Undervisning/uddannelse - frit for alle?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Undervisning/uddannelse - frit for alle?

Indlæg af mediumaevum »

Er der en speciel årsag til at gratis (skattebetalt) uddannelse ikke er online og frit tilgængelig for alle?


Baggrund:

I Danmark har vi en statsbetalt uddannelse. Folkeskole, gymnasielle, erhvervsuddannelser, universiteter.

Derudover er der engang imellem foredrag eller kurser (gratis/statsbetalte)

Alt sammen betalt af staten, for skattekroner. Jeg har et forslag til hvordan man kan skabe bedre undervisning, til færre lærere og færre midler:

Nedlæg klasselokaler, og indfør istedet online-TUTORIALS med et selvhjælps-forum med få moderator-lærere!

Gør hele uddannelsessektoren onlinebaseret. Dvs. video-tutorials og onlinetekst. Uden login, eller hvis man vitterligt ikke vil have at udlandet skal lukrere gratis på danske skatteydere, blot login med nem-id-baserede løsninger.

Så behøves ingen kvoter, og milliarder af skattekroner kan spares, samtidig vil undervisningen kunne foregå hjemme, offentlig transport spares dermed også væk, samtidig bliver undervisningen mere målrettet og lærenem og mere interaktiv.

Bortset fra eksperimenter (f.eks. fysik/kemi-eksperimenter), vil alt kunne foregå på denne måde. Ihvertfald hele den teoretiske del.

Samtidig giver man hele befolkningen, fra høj til lav, mulighed for uddannelse. Jeg ser ingen grund til at man skal fremvise et bestemt karakterniveau eller have gennemført andre uddannelser før man kan træde ind og lære om et bestemt teori-emne.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den model arbejder jeg på med musikuddannelsen i Danmark.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fint som supplement.

Men helt at afkoble menneskelig interageren - face to face - vil ikke gøre verden til et bedre sted.

Man bør i alle henseender stille spørgsmåltegn ved, hvor meget "interaktivitet" det er sundt at have, i forhold til rent faktisk at få "fingrene beskidte".

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Den model arbejder jeg på på musikuddannelsen i Danmark.
Fedt!

Så mangler vi bare at få resten af undervisnings-sektoren over på den model.
SustainerPlayer skrev: Fint som supplement.

Men helt at afkoble menneskelig interageren - face to face - vil ikke gøre verden til et bedre sted.

Man bør i alle henseender stille spørgsmåltegn ved, hvor meget "interaktivitet" det er sundt at have, i forhold til rent faktisk at få "fingrene beskidte".
Enig, og man kunne lave små klasselokaler alene til eksperimenter, for enhver som har bestået en teoriprøve eller på anden vis godkendes.

Det var derfor jeg skrev:

"Bortset fra eksperimenter (f.eks. fysik/kemi-eksperimenter), vil alt kunne foregå på denne måde. Ihvertfald hele den teoretiske del."
Senest rettet af mediumaevum ons 23. maj 2018 23:16, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er principielt helt enig - ingen grund til at gøre uddannelse til et eksklusivt tilbud for de udvalgte få i et land der bryster sig af at uddannelse er for alle uanset baggrund, og i en tid hvor de teknologiske muligheder som du beskriver i realiteten kan udbrede al uddannelse til alle. Good thinking!

Men! som underviser, både i musik og i musikpædagogik, bliver jeg nødt til at gøre opmærksom på, at en af det danske uddannelsessystems store forcer er, at vi her til lands er i stand til at favne de mange læringsstile som mennesker går rundt og har. Nogle lærer godt ved at se noget, nogle lærer med hænderne, nogle skal have ting fortalt, nogle kan bedst læse sig til tingene, nogle skal opleve viden formidlet på en anden måde for at det bliver bedst muligt optaget og anvendeligt, og de fleste skal have undervisning på mere end én måde for at få det høje læringsudbytte hos den studerende som det danske undervisningssystem faciliterer.
Læg dertil, at undervisning i Norden er unikt ved det, at den så langt hen ad vejen er dialogbaseret; viden doceres ikke blot fra en aktiv lærer til en passiv elev, men diskuteres, betvivles, prøves af og erfares i samspil mellem lærere og elever, med det klare udbytte at eleven både lærer bedre, at eleven bliver i stand til selv at indlære nye emner senere i livet uden at være så stærkt afhængig af en mester, og at eleven også lærer at være kritisk forbruger af viden.
Jeg har haft studerende i musikpædagogik fra en del forskellige steder (Estland, Georgien og England er dem jeg lige kan huske), og musikelever fra bogstaveligt talt alle egne på kloden. Dem, der kommer fra andre steder end Norden, forbløffes så godt som alle på positiv vis af den danske dialogbaserede undervisningstradition, og den flade magtstruktur i de danske undervisningsmiljøer. Vi er ret unikke på det felt.

Disse ting kan ikke erstattes af online tutorials. Så jeg tror ikke på din model som noget, der kan erstatte undervisningssektoren som vi kender den. Men jeg tror på den som det demokratiserende tilbud, der meget sagtens kunne laves som supplement til det uddannelsessystem der baserer sig på real life møder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev:Jeg er principielt helt enig - ingen grund til at gøre uddannelse til et eksklusivt tilbud for de udvalgte få i et land der bryster sig af at uddannelse er for alle uanset baggrund, og i en tid hvor de teknologiske muligheder som du beskriver i realiteten kan udbrede al uddannelse til alle. Good thinking!

Men! som underviser, både i musik og i musikpædagogik, bliver jeg nødt til at gøre opmærksom på, at en af det danske uddannelsessystems store forcer er, at vi her til lands er i stand til at favne de mange læringsstile som mennesker går rundt og har. Nogle lærer godt ved at se noget, nogle lærer med hænderne, nogle skal have ting fortalt, nogle kan bedst læse sig til tingene, nogle skal opleve viden formidlet på en anden måde for at det bliver bedst muligt optaget og anvendeligt, og de fleste skal have undervisning på mere end én måde for at få det høje læringsudbytte hos den studerende som det danske undervisningssystem faciliterer.
Læg dertil, at undervisning i Norden er unikt ved det, at den så langt hen ad vejen er dialogbaseret; viden doseres ikke blot fra en aktiv lærer til en passiv elev, men diskuteres, betvivles, prøves af og erfares i samspil mellem lærere og elever, med det klare udbytte at eleven både lærer bedre, at eleven bliver i stand til selv at indlære nye emner senere i livet uden at være så stærkt afhængig af en mester, og at eleven også lærer at være kritisk forbruger af viden.
Jeg har haft studerende i musikpædagogik fra en del forskellige steder (Estland, Georgien og England er dem jeg lige kan huske), og musikelever fra bogstaveligt talt alle egne på kloden. Dem, der kommer fra andre steder end Norden, forbløffes så godt som alle på positiv vis af den danske dialogbaserede undervisningstradition, og den flade magtstruktur i de danske undervisningsmiljøer. Vi er ret unikke på det felt.

Disse ting kan ikke erstattes af online tutorials. Så jeg tror ikke på din model som noget, der kan erstatte undervisningssektoren som vi kender den. Men jeg tror på den som det demokratiserende tilbud, der meget sagtens kunne laves som supplement til det uddannelsessystem der baserer sig på real life møder.
Well said! Og helt enig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det skal siges modellen jeg arbejder på er et supplement og delvis erstatning af forelæsningerne så vi absolut ikke skærer det vigtige element væk, som David beskriver.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Til David Mondrup:

Jeg er enig med dig i, at tilegnelse af viden skal ske individuelt. Og det er lige præcis derfor jeg foreslår denne model, fordi den gør undervisning mere individuel. Nogle kan ikke klare støj, andre kan ikke klare transporten, nogle vil stå sent op andre tidligt op. Blot for at nævne nogle få problemstillinger. Men alle disse problemer afskaffes i og med at undervisning foregår hjemme og på elevernes egne vilkår.

Viden skal kunne diskuteres og tilegnes i samspil med andre. Det var derfor jeg foreslog et statsligt drevet onlineforum, med moderator-lærere.

Eleverne skal kunne stille spørgsmål her og hjælpe hinanden og samtidig få hjælp fra de professionelle (moderator-lærerne).

Man kunne også forsøge sig med video-chatrum i bestemte tidspunkter af døgnet (som supplement til det tekstbaserede forum som vil være åbent hele døgnet).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Du overser, at al online interaktion foregår med skærmen som tredje part i kommunikationen. Effektiviseret online kommunikation er endda kun mulig hvis det ikke foregår i realtid, hvilket gør umiddelbar feedback mellem lærer og elever umuligt (ja, du foreslog videochats, men det er lige så mandskabstungt som eneundervisning, så intet er sparet). Fysisk kontakt er umuligt. Alt sammen noget der vil afskære undervisning som et reelt effektivt tilbud til folk hvis foretrukne læringsstile inkluderer sessions hvor man er i umiddelbar kontakt med sin lærer. Hvilket vil sige tæt på os allesammen.

Din tanke er god, men den vil i realiteten stærkt indskrænke antallet af studerende med reelt udbytte af undervisningen. Uddannelse vil i realiteten blive for ikke blot de få, men de meget få. Altså det modsatte af dit mål.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Du overser, at al online interaktion foregår med skærmen som tredje part i kommunikationen. Effektiviseret online kommunikation er endda kun mulig hvis det ikke foregår i realtid, hvilket gør umiddelbar feedback mellem lærer og elever umuligt (ja, du foreslog videochats, men det er lige så mandskabstungt som eneundervisning, så intet er sparet). Fysisk kontakt er umuligt. Alt sammen noget der vil afskære undervisning som et reelt effektivt tilbud til folk hvis foretrukne læringsstile inkluderer sessions hvor man er i umiddelbar kontakt med sin lærer. Hvilket vil sige tæt på os allesammen.

Din tanke er god, men den vil i realiteten stærkt indskrænke antallet af studerende med reelt udbytte af undervisningen. Uddannelse vil i realiteten blive for ikke blot de få, men de meget få. Altså det modsatte af dit mål.
Hm... ok.

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Men som supplement kunne man vel godt lægge al universitetsmateriale, bøger osv. ud på nettet?

Og jeg ser iøvrigt ingen grund til at dele af DR's arkiver (inden for undervisningsområdet) er aflåst område som man skal have særlig login for at tilgå... det er helt hul i hovedet!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev:Til David Mondrup:
Man kunne også forsøge sig med video-chatrum i bestemte tidspunkter af døgnet (som supplement til det tekstbaserede forum som vil være åbent hele døgnet).
Mht. Videochatrum
Hvad med dem du omtalte før, der ikke er vågen om dagen eller ikke kan stå tidligt op?
;-)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Nu har jeg haft selvstudie de sidste to år og jeg vil IKKE anbefale online-studie. Det er hårdt. Man skal virkelig have rygrad. Sidder du fast, så kan du ikke lige spørge læren eller vennerne. Du er alene HELE tiden.

Forestil dig at tage en uddannelse der tager 10 år. Gymnasie -> universitet + bachelor / Master

Du sidder bare alene, 10 år, foran computeren. Intet socialt netværk. Ingen venner.

Der er mere til skolen en at studere. Den største årsag til arbejde er netværk. Det får du ikke ved selvstudie.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt enig.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Og ud over at netværket mangler, og du er isoleret, så opbygger du heller ikke sociale kompetancer

Jeg ville aldrig have fuldført min uddannelse på den måde på trods af jeg er yderst introvert :-)

Når det er sagt, så har jeg nok lært mere på YouTube, end i min samlede folkeskoletid f.eks. ,... hvilket så måske siger mere om det ufattelige spild af tid og muligheder der finder sted i folkeskolen :-(

Nu og her handler det om at bruge tingene i en fornuftig kombination

100 pct selvstudie er uhensigtsmæssig, og en dødsejler for 99 pct IMHO
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 24. maj 2018 10:42, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg er også introvert....eller, det var jeg, indtil jeg gik hjemme, alene, i 5 år....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:Jeg er også introvert....eller, det var jeg, indtil jeg gik hjemme, alene, i 5 år....

Kendte en særling der på et tidspunkt søgte fred på en ødegård, det endte med at han måtte bevæge sig de 15 km ud til offentlig vej, bare for at se et andet menneske :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Man bliver i hvert fald ikke mindre sær af isolering :lol:

Nyt svar