Er introverte mennesker også B-mennesker?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvad gør sig gældende for dig?

Jeg er introvert og A-menneske
6
30%
Jeg er introvert og B-menneske
7
35%
Jeg er ekstrovert og A-menneske
0
Ingen stemmer
Jeg er ekstrovert og B-menneske
3
15%
Ingen af de ovenforstående svarmuligheder passer godt på mig
4
20%
 
Afgivne stemmer: 20
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Er introverte mennesker også B-mennesker?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har tænkt lidt over, om der mon er sammenhæng mellem det at være introvert/ekstrovert og så at være A-menneske/B-menneske. Man siger, at introverte mennesker finder energi ved at være alene (eller i hvert fald ved ikke at snakke konstant med Gud og hver mand), og så var det jeg kom til at tænke, om samme ting gør sig gældende i forhold til dag/nat, hvor introverte måske også finder mere energi i nattens ro, hvor folk sover og alt er stille omkring en.

Hvad mener I andre - er der sammenhæng imellem disse ting?

Som med alle andre store spørgsmål her i livet, så må jeg hellere spørge her på lydmaskinen... derfor har jeg lavet en afstemning for at se, om det kan kaste lidt lys over sagen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Apropos det med introvert/ekstrovert så fandt jeg lige noget på nettet, som jeg ikke har hørt før:
Annette Aggerbeck skrev:Hjerneforskning viser, at introverte og ekstrovertes centrale nervesystem reagerer forskelligt. Introverte reagerer meget kraftigere på ydre stimuli som smerte, smag og lugt – en undersøgelse har vist, at introverte reagerer kraftigere ved at producere mere spyt, når man drypper citronsaft i munden på dem.
Kilde: https://www.netdoktor.dk/fakta/sygdomme ... rovert.htm

Dette passer umiddelbart godt ind i min hypotese om, at der kan være sammenhæng mellem det at være introvert og B-menneske. Om dagen, hvor alle mennesker er oppe og hvor alting sker, der bliver man træt pga. overstimuli fra omgivelserne. Om natten, hvor der falder ro på, der finder den introverte energien igen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er altid stået tidligt op for at have mine projekter for mig selv ... når alle andre til gengæld er oppe, har jeg oven i købet behov for en "morfar" væk fra de kollektive beslutnings processer. Arbejder gerne som fagspecifik fremfor deltager i plenum beslutninger.

Så alt i alt syntes jeg ikke din hypotese passer på mig????

--sd

(Dette er skrevet hen mod 3:30 om morgenen, hvor jeg er vågnet efter at være kommet hjem fra 3 dages "scenemester" opgave ved jazzfestivalen. hvor jeg ellers er kommet hjem sent hver dag)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min kæreste er ekstrovert; ENFP, og jeg er introvert: INTJ.. men vi er begge B-mennesker.

Jeg er dog den eneste der har et job som kræver jeg lever som A-menneske. Hun arbejder om aftenen, 3 gange om ugen. Hun er sku meget klogere end jeg.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan svare ja til begge ting, har de sidste 10-15 år ikke haft haft fast mødetid, hvilket jeg stortrives med

Har dog i tidligere perioder arbejdet på alle tider af døgnet
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg kendt Camilla Kring (B-menneskernes ultimative bannerfører) i mange år. Hun har pt dette borgerforslag om at vi skal møde senere i skole og på uddannelse https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-01411, og jeg kan kun sige, at hun er ekstrovert grænsende til det ulidelige :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Iøvrigt, al den "analyse", og gruppering, grænsende til "psykologi", (som jeg jeg ikke anerkender som lødig videnskab), skal tages med alle forbehold

Muligvis eksisterer der DELVIS visse "arketyper", såsom "psykopat", "b-menneske", "optimist",... whatever,.. MEN:

Mennesker er ikke maskiner, men individer, og åndelige væsner, der sjældent passer ind i disse matematiske kasser, det er meget mere komplekst

At inddele i feks. ENFP og INTJ ser godt ud på papiret, men spørgsmålet er hvor ofte det holder IRL ,.. og hvor mange shades af A/B ??? :-)

Folk er heller ikke nødvendigvis objektive når de placere sig selv i en kasse, deres "selv-billede" kan f.eks. ligge langt fra deres reele identitet

Jeg husker, ud over diverse pseudo-videnskabelig psykoanalyser, m.m., som den såkaldte "sagkundskab" har ændret holdning til over tid, at der også var en overgang der blev skrevet meget om "de fire grund-temperemanter", (opr. Hippocrates), en kraftig forenkling, og selv i en brandert kan man sgu ikke placer folk i sådan et system :-)

Selv om alt viden vel bygger på generalisering ,.. skal man engang imellem lige stoppe op :-)
behavioral-styles10.jpg
behavioral-styles10.jpg (156.8 KiB) Vist 658 gange
CMioj_BWoAAXu9Z.png
CMioj_BWoAAXu9Z.png (354.6 KiB) Vist 649 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Iøvrigt, al den "analyse", og gruppering, grænsende til "psykologi", (som jeg jeg ikke anerkender som lødig videnskab), skal tages med alle forbehold

Muligvis eksisterer der DELVIS visse "arketyper", såsom "psykopat", "b-menneske", "optimist",... whatever,.. MEN:

Mennesker er ikke maskiner, men individer, og åndelige væsner, der sjældent passer ind i disse matematiske kasser, det er meget mere komplekst

At inddele i feks. ENFP og INTJ ser godt ud på papiret, men spørgsmålet er hvor ofte det holder IRL ,.. og hvor mange shades af A/B ??? :-)
Jeg er helt enig :)

Tit kan man dog godt sige noget om, hvor man overordnet hører mest hjemme - hvor man føler man hælder mest til i forhold til gennemsnittet. Men det var også derfor jeg lavede en svarmulighed for dem, der bare ikke føler de hører hjemme i nogen af de bokse, som jeg kom med i svarmulighederne.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OK, fint nok, jeg forsager heller ikke enhver analyse ;-)

Pudsigt iøvrigt at se hvor stor en del der har et introvert selvbillede, men ok, vi er jo også et forum for nørder, der for en stor del arbejder meget alene, samt i detaljer
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: At inddele i feks. ENFP og INTJ ser godt ud på papiret, men spørgsmålet er hvor ofte det holder IRL ,.. og hvor mange shades af A/B ??? :-)

Folk er heller ikke nødvendigvis objektive når de placere sig selv i en kasse, deres "selv-billede" kan f.eks. ligge langt fra deres reele identitet
1) Vi har ikke placeret os i de to kasser for at det skulle se godt ud på papiret. Vi har taget tests, uafhængigt af hinanden, flere gange, for at blive klogere på os selv, og vores interaktion med andre mennesker.

2) Jeg nævner blot vores resultater for at bidrage med input, så OP kan blive klogere på sin hypotese.

3) Resultaterne er baseret på hvordan vi bruger de kognitive funktioner (opdaget af psykologen Carl Jung) i forhold til hinanden. Læs mere omkring dem her: https://en.wikipedia.org/wiki/Jungian_c ... _functions

4) Du mener psykologi ikke er science, og har en opfattelse af at mit bidrag her er invalidt; du argumenterer så for dit synspunkt ved at hive eksempler frem uden nogen form for kilder eller struktur. Undskyld mig, men hvordan skulle jeg kunne tage dig, ene mand mod et helt felt, seriøst når du ikke har lavet et eneste studie indenfor området, og/eller evner at fremhæve dine kilder korrekt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det behøver du heller ikke, back on topic :-)
/Dub

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Jeg er selv både asocial og doven.
"The boat can leave now, tell the crew"

Nyt svar