Hvorledes medregnes inflation i husleje?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Hvorledes medregnes inflation i husleje?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg sidder lige og sammenligner hvad det koster at bo til leje i forhold til at bo i hus finansieret med lån.

Huslån afbetales sædvanligvis over en 30-årig periode, så den samlede tilbagebetaling af renter, ejendomsskat osv. over disse 30 år skal sammenlignes med hvad man betaler i husleje over en tilsvarende periode.

Eksempel på forkert huslejeberegning:
Hvis man betaler 5.000 kr. i husleje pr. måned, så giver dette umiddelbart 12 x 5.000 = 60.000 kr. pr år og 30 x 60.000 = 1.800.000 kr. over 30 år. Men her er det bare ganget op uden at inflationen er medregnet. I virkeligheden vil en husleje på 5.000 kr. pr måned jo ikke blive ved med at ligge på 5.000 kr./md igennem hele 30 år ud i fremtiden.

Er der nogen der ved noget om, hvorledes man medregner inflationen på husleje over 30 år i sådan et regnestykke? Altså selve regnestykket skal jeg nok finde ud af, men spørgsmålet er, hvor meget man skal regne med, at huslejen stiger igennem de næste 30 år :crystal:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...jeg tænker, at vi vel er ude i noget ikke-eksakt videnskab, hvor det bliver lidt et spørgsmål om, hvilken finansreligion man bekender sig til... :? Men ikke desto mindre kan det jo stadig være, at nogen kan sige et eller andet fornuftigt om det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man bruger ofte nettoprisindekset til at hæve huslejen med hvert år:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/p ... prisindeks

Men der er i hvert fald 3 forskellige måder en husleje kan beregnes og reguleres på, så det afhængig helt af hvilken du er underlagt. Fx omkostningsbestemt leje, det lejedes værdi eller markedsleje.

Huslejen kan stige meget mere end bare efter nettoprisindekset og nogle gange skal man i retten for at undgå ulovlig stigninger, som er helt almindelige desværre.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når du regner på huset er det kun renter ikke selve afdragene, det skal medregnes (du skriver det lidt uklart, men du har nok tænkt det)

Man kunne også vælge at medregne og fradrage et hus værditilvækst over tredive år. Den overstiger i hvert fald langt inflationen på huslejen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Selvom et fast ejendom historisk set er en god investering, så skal man som husejer også lige huske, at et hus ofte er som en sort hul, man bare kan blive ved at kaste penge ned i...

Omfangsdræn, nyt tag, udskiftning af gamle rør, hulmursisolering, ny puds og maling, reparation og udskiftning af vinduer, slibning og lakering af gulve... the list goes on :-D

Der ryger hurtigt en million eller mere i den tid man bor i et hus (for life) bare til vedligeholdelse.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for inputs.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Når du regner på huset er det kun renter ikke selve afdragene, det skal medregnes ...
Ja det er jeg med på.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Man kunne også vælge at medregne og fradrage et hus værditilvækst over tredive år.
Ja, det er nok en fornuftig idé.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Selvom et fast ejendom historisk set er en god investering, så skal man som husejer også lige huske, at et hus ofte er som en sort hul, man bare kan blive ved at kaste penge ned i...
Hehe - ja, det kan jeg huske du sagde til grillarrangementet for 2 år siden - endda med nøjagtig samme ordvalg :)
Klart værd at tage med i regnestykket også.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:...jeg tænker, at vi vel er ude i noget ikke-eksakt videnskab, hvor det bliver lidt et spørgsmål om, hvilken finansreligion man bekender sig til... :? Men ikke desto mindre kan det jo stadig være, at nogen kan sige et eller andet fornuftigt om det.
Leje versus eje er et meget stort spørgsmål, måske du skulle gå lidt tættere på din egen situation, og eksakte overvejelser, for at få nogle endu bedre inputs ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Leje versus eje er et meget stort spørgsmål, måske du skulle gå lidt tættere på din egen situation, og eksakte overvejelser, for at få nogle endu bedre inputs ;-)
Det har du afgjort ret i :) Men nu er jeg desværre en af dem, der har nogle grænser for hvor meget privatliv, jeg vil offentliggøre på internettet... Derfor har jeg valgt at tage diskussionen om boligøkonomi mere på et generelt plan end på et konkret plan. (En helt anden ting er så når vi er nogle stykker herfra, der mødes privat til f.eks. et grill-arrangement - der kan man være heldig, at jeg deler lidt mere personlig info med folk :wink: )

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fuldt forståeligt, og udemærket disponeret, sætter selv den slags grænser,.. så bare pøj-pøj :-)
/Dub

Nyt svar