Facebook stinker , mere og mere ,...

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Re: Facebook stinker , mere og mere ,...

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev: Ville iøvrigt også godt betale et eller andet for et 100 pct reklamefrit YouTube, men jeg tror end ikke den option eksisterer
De lavede noget Youtube Red som nu hedder Youtube Premium, men det er ikke tilgængeligt i danmark endnu. Og det fjerner heller ikke reklamerne fra sponsorerne som bliver nævnt i videoerne.

https://www.youtube.com/premium
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er lidt morsomt at vi i Danmark er helt vildt kritiske overfor Facebook, som ganske vist sælger data, men ikke private data. https://www.it-blogger.dk/saadan-bliver ... aa-nettet/

Samtidig har vi siden 2006 haft logningsregler, hvor den danske stat masseovervåger danskerne, hvilket handler om meget mere private data. https://www.geekydigital.info/forening- ... nisteriet/

Så hvis FB er slem, ja så må Danmark jo så være store-slem.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:
DUBTEMPLE skrev: Ville iøvrigt også godt betale et eller andet for et 100 pct reklamefrit YouTube, men jeg tror end ikke den option eksisterer
De lavede noget Youtube Red som nu hedder Youtube Premium, men det er ikke tilgængeligt i danmark endnu. Og det fjerner heller ikke reklamerne fra sponsorerne som bliver nævnt i videoerne.

https://www.youtube.com/premium
Youtube red? Den kender jeg godt, men den virker faktisk over det hele, se selv: http://www.redtube.com

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:nono:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

..............................
Senest rettet af Mike-air tors 6. dec 2018 21:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:
DUBTEMPLE skrev: Ville iøvrigt også godt betale et eller andet for et 100 pct reklamefrit YouTube, men jeg tror end ikke den option eksisterer
De lavede noget Youtube Red som nu hedder Youtube Premium, men det er ikke tilgængeligt i danmark endnu. Og det fjerner heller ikke reklamerne fra sponsorerne som bliver nævnt i videoerne.

https://www.youtube.com/premium
Hmm, mere "dum" her i tråden, "dum med dum på" ,... :)

Nå, men tak for brugbar info Hald, er dog ked af at reklamerne ikke er HELT fjernet, tror egentligt godt jeg ville betale et rimeligt beløb for at undgå banner,... men især selvfølgelig start-reklamer og afbrydelser ,... ved du noget mere præcist, samt hvornår det bliver tilgængeligt ?

På en beslægtet node, giver for tiden 100 kr mdr for JP-premium, men det er også stadig klistret til med alt for mange reklamer, det giver ud over irritation, blandt andet tung opdatering af sider på smartphone når signalet ikke er godt,.. noget der vist nok også ses på andre nyhedsmedier

Det er ikke ok, og gør nok at folk vælger det fra på sigt, for 100 kr mdl kunne man forvente bedre

Ellers har jeg kun abonneret på Sound on Sound, og det er rimeligt, samt smooth, for tiden køber jeg dog bare artiklerne enkeltvis
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the songcabinet skrev:Det er lidt morsomt at vi i Danmark er helt vildt kritiske overfor Facebook, som ganske vist sælger data, men ikke private data. https://www.it-blogger.dk/saadan-bliver ... aa-nettet/

Samtidig har vi siden 2006 haft logningsregler, hvor den danske stat masseovervåger danskerne, hvilket handler om meget mere private data. https://www.geekydigital.info/forening- ... nisteriet/

Så hvis FB er slem, ja så må Danmark jo så være store-slem.
Jeg siger ikke at statens overvågning er uden problemer, omend det er en anden problemstilling. Er dog stadig mere tryg ved at staten overvåger, på samme måde som jeg hellere vil have at staten driver landets militær og politi, fremfor private amerikanske lejesoldater, og pseudo-politi :-)

Jeg tror ikke et øjeblik på at FB, med hånden nede i mine privat fotos + ansigts-genkendelse, min placering, samt adgang til alt væsentligt på mine devices, ikke sælger personlige data, sorry, men jeg er altså den mistroiske type :-)

Er danskere mere skeptiske end andre, så syntes jeg vi skal være stolte af det, men tvivler, skepsis er stigende globalt, og der KU jo være en grund

FB er selvfølgelig langt fra alene om at være problematiske, Google er antageligt værre, men sælger i det mindste ikke sig selv på den der "bringing people together" retorik, som skalkeskjul, i lige så høj grad,..

Måske ser vi en hidtil uset, mere voldsomt regulering af nettet på et tidspunkt, eller at det "kortslutter" sig selv, fordi nogle mastodonter fik for lang snor,..... trist og uhensigstmæssigt,....
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tja, man kan sige fra og til, om ytringsfrihed og holocaust-fornægtelse

Men perspektivet er, en platform der påstår at være gået i krig mod fake-new, men agerer platform for holocaustfornægtelse, og samtidig iøvrig prøver at beskytte os mod et sæt bare patter :-)

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-07-19 ... ornaegtere
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

...........................
Senest rettet af Mike-air tors 6. dec 2018 21:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SUPER !

Og der skal være plads til en dumhed her og der,..

Selv om mængden af mine LM-posts peger i en anden retning, så har jeg faktisk et job jeg passer :-) især lige nu, jeg er tilbage hurtigst muligt med et ordentligt svar
Mike-air skrev:@Dubtemple:
Beklager mine dumme indlæg. Min reaktion var lidt rysten på hovedet fordi der var en masse påstande uden belæg bagved. Og ved du hvad, det var super umodent af mig at reagere sådan.
Og youtube RED -tingen var fordi jeg har en super umoden humor. Beklager.

TT:
Hvad er formålet med denne tråd? Søger du information indenfor området? Eller er det andres holdninger til problemstillingen du er interesseret i?

Jeg har arbejdet med personfølsom data, markedsundersøgelse, ‘data mining’, maskinlæring, oftest i forbindelse med optimering af marketing aktiviteter i godt og vel 3 år nu. Senest har jeg været med til at implementere GDPR ifbm. håndtering af kundedata i et større nordisk teleselskab. Jeg har en Bsc. I Business administration, en Msc. I Business intelligence, og er nu igang med en doktorgrad i digitalisering.

Er du interesseret i fagligt input, så vil jeg gerne byde ind med svar på eventuelle spørgsmål, fra et professionelt synspunkt.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:Hvad er formålet med denne tråd?
1. Tråden er, (jvf. tittel), ment som et sted hvor FB kan vendes, fortrinsvist med udgangspunkt i en kritisk indgangsvinkel
2. Enhver kan selvfølgelig ytre sig om de positive sider af FB i tråden, men er vi ude i en "lovrisning" syntes jeg det hører hjemme i en anden tråd
3. Tråden er et sted hvor jeg samler og poster links fra pressen som jeg finder relavante
4. Sidst, men ikke mindst, en tråd hvor jeg vil ha lov til at rante lidt :-) (at være tøffelhelt, der er blevet afhængig af grupperne øger dette behov)
Mike-air skrev:Søger du information indenfor området?
Uden tvivl, "damage-control" ift. til FB er vel altid inden for rammerne af en tråd som denne, og da også noget der har været vendt nogle gange, f.eks. Bredals metode med at slette sin profil, og lave ny minimalistisk ultra-nedkogt profil, eller de tanker jeg selv luftede om at holde FB på et device KUN tilegnet dette, (min konklussion PT er at intet af det nævnte vil forhindre FB i at malke videre, slet ikke når man en gang har haft en profil, så ved de efter nogle år stort set alt, og er i stand til at hente info hjem stadig, selv uden en profil, det indrømmede de jo selv på en af disse høringer)
Mike-air skrev:Eller er det andres holdninger til problemstillingen du er interesseret i?
I høj grad, jeg er taknemmelig for alle de gode kommentarer der har været til tråden, denne her inklusive, i det hele taget er LM et sted hvor jeg spidser ører og ofte lytter, også når jeg er, og forbliver, uenig, det gælder iøvrigt alle mulig andre emner også, der er rigtig mange gode tråde på LM, og rigtig mange gode takes på forskellige ting, både fagligt, og som her,..
Mike-air skrev:Jeg har arbejdet med personfølsom data, markedsundersøgelse, ‘data mining’, maskinlæring, oftest i forbindelse med optimering af marketing aktiviteter i godt og vel 3 år nu. Senest har jeg været med til at implementere GDPR ifbm. håndtering af kundedata i et større nordisk teleselskab. Jeg har en Bsc. I Business administration, en Msc. I Business intelligence, og er nu igang med en doktorgrad i digitalisering.

Er du interesseret i fagligt input, så vil jeg gerne byde ind med svar på eventuelle spørgsmål, fra et professionelt synspunkt.
Super, det skal jeg skrive bag øret, fornemmer at emnet er noget vi ikke er enige om, og aldrig bliver. Jeg har haft en vis, nok lidt naiv tillid til FB, etc, som udgangspunkt, denne har lidt et knæk som er varigt og ikke kan lappes, det samme kan siges om muligheden for at kontrollere disse firmaer fra samfundets side, (national som international), det kører simpelthen ikke på en måde jeg mener er ok, og kommer ikke til det. Der vil ikke kunne ændres ved min holdning fordi det ville kræve en form for ny tillid blev opbygget, og foreløbigt går det i den stik modsatte retning.

Jeg kommer heller aldrig til at tro på at folkevogns-fabrikkerne ikke længere snyder med deres software, hvor de tror det er muligt, den chance har de jo ligesom forspildt :-)

Så for mig bliver det ved "damage-control", begrænsning af blodsugeriet, etc. såvidt det tidsmæssigt er muligt inden for rimelighedens grænser

Jeg kommer ikke til at gå dybt ned i det teoretiske, det behøver jeg ikke, jeg skal ikke retfærdiggøre min skepsis, den er legitim nok uden,..

Siden jeg har andre prioriteter i livet, end at dykke dybt i teorien omkring emnet, så vil jeg nok heller ikke føle det som OK at lægge beslag på en masse af din tid, det ville på en eller anden måde ikke være fair
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

.........................
Senest rettet af Mike-air tors 6. dec 2018 21:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Meget interessant og skræmmende læsning.
De har 2 "eksperter", den ene mener det kan betyde facebook lukker, den anden mener ikke det har nogen betydning.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den generelle FB-bruger har det nok mest som denne instagrampost (ejet af FB :-D ):

[instagram]BnYtBhuHvof[/instagram]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Christoffer I. N. skrev:
Meget interessant og skræmmende læsning.
De har 2 "eksperter", den ene mener det kan betyde facebook lukker, den anden mener ikke det har nogen betydning.
Det kommer ikke til betyde en disse. Folk i den vestlige verden er ret ligeglade med om en masse mennesker i østen dør. Og når det er muslimer er de blot endnu mere ligeglade. It's a wonderful world.

Skal siges at jeg ikke har læst hele artiklen, så kan være at jeg misforstår hvad den handler om.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

AvS skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Meget interessant og skræmmende læsning.
De har 2 "eksperter", den ene mener det kan betyde facebook lukker, den anden mener ikke det har nogen betydning.
Det kommer ikke til betyde en disse. Folk i den vestlige verden er ret ligeglade med om en masse mennesker i østen dør. Og når det er muslimer er de blot endnu mere ligeglade. It's a wonderful world.

Skal siges at jeg ikke har læst hele artiklen, så kan være at jeg misforstår hvad den handler om.
Men når nu du forfærdes over den holdning til døden langt væk, så må det vel indikere, at du selv ser anderledes på det. At du ikke er ligeglad? Er du så et unikum, her i den vestlige verden? Eller kunne det tænkes, at der var andre som dig? Måske skulle man kigge sig omkring og snakke med folk, i stedet for at gylpe den samme sørgelige fortælling op igen og igen om, hvor kolde og onde og ligeglade alle de andre er?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for linkene til Hald og Sustainerplayer !!!

Jeg gir det lige et kik ekstra hurtigst muligt, fik kun skimmet det overfladisk,..
AvS skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Meget interessant og skræmmende læsning.
De har 2 "eksperter", den ene mener det kan betyde facebook lukker, den anden mener ikke det har nogen betydning.
Det kommer ikke til betyde en disse. Folk i den vestlige verden er ret ligeglade med om en masse mennesker i østen dør. Og når det er muslimer er de blot endnu mere ligeglade. It's a wonderful world.

Skal siges at jeg ikke har læst hele artiklen, så kan være at jeg misforstår hvad den handler om.
Det med "den stygge vestlige verden" er da godt nok noget af det værste ævl jeg har hørt længe, jeg vil snare mene det er omvendt,.. !!!

Skal vi tale om at være "ligeglad" så syntes jeg faktisk at man i "østen" pænt kan være med selv,. ja,. nok oven i købet er iført fører-trøjen,..

Anyway, nu var det Facebook tråden handled om,..
Joonathan skrev:
AvS skrev: Det kommer ikke til betyde en disse. Folk i den vestlige verden er ret ligeglade med om en masse mennesker i østen dør. Og når det er muslimer er de blot endnu mere ligeglade. It's a wonderful world.

Skal siges at jeg ikke har læst hele artiklen, så kan være at jeg misforstår hvad den handler om.
Men når nu du forfærdes over den holdning til døden langt væk, så må det vel indikere, at du selv ser anderledes på det. At du ikke er ligeglad? Er du så et unikum, her i den vestlige verden? Eller kunne det tænkes, at der var andre som dig? Måske skulle man kigge sig omkring og snakke med folk, i stedet for at gylpe den samme sørgelige fortælling op igen og igen om, hvor kolde og onde og ligeglade alle de andre er?
Yep :thumbup:
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 8. sep 2018 17:10, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:Anyway, nu var det Facebook tråden handled om,..
DR linket handler netop om Facebook.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:Anyway, nu var det Facebook tråden handled om,..
DR linket handler netop om Facebook.
Yep, det er jeg med på, derfor jeg takkede for linkene ,... :)

Min anden kommentar, om topicness, var møntet på den der ensidige bashing mod "vesten",
som jeg syntes hører hjemme i en anden tråd, (hvis det hører hjemme nogen steder overhovedet),..

Men mit svar var rodet, jeg har lige rokeret lidt rundt i teksten
/Dub

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Joonathan skrev: Men når nu du forfærdes over den holdning til døden langt væk, så må det vel indikere, at du selv ser anderledes på det. At du ikke er ligeglad? Er du så et unikum, her i den vestlige verden? Eller kunne det tænkes, at der var andre som dig? Måske skulle man kigge sig omkring og snakke med folk, i stedet for at gylpe den samme sørgelige fortælling op igen og igen om, hvor kolde og onde og ligeglade alle de andre er?
Det siger sig selv at jeg generaliserer. Selvfølgelig er der mennesker som ikke er ligeglade, men ikke nok til at det har indflydelse på facebook. Har lige læst hele artiklen og facebooks aktier er fuldstændigt upåvirkede. Jeg kan slet se hvordan man kan tro at hvad der sker i Myanmar, kan have nogen indflydelse på facebook i resten af verden. Der har heller ikke været særligt meget mediedækning, og da slet ikke i forhold til al det polemik omkring deling af vores private data. Se det kan virkeligt bringe folk op af stolen. Det er stort set også det som fylder hele denne tråd.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Suk ,... :roll:

Tilbage til topic:

Hackere har stjålet sig adgang til Facebook-profiler - 50 millioner er berørt:

https://jyllands-posten.dk/#ia10904312;finans

Millioner af Facebook-brugere ramt af sikkerhedsbrud:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/millio ... erhedsbrud
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke så mærkeligt at et af de største sociale medier bliver udsat for hacking, det er vel et populært mål.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Ikke så mærkeligt at et af de største sociale medier bliver udsat for hacking, det er vel et populært mål.
Der er tilsyneladende en vis kontrol over situationen igen

Men tanke-vækkende at 90 millioner konti lige har stået piv-åbne ,... samt mulige at overtage

Det er som om nogen bare lige skulle vise hvad de var i stand til
/Dub

Nyt svar