Janteloven

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Janteloven

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selv om jeg bryder mig endu mindre om Hillary, så opfatter jeg klart Trump som selvfed :-) :-)

Uffatteligt og bedrøvende med ham i spidsen for USA :-(

Hver gang man tror bunden er nået så bliver man klogere
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kender ikke så meget til Mossulini, men han ser pænt selvfed ud på billedet der
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:Da "Selvfed" ikke er en psykologisk diagnose passer den ikke på Trump. :-P

Mussolini var ikke rigtig selvfed, men bare en diktator som de fleste.

Selvfed er mere end type der mener at alt han siger er rigtigt og at alle andre er et niveau under ham.
Har du set nogle af mussolini's taler? Når han står der og laver selvfede grimasser?

Ligner meget Trump på billedet, synes jeg.
Mussolini var jo en fanboy af Hitler, derfor ser han sådan ud når han holder taler :-D (Især efter Hitlers specialstyrker landede med svævefly og befriede ham.)

Men ja, han kunne sagtens være selvfed. Men rigtige selvfede mennesker, som Trump, ved ikke at de er det og Mussolini vidste godt at han var gal på den :-D

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:Da "Selvfed" ikke er en psykologisk diagnose passer den ikke på Trump. :-P

Mussolini var ikke rigtig selvfed, men bare en diktator som de fleste.

Selvfed er mere end type der mener at alt han siger er rigtigt og at alle andre er et niveau under ham.
Har du set nogle af mussolini's taler? Når han står der og laver selvfede grimasser?

Ligner meget Trump på billedet, synes jeg.
Mussolini var jo en fanboy af Hitler, derfor ser han sådan ud når han holder taler :-D (Især efter Hitlers specialstyrker landede med svævefly og befriede ham.)

Men ja, han kunne sagtens være selvfed. Men rigtige selvfede mennesker, som Trump, ved ikke at de er det og Mussolini vidste godt at han var gal på den :-D
Lidt Jantelov kunne være godt i Trump's tilfælde!
Senest rettet af mediumaevum tors 23. aug 2018 21:52, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har tænkt over janteloven som musiker de sidste par måneder, og synes den er meget positiv på denne måde:

Du skal ikke tro du ved/kan noget: Så møder du andre mennesker med udgangspunktet i, at de kan lære dig, hvad de ved og kan. Du bliver derfor ikke bremset af dine fordomme baseret på din egen erfaring.

Du skal ikke tro du er noget: Hver gang du får en titel, prædikat eller andet identitetsskabende på dig, bliver du omklamrende. Teenager-Thomas spurgte engang en musiker, han troede var jazzbassist om, hvorfor han på visitkortet kun skrev 'bas'. Ikke noget med kontrabas eller jazzbas. Bassisten svarede: Så er der jo ingen der hyrer mig til folk eller elbas eller noget. Bas var det han kunne, men han var 'ikke-noget'.

En anden musiker jeg snakkede om spillede saxofon. Han havde fået gigt i hænderne og spil på saxofonen blev sværere og sværere. Han fandt ud af, han kunne bruge sine evner som komponist og arrangør. Da computerarbejde med mus og tastatur var ligeså opslidende, fandt han fodcontrollere, som kunne gøre ham i stand til at operere Finale godt nok til at arbejde.

Hvis han havde klamret sig til saxofon-prædikatet ville han have svært ved at se mulighederne med hans evner, og der ville højst sandsynligt ske det, der tit sker med musikere, der kommer ud for fysiske skavanker, at han var blevet deprimeret.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Jeg tror bare der skal stå på mit visitkort, at jeg "arbejder med lyd". :-D Så er der ikke lovet for meget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men med den seriøse hat på, kan jeg godt li' din beskrivelse, Thomas.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg plejer sådan set bare at sige, jeg laver musik.
skriver noder

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

bryla skrev:Jeg plejer sådan set bare at sige, jeg laver musik.
Du laver vel egentlig noder på ark :-D

Musikken bliver spillet af andre :-P

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg spiller også, jeg underviser, jeg producerer osv... Jeg gør det der skal til.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ved ikke om de fleste af jer sidder med jeres keyboard og synth, samt en masse virtuelle instrumenter og laver musik ene mand,
Men ved samspil er jantelov nok et udtryk man ville gå uden om, da der er mange forskellige egoer. Egoer er måske heller ikke det bedste udtryk. Selvom jeg har nævnt, engang ,hvor der opstod uenighed, at jeg syntes guitaristernes egoer var lidt for store. prøv at sætte jer sammen og spil sammen og lyt til hinanden. Vi havde en tråd om ekstrovert og introvert i forbindelse med A og B mennesker.
Måske er det sådan at De som føler sig jantet er meget ekstrovert og de føler at introverte mennesker holder dem nede fordi de er misundelige. Og introverte mennesker føler sig tromlet af folk, de syntes, ikke, har nogle særlige kvalifikationer. Men bare er dominerende.

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Jeg tænker, at Janteloven førhen har haft en social funktion, idet at vi var mere afhængige af hinanden for at overleve. Deraf ordet Sam-fund,, fundet sammen....
På sin vis, er den stadig i fuld funktion, så sent som i aftes diskuterede man i Debatten om det er iorden at topledere som eks Borgen skal have et gyldent håndtryk... også selv om de har lavet kriminalitet eller været inkompetente
Med andre ord: hov! Her stikker et Ego af og "vi" har ikke fået noget ud af det som Samfund og derfor taler vi nu om det er rimeligt med de lønninger, selv om vi egentlig hverken får noget ud af det, eller det kommer os ved
En anden pudsig ting er, at det næsten altid er Mennesker, der selv syntes de har opfundet den dybeste tallerken, der udtaler sig om Janteloven i medierne. Det der undrer mig ved det, er at hvis et menneske virkelig står ud og sprutter af selvtillid og selvværd, har det da ikke brug for omgivelsernes bedømmelse, så måske at selvtillid/selvværd, forveksles med attitude, som jo blot er en Skal, der dækker for et svækket Ego, der blot vil have opmærksomhed. Ikke at det så er fair, at jorde et menneske med attitude og coolness, men det tror jeg blot er dyriskt at gøre, idet at flokken altid vil se om en Leder, er i stand til at lede uafhængigt af flokken
De få store stjerner, jeg ser op til har hverken tid til at selvrealisere sig på sociale medier, eller stille op i shows i TV og tale om Janteloven. Det er mennesker, der har gjort at Du og Jeg har en bedre Verden at leve i , idag... om det er fordi at jeg er præget af Janteloven og kun kan se dem der står ud og kan give noget vi andre får det bedre af som Samfund, det ved jeg ikke- men at være musikant, skuespiller, smukt tøjstativ for kludebranchen whatever- det er for mig blot underholdning og intet andet, Jantelov eller ej
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror også at menneskets flokdyrs-adfærd har meget at sige i forhold til janteloven. Det lyder som en holdbar forklaring i mine ører.

Og jeg har altid syntes, at mennesker opfører sig dummere i grupper end som individer. Det er som om vores flokdyrsinstinkter får de uheldige sider frem i os.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Jeg tror også at menneskets flokdyrs-adfærd har meget at sige i forhold til janteloven. Det lyder som en holdbar forklaring i mine ører.

Og jeg har altid syntes, at mennesker opfører sig dummere i grupper end som individer. Det er som om vores flokdyrsinstinkter får de uheldige sider frem i os.
Det er bare fordi, at præcist dette flokdyr ikke har et naturligt modspil fra en carnivor, der kan luge ud i flokken af de dumme, syge og langsomme.

:wink:

Nyt svar