GDPR - Give them a run for their money

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Re: GDPR - Give them a run for their money

Indlæg af Hald »

Jeg overvejer at lave en mappe til dem, så kan man jo altid danne sig et overblik over hvem der rent faktisk har oplysninger som man havde glemt om.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Hald skrev:Jeg er på over 40 mails nu, det gik amok i går aftes.
Jeg må indrømme at jeg behandler det lige som alenlange brugerlicenser, og også lige som spam mail; jeg smider mailen ud og klikker videre. Det kan muligvis ses som at spille hasard med mine personlige data, men ærligt talt; livet er for kort ...
En del af GDPR går faktisk ud på at de skal formulere det kort og præcist, så hr. og fru leverpåstej kan forstå det :) Det lever de jo ikke rigtigt op til, hvis det er lange juridiske udredninger du modtager.

Hvis du er lidt ligeglad med hvad de samler ind af data om dig, så skal jeg bestemt ikke dømme dig for det. Det er helt op til én selv hvad man er komfortabel med- jeg mener bare dét at muligheden er der for selv at have kontrol med det, er super vigtigt.

Og så har jeg i samme ombæring gang i min egen lille "protest".

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg synes også det er fint at der bliver ryddet op på området. Jeg tror egentlig ikke de der mails er så superlange eller komplicerede - jeg ved det ikke helt, har jo ikke åbnet de sidste 40-50 stykker. Problemet er i højere grad mængden der kommer lige nu. Hvilket selvfølgelig er svært at undgå, lige nu hvor loven træder i kraft.
Og så har jeg i samme ombæring gang i min egen lille "protest".
Jeg har så ikke tænkt mig at straffe dem der rent faktisk tager loven alvorligt, ved at bebyrde dem med ekstra administration lige nu.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Og så har jeg i samme ombæring gang i min egen lille "protest".
Jeg har så ikke tænkt mig at straffe dem der rent faktisk tager loven alvorligt, ved at bebyrde dem med ekstra administration lige nu.
Det var ét perspektiv på det. Et andet er, at en bank jeg ikke længere er kunde hos, ikke skal have oplysninger om min personlige økonomi liggende, så det kan bruges internt og jeg eventuelt kan blive targeted i en kampagne af en dattervirksomhed etc. Der var en grund til at jeg forlod dem.

Og så er der alle de andre virksomheder hvor jeg beder dem slette mig; det er konsekvent alt hvor jeg ikke er kunde eller stakeholder til dem længere. Jeg vil gerne have maksimal kontrol over hvad jeg kan blive eksponeret for, og bruger derfor mine rettigheder til at blive slettet.

Måske jeg lyder som en kold skiderik, men jeg ser virkeligt ikke hvorfor jeg skulle tage hensyn til nogle som givetvis prøver på at target’e mig i deres kampagner. Samtidigt er der risikoen for leaks, hvor den bedste beskyttelse er at blive slettet i første omgang.

Det er min historik og information, _jeg_ bestemmer hvad der skal ske med den.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Whatever. Jeg citerer lige mig selv:
david mondrup skrev:livet er for kort ...
:-D :-P
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:Whatever. Jeg citerer lige mig selv:
david mondrup skrev:livet er for kort ...
:-D :-P
For nogle mennesker, ja. Og fred være med det.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Selvfølgelig. Det statement er kun på egne vegne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du har helt ret, Mike - og den kritiske holdning er vejen frem, hvis vi vil ændre verden til det bedre.

Får eller ukritiske slaver er der nok af.

I dag er det i øvrigt "Vink Til Din Dataansvarlige"-dag. Dvs. find hvilket som helst overvågningskamera og bed efterfølgende virksomheden eller instansen bag kameraet om at få udleveret optagelsen.

Mens det ganske rigtigt giver noget administration, så har happeningen et seriøst aspekt: nemlig at sætte fokus på den massive og ukontrollerede (og ofte ulovlige) overvågning vi udsættes for af både virksomheder og stat.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Gad vide om inkasso firmaer skal skrive til deres “kunder”? :D
- jeg tror kunderne vælger at de skal slettes


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Du har helt ret, Mike - og den kritiske holdning er vejen frem, hvis vi vil ændre verden til det bedre.
:thumbup:
lakris skrev:Gad vide om inkasso firmaer skal skrive til deres “kunder”? :D
- jeg tror kunderne vælger at de skal slettes
Der er nogle forskellige undtagelser fra retten til at blive slettet, og det er for eksempel hvis du stadig er kunde, eller virksomheden har pligt til at gemme oplysninger ifht. gældende lovgivning.

Det er de her undtagelser man som virksomhed går ind og kigger på, når man har en interesse i at beholde noget data. I et inkasso tilfælde er kunde-virksomhed forholdet ikke 100% overstået da kunden ikke har betalt hele summen af det gode de har modtaget endnu. Det kunne måske være det som de benytter sig af.

Men ifht. RKI og flere andre forretningsområder for Experian (som basically sælger data), er det ret kritisk hvis folk begynder at bruge deres rettigheder. De får super travlt, og kvaliteten af deres ydelser vil (er allerede) faldet drastisk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: Det er de her undtagelser man som virksomhed går ind og kigger på, når man har en interesse i at beholde noget data. I et inkasso tilfælde er kunde-virksomhed forholdet ikke 100% overstået da kunden ikke har betalt hele summen af det gode de har modtaget endnu. Det kunne måske være det som de benytter sig af.
Dog i følge virksomheden, ikke nødvendigvis reelt. Altså en disput - og hvordan afgøres sådanne disputer?

Dvs. kan man som følge af en GDPR-reklamation tvinge en virksomhed frem med et (i mit tilfælde ikke-eksisterende) bevis på en påstået gæld, da deres rettighed til ikke at slette dataen hænger uløseligt sammen med bevisbyrden for selve gældsposten?

Fx har jeg på papiret en 76 kr. gæld til Telenor efter en opsigelse af abonnement, som er en fejl fra deres side. Alt er betalt og jeg bad endda om en email med en bekræftelse, hvilket jeg fik. Alligevel kom der en fejlagtig ekstraregning, som jeg har afvist.

Min henvendelser reagerede de ikke på. I stedet har de sendt den til "inkasso" hos RKI og de 76 kr. er vokset til over 1.500 kr.med tiden. Dog er selve beløbet under bagatelgrænsen for egentlig registrering i RKIs skyldnerkatalog og jeg har naturligvis retten på min side, hvis det skulle komme så langt. Hvilket det aldrig gør, men teoretisk set.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev: Det er de her undtagelser man som virksomhed går ind og kigger på, når man har en interesse i at beholde noget data. I et inkasso tilfælde er kunde-virksomhed forholdet ikke 100% overstået da kunden ikke har betalt hele summen af det gode de har modtaget endnu. Det kunne måske være det som de benytter sig af.
Dog i følge virksomheden, ikke nødvendigvis reelt. Altså en disput - og hvordan afgøres sådanne disputer?

Dvs. kan man som følge af en GDPR-reklamation tvinge en virksomhed frem med et (i mit tilfælde ikke-eksisterende) bevis på en påstået gæld, da deres rettighed til ikke at slette dataen hænger uløseligt sammen med bevisbyrden for selve gældsposten?

Fx har jeg på papiret en 76 kr. gæld til Telenor efter en opsigelse af abonnement, som er en fejl fra deres side. Alt er betalt og jeg bad endda om en email med en bekræftelse, hvilket jeg fik. Alligevel kom der en fejlagtig ekstraregning, som jeg har afvist.

Min henvendelser reagerede de ikke på. I stedet har de sendt den til "inkasso" hos RKI og de 76 kr. er vokset til over 1.500 kr.med tiden. Dog er selve beløbet under bagatelgrænsen for egentlig registrering i RKIs skyldnerkatalog og jeg har naturligvis retten på min side, hvis det skulle komme så langt. Hvilket det aldrig gør, men teoretisk set.
Der har vi desværre flyttet os helt ud af mit kompetenceområde :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:
I dag er det i øvrigt "Vink Til Din Dataansvarlige"-dag. Dvs. find hvilket som helst overvågningskamera og bed efterfølgende virksomheden eller instansen bag kameraet om at få udleveret.
Det er så ikke sikkert der er en optagelse. I følge loven er der en del private kameraer, der overvåger offentligt område, der kun må overvåge og ikke optage.

Vi må formode at loven desangående bliver overholdt.


Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Aha, tak. Så må jeg ud og vinke til flere kameraer for at være sikker på at få en optagelse med hjem ;-)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hverken Google eller Facebook er compliant pt
https://www.irishtimes.com/business/tec ... -1.3508177
+
https://www.theverge.com/2018/5/25/1739 ... ems-europe - $8.8 milliarder er bøden vist på... og flere amerikanske site har bare lukket for europæiske brugere. F.eks LA times og mange andre store aviser

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Aha, tak. Så må jeg ud og vinke til flere kameraer for at være sikker på at få en optagelse med hjem ;-)
Ja - du er jo glad for at vinke husker jeg: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 3&p=474691

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vi må hellere også lige meme tråden op.
DLiPHsxXUAAI8Xu.jpg
gdpr-meme.jpg
images.jpeg

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:dollargrin:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:
Det f*cked op grineren! Delte den med kollegerne i vores Technology-afdeling, og det var lige deres humor :-D

Nyt svar