Facebook stinker , mere og mere ,...

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Facebook stinker , mere og mere ,...

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Når jeg ser sådan noget her, bliver jeg endnu en gang glad for at jeg aldrig har oprettet en konto på facebook.
Det gør så ikke den store forskel i forhold til dataindsamlingen. Altså bortset fra, at du ikke kan bede dem om at slette det. :-P

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Joachip skrev:Når jeg ser sådan noget her, bliver jeg endnu en gang glad for at jeg aldrig har oprettet en konto på facebook.
Det site har bare aldrig appelleret til mig på nogen måde.
Og jeg er sådan set ganske godt connected på diverse sociale medier og mobil apps.

Det er kun F.B. jeg har valgt fra. Jeg er åbenbart "én af de unge!"
Det handler ikke kun om Facebook. Facebook er bare en lille brik i det store spil.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

SustainerPlayer skrev:
Joachip skrev:Når jeg ser sådan noget her, bliver jeg endnu en gang glad for at jeg aldrig har oprettet en konto på facebook.
Det gør så ikke den store forskel i forhold til dataindsamlingen. Altså bortset fra, at du ikke kan bede dem om at slette det. :-P
Du har desværre fuldstændigt ret. Det er lidt ligesom når man slukker for GPS'en i sin smartphone. Det betyder kun at man ligesom har givet udtryk for at man helst ikke vil trackes geografisk, selvom man udemærket godt ved at de ville kunne triangulere ens position ret godt vha. mobilmasterne. Ja, det er måske mere noget jeg bare for ikke at føle, at jeg aktivt har bidraget med at hjælpe et allerede alt for stort website med at blive endnu større.

(Der er så også en masse andre årsager til at jeg ikke gider være der.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hjemme på pinden igen efter 4 uger, og tid til at følge op

Tak for alle gode råd og kommentarer ,.. incl komentaren om at jeg nok bare var gammel :-)

Har selvfølgelig prøvet at swipe baglæns osv, så gentager, og pointerer, at telefonen var låst

Anyway, kerne-problematikken uforandret, og appropos, kan se mine såkaldte "venner" på Facebook næsten aller er holdt op med at bruge det til andet end evt groups, præcis som mig, en enkelt har lukket og forladt det helt, noget jeg beundre lidt,...
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En ny bøde ,.. forhåbentlig ikke den sidste ,.. mere råddenskab dukker op hele tiden

http://www.msn.com/en-gb/money/companie ... ocid=ientp

Sgu en klam fætter:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Artikkel på dansk også fra DR nu:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/facebo ... forraederi

Putin er selvfølgelig glad for at få 65.000 system-kritikere serveret på et sølvfad, og han har sikkert mere gift tilbage i skabet Jeg er sikker på at Kina, IS, osv, også serviceres

Alt er til salg for højstbydende

Påstanden om at det nu er fjernet, er direkte flabet, hvordan fanden skulle nogen kunne tro på det ?
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

DUBTEMPLE skrev: en enkelt har lukket og forladt det helt, noget jeg beundre lidt,...
Det er ikke svært. Jeg savner på ingen måde FB og er faktisk begyndt at melde mig ud af andre forummer der egentlig bare blev brugt som tidsfordriv.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hmm men vi er enige om at USA og andre lande også opsamler data ulovligt om mennesker og aflytter digitalt og bruger disse data når de kan slippe afsted med det til international politisk manipulation osv osv.

Og at de fleste virksomheder nu også indsamler så meget de kan skabe til sig for at sælge det videre til andre der så igen måske sælger det videre eller hvor det nu ender.

Og at uanset hvad vi gør vil der blive samlet alt dette data ind .. og det bedste lovgiverne kan gøre er at gøre det lidt mere besværligt.

Og det bedste vi som brugere kan gøre er at installere blockere og ad removal, fake news removal, og søgemaskiner der ikke tracker osv osv .. i guess?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:Hmm men vi er enige om at,...
100 pct enig i det du nævner ,..

Lidt i tvivl om PRÆCIS hvad der kan gøres IRL, samt også i tvivl om hvor mange "krumspring" jeg orker, meget af det skal jo evalueres, ændres, og bruges tid på løbende

Bare en ny browser er PITA for mig, noget jeg er en del tid om at vende mig til, hvorefter der så evt skal startes forfra med en helt tredie løsning

Ville så gerne bruge mine fattige evner og tid på noget andet ;-)
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 11. jul 2018 10:34, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:
DUBTEMPLE skrev: en enkelt har lukket og forladt det helt, noget jeg beundre lidt,...
Det er ikke svært. Jeg savner på ingen måde FB og er faktisk begyndt at melde mig ud af andre forummer der egentlig bare blev brugt som tidsfordriv.
Beundrer også dig :-)

Som nævnt er jeg spundet op på nogle groups, (handel, faggrupper, svensk netværk), der er blevet meget meget vigtige for mig, bliver det muligt vil jeg droppe dem, håber, men ser det ikke ske. En del af dem er iøvrigt "erstatning" for rigtige fora der er lukket ned. væk.

Pest og kolera,..

Min profil er kørt helt ned, mest muligt slået fra, ingen aktivitet i lang tid, ungår likes, samt klik på link, samt messenger

Det er hvad jeg kan drive det til lige nu, ikke stolt, men mit foreløbige valg
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er jeg også. Så jeg lavede en ny fake profil, uden venner på min liste, billeder eller noget, som jeg bruger i de 4 grupper jeg er medlem af.

Jeg SKAL bruge FB da jeg er medlem af en skydeforening der kun arrangerer via FB. Retro-Køb/salg/byt findes der heller ikke alternativer til.

Men derfor behøver man jo ikke at have en rigtig profil og venneliste :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:Det er jeg også. Så jeg lavede en ny fake profil, uden venner på min liste, billeder eller noget, som jeg bruger i de 4 grupper jeg er medlem af.

Jeg SKAL bruge FB da jeg er medlem af en skydeforening der kun arrangerer via FB. Retro-Køb/salg/byt findes der heller ikke alternativer til.

Men derfor behøver man jo ikke at have en rigtig profil og venneliste :-)
Jeg overvejede også den løsning, samt endog at holde al FB-trafik på et isoleret device

Men tror de genkender dig og høster samt sælger deres data som før, via forskellige former for id på dine devices, ip-adresse, eller 117 andre måder

Eller via at kortlægge din browser historic

Skulle de endeligt mangle lidt info for at få 100 pct styr på dig igen, så kan de sikkert købe sig til det, fra google, MS, eller Apple, eller,...

De sælger i forvejen data på personer der sogar aldrig har haft en konto hos dem

Jeg mener oven i købet det blev indrømmet under en af disse høringer
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så har de registreret 130.000 homoseksuelle Nigerianere:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/facebo ... eksualitet

You get the picture ???
/Dub


Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

bredal187 skrev:
the songcabinet skrev: Det er trendy at kritisere FB
... fordi at det har vist sig at Facebook sælger data der bruges til at skubbe hele verdens magtbalance. Hvis du ikke syntes at det er et problem, så er du en del af problemet.
Så du mener at jeg bidrager til at skubbe hele verdens magtbalance? :shock:
Det giver da et lille boost af selvtillid haha

Var der måske et lille skred fra sag til person der.

Det jeg mener er blot at værdien af dissa “data” bliver helt vildt overdrevet, og at der ikke er tale om at hver enkelt persons data bliver misbrugt, fordi de bliver høstet i store klynger. At disse data overhovedet skulle have en værdi, enkeltvis, er en ganske udokumenteret påstand. Prøv du bare at sælge dine personlige data på strøget, og se hvad det giver.

Men Facebook er er jo udsprunget af et afslappet Silicon Valley 90er mindset, hvor man bare ville skyde noget nyt i gang, og tage tingene som de kommer. Sådan er verden omkring FB ikke længere, så det er klart at vi stiller større krav til dem når de er blevet så store som de er. Der er også mange utilsigtede problemer med digital datahøst, som i dag kræver meget mere omtanke. På det punkt synes FB at være gået i stå. FB synes også at være meget lokale (Californiske) i deres forholden sig til lovgivning, og slet ikke så globale som det vi forbinder tjenesten med.

Det jeg forsvarer er dog den del af Silicon Valley, der brænder for at ændre verden, og bypasse de mange politiske benspænd som ikke flytter noget. Der er ikke noget som politisk korrekthed som kan bræmse alle former for nytænkning.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg SKAL bruge FB da jeg er medlem af en skydeforening der kun arrangerer via FB. Retro-Køb/salg/byt findes der heller ikke alternativer til.
Det er lige præcis sådan nogen steder jeg mener man kan gøre en forskel i kampen mod Facebook's dominans: Hvis en klub, forening eller lign. satte som krav at man skulle være på facebook for at være medlem, så ville jeg fortælle dem at det ikke er til forhandling, men at jeg gladeligt melder mig ind den dag de åbner op for at ikke-facebook medlemmer også kan deltage.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker at en klub, hvis den modtager støtte efter folkeoplysningsloven, slet ikke kan stille det krav?

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt nok ikke Facebook, men på en beslægtet node,

Hvordan Google tracer din placering konstant, skridt for skridt, men lader dig leve i illusionen om at du har et frit valg til at slå det fra,..

http://www.msn.com/en-gb/news/techandsc ... ocid=ientp

Det er ikke længe siden at man blev kaldt paranoid når man antydede den slags
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... hvis Facebooks app på din telefon får adgang til mikrofon, sms'er, mails m.m., hvorfor skulle Googles apps eller egne OS'er så ikke kunne noget lignende?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:... hvis Facebooks app på din telefon får adgang til mikrofon, sms'er, mails m.m., hvorfor skulle Googles apps eller egne OS'er så ikke kunne noget lignende?
Præcis, der er reelt frit adgang til alle hylder, og alt er til salg,..

Du glemte at nævne billederne på dine devices, som systematisk snages, og udsættes for ansigts-genkendelse, bl.a. for at kortlægge dine venner

Betaler du nok kan du sikkert få oplyst hvor en person du ikke kan lide er at finde lige NU ,... eller hvor han var sidste fredag kl 15.45 ,.. osv.

De små knapper i settings hvor man slår stedplacering fra eller til for respective app's er princippet kun til pynt

Og så fremdeles med alt det andet

Pointen var, at selv når det FREMSTILLES som om at der er mulighed for privacy, (f.eks. grundet lov-krav eller bruger-krav), så kan man være 100 pct sikker på at dette IKKE respekteres

Myndighederne har ikke snor i noget som helst, kun firmaerne selv ved reelt hvad der sker,..
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:De små knapper i settings hvor man slår stedplacering fra eller til for respective app's er princippet kun til pynt
Var jeg et af de store firmaer, ville jeg starte med at holde ekstra øje med dem der ikke vil dele deres placering.. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:De små knapper i settings hvor man slår stedplacering fra eller til for respective app's er princippet kun til pynt
Var jeg et af de store firmaer, ville jeg starte med at holde ekstra øje med dem der ikke vil dele deres placering.. :)
Jeg er helt sikker på at lige netop dette sker, det samme sikkert hvis man afsender krypterede mails, etc, etc,..

Teksten i mails og sms'er scannes vist for "interessante" ord i noget der minder om real-time

Mener det var sidste år der var en fly-passager der blev hevet ud af et fly kort efter at have sendt en SMS hvor han i spøg havde skrevet noget i stil med: "nu kommer vi og indtager landet" ,.. hvilket selvfølgelig bare var ment som: "nu er vi på vej over til jer" :)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kan faktisk ikke rigtig overskue at droppe facebook som det er lige nu, jeg administrerer en del derude og har stor gavn af nogle netværksgrupper, samt at det er genialt at holde kontakten med sine "facebookvenner", fjern familie, skolekammerater, tidligere kollegaer osv.

Jeg er spændt på at se hvad der skal komme og vælte dem af pinden, eller se hvordan man kan finansiere det på en anden måde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Jeg kan faktisk ikke rigtig overskue at droppe facebook som det er lige nu, jeg administrerer en del derude og har stor gavn af nogle netværksgrupper,

Og

Jeg er spændt på at se hvad der skal komme og vælte dem af pinden, eller se hvordan man kan finansiere det på en anden måde.
Tak, godt der er andet end dumme indlæg i tråden :-)

For mig er det også grupperne der er svære at undvære

Finansiere, well, tror mange af os gerne ville betale for en løsning der var i orden, helt igennem, men tilliden til at data omgås tilftedsstillende er nok borte for altid, uanset om der bliver betalt eller ej

Ville iøvrigt også godt betale et eller andet for et 100 pct reklamefrit YouTube, men jeg tror end ikke den option eksisterer
/Dub

Nyt svar