Hvordan fungerer spam?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Hvordan fungerer spam?

Indlæg af AvS »

Jeg er så træt af spam. Jeg har i en længere periode været ok spamfri, men idag har jeg pludselig fået en masse spam mails. Nogen som ved hvordan de egentligt opfanger ens email?
En stor del af de spam mails jeg har fået i dag, har relateret sig til alderdom og helbred. Èn er omkring alzheimers, én med noget neglesvamp, én om forhøjet blodtryk, én om rygsmerter og et par omkring synsbesvær. Så var det at jeg kom i tanke om at jeg i forgårs har googlet “blodtryk” og læst et par artikler om blodtryk. Er det virkeligt sådan at min mailadresse er blevet opfanget? Jeg har ikke skrevet mig op til noget, men har måske sagt ja til cookies.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stort set alt hvad vi søger på og besøger på nettet, samt skriver i mails og beskeder bliver opfanget og potentielt brugt.

Selve din email er det nemmeste at skaffe, der skal bare et enkelt fejltrin til hos dig eller et andet sted, så er den løs og på en liste.

Det er ikke kun via cookies og sammenkørt data (du i princippet selv har givet tilladelse til), at annoncerne målrettes. Det kan også ske via en kompromitteret server/email router undervejs eller hos modtageren, som scanner for triggerord. Denne del undrede mig meget før jeg fandt ud af det.

Kørt sammmen med IP-adressen, så kan spam målrettes meget præcist.

Derudover er der et kæmpe lag af data der følger vores mobiltelefoner (primæt Android), også selvom de er slukket/har sim-kortet taget ud. Når vi går online igen, så dumpes store mængder bevægelsesdato til Google, om hvor vi har været henne, om vi gik eller kørte i bil, osv.

Når vi er sammen med venner på samme netværk og begge fx har været logget ind i Facebook, ja så begynder der at ske sjove ting. Begge personer kan fx få vist den samme reklame relateret til noget Facebook kan udlede baseret på besøget og hvordan den ene er kommet derhen.

Jeg har undersøgt det en del og først troede jeg vitterligt at fx Facebook nærmest lyttede med (hvilket der findes mange conspiracy theories om inkl. falske bevisvideoer), men det er bare utroligt hvad der kan udledes baseret på sammenkørt data.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

This comment has been marked as spam

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det fungerer ikke længere, der er for meget af det så nu er det bare støj, så vi laver filtre der fjerner det, men noget slipper igennem og de rammer så målgruppen som ikke er vant til at forholde sig til det.

Men her er lidt historie om det første spam.
https://www.smithsonianmag.com/smithson ... 180963070/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Cool tak.

Holger>> Jeg har også fået læst om det nu. Tror jeg i første omgang skal kigge lidt mere på hvilke cookies jeg giver adgang til. Ikke at det vil formindske spam, men synes det er lidt klamt at hvad man søger på bliver opsnappet. Det er lidt skræmmende at se hvor mange cookies man har liggende, fra alle mulige skumle sites, men det ser ud til at man i Chrome godt kan kontrollere, i hvert fald lidt, hvilke sites som må "lægge en lort" på en computer. Kunne godt tænke mig f.eks. helt at ekskludere domæner fra skumle lande f.eks. alle .ru .ua .cn osv.
SustainerPlayer skrev:This comment has been marked as spam
Tøhøøø

Nyt svar