Facebook stinker , mere og mere ,...

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Facebook stinker , mere og mere ,...

Indlæg af Mike-air »

..............
Senest rettet af Mike-air tors 6. dec 2018 21:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Falske likes m.m. ,.. ja hvad ellers ,.. i et falsk univers ,..

Sat i system ,.. og solgt:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nicol ... rovaerdige

Lige så klamt som TrustPilot og deres betalte banner-svindel
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det er ret interessant. Men omvendt ikke anderledes end de gamle kuponhæfte-kundeudtalelser:

"Orv et godt produkt - og sikken hurtigt jeg modtag det - hilsen en kunde" - som jo også stadig bliver brugt på websites.
Og det er jo fordi det virker.

At købe views/likes/følgere - det er overraskende nemt. Jeg har lige prøvet det på min ene youtubekanal. Jeg sørgede endda for at holde web-køb/transaktion mm i Chromebrowseren - stående på vid gab sikkerhedsmæssigt - så Google ikke er i tvivl om, hvad der sker. Og alligevel så cykler det lige igennem.

Så selvom Google måske lader som om, at det ikke er fair "marketing", så giver det jo i sidste ende sandsynligvis flere reklamekroner i deres kasse. Og så er det jo fint, at de kan "undskylde" sig med, at det ikke er dem, men deres "kunder", der snyder.

Men vi ved jo alle, at netop f.eks Google, kunne lukke ned for det øjeblikkeligt.

Penge lugter jo ikke ...

Instagram er en endnu mere overblown like/follow maskine. Indholdet endnu mere overfladisk. Hvem kan f.eks overskue at følge mere end 100-200 konti med reel interesse? Man ser jo masser af konti med der "følger" 5000 - 7000 andre. Der skal en ret lang togtur til lige at klare at kigge dagsrationen af updates igennem der.

Men Instagram har jo også indført, at man kan "slukke" for dem man følger, uden at de ved det. For tænk, hvis andre blev sure - eller man bare reelt tilkendegav, at man kun er reelt interesseret i at følge ganske få.

Verden vil snydes - og det bliver den så gang på gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Senest rettet af Mike-air tors 6. dec 2018 21:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mange gode råd til at begrænse Facebooks tracking af din data:

How to use Facebook anonymously | Stop Facebook tracking | Protect yourself from hackers and doxxing

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Interne mails afslører, at Facebook i al hemmelighed blandt andet har givet udvalgte partnere særlig adgang til brugernes data."

https://www.computerworld.dk/art/245688 ... oeste-data

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:....hvorfor stoppe her

https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/ ... iv/7445028
Tak for dit indlæg, selvfølgelig skal det ikke stoppe

Præcis hvad jeg skrev til dig ifb. med at du nedscallerede facebook med en ny begrænset konto

En af de måder de fortsætter med at trace dig er at sælge info til hindanden, underforstået FB får præcis den info de ønsker, om ikke andet så gennem MS/Apple der har adgang helt ind i systemet til enhver tid, og på ethvert plan,.. og så google,.. og et utal af andre shady aktører som antageligt operere endu mere ubemærket

Husk på FB følger dine venner også, selv dem der aldrig har haft en FB account, bl.a. via de fotos, beskeder, mails, m.m. de har været nede og snage i, samt køre gennem vridemaskinen af algoritmer, og ansigts-genkendelse,.

De ved såmænd også præcis hvordan folk er relateret

Mit gæt er at dette gælder personer helt uden for nettet også efterhånden, trin for trin,..

Alt for mange (ud)levere gladeligt deres kontakter, venner og bekendte, selv offentligt, til alle og enhver, ved simpelthen at lade listen over kontakter være helt åben evt bare i mangel af omtanke.

Jeg får iøvrigt også anmodninger på Linkedin, som tyder på at visse folk ved mere om mig end jeg selv har valgt at lægge frem, vi skal være ops på den slags også
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 19. dec 2018 11:55, rettet i alt 2 gange.
/Dub


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, det har været påvist noget tid nu, tror nu at GPS også kan tilgås, selvom folk tror de har afbrudt, altså gældende på hardware-plan, helt inde i opsætningen, eller i det mindste på OS-plan, f.eks. Android der viser at GPS er slået fra som bevidst er løgn, "knappen" er så at sige ren fake, du har ingen valg,..

De ved hvor du er, og hvor du var, anytime, og dem der ikke ved hvor du er/var kan selvfølgelig potentielt købe sig til den viden, f.eks. nogen der vil dig til livs eller skade dig

Måske er også hardware-fabrikanterne del i denne krænkelse, jeg gad godt vide om det er styresystemet, hardwaren, eller en kombination, der bevidst svindles med i den her forbindelse

Ud over det er der selvfølgelig en del andre muligheder, ud over de nævnte er der også maste-data om hvilken sendemast du logger på lige nu, relativt præcist også
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 19. dec 2018 13:07, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Og som det kan ses aller nederst på siden læser google med på vores tråd realtime, så meget desto mere intenst når f.eks. ordet google nævnes selvfølgelig
Vedhæftede filer
Screenshot_2018-12-19-11-58-32.png
Screenshot_2018-12-19-11-58-32.png (199.46 KiB) Vist 1013 gange
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Some iOS Apps Sending an Alarming Amount of Data to Facebook and Most Users Are Unaware

Hjerteslag, mulig graviditet og ejendomskøb. :-P

Og som sædvanligt: "Many of these apps are sending this data without "any prominent or specific disclosure," according to The Wall Street Journal's testing. Facebook collects data from apps even if no Facebook account is used to log in and even if the user isn't a member of Facebook."

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev:
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
Selvom du ikke er bruger, eller melder dig ud, indsamler de - og sælger oplysninger om dig alligevel.
Link til bevis af udtalelse?

Hvordan indsamler de oplysninger på dig, når du ikke er bruger?
Jeg går ud fra, at mediumaevum har dette i tankerne:

https://uproxx.com/news/mark-zuckerberg ... t-sign-up/
Jeg kan ikke se noget bevis / information at der samles personlig data på folk der ikke har Facebook? Heller ikke i det link?

Damen nævner at hvis folk trykker like på en side med Facebook-like-knap, så samles der data, men man kan jo ikke trykke på knappen uden at have en konto, og selv hvis man kunne, hvilken personlig data ville de så få og hvor fra hiver de denne data ud?

Virker altså som en omgang vrøvl, efter min mening.

...nogen der kan forklare mig det, så jeg forstår det?
DUBTEMPLE skrev:Hvad angår indsamling af data om 3 part uden for FB så blev det bragt op på en af høringerne hvor Suckerberg bekræftede at det fandt sted
Hvor bekræfter han det? Der hvor senatoren afbryder ham konstant? Jeg kan ikke finde at han har bekræftet at indhente personlige oplysninger fra folk der ikke har en konto.

Hvis han gør dette, hvor får Facebook disse personlige oplysninger fra? Hvilken database?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »



Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Så intet... med mindre du har en konto.

Godt vi fik det afklaret [emoji106]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så synes jeg du skal læse de to links en gang til.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Har læst dem før og de indsamler nul PERSONLIG data

Heller ikke gennem shadow profiles

De indsamler generisk meta data

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev:Så synes jeg du skal læse de to links en gang til.
Hvis du kan citere noget fra de 2 links der indikerer at der indsamles personlig data på folk uden en FB profil, så vil jeg gerne se det. Jeg vil meget gerne overbevises at jeg tager fejl :-)

Jeg kan bare ikke finde A. Bevis på at Zuckerberg indrømmer at indsamle personlig data på folk uden en FB profil og B. beviser på at dette rent faktisk sker.

Jeg er super åben på at blive modbevist :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har ikke et link, men så det på en eller anden live-stream, og ved det er almindelug kendt og omtalt både før og efter

Anyway, deres moral er flosset i en grad så det vil være mindre sandsynligt det ikke fandt sted

Google ditto

Hvis du leder finder du det sikkert, hvis du vil,..
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er almindelig kendt at Bush drak børneblod for at leve evigt... jeg kan ikke lige finde et link eller bevis, men jeg har set det et sted.

Det samme gælder Bush Junior

Hvis du leder finder du det sikkert







Du kan godt selv se at den ikke holder i en diskussion, ik?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:Det er almindelig kendt at Bush drak børneblod for at leve evigt... jeg kan ikke lige finde et link eller bevis, men jeg har set det et sted.

Det samme gælder Bush Junior

Hvis du leder finder du det sikkert







Du kan godt selv se at den ikke holder i en diskussion, ik?
Det var info, jeg har aldrig sagt jeg havde behov for en diskussion :-)

Jeg har lov at referere hvad jeg har set, uden at stå til regnskab, eller bruge yderligere tid på det,...

Jeg kan se jeg ikke er alene på topic

Hvis du har et problem med det, eller mig, så fint
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Selvfølgelig har du ikke det.

Hvis du anklager personer eller firmaer i offentlig forum står du selvfølgelig til ansvar for Dine udtalelser og det er også dig der skal bevise at de udtalelser er sande og ikke os andre der skal finde beviser på hvad du siger er sandt eller falsk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok.

Som jeg læser det, så indsamler de data. Fortolkninger om "personlig" og "generisk" og grænserne derimellem bliver så personlige holdninger.

Det er så også en personlig holdning, om man mener, at det er ok de gør det.

Jeg har udtrykt min holdning tidligere i denne tråd. Men vil da gerne præciserer, hvad jeg ser, der er galt i det.

Mega data bliver ikke kun brugt til at sælge os leverpostej.

Det kan også analyseres på - og gættes på - om politisk tilhørsforhold, sexualitet, religion mm.
Det kan godt være at "min del" af den data er "generisk" - men den bliver stadig brugt til ovenstående - måske ikke om mig - men som om andre.

Jeg synes, det er mere end bekymrende, fordi data efter min mening ikke er sikkert.

Der findes ikke 100% garantier for, at det ikke kan stjæles eller misbruges af regimer, kriminelle og andet godtfolk.
Igen - måske går det ikke lige ud over dig og mig - men så nogle homoseksuelle i en diktaturstat - systemmodstandere i Kina - find selv på flere.

Vi ved heller ikke, hvad der sker med den data på sigt. USA er foreløbig på en glidebane imod et mere og mere sygt styre. Hvem kontrollerer Facebook om 5 år? - 10 år? 20 år?

Den data, der måske kan opfattes som "generisk" nu - kan sandsynligvis snart analyseres af AI og så er den pludselig ikke "generisk" mere - men personlig.

Ansigtsgenkendelse var sci-fi for 20 år siden - nu er det standard på billige telefoner.

Det er en helt principiel holdning imod massiv dataindsamling, fordi der ikke kan garanteres imod misbrug. Ingen kender fremtiden.
Facebook, Google, USA, Kina, Danmark og Superbrugsen skal ikke have den slags data liggende.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev: Som jeg læser det, så indsamler de data. Fortolkninger om "personlig" og "generisk" og grænserne derimellem bliver så personlige holdninger.
Ikke rigtig. Personlig er når data tilknyttes en person og generisk er når det kan tilknyttes en eller flere grupperinger. Så det er skam nemt nok at definere.
SustainerPlayer skrev: Det er så også en personlig holdning, om man mener, at det er ok de gør det.
Enig og er også enig med resten af smøren. Desuden er jeg heller ikke selv på FB mere (har skrevet det i tidligere tråde herinde) og jeg er ikke fan af Zuckerberg, men ret skal være ret og jeg ser ingen beviser på nogle påstande om at FB samler personlig data på personer uden en FB konto og jeg kan heller ikke se at Zuckerberg har indrømmet dette.

Man skal passe på med hvad man ytrer sig om i det offentlige forum. Der sidder måske nogle mindre begavet og læser med, der måske ikke stiller spørgsmålstegn ved jeres påstande.

Nyt svar