at fjerne en process fra at blive vist i taskmanager/joblisten. Man skal "bare" lave et hook ind i NtQuerySystemInformation, og så skjule de ting man vil.
Bum, så kan du ikke se om en keyboard logger eller virus er kørende.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

amolin skrev:Ikke såååå svært at fjerne en process fra at blive vist i taskmanager/joblisten. Man skal "bare" lave et hook ind i NtQuerySystemInformation, og så skjule de ting man vil.
Bum, så kan du ikke se om en keyboard logger eller virus er kørende.
Det er muligt, men jeg har alle mine penge på kontoen endnu (minus dem jeg selv bruger).
Til start ville jeg blot minde om at Microsoft selv instruerer i hvordan man slår det fra.
Jeg er hverken for eller imod. Så jeg vil trække mig ud nu :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hugo skrev:
amolin skrev:Ikke såååå svært at fjerne en process fra at blive vist i taskmanager/joblisten. Man skal "bare" lave et hook ind i NtQuerySystemInformation, og så skjule de ting man vil.
Bum, så kan du ikke se om en keyboard logger eller virus er kørende.
Det er muligt, men jeg har alle mine penge på kontoen endnu (minus dem jeg selv bruger).
Til start ville jeg blot minde om at Microsoft selv instruerer i hvordan man slår det fra.
Jeg er hverken for eller imod. Så jeg vil trække mig ud nu :)
Ville også bare sige at den med joblisten ikke er skudsikker, men om du opdaterer eller ej, det er da helt op til dig :)
Dit link er i øvrigt til windowscentral.com, det er ikke en Microsoft side, så ikke helt korrekt at sige at det er Microsoft der instruerer ;)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar