Eksisterer universet for at jeg kan lave musik?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Eksisterer universet for at jeg kan lave musik?

Indlæg af mediumaevum »

Lige for god ordens skyld - nedenstående er tænkt som humor, til at starte en mere seriøs debat om universet.

Håber i fanger den!
-

Ok, indrømmet. Jeg VED det her lyder direkte egocentreret og ikke mindst solipsistisk.

Der mangler da vist et par argumenter.

Så hvis vi nu tager determinismen først:

Universet eksisterer og sådan er det bare. Alt har en årsag som er forårsaget af noget første som forårsager noget tredje.
Universet er én stor omgang dominoeffekt.

Det betyder, at for at det deterministiske univers kan eksistere, skal det også have en bestemt begyndelse, afslutning og alt det indimellem.

Og alt det indimellem indbefatter bla., at jeg laver musik. Så jeg har slet ikke noget valg, når jeg laver musik, jeg skal gøre for ellers kan universet ikke eksistere. Jeg skal også lade være nogle gange, for ellers kan universet heller ikke eksistere. Og ydermere, skal alt dette laven musik eller ikke lave musik, ske i bestemte mønstre, for at dette univers kan eksistere.

Men hvad nu hvis vi tager mangeverden-fortolkningen som resultat af kvantemekanikken? Igen er konklusionen den samme:

Mangeverden-fortolkningen betyder, at MULTI-verset har brug for at lave en masse universer - nogle uden liv, nogen med liv, nogen med mig som amerikansk præsident og ihvertfald ét univers hvor jeg bare laver musik. For ellers kan multiverset ikke eksistere, hvis det ikke har alle de muligheder.

Så, uanset hvordan vi vender og drejer det, er det musik jeg har lavet indtil videre helt skæbnesvanger for hele universet - eller endda multiversets eksistens!

:)
Senest rettet af mediumaevum man 27. aug 2018 20:37, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Lidt mere læsestof til teorien:
https://www.quora.com/Is-the-universe-d ... d-to-exist

(personligt mener jeg det er langt ude, men... det er alligevel stof til eftertanke).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Med andre ord, hvis hele universet afspores og
går til grunde, så er det DIN skyld, og ikke andres :-)
Vedhæftede filer
f066959ebe29e7ee7b4fbef163eee1bc.gif
f066959ebe29e7ee7b4fbef163eee1bc.gif (880.22 KiB) Vist 315 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE man 27. aug 2018 20:16, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Med andre ord, hvis hele universet afspores og
går til grunde, så er det DIN skyld, og ikke andres :-)
Hvis "teorien" er korrekt:

Det vil være korrekt at sige det er min skyld. Men ikke, at det ikke også er andres.

Hvis du forstår hvad jeg mener... alt i universet afhænger jo på en eller anden måde af alle enkeltdelene.

Men der er seriøse forskere som Roger Penrose som mener noget endnu vildere, så...

Iøvrigt var mit indlæg ment som humor, til at sætte gang i en mere seriøs debat om universet.
Men jeg er ikke sikker på om folk fangede det...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jo, fangede det, nok en af de ting, ligesom tids-begrebet, hvor vi muligvis må erkende vi bider os selv i halen, fordi vi simpelthen ikke er gearet til at forstå det

Lidt skægt også med skæbner der er forudbestemt, dem der er indskrevet i "livets bog" var det fra starten, osv, men alligevel skal vi alle anstrenge os for at nå i mål,...

Jaja, noget lidt andet, og dog,...

Min morfar var meget jordnær: "har du fundet ind på rette hylde", sagde han,.... men kan vi i det hele taget vide det ?
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: Lidt skægt også med skæbner der er forudbestemt, dem der er indskrevet i "livets bog" var det fra starten, osv, men alligevel skal vi alle anstrenge os for at nå i mål,...
Det er jo netop det, at vi tvinges til at anstrenge os for at nå i mål, tvunget af naturlovene.
Hvis vi ikke anstrengte os for at "nå i mål" (hvad det mål så end er) så var det heller ikke meningen at vi skulle anstrenge os.

Forstå mig ret, jeg tror ikke der er en eller anden intelligent skaber eller andet intelligent bag universet og simulationshypotesen bukker iøvrigt under for Occams Ragekniv.

Men hvis du ikke anstrenger dig for at nå i mål, er det fordi universet havde en anden afslutning, et andet mål for dig, end det du havde tænkt som mål. Dvs. hvis du ikke når målet, var det slet ikke universets 'outcome' fra start.

Lidt det samme som flere tidsrejseparadokser. Man er selv en del af historien.

Har du iøvrigt hørt om CCC - Conformal Cyclic Cosmology?

Man mener nu at have fundet bevis for, at der var et univers før vores, som var identisk med vores (som jeg forstår det).
https://www.livescience.com/63392-black ... erses.html

Dokumentarserie findes her:


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Everything is connected ... jeg kan anbefale Dirk Gently af Douglas Adams. I særdeleshed bøgerne - Dirk Gentlys Holistic Detective Agency og The Long Dark Tea-Time of the Soul. De er korte, sjove og indsigtsfulde på en måde hvor denne tråd godt kunne indgå som en bi-historie. Men langt hen ad vejen kan jeg også anbefale Netflixserien baseret på de samme karakterer og det samme univers.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har ikke hørt om CCC før ,... tager et kik ved lejlighed :-)

Er vel selv kreationist, men uden en religiøs kobling, (og vender generelt ikke religion på et internet-forum).

Skægt du siger det med to universer, jeg er et par gange stødt på samme tanker fra bibel-freaks i den helt tunge ende, den ene af dem læste teologi, efter at have gjort sig til ekspert i noget langhåret DNA teori ude på RUC :-)

Nå, men tager et kik på CCC m.m. ved lejlighed

Lige nu er det forudbestemt jeg skal sove :-)
/Dub

Nyt svar