Det lugter af fisk

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Det lugter af fisk

Indlæg af Mike-air »

På mit tidligere arbejde (i DK) snakkede jeg med to ledere, og konteksten var at de var ved at nå igennem til en kunde. Den ene siger: ‘ja, det lugter lidt af fisk’, hvorpå samtalen fortsætter, men uden at handle om fisk.

Syntes det var et lidt sjovt udsagn, men fik aldrig spurgt henne hvor udsagnet kom fra? Er det et ordsprog?

Nogen der kender konteksten? Forsøgte mig på google, men uden held..

Ps. Kender du andre sjove ordsprog, så bring it!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan fortælle dig hvad der lugter af fisk... :censored:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men for at være mere seriøs, så uden at have hørt samtalen kunne det lyde som noget de syntes "stak under", eller noget der skulle undersøges nærmere..

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Efter jeg flyttede til Esbjerg, opdagede jeg, at en fiskehandel aldrig skal lugte af fisk. Hvis det lugter af fisk, er fisken for gammel. Derfor forestiller jeg mig, ordsproget handler om, at der er noget forkert/uldent/råddent og at det derfor lugter af fisk.

I Esbjerg og på vestkysten generelt, har jeg aldrig oplevet en fiskehandel lugte af fisk, hvor jeg omvendt har det svært i Østjylland.
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bryla skrev:Efter jeg flyttede til Esbjerg, opdagede jeg, at en fiskehandel aldrig skal lugte af fisk. Hvis det lugter af fisk, er fisken for gammel. Derfor forestiller jeg mig, ordsproget handler om, at der er noget forkert/uldent/råddent og at det derfor lugter af fisk.

I Esbjerg og på vestkysten generelt, har jeg aldrig oplevet en fiskehandel lugte af fisk, hvor jeg omvendt har det svært i Østjylland.
Hahaha. Den køber jeg.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bryla skrev:Efter jeg flyttede til Esbjerg,
Kender du andre westjyske udtryk/ordsprog?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig, det er vestjysk.

Man kan komplimentere en kages indhold i jylland med et udtryk der forkortes JGS
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Trimethylamin - ikke nær så festligt som det lyder.

Jeg tror faktisk at Christoffer er spot on med oprindelsen.
Christoffer I. N. skrev:Jeg kan fortælle dig hvad der lugter af fisk... :censored:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Man kan komplimentere en kages indhold i jylland med et udtryk der forkortes JGS
Hva står JGS for? :-P

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At noget lugter af fisk er da også et udtryk man forstår herovre i den anden ende af landet. Og ja, det plejer at betyde "jeg tror der er lusk i foretagenet". De har det endda også på engelsk: http://grammarist.com/idiom/something-smells-fishy/ .... men vistnok ikke på tysk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan også betyde noget andet, fx at noget tager for lang tid.

I konteksten her, hvor de endelig er ved at nå igennem til en kunde, så synes jeg faktisk den tolkning er mere sandsynlig.

Eller at der er for mange kvinder involveret ;-)

Derudover kan noget også "gå i fisk", altså gå i kludder.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:
Hald skrev:Man kan komplimentere en kages indhold i jylland med et udtryk der forkortes JGS
Hva står JGS for? :-P
http://kammertonen.blogspot.com/2010/11/jgs.html

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mike-air skrev:
bryla skrev:Efter jeg flyttede til Esbjerg,
Kender du andre westjyske udtryk/ordsprog?
Jeg sagde ikke, det var vestjysk. Jeg sagde, jeg først opdagede betydningen, da jeg flyttede.
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bryla skrev:
Mike-air skrev:
bryla skrev:Efter jeg flyttede til Esbjerg,
Kender du andre westjyske udtryk/ordsprog?
Jeg sagde ikke, det var vestjysk. Jeg sagde, jeg først opdagede betydningen, da jeg flyttede.
Du skrev det ikke eksplicit, men når du nævner esbjerg og vestkysten er det ikke unormalt at lave den kobling :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lad os sige at jeg er ude at kigge bil, og sælger bagatellisere en masse fejl, så vil min kammerat jeg har med nok sige at det lugter lidt af fisk mens sælger ikke er til stede. Det er med andre ord ikke noget vi har lyst til at gøre mere i, det er på vej i forrådnelse, altså både fisk og bil. Så hvis der er signaler der indikerer at noget er galt, så trigger det "lugter af fisk" alarmen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Har hørt det oftere udtrykt på engelsk end dansk.

https://www.google.dk/amp/s/dictionary. ... mell-fishy

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev:Det kan også betyde noget andet, fx at noget tager for lang tid.
Den sammenhæng har jeg godt nok aldrig hørt før.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det meste kendte ordsprog er nok ”Gæster og fisk lugter begge ilde efter tre dage”.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Lyder som noget du bare finder på. :p

Kender godt at "noget lugter af fisk" eller at "der er gået fisk i den", men kender det bedst fra engelsk. En anden ting med fisk, (og måske mere udbredt?) jeg hørte en del i militæret, var hvis man ikke forstod noget, og stod og så lidt lost ud. Så blev der ofte sagt "Fisk?"

Relaterer sig måske ikke helt til ordsprog, men jeg lærte noget lidt sjovt omkring ordet threshold. At ordet thres, er hø eller i hvert fald noget isoleringsmateriale man brugte under gulve i gamle dage. Så en threshold, altså dørtærsklen, ganske enkelt er til at holde på det thres som ellers ville stikke op imellem rummene/i dørene. Har ikke undersøgt det, men det lød plausibelt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ordsproget om gæster og fisk er alment kendt i det meste af den vestlige verden og stammer eftersigende fra den amerikanske præsident Benjamin Franklin.

Grunden til at jeg kender så meget til ord og sprog er at min mor taler 7 sprog flydende og begge mine forældre er lærere. Vi har altid brugt meget tid på etymologi i min barndom.
En anden ting med fisk, (og måske mere udbredt?) jeg hørte en del i militæret, var hvis man ikke forstod noget, og stod og så lidt lost ud. Så blev der ofte sagt "Fisk?"
Forklaringen stammer fra det kendte børnekortspil "Fisk", hvor du beder en modspiller om et bestemt kort for at samle stik. Har modspilleren ikke dette, så svarer vedkommende "fisk", dvs. han har ikke kortet og du må i stedet lede i rodebunken på bordet, som udgør fiskesøen.

Her bruges det som "jeg har ikke svaret/forklaringen - du må selv finde det". Det er almindelig slang og jeg hører det tit. Jeg mener det blev udbredt i Danmark via en komiker eller skuespiller i en komedie, men jeg kan ikke huske første gang det blev brugt offentligt.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

På engelsk: go fish.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, udtrykket stammer fra den amerikanske udgave af spillet. Oprindeligt et kinesisk spil.

Og et meget sjovere spil hvis man må lyve :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: Og et meget sjovere spil hvis man må lyve :-D
:shock: ?!? Hvad er det for nogle regler?!? Så bliver spillet meget langt.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Eller meget kort når det bliver opdaget. :-)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:
bryla skrev:Efter jeg flyttede til Esbjerg, opdagede jeg, at en fiskehandel aldrig skal lugte af fisk. Hvis det lugter af fisk, er fisken for gammel. Derfor forestiller jeg mig, ordsproget handler om, at der er noget forkert/uldent/råddent og at det derfor lugter af fisk.

I Esbjerg og på vestkysten generelt, har jeg aldrig oplevet en fiskehandel lugte af fisk, hvor jeg omvendt har det svært i Østjylland.
Hahaha. Den køber jeg.
Esbjergenserne siger også. Der lugter ikke af fisk, men af penge. :)

Nyt svar