Planlagt forældelse

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Planlagt forældelse

Indlæg af mediumaevum »

Hvad er jeres holdning til, at virksomheder helt bevidst indbygger såkaldt planlagt forældelse i deres produkter, så de skal udskiftes, alene for at virksomhederne skal tjene (ekstra) penge, på bekostning af forbrugernes pengepung - for ikke at tale om miljøet (man tror man har betalt for at produkt som kunne holde i lang tid, og så er f.eks. vaskemaskinen gået i stykker - ikke fordi den reelt var slidt, men fordi en mekanisme bevidst er indsat for at nedbryde essentielle funktioner for at sætte gang i økonomien hos producenten)?

Dette forekommer hos både pc'er, printere, opvaskemaskiner og glødepærer.

https://da.wikipedia.org/wiki/Planlagt_ ... ervejelser

Særligt denne del af artiklen er interessant:

https://da.wikipedia.org/wiki/Planlagt_ ... depression
”Nye produkter vil konstant vælte ud af fabrikkerne og overtage pladsen fra det forældede, industriens hjul vil holdes kørende og beskæftigelse reguleret og sikret for masserne”
Citat: Bernard London, amerikansk økonom.

Personligt mener jeg det er noget svineri. Planlagt forældelse burde forbydes, helt og aldeles.

Iøvrigt er jeg modstander af alternativet som økonomerne kommer med: Leje istedet for eje. Jeg vil eje min computer, og den skal holde al den tid det er fysisk muligt. Jeg vil ikke leje noget. Jeg vil ikke leje et fjernsyn. Jeg vil ikke leje en computer, printer, eller software for den sags skyld.

Jeg mener, at planlagt forældelse samt de nymodens koncepter med leje istedet for eje, skal hhv. forbydes og udfases uanset de samfundsøkonomiske omkostninger. Et samfund behøver ikke køre så stærkt. På et tidspunkt må samfundsudviklingen godt gå mere eller mindre i stå, for at give rum og plads til at være i nu'et de næste par hundrede år.

Udvikling er langt fra et gode. Udvikling, uanset om den er økonomisk, evolutionær, naturlig, eller andet er langt oftere en ulempe fremfor en fordel.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Som alt andet er det i sidste ende forbrugerne, der bestemmer.

Jeg synes, at vejen imod genbrug og "langtidsbrug" er godt på vej - selvom der selvfølgelig er langt igen.

Vi kan selv præge, hvad der kommer til at ske. Hvis vi vil.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Som alt andet er det i sidste ende forbrugerne, der bestemmer.
Det passer ganske enkelt ikke. Forbrugerne har ikke en jordisk chance. Hvis du ikke vil have et lejeprodukt eller acceptere planlagt forældelse, får du slet ikke noget produkt.

Erhvervslivet* (se disclaimer nederst) har med monopol, patenter og statsstøtte godt og grundigt jerngreb om forbrugerne.

At starte et eget produkt bliver jo også svært, hvis ikke umuligt. For det første er det de færreste som i vor tid kan starte et konkurrerende produkt:

1. Du skal have kapital, masser af det. Som almindelig forbruger har man ofte ikke de midler og må søge lån, typisk hos en bank, som jo er allieret med de eksisterende virksomheder som laver de eksisterende produkter. De vil selvføgelig sige nej.

2. Kommer du så langt at du får kapital, stoppes du af de eksisterende patenter. Dvs. du kan ikke engang lave et lignende produkt, fordi patentloven er så omfattende. Det er jo decideret statsstøttet monopoldannelse som med statens hjælp kan tvinge enhver konkurrent ud af markedet.

Den tid med Georg Gearløs-opfinderen som udlever "Den Amerikanske Drøm" er længe forbi. Den med, at man i sin garage kan starte et stort firma, er stort set ikke-eksisterende nu om dage.

Det hører sig 1800-tallet og frem til 1950'erne til.

* (disclaimer) :
Jeg klandrer naturligvis ikke alle erhvervsdrivende eller hele erhvervslivet, og da slet ikke de små, men de store spillere på markedet som med statsstøttet og stats-sanktioneret monopolret, patenter osv. kan tryne ethvert forsøg på konkurrence.
Senest rettet af mediumaevum ons 16. maj 2018 23:36, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Det passer ganske enkelt ikke. Forbrugerne har ikke en jordisk chance. Hvis du ikke vil have et lejeprodukt eller acceptere planlagt forældelse, får du slet ikke noget produkt.
Så du allerede givet op, fordi du tror på det?

Eks: Jeg skriver disse indlæg på en MacBook fra 2010. Den har fået en SDD-disk - og noget mere RAM, end da den blev født.
Den udfylder fint de opgaver, jeg bruger den til. Den kommer da mindst til at køre til dens 10. år - forhåbentligt længere.

Andre skifter så snart der er en ny model.

Masser af mennesker har en ide om, at de skal skifte deres computere, telefoner ol. tit "for at være med". Hvis de stopper med det. Hvis de beholder deres isenkram noget længere. Lige skifter en dims eller to. Så er de da med til at påvirke udviklingen.

Producenten prøver at skabe nye behov for mig - hurtigere processorer, større opløsning på skærmen osv. Og i sidste ende stopper de muligheden for at opdatere til nyeste OS.

Men i sidste ende er det jo forbrugerne, der styrer den udvikling. Vi kan sagtens straffe dem, der prøver at udnytte os ved f.eks at sælge os printere, der har forældelsen indkodet i firmwaren.

Vi kan også tænke os godt om i stedet for bevidstløs at printe alt muligt.

Hvis "vi" ikke havde sat større krav til sikkerhed i biler, bedre fødevarer osv , så var airbags og økologi aldrig blevet indført.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Det passer ganske enkelt ikke. Forbrugerne har ikke en jordisk chance. Hvis du ikke vil have et lejeprodukt eller acceptere planlagt forældelse, får du slet ikke noget produkt.
Så du allerede givet op, fordi du tror på det?

Eks: Jeg skriver disse indlæg på en MacBook fra 2010. Den har fået en SDD-disk - og noget mere RAM, end da den blev født.
Den udfylder fint de opgaver, jeg bruger den til. Den kommer da mindst til at køre til dens 10. år - forhåbentligt længere.

Andre skifter så snart der er en ny model.

Masser af mennesker har en ide om, at de skal skifte deres computere, telefoner ol. tit "for at være med". Hvis de stopper med det. Hvis de beholder deres isenkram noget længere. Lige skifter en dims eller to. Så er de da med til at påvirke udviklingen.

Producenten prøver at skabe nye behov for mig - hurtigere processorer, større opløsning på skærmen osv. Og i sidste ende stopper de muligheden for at opdatere til nyeste OS.

Men i sidste ende er det jo forbrugerne, der styrer den udvikling. Vi kan sagtens straffe dem, der prøver at udnytte os ved f.eks at sælge os printere, der har forældelsen indkodet i firmwaren.

Vi kan også tænke os godt om i stedet for bevidstløs at printe alt muligt.

Hvis "vi" ikke havde sat større krav til sikkerhed i biler, bedre fødevarer osv , så var airbags og økologi aldrig blevet indført.
Jeg købte min i skrivende stund seneste smartphone i 2016 efter 4 års problemfrit brug, indtil både den og tablet stod af pga. planlagt forældelse. Batteriet blev i løbet af 24 timer brændende varmt efter opladning og afladede sig på under en time.

Jeg køber i forvejen kun nyt hvis jeg har et reelt behov for nyt. Dvs. som oftest fordi producenten har ladet produktet gå i forfald, bevidst, så det bliver ubrugeligt. Kun sjældent køber jeg nye ting pga. ny-opståede behov eller ønsker.

Jeg opdaterer iøvrigt aldrig eller kun yderst sjældent software, hvis jeg overhovedet kan blive fri for at opdatere.

Forandringer er noget djævlen har skabt...

I min idealverden holder alt evigt, og forandringer forekommer aldrig. Alt er som alt altid har været og altid vil vedblive at være.
Det eneste nye, er det man selv skaber.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der findes da stadigvæk firmaer der starter i kælder eller garage og bliver store(jeg ved ikke hvor langt du kigger tilbage) men inden for de sidste 20 år er der kommet en del

Jeg har en smartphone fra 2014, den kører fint ikke repareret og ikke været slukket medmindre den skulle update eller genstarte.

Og jeg har en laptop fra 2010 købt i 2011, den er ved at være lidt træt, men så kan man måske skiffte hdd osv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:Der findes da stadigvæk firmaer der starter i kælder eller garage og bliver store(jeg ved ikke hvor langt du kigger tilbage) men inden for de sidste 20 år er der kommet en del

Jeg har en smartphone fra 2014, den kører fint ikke repareret og ikke været slukket medmindre den skulle update eller genstarte.

Og jeg har en laptop fra 2010 købt i 2011, den er ved at være lidt træt, men så kan man måske skiffte hdd osv.
Du har været heldig.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Næh

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det er noget svineri, men som mange fabrikater af elektronik nok i en eller anden grad praktiserer.

Find programmet “Den Store Glødepære Konspiration” i DR’s arkiver. Virkelig spændende, hvor Apple, HP, Osram, Philips osv bliver udstillet.

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Hvad er jeres holdning til, at virksomheder helt bevidst indbygger såkaldt planlagt forældelse i deres produkter, så de skal udskiftes, alene for at virksomhederne skal tjene (ekstra) penge
Jeg deler din harme ,..

Og ryster på hovedet når det påstås at "det er noget forbrugerne i sidste ende bestemmer"

Intet nyt, de store selskaber har gjort det siden glødepæren

Norske NRK har lavet massser af fede dokumentarer, bl.a. denne:

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Når den gule fejl-lampe lyser i bilen så bør man nok også lige overveje en ekstra gang, om det er en reel fejl, eller noget iscenesat,..

Samt hvordan værkstedet tolker de fejlkoder, som 99 pct af befolkningen ikke har adgang til at kontrollere,..

Vises der f.eks. fejl på primær Lambda så skiftes Lambda normalt, uanset om fejlen reelt var at stikket skulle renses,.... osv osv osv

Har sparet tusindvis af kroner med sådan en fætter her, købt i kina for et par hundrede kroner:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er enig med dem der mener, at planlæagt forældelse er kapitalisme når det er grimmest. Men det her citat ...
mediumaevum skrev:Forandringer er noget djævlen har skabt...
- det er alligevel et ret vildt statement! Jeg er temmelig uenig med det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Jeg er enig med dem der mener, at planlæagt forældelse er kapitalisme når det er grimmest. Men det her citat ...
mediumaevum skrev:Forandringer er noget djævlen har skabt...
- det er alligevel et ret vildt statement! Jeg er temmelig uenig med det.
Enig ,.. en ret vild udmelding ,.. som han næsten burde redegøre for :roll:

Men jeg ved godt han sidder og drømmer sig tilbage til middelalderen :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
david mondrup skrev:Jeg er enig med dem der mener, at planlæagt forældelse er kapitalisme når det er grimmest. Men det her citat ...
mediumaevum skrev:Forandringer er noget djævlen har skabt...
- det er alligevel et ret vildt statement! Jeg er temmelig uenig med det.
Enig ,.. en ret vild udmelding ,.. som han næsten burde redegøre for :roll:

Men jeg ved godt han sidder og drømmer sig tilbage til middelalderen :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
Ja, kan godt se det kan misforstås, så jeg burde måske rette citatet ud af min kommentar.

Jeg har generelt et personligt problem med at få nye produkter som minder om det gamle som gik i stykker. Jeg vil ikke have noget som "minder om". Jeg vil have et identisk produkt. Det var det jeg forsøgte at sige, men kan godt se det kunne misforstås.

Iøvrigt drømmer jeg mig ikke tilbage til middelalderen, jeg nyder jo godt af den teknologiske udvikling de sidste 10-20 år.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: Iøvrigt drømmer jeg mig ikke tilbage til middelalderen, jeg nyder jo godt af den teknologiske udvikling de sidste 10-20 år.
Bemærkede du smiley's ?

(det var selvfølgelig ren voksen-mobning)

:dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Dit tidligere skriv vedr privacy, det som du slettede igen, var iøvrigt også fint,.. ingen grund til at slette det, pånær måske udsigten til ringe respons her
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billige Brother laserprintere har tonere der tæller sider der er kørt igennem og beregner ud fra det hvor meget toner der er tilbage, det er dumt da der kan være 50% toner tilbage i beholderen, der findes så noget man kan trykke for at nulstille den tæller hvis man ved det.

Formel 1 biler bliver designet til at kunne holde til præcis det de skal, alt derudover koster for meget i materialer eller vægt.

Så ja nogle gange er det dumt, andre gange har man måske bare købt for billigt.

Vores opvaskemaskine er snart 10 år gammel, og den virker bare, jeg har gamle computere der stadig kører som de skal, gamle mobiltelefoner kører stadig, men er tydeligvis ikke designet til at holde 8 år da det ikke giver mening i forhold til udviklingen.

I gamle dage kunne det være en god investering at købe et B&O TV da det ofte kunne holde 20-30 år og der ikke skete en masse i den periode. Men så kom fladskærmen, og allerede efter få år var "HD-Ready/720P" outdated, så kom 1080P, så kom 100Hz, LCD begyndte at have flotte billeder som nærmede sig kvaliteten på Plasma, SmartTV, super flad, små kanter, curved, 4K, OLED osv. For ikke at tale om strømforbruget faldt og skærmstørrelserne blev kæmpestore selv hjemme hos familien danmark.

Kan det betale sig at lave et TV i super kvalitet hvis de sidste 5 år af dens liv er på genbrugspladsen? Mit 10 år gamle billig-serie Sony fladskærm virker stadig fint, det har HDMI og 1080P/24 og er smart TV pga AppleTV, til gengæld har jeg haft AppleTV version 2, 3 og 4 på den efterhånden som også hurtigt bliver outdatede.

Min bil er 10 år gammel, kører dejligt, fik en opgradering i radioen og jeg føler det som en nyere bil. Det er altså ikke alt der dør bare fordi garantien er ovre. Men nogle ting er bare købt for billigt fra starten af, noget værktøj fra Harald Nyborg overlever ikke 3 år hvis det bliver brugt dagligt, men er bygget billigt nok til at hobbymanden kan benytte det et par gange om året uden at have en formue i grej til at ligge på hylden.
Senest rettet af Hald tors 17. maj 2018 10:53, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Selvfølgelig er det f*cked, men der er imo andre ting der er betydeligt mere presserende, selv i lille danmark:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/patie ... flere-doer

Generelt er jeg historisk blevet super irriteret over sætningen ‘skriger til himmels’.. men hvis der er noget der gør det, så mener jeg ovenstående kandidat er et godt bud!

Min opfordring er at evaluere hvad man stemmer, og handle derefter til næste valg.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sådan er der jo så meget ,.. hvor vi ikke får det der via skatten er betalt et premium for gennem en lang livsalder, i den såkaldte "velfærds-stat"

Min mormor, og hendes naboer på plejehjemmet, sad timevis, nogen gange over en halv dag, i deres eget lort uden at blive skiftet.

Men nu var emnet altså "planlagt forældelse" ,.. som der bestemt ikke er grund til at glemme af den grund

Dybest set er det dog en form for udbytning det hele
Mike-air skrev:Selvfølgelig er det f*cked, men der er imo andre ting der.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

https://jyllands-posten.dk/internationa ... -laengere/
Nye EU-regler vil påbyde virksomheder at sørge for reservedele til apparater som vaskemaskiner og køleskabe i op mod 10 år.
Det var på tide!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Om ikke andet ville det være fint hvis de ikke selv vil, at andre så evt. kan få adgang til deres tegninger, så kan der starte nye virksomheder op som lever af reservedelene. *HOST* som bilbranchen *HOST*

(Disclaimer, bilbrancen deler ikke mig bekendt tegninger!)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Om ikke andet ville det være fint hvis de ikke selv vil, at andre så evt. kan få adgang til deres tegninger, så kan der starte nye virksomheder op som lever af reservedelene. *HOST* som bilbranchen *HOST*

(Disclaimer, bilbrancen deler ikke mig bekendt tegninger!)
Det burde være et lovkrav for alle virksomheder i hele EU, at man ved udfasning af et produkt skal offentliggøre tekniske tegninger og produktionsmanualer mv. til reservedele. Og at evt. licenser for brug er med stats-fastsatte takster, så de ikke bare sætter prisen op.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Det burde være et lovkrav for alle virksomheder i hele EU, at man ved udfasning af et produkt skal offentliggøre tekniske tegninger og produktionsmanualer mv. til reservedele. Og at evt. licenser for brug er med stats-fastsatte takster, så de ikke bare sætter prisen op.
Som udgangspunkt en fin ide. Men der skal virkelig laves om på megen lovgivning for at det kan lade sig gøre. Patenter mm - og en given reservedel kan jo indeholde underkomponenter, der ligeledes er beskyttet af patenter.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Det er ikke noget nyt... "hemmeligheden" bag mange firmaers vækststrategi er at sælge det samme produkt til de samme kunder igen og igen. Tænk hvis du kan sælge en iPhone til 8000 kr til den samme kunde hvert andet. Det er en god forretning! Planlagt forældelse er designet ind i flere ting end vi tror :) Det værste er dog, når designet forhindrer en i at reparere produktet. Eks. iPhones, hvor man ikke selv kan skifte batteri, men nærmest skal bryde telefonen op med specialværktøj. Ja jeg er ikke fan af iPhone :D Mange andre producenter gør det dog også

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Seskho skrev:Det er ikke noget nyt... "hemmeligheden" bag mange firmaers vækststrategi er at sælge det samme produkt til de samme kunder igen og igen. Tænk hvis du kan sælge en iPhone til 8000 kr til den samme kunde hvert andet. Det er en god forretning! Planlagt forældelse er designet ind i flere ting end vi tror :) Det værste er dog, når designet forhindrer en i at reparere produktet. Eks. iPhones, hvor man ikke selv kan skifte batteri, men nærmest skal bryde telefonen op med specialværktøj. Ja jeg er ikke fan af iPhone :D Mange andre producenter gør det dog også
"I'm easily influenced by things that I hate." - Frank Zappa

Nyt svar