12 års fængsel for at dele facebook-opslag - i Danmark!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

12 års fængsel for at dele facebook-opslag - i Danmark!

Indlæg af mediumaevum »

https://arbejderen.dk/indland/det-skal- ... C3%A5virke
http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... ke-valg-og

Undrer mig meget over, at de gængse nyhedsmedier, DR, TV2, JP.dk, Berlingske mfl. ikke har taget denne sag op.

Jeg er MEGET bekymret for russisk påvirkning af vores valg, men det her er en meget, meget farlig vej at gå. Det virker meget Erdogan-agtigt.
Hvordan beviser man så, at man blot ytrede sine holdninger til et bestemt emne, og ikke var vidne om f.eks. russisk påvirkning?

Umiddelbart virker det til, at man vil kvæle enhver kritik af den siddende regering eller politiske emner som der er konsensus omkring undtagen fra de mindre partier.

F.eks. kan kritik af velfærdsnedskæringer pludselig sætte én i fængsel - i 12 år.

Hvad mener I?

Justitsminister Søren Pape sendte i september i 2018 et lovforslag om ulovlig påvirkningsvirksomhed i høring. Lovforslaget er en del af den handlingsplan mod såkaldte udenlandske påvirkningsoperationer, som regeringen søsatte i september 2018.

Lovforslaget gør det strafbart at "... hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske stats område ved at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse".

Lovforslaget gør det kriminelt at dele eksempelvis opslag, der skal "påvirke den almene opfattelse af NATO-samarbejdet negativt", hvis den danske anklagemyndighed kan bevise, at man ved eller måtte vide, at man ved at dele et opslag sætter en udenlandsk efterretningstjeneste i stand til at påvirke meningsdannelsen i Danmark.

Det behøver ikke formelt at være en efterretningstjeneste, der står bag. Det kan også være en anden udenlandsk myndighed eller en virksomhed, fremgår det af lovforslaget. Hvis de danske myndigheder mener, at det reelt er tale om hjælp til en udenlandsk efterretningstjeneste, der står bag, er det strafbart.

Hvis opslagene bliver delt ifm. med et valg, skal det kunne give op til 12 års fængsel. Man bliver straffet uanset, om påvirkningen lykkes eller ej.

Påvirkning af beslutningstagning omfatter "… alle typer beslutninger, der træffes i både den offentlige og private sektor". Der er ingen bagatelgrænse.

Påvirkning af den almene meningsdannelse omfatter påvirkning af den offentlige debat generelt. Påvirkningen kan ske på internettet, de sociale medier, tv, radio, aviser og alle øvrige trykte medier.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Forslaget bliver ikke vedtaget.

Hvis det gjorde, hypotetisk, så ville man ikke kunne blive dømt med mindre anklageren kunne bevise en forbindelse til et netværk og i så fald er straffen jo fin, da der hører under spionage og sabotage.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:https://arbejderen.dk/indland/det-skal- ... C3%A5virke
http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... ke-valg-og

Undrer mig meget over, at de gængse nyhedsmedier, DR, TV2, JP.dk, Berlingske mfl. ikke har taget denne sag op.

Jeg er MEGET bekymret for russisk påvirkning af vores valg, men det her er en meget, meget farlig vej at gå. Det virker meget Erdogan-agtigt.
Hvordan beviser man så, at man blot ytrede sine holdninger til et bestemt emne, og ikke var vidne om f.eks. russisk påvirkning?

Umiddelbart virker det til, at man vil kvæle enhver kritik af den siddende regering eller politiske emner som der er konsensus omkring undtagen fra de mindre partier.

F.eks. kan kritik af velfærdsnedskæringer pludselig sætte én i fængsel - i 12 år.

Hvad mener I?

Justitsminister Søren Pape sendte i september i 2018 et lovforslag om ulovlig påvirkningsvirksomhed i høring. Lovforslaget er en del af den handlingsplan mod såkaldte udenlandske påvirkningsoperationer, som regeringen søsatte i september 2018.

Lovforslaget gør det strafbart at "... hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske stats område ved at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse".

Lovforslaget gør det kriminelt at dele eksempelvis opslag, der skal "påvirke den almene opfattelse af NATO-samarbejdet negativt", hvis den danske anklagemyndighed kan bevise, at man ved eller måtte vide, at man ved at dele et opslag sætter en udenlandsk efterretningstjeneste i stand til at påvirke meningsdannelsen i Danmark.

Det behøver ikke formelt at være en efterretningstjeneste, der står bag. Det kan også være en anden udenlandsk myndighed eller en virksomhed, fremgår det af lovforslaget. Hvis de danske myndigheder mener, at det reelt er tale om hjælp til en udenlandsk efterretningstjeneste, der står bag, er det strafbart.

Hvis opslagene bliver delt ifm. med et valg, skal det kunne give op til 12 års fængsel. Man bliver straffet uanset, om påvirkningen lykkes eller ej.

Påvirkning af beslutningstagning omfatter "… alle typer beslutninger, der træffes i både den offentlige og private sektor". Der er ingen bagatelgrænse.

Påvirkning af den almene meningsdannelse omfatter påvirkning af den offentlige debat generelt. Påvirkningen kan ske på internettet, de sociale medier, tv, radio, aviser og alle øvrige trykte medier.
Undrer mig ikke at "Arbejderen.dk" er triste og tunge om hjertet ved udsigten til at der bliver slået en smule hårdere ned på aktiviteterne deres gamle venner fra øst f.eks. udøver

Jeg mener ikke 12 år er nok, er man utilfreds kan man jo bare lægge stilen om, og, som noget nyt, afholde sig fra den slags ting fremover

Trist nyhedsmedie, og triste venner,...

Fint hvis der bliver strammet lidt op, og på høje tid
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: Undrer mig ikke at "Arbejderen.dk" er triste og tunge om hjertet ved udsigten til at der bliver slået en smule hårdere ned på aktiviteterne deres gamle venner fra øst f.eks. udøver

Jeg mener ikke 12 år er nok, er man utilfreds kan man jo bare lægge stilen om, og, som noget nyt, afholde sig fra den slags ting fremover

Trist nyhedsmedie, og triste venner,...

Fint hvis der bliver strammet lidt op, og på høje tid
Jeg er enig med dig i, at Arbejderen.dk ikke "de gode" - tværtimod: De har tidligere omtalt Assad's giftgasangreb som "formodet" - hvilket i mine øjne er nok til at diskvalificere dem som pålidelig nyhedskilde. Det hører ingen steder hjemme. Det svarer jo til holocaustbenægtelse.

Men ret skal være ret, og det er at professor i strafferet ved Københavns Universitet, Jørn Vestergaard samt Afdelingschef Christoffer Badse fra Institut for Menneskerettigheder har nogle gode pointer:
Problemet er, at en sådan lovgivning skaber en kolossal retsusikkerhed. Og en sådan lovgivning vil være uhyre vanskelig at håndhæve. Der er gode grunde til, at man ikke hidtil har ønsket en sådan retstilstand, siger Jørn Vestergaard
Mens Afdelingschef Christoffer Badse fra Institut for Menneskerettigheder skriver:
"indgreb over for fremmede magters hemmelige aktiviteter må anses som berettiget i følge menneskeretten. Men man skal være meget varsom med straf for holdninger – og det gælder også for fx antidemokratiske holdninger".
bredal187 skrev: Hvis det gjorde, hypotetisk, så ville man ikke kunne blive dømt med mindre anklageren kunne bevise en forbindelse til et netværk og i så fald er straffen jo fin, da der hører under spionage og sabotage.
Jeg er enig i, at straffen for spionage og sabotage er på sin plads. Men hvis det rammer almindelige uskyldige danskere som blot deler et facebookopslag som kritiserer velfærdsnedskæringer, og som derefter bliver beskyldt for at være russiske trolde, så har vi et gevaldigt demokratisk problem!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan ikke finde nogen kilde til de 12 års straf som Arbejderen nævner.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Selv uden kilder, står der jo også at det kun er hvis du er vidende - ergo skal du altså være enten 'spion', ansat i troll-farmen eller på anden affilieret med den fake-news du deler.

Forslaget kommer ikke til at ramme almindelige danskere, om det kommer igennem eller ej.

Synes det er smart nok at gå problemet i møde, og det er da i hvert fald positivt at regeringen er obs på det. Lad os nu se hvad der sker.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:Selv uden kilder, står der jo også at det kun er hvis du er vidende - ergo skal du altså være enten 'spion', ansat i troll-farmen eller på anden affilieret med den fake-news du deler.

Forslaget kommer ikke til at ramme almindelige danskere, om det kommer igennem eller ej.

Synes det er smart nok at gå problemet i møde, og det er da i hvert fald positivt at regeringen er obs på det. Lad os nu se hvad der sker.
Ok, tak for forklaringen. Det giver meget bedre mening. Jeg kunne da heller ikke forstå at Danmark skulle til at efterligne Putin.

Jeg er helt enig i, at spioner og efterretningstrolde ikke skal komme til orde. De har ikke noget at bidrage med i vores land (eller andre lande for den sags skyld).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Jeg kan ikke finde nogen kilde til de 12 års straf som Arbejderen nævner.
Lidt mere om sagen:
https://www.denoffentlige.dk/kraftig-kr ... emokratiet

Det ser ud til, at den er god nok. Det er virkelig skræmmende det her!
»Problemet er bare, at en sådan lovgivning skaber en kolossal retsusikkerhed. Og at en sådan lovgivning vil være uhyre vanskelig at håndhæve. Der er gode grunde til, at man ikke hidtil har ønsket en sådan retstilstand.« Jørn Vestergaard vurderer kort og godt, at lovforslaget gør det »svært at vide, hvad man må og ikke må«.
»I demokratiske samfund er statens sikkerhed ikke truet af meninger. Demokratiet er truet, hvis staten griber ind overfor visse meninger men freder andre (…) Den foreslåede kriminalisering af visse ytringer vil anklagemyndigheden formentlig bruge meget sjældent, men de voldsomme strafferammer kan afskrække borgerne fra at offentliggøre kritiske oplysninger og synspunkter.«

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

https://www.dr.dk/nyheder/politik/reger ... ngsagenter

Lad os bare antage (mod bedre vidende!) at Dr.dk - som ofte viderebringer fx Ritzau-historier råt - er mere troværdige end Arbejderen. I min verden findes neutral journalistik nu ikke, jeg læser selv mine nyheder og bestemmer hvad jeg tror på. Fire år som researcher på Børsen har forlængst gjort det af med mine illusioner om pressen.

Det er i øvrigt et spændende synspunkt, at “denslags ikke rammer almindelige danskere”. Problemstillingen er omvendt: man holder pr definition op med at være “almindelig”, når man bliver anmeldt eller sigtet under denne paragraf. Og det kan man da snildt blive for at fyre noget af på facebook eller andre fora (fx Lydmaskinen). Straffebestemmelser angår jo iøvrigt ikke kun dem, der dømmes - det er også en disciplinering af alle andre.

...og i en anden diskussion (som måske skal være i en anden tråd?), så skal jeg lige høre, hvilke syriske giftgas-angreb, der sikkert og uden rimelig tvivl kan tilskrives Assad? Eller er det bare “dem allesammen, fordi nogen jeg tror på siger det”? (Nej, jeg er ikke Holocaust-benægter).
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Nyt svar