Falder menneskehedens intelligens?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Re: Falder menneskehedens intelligens?

Indlæg af mik_c »

Joonathan skrev:
mik_c skrev:
Joonathan skrev:Det lyder som om du tænker, at vores evne til at indgå i store samfund, er nærmest instinktiv, men det tror jeg bestemt ikke er rigtigt. Mennesket har en forunderlig abstraktionsevne - hvis jeg giver dig de her, grundlæggende værdiløse, papirssedler, så giver du mig en ko, jeg kan malke og spise.
Er jo netop fordi papirene ikke er værdiløse at man giver en ko.. hvis der pluselig er inflation og de bliver værdiløse får man ikke meget ko for dem.
Tak, så langt er jeg med. Derfor skriver jeg 'grundlæggende værdiløse' - vi kan vel blive enige om, at en papir med en fin tegning, kun kan modsvare værdien af en ko, hvis vi tillægger papiret en værdi, det ikke har i sig selv?
ah jeg misforstod hvad det var du mente :) .. men jep jep mennesket er fantastisk til at forstille sig begreber og ideer. Desværre så fantastiske til det at vi opfinder religion og alt mulig lort også :/

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joonathan skrev:Det lyder som om du tænker, at vores evne til at indgå i store samfund, er nærmest instinktiv, men det tror jeg bestemt ikke er rigtigt. Mennesket har en forunderlig abstraktionsevne - hvis jeg giver dig de her, grundlæggende værdiløse, papirssedler, så giver du mig en ko, jeg kan malke og spise. Når jeg viser sig det her flag, eller synger den her sang, så får du en følelse for nogen mennesker, du egentlig ikke kender, og for en bid af jorden, som du i fællesskab med mig, og alle andre, definerer som 'vores' og ikke 'deres'.

Og i dén evne til at indgå i store, verdensomspændende narrativer, uløseligt forbundet med vores intelligens, finder du efter min mening, den vigtigste forklaring på vores 'succes'.
Ja jeg mener faktisk at vores evne til at danne store samfund ligger instinktivt i os. Vi har jo dannet nogle komplicerede hirakier, med underprivilegerefe og elite som bestemmer næsten alt. Er det en intelligens beslutning.
Vi hader at skille os ud og ofte folk som skiller sig ud.
Mode branchen lever af at vi vil signalere vores status.
Religioner er sjældent rationelle. Ogheller ikke vores samfundsmodel, som trods høje uddannelser og mennesker med høj intellekt er handlingslammet i forhold til klimaforandringer.
En 15 årig Svensk pige sagde . Politikerne må tænke på økologi før økonomi, men vi er ikke i stand til at ændre vores livsstil, selvom den fører mod afgrunden..
Det er måske nogle subjektive holdninger i nogens øjne.
Men jeg mener bestemt at vi, i høj grad, er styret af vores natur.
Men jeg tror også vi har muligheden for at analysere os selv.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Hvorfor sætter du lighedstegn mellem intelligens og fornuft?

Jeg mangler at høre, hvad du mener vores succes skyldes. Dit indlæg berører mest fejl, som du tilskriver fravær af intelligens.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har da nævnt vores socialle færdigheder, som næsten minder om insekter der danner bo.
Men lad mig også nævne følelser. Det kan være had- kærlighed, empati-afstumpethed. Og hvad der ellers er af følelser. dem har vi udviklet til et helt andet niveau end andre arter. Jeg har hørt udtrykket social intelligens.
Den der med at vi gennem generation efter generation har udviklet højere og højere intelligens. Vel og mærke det, som vi, i vores samfund anser som intelligens, køber jeg ikke.
No Way ! Det minder mig om den udviklingslære min far forsøgte at lære mig , med udviklingsstigen fra primitiv pattedyr til abe, og neandertaler. og derfra til nutidsmennesket, hvor de sorte var lavest på udviklingsstigen og hvide europæere højest.
Jeg vil ikke påstå at jeg forstår mennesket natur. Den er måske det største mysterie af alle.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Tak for svaret - jeg har ikke mere at tilføje lige pt, så jeg ønsker bare en god weekend herfra :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joonathan skrev:Tak for svaret - jeg har ikke mere at tilføje lige pt, så jeg ønsker bare en god weekend herfra :)

I lige måde. :)

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Mange tak :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:Jeg har da nævnt vores socialle færdigheder, som næsten minder om insekter der danner bo.
Men lad mig også nævne følelser. Det kan være had- kærlighed, empati-afstumpethed. Og hvad der ellers er af følelser. dem har vi udviklet til et helt andet niveau end andre arter. Jeg har hørt udtrykket social intelligens.
Den der med at vi gennem generation efter generation har udviklet højere og højere intelligens. Vel og mærke det, som vi, i vores samfund anser som intelligens, køber jeg ikke.
No Way ! Det minder mig om den udviklingslære min far forsøgte at lære mig , med udviklingsstigen fra primitiv pattedyr til abe, og neandertaler. og derfra til nutidsmennesket, hvor de sorte var lavest på udviklingsstigen og hvide europæere højest.
Jeg vil ikke påstå at jeg forstår mennesket natur. Den er måske det største mysterie af alle.
1. Begrebet social intelligens... tillader jeg mig at stille mig tvivlende over for.
I min verden har det intet med intelligens at gøre. Intelligens er evnen til at se mønstre, hvor der ER mønstre, og knække koden. I hvadend det nu er man skal knække koden i. Eksempelvis at løse matematiske ligninger, programmere en algoritme eller komponere musik. Intelligens er evnen til at spotte et mønstre, knække koden og bruge den viden til at løse lignende problemer, i og med at det mønster, man lige har knækket koden til, kan gentage sig i andre lignende situationer. Man kan også sige, meget forsimplet, at det er evnen til at sætte sig ind i et emne, og tilegne sig viden om det og forholde sig kritisk til den viden man har tilegnet sig.

Social intelligens er et ret fuzzy/udtværet begreb. I min verden skal det enten defineres mere konkret eller afskaffes.

2. Mennesket udviklede sig ikke fra aberne. Men aberne og menneskene havde fælles forfædre. Fortidsaber, hvorfra aberne - og fortidsmennesker udviklede sig. Nogle blev til andre abearter, andre blev til menneskearter.

3. Menneskets natur er ret enkelt. Vi er dyr. Ligesom alle andre dyr, og jeg ser ikke den store forskel mellem mennesker og andre dyr, når vi taler om natur.

Vi har nogle redskaber i form af evnen til abstrakt tænkning, men mig bekendt har visse chimpanser også denne egenskab. De er ihvertfald set lave regndans i junglen. Det eneste som adskiller mennesket fra andre dyr er graden af vores evner, som på mange områder er meget højere end hos andre dyr.

https://en.wikipedia.org/wiki/Religious ... ur_in_apes

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det jeg mener er også at vores sociale færdigheder kan have lige så stor betydning for menneskets "succes" her på kloden.
Et eksempel. Får nogle måneder siden lod en fransk betjent sig udskifte med et gidsel, velvidende at det sandsynligvis ville koste ham livet. Og han blev også dræbt. Hvilket dyr ville gøre det? Måske bortset fra insekter som ofrer sig for boet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nu er en gidselsituation ikke det mest tænkelige scenarie i resten af dyreverden.

Men altruisme er ikke en eksklusiv menneskeegenskab. Den er, som de fleste andre nævnte ting i denne tråd, faktisk en fast bestandel af de fleste flokdyrs handlemåder: https://en.wikipedia.org/wiki/Altruism_(biology)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:Nu er en gidselsituation ikke det mest tænkelige scenarie i resten af dyreverden.

Men altruisme er ikke en eksklusiv menneskeegenskab. Den er, som de fleste andre nævnte ting i denne tråd, faktisk en fast bestandel af de fleste flokdyrs handlemåder: https://en.wikipedia.org/wiki/Altruism_(biology)
Ja inden for sit eget afkom eller familieflok.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er kun et spørgsmål om, hvordan individet opfatter flokken. Man har set det i zoologiske haver og i dyreparker - men også enkelte eksempler i naturen, hvor en art "adoptere" en anden arts unge f.eks.

De få steder menneskeheden generelt skiller sig ud er på områder som ondskab og selvudslettelse.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:Det er kun et spørgsmål om, hvordan individet opfatter flokken. Man har set det i zoologiske haver og i dyreparker - men også enkelte eksempler i naturen, hvor en art "adoptere" en anden arts unge f.eks.

De få steder menneskeheden generelt skiller sig ud er på områder som ondskab og selvudslettelse.
Ja dyr viser også følelser og empati.
F.eks. hunde forsvarer jo sin familie. Og hyænehunde er set drage omsorg for handicappede individer.
Men det er nok altid dyr som meget sociale og flokdyr...
Hyænehunde er forøvrigt utroligt succesfulde og måske en af savannens dominerende arter.
Hos mennesket er det nok endnu mere udpræget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:Det jeg mener er også at vores sociale færdigheder kan have lige så stor betydning for menneskets "succes" her på kloden.
Et eksempel. Får nogle måneder siden lod en fransk betjent sig udskifte med et gidsel, velvidende at det sandsynligvis ville koste ham livet. Og han blev også dræbt. Hvilket dyr ville gøre det? Måske bortset fra insekter som ofrer sig for boet.
Du kan ikke tage et enkelt menneske ud af måske 100 millioner til indtægt for at menneskearten er grundlæggende altruistisk.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

SustainerPlayer skrev: De få steder menneskeheden generelt skiller sig ud er på områder som ondskab og selvudslettelse.
Undskyld, men det er da noget jammer. Hvad med den lille detalje med bevidsthed? Og en tordende høj intelligens? Kompliceret sprog?

Og er du ond? Er din familie? Din nabo?

Hold nu op med at abonnere på den der historie om, at vi er så forfærdelige. Ja, der er kæmpe problemer, men hvornår er sådan nogen blevet løst af folk der sidder og piver og slår på spejlet? Vi er også fantastiske, og det mest komplicerede, vi kender i universet.

Rant over - peace :)

Nyt svar