Artikel om Hald Ruin, søger feedback

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Artikel om Hald Ruin, søger feedback

Indlæg af mediumaevum »

Kære alle.

Jeg har skrevet en kort artikel omkring Hald Ruin. Grundlaget for den er mine rekonstruktioner, og forsvar at hvorfor jeg har rekonstrueret den som jeg har gjort.

Kan jeg få jer til at læse den, og evt. komme med noget feedback på den, hvad i tænker om artiklen eller rettelser + andet i tænker der kunne være godt at få med eller slettet?

Jeg har valgt at koncentrere mig om porthuset.

https://mediumaevum.webnode.com/hald-slot-danish/
Senest rettet af mediumaevum fre 31. aug 2018 21:09, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Er der slet ingen som har læst artiklen, som har nogen kommentarer?

Jeg kan også prøve at være lidt mere specifik: Er der for mange fyldord, eller for mange eller for få informationer?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg har ikke interesse for emnet og har derfor ikke "gidet" at læse det. Tror du skal finde et fora for denne type emner hvis du vil have feedback :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Link virker ikke.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Link virker ikke.
Ups, sorry, artiklens link skal lige opdateres.

Forresten har jeg lige nu i aftes fået kritik fra en historiker, så der er lige et par rettelser i formuleringerne. Jeg vender lige tilbage.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så er linket rettet, og artiklens mange taste- og formuleringsfejl rettet.

God læselyst.
bredal187 skrev:Jeg har ikke interesse for emnet og har derfor ikke "gidet" at læse det. Tror du skal finde et fora for denne type emner hvis du vil have feedback :-)
Der findes ikke noget sådan forum.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er det ikke et helt fejlplaceret Forum for den slags? Det her Forum handler om musik, teknik og branchen?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Er det ikke et helt fejlplaceret Forum for den slags? Det her Forum handler om musik, teknik og branchen?
Jo, det kan man selvfølgelig mene. Men hvad så med de tonsvis af andre off-topic tråde i After Party på Lydmaskinen?

Udover det, er det en artikel jeg har skrevet ud fra en "musikvideo" (i mangel af bedre ord) jeg har lavet om nævnte borg.
Så en smule relevans har det dog.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det vækker min nysgerrighed. Ikke så meget din artikel på hjemmesiden, men din animation af ruinen er spændende.
Det er faktisk ikke så meget arkitekturen som interesserer mig , men hvorfor bygger en katolsk biskop ef forsvarsværk i reformations tiden og hvorfor bygger biskoppen bygningen og ikke kongen som vist ikke var særlig populær blandt den almindelige befolkning ? (Var det ikke Frederik d.1 ?)
Har borgen noget med omvæltningen fra katolicisme til protestantisme og beskyttelse mod indre fjender ?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Jo, det kan man selvfølgelig mene. Men hvad så med de tonsvis af andre off-topic tråde i After Party på Lydmaskinen?
Du undrer dig over hvorfor ingen har læst eller kommenteret og du får en forklaring på hvorfor det måske er tilfældet. Du misser pointen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:Det vækker min nysgerrighed. Ikke så meget din artikel på hjemmesiden, men din animation af ruinen er spændende.
Det er faktisk ikke så meget arkitekturen som interesserer mig , men hvorfor bygger en katolsk biskop ef forsvarsværk i reformations tiden og hvorfor bygger biskoppen bygningen og ikke kongen som vist ikke var særlig populær blandt den almindelige befolkning ? (Var det ikke Frederik d.1 ?)
Har borgen noget med omvæltningen fra katolicisme til protestantisme og beskyttelse mod indre fjender ?
Biskoppen bygger en borg (Hald III) i de urolige år op til reformationen. Oprindeligt blev han indsat som biskop allerede som 28 årig, dvs. en alt for tidlig alder i forhold til kirkens ønsker, og han havde iøvrigt ikke de "rigtige" holdninger. Men han blev indsat af Christian II, måske for at provokere kirken, da Chr. II var en mere "borgerlig" konge end så mange andre. Han blev dog afsat i 1523 af bla. biskoppen af Viborg som var med til at afsætte ham, og ind kom Frederik I. Men helt sikker kunne biskoppen jo ikke være, derfor bygger han på Hald Slot.

Dog sker der det, at efter reformationen i 1536 bliver biskoppen af Viborg indsat som fange i hans eget tårn.

Der er delte meningen om biskop Jørgen Friis. Om han var en led satan eller et anstændigt menneske. Der er argumenter for begge dele, men når han nedbryder kirker for at bygge noget så verdsligt som en borg kan han jo ikke være helt klerikal.

Nyt svar