Facebook stinker , mere og mere ,...

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Facebook stinker , mere og mere ,...

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bombarderes pt med "tillad adgang" for fotos og placering, GYLLE, og valg som vist ikke særlig mange tror på de respekterer uanset hvad der svares

Sidste nye er at de har designet siderne så de låser maskinen, uden mulighed for at svare nej, eller forlade menuen, kun hvis du svarer ja kan du komme videre

Vender du tilbage til app'en senere står du der stadig

Tydeligvis designet til at du skal "bryde sammen", og bare svare "ja"

Og det sker skægt nok kun der hvor de vil have dig til at svare "ja" til en af deres betændte påfund

Disse menuer kræver hele mobilen genstartet

Fy for satan, Mark Suckerberg
Vedhæftede filer
Screenshot_2018-06-07-06-45-36.png
Screenshot_2018-06-07-06-45-36.png (105.65 KiB) Vist 2279 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nu var eksemplet her så "facebook camera"

En menu, eller valg, som jeg end ikke havde bedt om, eller ønskede at blive konfronteret med

Det virker som om GUI er lagt ud så du simpelthen ender disse steder, når andre steder i interfacet berøres

Det er sket lidt for mange gange til at jeg tror på det er tastefejl fra min side
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 7. jun 2018 07:31, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Og hav så i mente at FB scanner hele dit device, for fotos, samt kører automatiserede ansigts-genkendelse, for at kortlægge selv folk, f.eks. dine venner, uden FB-account, med tag af tid og sted, samt hvem der optræder samme sted, og ikke mindst sammen,...

Ingen skal i den forbindelse bilde mig ind at ja/nej/tilladelser bliver respekteret

Der er heller ingen der kan kontrollere om det sker
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg slettede min Facebook konto efter sidste "skandale" og det har faktisk været let og rart at være "fri".

Jeg oprettede en ny profil, da jeg er medlem af nogle skytteforeninger der kun arrangerer via FB. Men den nye profil har ingen venner og bliver KUN brugt til praktiske ting, inkl. salgsgrupper.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Ældre mennesker der skal brokke sig over Facebook og andre sociale medier.. Det er vel ikke noget nyt. :wink:

Dubtemple, den menu du har postet kommer frem når du swiper til højre i Facebook appen. Kan fjernes igen ved at swipe til venstre.

Så vidt jeg husker, skal du selv give tilladelse til at Facebook må scanne dine fotos og kontakter. Udover det, så kan du stort set slå alt fra, med hensyn til lokation mm.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

EmilZ skrev:Ældre mennesker der skal brokke sig over Facebook og andre sociale medier.. Det er vel ikke noget nyt. :wink:
Well, faktisk er Facebook i dag total no-go for digital natives (Altså, unge mennesker). Facebook er kikset og fyldt med pinlige bedsteforældre og andre bøvede "voksne". Desuden gider unge mennesker ikke bruge deres tid på et aldrende interface og store bunker af reklame clutter, hvilket bl.a. også er grunden til jeg selv er meget lidt aktiv på Facebook. Og, det faktum at de stikker der store, klamme snabel ned i alt hvad der hedder privatliv gør det bestemt ikke mere tillokkende.

Skulle jeg ikke bruge det til arbejde, så var det også for længst blevet til et 100% farvel.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Facebook var fedt for 5 år siden, nu er der reklamer over alt, og der er blevet en kultur hvor folk deler alverdens lååård, folk bruger det også som overtryksventil, og det kan som sådan være okay, men det bliver nogle meget små eller meget store uoverkommelige problemer der ofte bliver taget op. Fok dr stave dorli håller sij hællr ik telbage, og folk der kan stave tror det er 1995-SMSforkortelses-smileysprog. Det sejler i ting der bliver delt, men ingen ville jo have sagt, jeg skal nok lige ringe rundt til alle jeg kender dette er aktuelt for og fortælle dem det, nej de trykker på del fordi de har læst en clickbait overskrift som de kan relatere til, og så har 350+ personer fået deres feed fyldt med det. Man tagger også folk på ting frem for at dele det i en Direkte Besked med dem, det er blevet tosset.

Jeg savner lokale-admins som styrer områder eller grupper af brugere, eller et votingsystem (uhh Social-credit) så der kan blive taget affære når folk dummer sig.

Instagram blev opkøbt af Facebook og har taget samme tur, reklamer og likehunters.

Så kan man tænke tilbage på dengang Google Plus prøvede, synd at deres Wave ikke lykkedes, men ville jeg med den viden jeg har i dag smide mit privatliv på Google? #ej-det-tror-jeg-ikke-lige!

What to do, what to do?

Jeg arbejdede for et par år siden i at starte min eget sociale medie for mine venner som ofte også er venner med hinanden, men jeg magtede ikke at skulle bære det økonomisk (licenser og servere) og juridisk. Og med GDPR er jeg egentlig glad nok for at jeg undlod det.

Jeg kunne egentlig godt lide Facebook, kan heller ikke se mig klippe båndet selvom jeg ofte har tænkt på det. Jeg savner en betalingsløsning så man kan undgå reklamerne og få flere features.

Måske man skulle lave en facebook side der deler korte videoer som kan være med til at opdrage brugere, som så nemt kan deles til forældre, bedsteforældre og tumper der trænger til en opsang om deres brug af internettet. Det kunne nok ikke gå økonomisk, men der er også en ild i mig der kunne være drivkraften bag, den der har evnerne har måske også noget ansvar.

Snapchat må egentlig godt lukkes ned også, jeg forstår ikke at der er plads til alle de sociale tjenester.

Jeg har venner der bruger whatsapp fordi de føler at det er mere sikkert end Facebook.. MEN DET ER JO FJÆS DER EJER DET!

Suk...

Skype er også blevet skod efter Microsoft købte det, men arbejdsmæssigt er det vist den vej man går med Office 365.

Google hangouts chat er efterhånden flyttet over til Telegram app'en.

Der er for mange sociale systemer, kunne staten ikke bare lave et socialt netværk vor folk logger på med deres NemID og er dem de påstår de er, og hvis de deler skidt bliver der trukket bøder på deres Nemkonto og de får advarsler på E-boks, så ville man nok opfører sig ordentlig. Det ville nok blive udskudt et par gange og koste meget mere end først aftalt, hvorefter det offentlige udbudte system bliver droppet. osv..

Jeg er nu egentlig glad for at være her på Lydmaskinen, der er virkelig meget lidt fnidder og det bliver håndteret så flot, glæder mig til grillparty med jer!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Hald skrev: kunne staten ikke bare lave et socialt netværk vor folk logger på med deres NemID og er dem de påstår de er, og hvis de deler skidt bliver der trukket bøder på deres Nemkonto og de får advarsler på E-boks, så ville man nok opfører sig ordentlig. Det ville nok blive udskudt et par gange og koste meget mere end først aftalt, hvorefter det offentlige udbudte system bliver droppet. osv..
Og der vil være et enormt antal mennesker som mener, at staten overvåger dem :-D

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg fandt et plugin til min browser der fjerner 90% af de ting jeg syntes var belastende ved facebook :)
https://chrome.google.com/webstore/deta ... cmdjhagpep

Og så fjernede jeg facebook appen fra min telefon .. så nu har jeg kun facebook messenger på telefonen og så desktop facebook hvor det meste af lortet er sorteret fra.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:uden mulighed for at svare nej, eller forlade menuen
Pilen i øverste højre hjørne giver dig mulighed for at forlade menuen.
DUBTEMPLE skrev:Tydeligvis designet til at du skal "bryde sammen", og bare svare "ja"
Nej, det er en del af din telefons sikkerhed, at alle apps skal bede om tilladelse til at bruge ting som fx kamera, mikrofon osv.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mik_c skrev:Jeg fandt et plugin til min browser der fjerner 90% af de ting jeg syntes var belastende ved facebook :)
https://chrome.google.com/webstore/deta ... cmdjhagpep

Og så fjernede jeg facebook appen fra min telefon .. så nu har jeg kun facebook messenger på telefonen og så desktop facebook hvor det meste af lortet er sorteret fra.
Det tester jeg lige det plugin.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

EmilZ skrev:Ældre mennesker der skal brokke sig over Facebook og andre sociale medier.. Det er vel ikke noget nyt. :wink:
Okay?

https://www.b.dk/globalt/teenagere-i-us ... l-facebook
https://www.business.dk/digital/masseud ... u-facebook
https://www.business.dk/digital/faceboo ... ng-de-unge
51 procent af de unge bruger Facebook. Det er et markant fald i forhold til 2014-2015, hvor 71 procent af denne aldersgruppe var på Facebook.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Dubtemple: du kan i øverste højre hjørne trykke på pilen eller swipe til venstre. Så er du tilbage igen:) jeg er aldrig stødt på ting hvor jeg ikke kan sige nej.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Facebook tager alle for hårdt bagi.

Kan groft deles op i 3 grupper.

Dem der brokker sig over det, men ikke formår at sige stop, fordi de mener, at "der er jo fordele".

Dem der gladeligt opgiver deres integritet og privatliv, for det er jo så skønt.

Dem der aldrig har tilvalgt det og dem, der har prøvet at slippe fri. Begge parter får nu stort set lige så ondt i nummi, som de to ovenstående grupper.

Det er glædeligt, at EU prøver at lægge en dæmper på løjerne, og at f.eks Apple lukker ned for en del af den massive dataindsamling.

Så må man håbe, at folk i det små, siger fra over for badmintonklubber*, børnenes spejdergrupper* ol., der kun agerer via Facebook. Uanset man "kun" har en profil for at spille lidt fjerbold, eller for at ungerne kan komme ud og snitte i trækviste.


* = true story

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Er der ikke nogen, der vil forklare mig helt stille og roligt, hvorfor det er så forfærdeligt at indsamle data og målrette markedsføring? Jeg vil da hellere have reklamer, der er rettet til mig end tamponreklamer. Og hvorfor er reklamer i det hele taget så farligt?

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

mikkels skrev:Er der ikke nogen, der vil forklare mig helt stille og roligt, hvorfor det er så forfærdeligt at indsamle data og målrette markedsføring? Jeg vil da hellere have reklamer, der er rettet til mig end tamponreklamer. Og hvorfor er reklamer i det hele taget så farligt?
Det, jeg synes er galt, er at man ikke får det valg, at betale sig fra IKKE at få reklamerne!

Jeg ville personligt gerne betale et gebyr på Google, Facebook og Youtube, for at blive fri for reklamerne, (ligesom man kan gøre på div apps!)

Men jeg betaler istedet (tvungent) med data om hvad jeg gør og mener, i en grad der er meget svær at overskue!

Der er ikke noget der er gratis! Everybody wants someting!

Penge, “hæder og ære”, likes på FB, karmapoint, belønninger af alle slags, er normalt de gulerødder vi går efter.

En eller anden form for “motivation” er der “nødt til” at være, for at vi gider, det vi nu gør!

Personligt elsker jeg (de sjove) reklamer, men vil rigtig gerne have lov til at vælge hvornår jeg gider se dem! (Uanset om det er for det geargrej jeg synes er spændende, eller om det er for de tamponer jeg ikke har brug for!) :wink:

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mikkels skrev:Er der ikke nogen, der vil forklare mig helt stille og roligt, hvorfor det er så forfærdeligt at indsamle data og målrette markedsføring? Jeg vil da hellere have reklamer, der er rettet til mig end tamponreklamer. Og hvorfor er reklamer i det hele taget så farligt?
Fordi den selvsamme data formentlig var skyld i at Trump blev præsident.

Når vores brugerdata kan bruges til at skaffe en person verdens mest magtfulde embede, så er det et problem.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

bredal187 skrev:
mikkels skrev:Er der ikke nogen, der vil forklare mig helt stille og roligt, hvorfor det er så forfærdeligt at indsamle data og målrette markedsføring? Jeg vil da hellere have reklamer, der er rettet til mig end tamponreklamer. Og hvorfor er reklamer i det hele taget så farligt?
Fordi den selvsamme data formentlig var skyld i at Trump blev præsident.

Når vores brugerdata kan bruges til at skaffe en person verdens mest magtfulde embede, så er det et problem.
8-) :thumbup:

Det er selvfølgelig (!) det største problem! :wink:

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg forstår ikke balladen, Facebook er gratis for de fleste. Hvad får man for ingenting? Det er trendy at kritisere FB, men det siger en del om den kultur som vi lever i, at man har vilde forventninger til hvad man kan få gratis.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

the songcabinet skrev:Jeg forstår ikke balladen, Facebook er gratis for de fleste. Hvad får man for ingenting? Det er trendy at kritisere FB, men det siger en del om den kultur som vi lever i, at man har vilde forventninger til hvad man kan få gratis.
FB er jo netop ikke “gratis” når man “betaler” med sine data!

“There is no such thing as a free lunch” :wink:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Data = viden

Viden = magt

Det her handler ikke kun om, at du får reklamer for din yndlingsleverpostej.

Der bliver så indsamlet så meget data, at der kan profileres på jeres sandsynlige sexuelle tilhørsforhold, jeres politiske overbevisning og alle mulige andre ting.

Stoler I på, at Facebook forvalter de data til jeres bedste lige nu? Hvad om 5 år? Hvad om 15 år? Hvad hvis hackere stjæler de oplysninger fra dem?

Al den data kan også bruges til målrettet at manipulere folk, til at stemme eller mene noget bestemt. Kan der sælges leverpostej kan der også sælges politik. *

Og måske det ikke lige er et problem for jer. Men i mange andre lande kan det jo give problemer, hvis de oplysninger kommer i de forkerte hænder ... homoseksualitet ... politisk tilhørsforhold. Og måske har Facebook lige taget fejl med deres bedømmelse ... men styret i diktaturstaten er nok ligeglad og fængsler "systemkritikeren" alligevel - just to be sure.

Det Facebook ikke ved, det gætter algoritmerne sig til. Om algoritmerne gætter rigtigt eller forkert kan jo være lige slemt.

Og så al den data de indsamler om folk, der ikke har givet dem lov.
Via like-knapper osv ... selv her på lydmaskinen er der en Facebook-widget. Så Facebook ved, at Hans kan lide 80'er pop osv. Selvom Hans aldrig har haft en Facebook-bruger. Og da han ikke er med i hulen, kan han ikke bede dem om, at slette den data!

Og Facebook-app'en, der på nogle Android-telefoner kommer pre-installeret uden mulighed for afinstallering indsamler også data om brugeren selvom brugeren ikke anvender app'en eller er tilmeldt Facebook.

Så længe det går "godt" - så er det fint. Men der er potentiale til, at så meget kan gå galt på så mange forskellige måder.



* = Mange fremfører tit, at de jo er voksne, veluddannede og ansvarlige mennesker, der ikke lader sig påvirke af reklamer eller politiske manipuleringsforsøg. Men al viden på området siger så det modsatte. Ellers ville hele reklameindustrien ikke eksistere, russerne ville ikke bruge tid på at manipulere valg i andre lande osv.

Det virker! Og alle bliver ramt.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

madsmac skrev:
the songcabinet skrev:Jeg forstår ikke balladen, Facebook er gratis for de fleste. Hvad får man for ingenting? Det er trendy at kritisere FB, men det siger en del om den kultur som vi lever i, at man har vilde forventninger til hvad man kan få gratis.
FB er jo netop ikke “gratis” når man “betaler” med sine data!

“There is no such thing as a free lunch” :wink:
Jo, Facebook er jo gratis for dig.
Dine data er ikke noget værd for sig selv, de bliver først noget værd sammen med mange andre brugeres data. Dvs at det er Facebook der skaber værdien, ikke dig.

Data bliver først til information, når nogen bearbejder data.

Så jo, der er et trade-off hvor du giver data til facebook, til gengæld for deres service. Facebook samler så data i en stor silo, og laver information ud af dem (fx 20% af danske facebook brugere kan lide bacon på leverpostejen).

Men facebooks kunder er da ligeglad med om du kan lide bacon på leverpostejen. Først når der kan samles en væsentlig mængde kan sådan nogle data få en betydning, og det er jo facebooks arbejde der gør det muligt.

Dem facebook egentlig tørrer er deres kunder, som får en masse i princippet ubrugelige statistiske data, som er indsamlet uden mål og mening, som de så skal prøve at få noget ud af. Det er kejserens nye klæder.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

the songcabinet skrev: Det er trendy at kritisere FB
... fordi at det har vist sig at Facebook sælger data der bruges til at skubbe hele verdens magtbalance. Hvis du ikke syntes at det er et problem, så er du en del af problemet.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

mikkels skrev:Er der ikke nogen, der vil forklare mig helt stille og roligt, hvorfor det er så forfærdeligt at indsamle data og målrette markedsføring? Jeg vil da hellere have reklamer, der er rettet til mig end tamponreklamer. Og hvorfor er reklamer i det hele taget så farligt?
Problemet er egentlig ikke de reklamer som rammer dig. Det er mere de data som ligger til grund for reklamerne.

Først skal du forsøge forstå, hvad er "de" data egentlig for noget, hvor kommer de reelt fra. Og hvorfor er de der.
Den meget korte og ikke helt teknisk korrekte version, (men den er nemmere at forklare på den måde). Det er at når du besøger en hjemmeside, så tager de lige en kopi af din historik, for på den måde at samle data sammen, om dig (eller den der har brugt browseren).

Disse data samles så sammen og sælges videre til en 3. part, som er interesseret i at vide alt om dig, så de kan stykke "din interesse" sammen i nogle reklameblokke, for på den måde at forsøge præge dig til at købe noget.

Det er den simple version, kort fortalt:

Problemerne i dette er flere.
1. Du er ikke altid viden om denne data indsamling.
2. Du kan ikke afgrænse den.
3. Du får ikke en rød reje for det, andet end du bliver tæppebombet med reklamer, som omhandler ting/emner du har vist interesse for.

Men der er også en mere "sort" side af sagen.
Ud fra disse data er det relativt nemt at finde ud af, hvem du i virkeligheden er, hvilken type du er osv.. Har du nogensinde set programmet, 'Kender du typen' på DR1. Så vil du se, at bare ud fra de relative få Data, hvor meget de i virkeligheden kan stykke sammen om en person. Nu kan du begynde at gange op, for de data som indsamles fra nettet, som rummer væsentlig flere oplysninger.
Her dukker der nogle personer op, som er mestre i at stykke det samme, og kan komme meget meget tæt på, hvem du reelt er, køn, alder, bopæl osv. Oven i det kan man stykke sammen, hvad du spiser, hvilket tøj osv.. Og så lige en ekstra detalje, hvornår du er hjemme, hvornår du sover, bevæger dig osv..
Det begynder reelt at ligner en komplet og yderst specifik overvågning af netop dig.

Hvis dataerne blot blev brugt til at vise nogle reklamer på de hjemmesider du benytter, så kunne vi nok godt leve med det. Men du aner det i virkeligheden ikke, og du har INGEN kontrol med det.
Her kommer et emne som GDPR er et meget hot emne i øjeblikket. Og uden at gå i panik over det, så er der faktisk en meget reel grund til det. Da det netop skal kunne give dig kontrollen over, hvad dataerne bruges til, og om de overhovedet må bruges. Men på det "sorte" markedet, der er det absolut ingen garanti. Der vejer ussel mammon højere end hvad du eller EU´s lovgivning mener.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Når jeg ser sådan noget her, bliver jeg endnu en gang glad for at jeg aldrig har oprettet en konto på facebook.
Det site har bare aldrig appelleret til mig på nogen måde.
Og jeg er sådan set ganske godt connected på diverse sociale medier og mobil apps.

Billede
Det er kun F.B. jeg har valgt fra. Jeg er åbenbart "én af de unge!"
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar