Youtube's søgealgoritmer stinker

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Youtube's søgealgoritmer stinker

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 09:36

mediumaevum skrev:
Holger skrev:Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.

Det passer ganske enkelt ikke. Jeg har ingen børne-relaterede eller andre lignende videoer i min historik.

Det passer skam fint.

Hvorfor der kan være forskel skal jeg ikke kunne sige, men her vises blot almindelige forslag baseret på tidligere visningshistorik.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Oslo

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 09:46

Forestil dig et N-dimensionelt rum, hvor hver dimension er et konecept eller objekt: Bil, karrusel, Miljø, Sygdom, Hamburger, Fisketur.

I det her rum, er forskellige ord placeret på koordinater i forhold til hinanden. Hvis eks. Bil og miljø ofte forekommer sammen, vil de blive placeret tæt på hinanden (cosinus afstanden vil være mindre end eks. Hamburger og Fisketur).

Dette kaldes ogaå en embedding, og i det nævnte eksempel en word-embedding. Du kan også gruppere produkter i forhold til hinanden, baseret på hvad folk oftest køber sammen. Dette danner så en basis for et recommendation-system: koordinaterne i embeddings findes ved at se på et kæmpestort datasæt, som forhåbentlig afspejler virkeligheden så godt som muligt.

Min umiddelbare forklaring er at dine videoer hører til en niche, og der er ganske enkelt ikke nok traces (keywords, backlinks, etc.) til at placere dig “rigtigt” i det rum som bruges til at finde relevante foreslag på andre videoer.

Når du kritiserer Youtube for at have en dårlig søgealgoritme, så tænk lige en ekstra gang: hvor mange forskellige topics (dimensioner i embedding-rummet) er der på hele youtube? Og hvor mange andre videoer med danske middelalderborge i 3D har de til at indlære de rigtige koordinater (placering) for dine videoer?

Jeg ville have forsøgt mig med andre keywords, poste det på relevante sider, etc. For at forbinde det med “de rigtige” emner som youtube kender. Og så er det bare et spørgsmål om hvornår de trainer embeddings igen (hvilket det sikkert gør hyppigt).

Og så syntes jeg personligt ikke det er helt så cool at skrive “Det passer ganske enkelt ikke”, når du ikke selv kan falsificere hans påstand. Du snyder lidt dig selv her.
Nu er den her! Absolute midi '97: Download din kopi gratis her!
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 09:53

Holger skrev:
mediumaevum skrev:
Holger skrev:Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.

Det passer ganske enkelt ikke. Jeg har ingen børne-relaterede eller andre lignende videoer i min historik.

Det passer skam fint.

Hvorfor der kan være forskel skal jeg ikke kunne sige, men her vises blot almindelige forslag baseret på tidligere visningshistorik.

Hele min historik på youtube er kirke/middelaldermusik, Two Steps From Hell og Vaughan Williams/Gustav Holst.
Hvor passer det andet ind i den historik?

Og hvordan forklarer du med, at forslagsvisning er ens for både Christoffer og mig hvad angår denne specifikke video, og ikke forekommer ved nogen af de andre videoer jeg har uploadet?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 09:56

Hvordan forklarer du at forslagsvisningen er anderledes for mig og andre her i tråden?

Prøv at lav nogle tests med anden browser, VPN, anden bruger, osv.

Alternativt må der være nogle andre på nettet som er stødt på samme udfordring.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 10:04

Et rent gæt: Du har kategoriseret den Film & Animation. Youtube tror i første omgang det er animation rettet til børn – som måske 90% af deres animationsmateriale er. Den klasker 'børn og animation'-relaterede videoer op de første par gange man klikker på linket. YT finder ud af, "hey, folk klikker ikke videre til det" og begynder bare at sætte folks normale historik op (jeg begynder at få comedy og van life – don't ask) blandet med ting, der har med Viborg at gøre. YT har altså lært, at det der børnehalløj er ikke noget, der holder brugeren på fladen efter de har set din video og den går i safe mode. Jo flere gange jeg klikker, jo færre links med Viborg får jeg, da jeg ikke klikker videre til noget med kommunens IT-system eller borgdag for børn.

YT er ligeglad med uploaderen og er i højeste grad interesseret at holde forbrugeren så længe på platformen som muligt, så den kan vise så mange reklamer som muligt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 10:05

Nu slog jeg det lige op for dig og ganske rigtigt:

“Up Next” videos
“Up Next” videos are displayed next to or below the video a user is watching. They are automatically selected based on several factors, including what is currently being watched. Learn more about recommendations.

Dvs. søgehistorik og andre Google og Chrome settings og profilering afgører hvad der vises. Det er således uden for din fulde kontrol.

Manage your recommendations and search results
Your activity on YouTube, Google, and Chrome may influence your YouTube search results, recommendations on the Home page, in-app notifications, and suggested videos among other places.

Så adskillige faktorer afgører hvad anbefalingerne er og så er Brylas gæt i øvrigt ganske kvalificeret mht. animationstingen.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 27. aug 2018, 12:30

Nu hvor den kategoriseres rigtigt, har jeg prøvet endnu en gang at ændre link fra skjult til offentlig. Nu må vi se om den pga. offentliggørelsen går tilbage til den meningsløse ændring af andre anbefalede lignende videoer i baren til højre.

EDIT: Nu gør den det igen. Lige så snart der klikkes "offentlig", forsvinder alle de andre videoer ude i siden, og kun få mere eller mindre irrelevante videoer bliver vist.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 30. aug 2018, 22:15

Jeg undrer mig altså stadig over denne bug.

For lige at tage sagen forfra:

På youtube kan jeg vælge at lade en video være: A: Offentlig, B: Skjult, C: Privat. Offentlig betyder... ja, offentlig. Alle som besøger min kanal kan se den pågældne video. Skjult betyder: Alle med linket kan se videoen.

Når min video (kun denne video med domkirken) er OFFENTLIG forekommer dette.
viewtopic.php?f=17&t=77207#p661483

Det var præcis ens for mig. Nøjagtigt samme anbefalinger.

Når jeg derimod gør den SKJULT ser anbefalingerne normale ud. Dvs. en masse forslag til anbefalinger, for mit vedkommende eksempelvis "Two Steps From Hell", klassisk musik mm.

Altså nogenlunde sådan her (lidt forskellig på min pga. mine interesser):
viewtopic.php?f=17&t=77207#p661494

Når jeg gør den offentlig igen, så sker der dette igen (fuldstændig samme skærmbillede):
viewtopic.php?f=17&t=77207#p661483

Altså samme problem.

Er I med?

Jeg har tilmed prøvet at slette videoen og gen-uploade samme MP4-fil. Samme problem. Samme bug.

Jeg tror at youtube analyserer filmen, og tror det har at gøre med legetøj. Youtube har jo billedgenkendelse og andre avancerede algoritmer. Der er åbenbart en bug i den.

Tilbage til "After Party"