Janteloven

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Janteloven

Indlæg af mediumaevum »

Janteloven, kortfattet i én sætning: "Tro ikke du kan noget somhelst!"

Janteloven er ikke speciel dansk, selvom den ofte gøres til dette.
Den findes i alle kulturer og i alle samfundslag i alle lande. Dvs. trangen til at pille andre ned, rakke ukonstruktivt ned på hinanden.

Hvad er grunden til, at selvtillid er negativt?
Hvorfor må man ikke tro, man kan noget og prøve det af, om det blot er en forestilling man har, eller om det er noget om det?

Hvordan håndterer musikere og andre kunstere samfundets jantelov?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Der er fra en dansk bog og derfor er "loven" dansk :-)

Aksel Sandemose
En flygtning krydser sit spor

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Der er fra en dansk bog og derfor er "loven" dansk :-)

Aksel Sandemose
En flygtning krydser sit spor
Ja, af navn. Men fænomenet er internationalt kendt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tall_poppy_syndrome

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Tror det er en blanding af misundelse fra "pøblen" og en tilegnet arrogant holdning fra den der har gjort det bedre end sine ligestillede?

Du kan finde masser af "haters" men lige så mange top arrogante musikere.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Tror det er en blanding af misundelse fra "pøblen" og en tilegnet arrogant holdning fra den der har gjort det bedre end sine ligestillede?

Du kan finde masser af "haters" men lige så mange top arrogante musikere.
Men at nogle musikere er arrogante, skal vel ikke gå ud over alle os andre?

Selv forsøger jeg at være ret meget "nede på jorden" og besvare henvendelser fra brugere.

Jeg betragter mit virke på youtube som værende båret af brugerbasen, såvel som det jeg har lavet, dvs. jeg var jo intet uden min brugerbase.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Med mindre de sviner dig på en ukonstruktiv måde, kan det jo være at det du præsenterer ikke er godt. Man skal i hvert fald kigge ind af på negativ feedback og vurdere om der kunne være en sandhed i det.

Det har jeg set flere gange herinde, at det ikke er din stærke side :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Janteloven, kortfattet i én sætning: "Tro ikke du kan noget somhelst!"

Janteloven er ikke speciel dansk, selvom den ofte gøres til dette.
Den findes i alle kulturer og i alle samfundslag i alle lande. Dvs. trangen til at pille andre ned, rakke ukonstruktivt ned på hinanden.

Hvad er grunden til, at selvtillid er negativt?
Hvorfor må man ikke tro, man kan noget og prøve det af, om det blot er en forestilling man har, eller om det er noget om det?

Hvordan håndterer musikere og andre kunstere samfundets jantelov?
Nej, Janteloven er ikke specielt dansk,..

Jeg tror den kan være sund, blandt alle, men måske specielt blandt musikere og "kunstnere", da deres ego ellers meget nemt vokser til uhensigtmæssige højder, samt deres selvtillid udsteder dækningsløse checks,..

Altså en naturlig social regulerings-mekanisme, (der selvfølgelig både kan overdrives, og underdrives)

At fremlægge den pr definition som "ukonstruktiv" eller "negativ" er ikke særlig nuanceret :-)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Med mindre de sviner dig på en ukonstruktiv måde, kan det jo være at det du præsenterer ikke er godt. Man skal i hvert fald kigge ind af på negativ feedback og vurdere om der kunne være en sandhed i det.

Det har jeg set flere gange herinde, at det ikke er din stærke side :-)
Selvfølgelig skal negativ feedback tages seriøst.
Konstruktiv kritik er altid vigtigt. Altid.

Det sker at jeg misforstår feedback, positiv såvel som negativ. Men jeg forsøger at spørge ind til det, og lære af mine fejl.
Jeg gør altid mit bedste :).

Det sker yderst, yderst sjældent at jeg har slettet kommentarer på youtube. Og de gange det er sket, har det været deciderede svinere fyldt med skældsord/trusler. (ikke medregnet decideret spam)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: Nej, Janteloven er ikke specielt dansk,..

Jeg tror den kan være sund, blandt alle, men måske specielt blandt musikere og "kunstnere", da deres ego ellers meget nemt vokser til uhensigtmæssige højder, samt deres selvtillid udsteder dækningsløse checks,..

Altså en naturlig social regulerings-mekanisme, (der selvfølgelig både kan overdrives, og underdrives)

At fremlægge den pr definition som "ukonstruktiv" eller "negativ" er ikke særlig nuanceret :-)
Jeg tror du misforstår. Der er naturligvis ikke tale om at ens ego skal vokse til uhensigtsmæssige højder med selvtillid som udsteder dækningsløse checks.

Det jeg mener med ukonstruktiv måde at pille hinanden ned på, er naturligvis ikke konstruktiv kritik.

Det er mere "Det var noget værre lort"-kommentarer. Altså usaglige, ikke-argumenterende one-liners.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg vil sige, at den specielle danske vinkel på det er, at man nærmest er opdraget til, at man ikke tror man er noget. "De andre" behøver sådan set ikke pille en ned, det har man allerede selv gjort.

Jeg tror, det var et interview med Nikolaj Steen for mange år siden - "Angel!" - hvor han sagde noget i stil med: "I Danmark er du først en stjerne, når du har bevist det. I USA er du en stjerne indtil du ikke har bevist det".

Stof til eftertanke, hvis man formår at nuancere det. Og i øvrigt set bort fra, at USA er et land med værdier, der på ingen måde er værd at efterstræbe i det store hele.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev:
Jeg tror, det var et interview med Nikolaj Steen for mange år siden - "Angel!" - hvor han sagde noget i stil med: "I Danmark er du først en stjerne, når du har bevist det. I USA er du en stjerne indtil du ikke har bevist det".
Mascha Vang sagde i sidste uge på Radio 24/7 at i Danmark skal man næsten retfærdiggøre at have en dyr håndtaske, hvor hun havde oplevet en hjemløs mand der på gaden pegede på hendes taske og sagde "Good for you!"

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jantelov kan være misundelse. Men det kan jo også være fordi at man simpelthen ikke kan se det fantastiske.
Janteloven, syntes jeg især rammer de små i samfundet.
Kan man ikke bryste sig af en længere uddannelse, ved man intet om ingenting . Er er du højt uddannet ved du alt om alle emner. Og ikke mindst inden for musik.
Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved om en musikuddannelse giver kompetencer, men stor uddannelse giver ikke automatisk viden om alt.
Vi måler os efter vores uddannelse og vores status.
Forøvrigt vil jeg ikke jante på mediumaevum.
Det jeg har hørt derfra, syntes jeg er glimrende.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kimex skrev:Forøvrigt vil jeg ikke jante på mediumaevum.
Det jeg har hørt derfra, syntes jeg er glimrende.
Det er fordi du ikke aner noget om god musik.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Eller så vurderer jeg ud fra andre parametre. I den korte tid jeg har været i forummet, har jeg bemærket at man ofte fortaber sig i hvordan lyden er mixet. I de mindste detaljer Og glemmer helt om harmonien er skruet godt sammen. Musik, som nok er vellavet, men i mine ører, lyder som klicheer fra gamle Ben Hur film roses til skyerne. Eller tekno som har det samme beat som alle de fleste tekno numre har. Ikke fordi jeg ikke kan lide tekno, men der skal være substans i det.
Jeg tænker på Blackman som vender tommelfingeren ned for den professionelle musiker men er begejstret for en 14 årig okulele spiller.
Men Bredal 187. Jeg kan li´din ligefremme stil.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

bredal187 skrev:
Kimex skrev:Forøvrigt vil jeg ikke jante på mediumaevum.
Det jeg har hørt derfra, syntes jeg er glimrende.
Det er fordi du ikke aner noget om god musik.
Haha... Meta

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
Kimex skrev:Forøvrigt vil jeg ikke jante på mediumaevum.
Det jeg har hørt derfra, syntes jeg er glimrende.
Det er fordi du ikke aner noget om god musik.
Jamen tak... eller...

Hvad er din definition af god musik?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

lakris skrev:
bredal187 skrev:
Kimex skrev:Forøvrigt vil jeg ikke jante på mediumaevum.
Det jeg har hørt derfra, syntes jeg er glimrende.
Det er fordi du ikke aner noget om god musik.
Haha... Meta
Godt, at der var en der fangede den :dollargrin:


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Godt indlæg!
skriver noder

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg syntes helt ærlig aldrig det har været noget problem i min omgangskreds.

Syntes at have en lalleglad positivitet til alt er for meget... ligesom en overdrevet negativ indstilling.
Og syntes man møder både folk der klart overvurdere deres egne evner og folk der undskylder for meget for sig selv.

Men bryder mig oftes mere om folk der er lidt mere tilbageholdene end dem der er for selvfede. For problemet med selvfedhed uden at virkeligheden helt kan følge med er at de bare fejer alt kritik af med at folk er nogle haaaters og de selv bare er så fantastiske og derved aldrig får nogen selv indsigt og lærer noget om sig selv og kan blive utåligelige at være i nærheden af. Hvorimod at tænke lidt for meget over tingene sjællent ender med at være en belastning for andre.

Men at bruge tid på at kommentere på at den og den går i det og det og se nu er hende og hende blevet tyk eller ham der siger blah blah blah .. det er vist sådan noget man overlader til de middelalderne dejklumper der smider Her & Nu i deres netto kurv. Forandringer og nye ideer er da altid velkommende og at synge lidt højere på gaden og gå lidt mere spraglet kan da aldrig skade nogen :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

mik_c skrev: Men bryder mig oftes mere om folk der er lidt mere tilbageholdene end dem der er for selvfede. For problemet med selvfedhed uden at virkeligheden helt kan følge med er at de bare fejer alt kritik af med at folk er nogle haaaters og de selv bare er så fantastiske og derved aldrig får nogen selv indsigt og lærer noget om sig selv og kan blive utåligelige at være i nærheden af. Hvorimod at tænke lidt for meget over tingene sjællent ender med at være en belastning for andre.
Hvad er selvfedhed? Jeg synes folk der har selvtillid (ved ikke om det er det samme?) er mere spændende at være sammen med.
Jeg har en tendens til at ignorere folk der er for tilbageholdne og ikke tror på sig selv. De er kedelige. Og ret ofte oplever jeg, at det er med god grund at de ikke fremviser deres værker, for hvis man konstant er tilbageholdende får man heller aldrig konstruktiv kritik på sine værker, hvormed man aldrig udvikler sig.

Jeg må nok erkende, at jeg selv har lidt for meget selvtillid i forhold til hvad jeg gerne vil med f.eks. musik. Derfor forhindrer jeg heller ikke mig selv i at lave musik, selvom det kan lyde af lort. Men jeg poster mine ufærdige, upolerede stykker på f.eks. Lydmaskinen, for at finde ud af hvad virker, og hvad skal jeg gå langt uden om og hvad kan gøres bedre. Langsomt udvikles mine færdigheder (forhåbentligt).

Men jeg ser ikke min selvtillid inden for musik som nogen hindring. Jeg har en idé om, at jo mere ambitiøse mål man sætter sig, desto længere kommer man, og jo mere hæves standarden i fremtidige værker.

Jeg har dog ikke selvtillid på ret mange andre områder end hvad musik angår.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ordet "selvfed" turde vel være selvforklarende :-)

Og nej, det er ikke det samme som selvtillid, (faktisk KAN det også være en skald uden om en svag selvtillid).

Ydmyghed skal heller ikke nødvendigvis tolkes som mindreværd, men kan tværtimod være en klædelig og værdig fremtoning der udspringer af en sund selvtillid, og et sundt væsen.

Selvtillid er selfølgelig fin, hvis den ikke kammer over i selvfede, og hvis der er dækning på kontoen, samt man iøvrigt ikke har behov for at krukke omkring sig selv.

Den megen idol-dyrkelse i brancher som musik, er sikkert medvirkende til at fremelske flere af de selvfede typer og træk, desværre,... perspektivet ændre sig jo let hvis man sidder på en pedestal, og ser verden derfra
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Ordet "selvfed" turde vel være selvforklarende :-)
Er ordet "selvfed" et passende ord til beskrivelsen her? :)

https://www.business.dk/investor/trump- ... r-anklaget
(se billedet på siden).

Billede
Senest rettet af mediumaevum tors 23. aug 2018 14:31, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Da "Selvfed" ikke er en psykologisk diagnose passer den ikke på Trump. :-P

Mussolini var ikke rigtig selvfed, men bare en diktator som de fleste.

Selvfed er mere end type der mener at alt han siger er rigtigt og at alle andre er et niveau under ham.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Da "Selvfed" ikke er en psykologisk diagnose passer den ikke på Trump. :-P

Mussolini var ikke rigtig selvfed, men bare en diktator som de fleste.

Selvfed er mere end type der mener at alt han siger er rigtigt og at alle andre er et niveau under ham.
Har du set nogle af mussolini's taler? Når han står der og laver selvfede grimasser?

Ligner meget Trump på billedet, synes jeg.
Senest rettet af mediumaevum tors 23. aug 2018 14:47, rettet i alt 2 gange.

Nyt svar