IS krigere - skal de hjem?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Skal de hjem?

Ja
2
20%
Nej
8
80%
 
Afgivne stemmer: 10
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

IS krigere - skal de hjem?

Indlæg af Mike-air »

Start med at læse denne artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ekspe ... a-dem-hjem

Hvad tænker i: Skal de hjem? Hvad ville være den mest (Ifht. international + national lov) optimale ting at gøre med disse individer?

Jeg bliver selv lidt panisk ved tanken, da jeg husker krudttønden, og håber at det er så tæt på terror som DK nogensinde kommer. Artiklen skildrer at både politikere samt en større del af den danske befolkning ikke rigtigt ønsker at få dem hjem. Hvad mener i?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis folk - beviseligt - har kæmpet for en livsanskuelse, der på så mange punkter går imod den livsstil og samfundsmodel, langt de fleste her i Danmark lever efter, så synes jeg ligefrem, det er et paradoks, at de overhovedet vil her "tilbage" - og for nogens vedkommende for at modtage nogle af de velfærdsydelser, de netop har kæmpet imod.

Jeg synes derimod loven skal justeres, så dem der - beviseligt - har været nede for at kæmpe imod IS, ikke bliver straffet.

Men jeg ønsker dem ikke "hjem" og mener fint, at de eventuelle efterretninger, de kan være behjælpelige med, må kunne undværes eller skaffes på anden vis.

Og hvis de internationale regler gør, at vi hænger på dem, så må de i fængsel. Ikke som straf, men som samfundsbeskyttelse.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg mener, at uanset hvor afskyelige handlinger de har begået, skal de have en dom. En dom efter en retsstatsprincipper, det har alle ret til.

Alle bør have ret til en advokat og juridisk bistand og en fair rettergang, og så må det være op til dommerne og retsstaten at vurdere skyld og straf.

Ikke at gøre det strider direkte imod retsstatsprincipperne, og så mener jeg ikke vi er en skid bedre selv (altså på dét område med at straffe uden domsfældelse) end terroristerne er.

Jeg finder det ligeledes afskyeligt, at politikerne lefler for populisterne, uagtet hvor stor en anddel populisterne udgør - i dette tilfælde store dele af befolkningen.

Giv dem en retssag og en dom.

Alle har - og bør have - ret til at blive hørt, og forsvare sig i en retssag. Det kan ikke gentages nok gange. Jeg mener det er en uhyggelig udvikling, hvis man kan dømmes af politikerne eller sågar befolkningen, uden at komme for en dommer. Den samfundsudvikling - at man dømmes uden rettergang - er meget farligere end den risiko som syrienskrigerne udgør.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I krig henretter man historisk set ofte landsforrædere.

Er vi ikke reelt i krig, selvom det er en asymmetrisk krig?

EDIT: Nå, det giver blot 16 år eller livstid nu om dage.
https://www.information.dk/telegram/201 ... forraederi

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: EDIT: Nå, det giver blot 16 år eller livstid nu om dage.
https://www.information.dk/telegram/201 ... forraederi
Trist
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
Holger skrev: EDIT: Nå, det giver blot 16 år eller livstid nu om dage.
https://www.information.dk/telegram/201 ... forraederi
Trist
Så må man hæve straffen ved lov med folketingsflertal. Men derfor skal de stadig have en fair rettergang, og en dom.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er ikke uenig.

Når jeg læser artikel (har du læst den?), så virker det dog som om Danmark skal gøre et større juridisk arbejde og det vil koste store ressourcer at få terroristerne ind i Danmark.

Her siger min fornuft mig, at vi naturligvis skal tage imod dem ved grænsen, hvis de leveres hertil i håndjern eller kommer hertil af sig selv, hvorefter de kan få en tur gemmen retssystemet og ryge i fængsel på livstid.

Men vi skal vel ikke decideret gå ud og gøre et større arbejde for at skaffe terroristerne tilbage fra Tyrkiet og hvor de ellers befinder sig, fordi de synes de danske fængsler er federe.

Jeg synes spørgsmålet er:

Må terroristerne komme tilbage ind i Danmark, hvis de juridisk hører til her? Ja (og i fængsel)

eller

Skal Danmark aktivt gøre en større indsats for at skaffe terroristerne tilbage ind i Danmark, når nu fx Tyrkiet ikke vil udlevere dem? Nej, det ville være vanvittigt, ikke mindst taget i betragtning af at helt lovlydige kvinder og små børn bliver sendt ud af Danmark for et godt ord.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Demokratisk og retslige principper er jeg helt med på, men hvis han kommer tilbage til Danmark skal han ikke bo i nærheden af mig eller min familie.

Min familie er vigtigere end principper.

...og dem der råber op om at principper er vigtigst er velkommen til at få ham og hans venner som nabo.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Så ideen er at man kan stille sig uden for systemet og kæmpe imod det som kriminel terrorist, og derefter bede det samme system om hjælp for at få sænket straffen når det går galt? Ja, det ville da være nice for dem hvis man på den måde kan tørre røv med de vestlige retssamfund..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Da jeg læste at politikerne ikke havde travlt med at få dem hjem, var min umiddelbare tanke: Det gør mig da egentlig ikke noget.

Men ja, der er retsstaten, menneskerettigheder (som om de selv gik op i det!), og mange andre ting som gør at det ikke er så enkelt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Man kan vel sige mange ting om sagen... Det korte svar på spørgsmålet må være, at de ikke skal hjem til Danmark igen, for i Danmark har man efter min mening en tendens til at lade livsfarlige mennesker gå løs rundt - (et godt eksempel er manden, der begik attentatet i krudttønden).

Spærrer man en sjælden gang en ond og farlig person inde i Danmark, så gør man det på en måde, så det kommer til at udgøre en stor udgift for lovlydige skatteydere, i stedet for at sætte dem til at være produktive som kompensation for de forbrydelser de har begået imod deres medmennesker og de gener de har udgjort overfor fællesskabet. Dertil skal lægges, at danske fængsler så vidt jeg forstår oven i købet er indrettet som en slags skoler, hvor erfarne kriminelle inspirerer og oplærer mindre kriminelle i ondskabens kunst.

Så at hente IS-veteraner til Danmark vil da være vanvittigt. Det kan kun gå helt galt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:Hvad ville være den mest (Ifht. international + national lov) optimale ting at gøre med disse individer?
Først skal vi ændre vores love, og derefter skal de være så velkomne at komme hertil igen og få en tur igennem systemet... :twisted:

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Artiklen der henvises til, handler om krigere som har kæmpe for IS.
Der findes også den anden part. En kriger som på eget initiativ har kæmpe mod IS.

Først nævnt burde ikke komme tilbage.
Sidstnævnt burde behandles som alle andre "soldater" som har kæmpe mod IS.

Af finurlige årsager, så er handler vores retssystem stik modsat. Og i sidste tilfældet fik manden sågar en 6 måneders dom. Har fængslerne plads til alle de soldater, som har kæmpet mod IS, og som nu også burde få tilsvarende dom?

Jeg begriber det ganske enkelt ikke.

Nyt svar