el-cykel. Byg selv (om) eller køb færdig. Erfaringer?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Re: el-cykel. Byg selv (om) eller køb færdig. Erfaringer?

Indlæg af K-Bee »

Jeg ved intet om el-cykler men jeg kan stærkt anbefale cykler fra Trek. Har selv en Trek med carbon-rem drev (altså rem i stedet for kæde), og den er en slider som glædeligt tager turen mellem Kbh SV og Ballerup 5 gange om ugen. Den ksotede ca 10.000. De bruger nogle fine dele, og hvis deres el-cykler er bare halvt så gode som deres "manuelle" så har man altså cykel i rigtig mange år :-D :thumbup:

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Det lyder posetivt og værd at tage med i sine betragtninger.
Min næste cykel har forhåbentligt carbon bælte drev. Det er det eneste der mangler for at gøre el-cyklen perfekt. Udover at løse tyveri problemet selvfølgelig.

Hver vinter skal jeg hælde og hælde olie ud over min kæde. en enkelt tur på en saltet cykelsti og der skal olie på mine 7 udvendige gear.
Når det bliver forår er mit baghjul helt brunt.

Problemet med carbon drev er at man er nødt til at bruge indvendige gear som jeg ikke kan holde ud at køre med.
der er andre løsninger men de er lidt pebrede.




også dette krank gear ala en motorcykel. Det er så voldsomt sejt at jeg har lyst til at eje det.
18 bitte små gear derinde. hvor nuttet og teknologisk overlegen på en og samme tid.

Billede


https://www.cyclingabout.com/pinion-18s ... e-touring/

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

@ZoSo
interessant støtteben. Så er det lige, om man har et stel hvor det kan installeres. Eks., min erindring synes at der ikke var plads på UM1+ Trek'en.
Senest rettet af tomcat lør 12. maj 2018 10:10, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

K-Bee skrev:Jeg ved intet om el-cykler men jeg kan stærkt anbefale cykler fra Trek. Har selv en Trek [..] tager turen mellem Kbh SV og Ballerup 5 gange om ugen.
Godt at høre, tak
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Interessant tråd.

Jeg venter lidt til det her bliver almindeligt. Har ikke så meget tiltro til det endnu:

https://www.gearbest.com/bike-parts/pp_ ... CaEALw_wcB
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

De hjul med indbygget batterier har været på markedet i et par år men jeg ser dem aldrig.
Det er godt nok blevet billigere for et par år siden var prisen 5000 kr. Dengang sagde jeg det var tåbeligt, da man kunne købe andre bedre byg selv løsninger til samme pris.

Der er kun 115 w/h batteri i det hjul, det kommer man ikke særligt langt på max 10 km. Man skal tage hjulet med op hvergang det skal oplades.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev: Problemet med carbon drev er at man er nødt til at bruge indvendige gear som jeg ikke kan holde ud at køre med.
der er andre løsninger men de er lidt pebrede.

Hvor ER det bare blæret ,.. havde aldrig set det før :dollargrin:

Genialt !
/Dub

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

ZoSo skrev: Man skal tage hjulet med op hvergang det skal oplades.
Jeg har jo ikke en gang besværet mig med at se videoen. Batteriet monteres til allersidst og kan nemt tages med op til opladning.Det kan også bruges som gigantisk usb power bank. Det er sku ikke tosset til den pris.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

De påstår den kan køre 28 km/h

25 km uden at træde og 40-50 km med tråd.

25 km/h på forhjulstræk, well. Jeg tror man skal tage sig selv i at føle sig udødelig gennem by og skov og lige klappe hesten en gang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

:) Det kan den også hvis du smider cyklen ud fra 3 sals højde :)

Prisen er lige steget til 2400 da jeg tjeckede linket igen. 1700 kr tidligere.

De er fulde af løgn "with large capacity battery" det er så det mindste batteri jeg nogensinde har set på en el-cykel. Mit er på 312w/h og med det kan jeg køre ca 30-40 kilometer i almindeligt tempo og 20-25 for fuldt smader.
Man skal ikke aflade litium batterier fuldstændigt, derfor fortæller min batteri indikator mig at batteriet er fladt når jeg har brugt 200 af de 300 watt. Der er heller ikke meget guf tilbage når der kun er en 3 del tilbage.

Og de reklamere med 115 watt! jeg vil skyde det til 2-3 km uden at træde og maks absolut maks 10 km samtidigt med at man træder. Også vil man køre det batteri meget hårdt det vil blive ødelagt/nedslidt længe før tid. KØB IKKE

Det giver ingen mening at drømme om en el-cykel hvor man ikke skal træde i pedalerne. Det geniale er netop at det er en hybrid rugbrød/el og derved kan man nøjes med et mindre batteri. Det er den smarteste udvikling indenfor transportmidler siden man opfandt forbrændingsmotoren.
f.ek en el knallert her kræver et batteri på 1440Wh. de angiver ikke nogen rækkevidde, man skal nok ikke regne med mere end 30-40 goe kilometer.
https://www.thansen.dk/tilbud/restmarke ... 239010740/

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ok, jeg køber dronen til 76 kroner og sætter foran cyklen så.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

DUBTEMPLE skrev:
Hvor ER det bare blæret ,.. havde aldrig set det før :dollargrin:

Genialt !
Jeg prøvede det på denne fuldt affjedret high-end longh john til 50 kilo kroner. Den havde oven i købet automat gear :dollargrin: den kørte pænt suverænt.
https://www.r-m.de/en-us/e-cargo/load/

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

ZoSo, syret med en dobbelt-støttefod, der alligevel klapper begge ben til den ene side.
Ku være spøjst at afprøve den.

I går prøvede jeg en elcykel med glidende overgang i gearene.
Forstår ikke intuitivt, hvordan det fungerer -- men det fungerede. Også, når jeg kørte uden motorhjælp.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Bare til inspiration, så så jeg denne i Shark Tank for nylig: https://www.geoo.com/

Et elektrisk hjul man umiddelbart kan eftermontere på alle traditionelle cykler.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

tomcat skrev:ZoSo, syret med en dobbelt-støttefod, der alligevel klapper begge ben til den ene side.
Ku være spøjst at afprøve den.

I går prøvede jeg en elcykel med glidende overgang i gearene.
Forstår ikke intuitivt, hvordan det fungerer -- men det fungerede. Også, når jeg kørte uden motorhjælp.
Det må da næsten have været det Nuvinci gear du har prøvet. Kan du ikke finde ud af hvad det var for en model du afprøvede.

Jeg prøvede lige at montere støttebenet på min Café Racer (vintage Aprilia el-cykel) og den stod meget bedre end det smallere dobbelt støtteben den var født med. Det rørte detsvære lidt ved knopperne på venstre dækside så jeg skal lige have fat i en fil og gøre monteringshullet et par millimeter støre.
IMG_2399.JPG
IMG_2399.JPG (239.68 KiB) Vist 1601 gange
IMG_2397.JPG
IMG_2397.JPG (179.73 KiB) Vist 1601 gange

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Th hansen har nogle goe tilbud på udgående modeler. der er bla en damecykel der ser ganske rafi ud. mountainbike modelerne skal ombygges for mellem 1 og 2 tusinde kroner for at blive til en hverdags all round cykel.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

keen skrev:Bare til inspiration, så så jeg denne i Shark Tank for nylig: https://www.geoo.com/

Et elektrisk hjul man umiddelbart kan eftermontere på alle traditionelle cykler.
Interessant, dog ikke for mig .. ser 'spøjst' ud, men jeg skal ikke have forhjulstræk -- desuden har det færdige resultat ikke meget at gøre med et pedaldrevet køretøj .. Man skal sidde og holde tommel-speederen inde for at motoren arbejder. D.v.s. den kan i mine øjne 100 % ikke konkurrere med en centermotor, der tager sit stikord fra mit pedal-tråd.

Men skægt at se, tak :-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

ZoSo skrev:
tomcat skrev:ZoSo, syret med en dobbelt-støttefod, der alligevel klapper begge ben til den ene side.
Ku være spøjst at afprøve den.

I går prøvede jeg en elcykel med glidende overgang i gearene.
Forstår ikke intuitivt, hvordan det fungerer -- men det fungerede. Også, når jeg kørte uden motorhjælp.
Det må da næsten have været det Nuvinci gear du har prøvet. Kan du ikke finde ud af hvad det var for en model du afprøvede.
IMG_2399.JPG
IMG_2397.JPG
Det var i Skovlunde -- den store elcykelforhandler på hovedvejen. Prøvede to forskellige, skrev ikke nogen af navnene ned i mine notater, beklager -- for de var uinteressante for mig. Det var skægt med detder trinløse gear, men cyklen larmede mere end de Treks med Bosch, jeg hidtil har prøvet OG apparatet var tungt at trække uden motor. Så, no interest from me.

PS -- de var søde og venlige i butikken, de havde bare ikke en elcykel, jeg ville have.
----
WOw, det er da lidt af et monster, du har fået bygget dig !! Imponerende.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

ZoSo skrev:Th hansen har nogle goe tilbud på udgående modeler. der er bla en damecykel der ser ganske rafi ud. mountainbike modelerne skal ombygges for mellem 1 og 2 tusinde kroner for at blive til en hverdags all round cykel.
Godt at vide -- jeg har nu *næsten* gjort køb på en UM3+.
Har fået et okay pristilbud, 20k, inkl et højere styr fra ErgoTec, så jeg kan komme op at sidde i lodret siddestilling.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev:Th hansen har nogle goe tilbud på udgående modeler. der er bla en damecykel der ser ganske rafi ud. mountainbike modelerne skal ombygges for mellem 1 og 2 tusinde kroner for at blive til en hverdags all round cykel.
Ellers er deres E-go som sagt en fin cykel til under 6K på tilbud, hvis man kan forlige sig med skammen ved at køre på den billigste damecykel :-)

(de andre som er solgt i mindre volume er/bliver antageligt mere bøvlede at få batterier og stumper til om blot få år)
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

ZoSo skrev:Det lyder posetivt og værd at tage med i sine betragtninger.
Min næste cykel har forhåbentligt carbon bælte drev. Det er det eneste der mangler for at gøre el-cyklen perfekt. Udover at løse tyveri problemet selvfølgelig.

Hver vinter skal jeg hælde og hælde olie ud over min kæde. en enkelt tur på en saltet cykelsti og der skal olie på mine 7 udvendige gear.
Når det bliver forår er mit baghjul helt brunt.

Problemet med carbon drev er at man er nødt til at bruge indvendige gear som jeg ikke kan holde ud at køre med.
der er andre løsninger men de er lidt pebrede.
Min TREK cykel (som ikke er el) har carbon drev og for mig er der no looking back. Friktionen er langt mindre, og der er ingen støj og vedligeholdelse. Det kører bare og jeg accelerer hurtigere end jeg hidtil har gjort.
Ulempen er naturligvis tyveri-risikoen. Folk kigger altså på sådan en cykel og jeg er flere gange blevet spurgt i lyskryds om "hva' er det for noget der sidder der? Du har ingen kæde" :lol:
Så den kommer med op i lejligheden. I københavn er der ikke andre muligheder hvis man har en dyr cykel.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

K-Bee skrev:
Min TREK cykel (som ikke er el) har carbon drev og for mig er der no looking back. Friktionen er langt mindre, og der er ingen støj og vedligeholdelse. Det kører bare og jeg accelerer hurtigere end jeg hidtil har gjort.
Ulempen er naturligvis tyveri-risikoen. Folk kigger altså på sådan en cykel og jeg er flere gange blevet spurgt i lyskryds om "hva' er det for noget der sidder der? Du har ingen kæde" :lol:
Så den kommer med op i lejligheden. I københavn er der ikke andre muligheder hvis man har en dyr cykel.
Det er simpelthen møg irriterende at vi skal finde os i at tyveri risikoen er så høj/sandsynelig at det afholder mange fra at eje og benytte en rigtigt god cykel.Med det teknologiske tiger spring el-cyklen har foretaget kunne vi lave en storby med meget mindre bil trængsel/forurening/støj/parkerings problemer. Jeg har de sidste 6 år benyttet min bil 99% mindre og har benyttet bus/s-tog en eneste gang. Det er jo alt andet grøn teknologi overlegent på alle punkter, samt fylder brugerens lommer med penge.
Men havde jeg ikke et cykelskur at låse min cykel ind i havde jeg ikke haft den cykel der havde gjort dette muligt, men måtte nøjes med et eller andet uinspirerende bras.
Politiet skal have gang i en task force der tager broden af de professionelle tyve. Simpelthen giver dem en kæberasler de sent glemmer. Og jeg skriver gerne under på at vi modificere menneskerettighederne en smule til brug i dette aktuelle emne.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

DUBTEMPLE skrev:
ZoSo skrev:Th hansen har nogle goe tilbud på udgående modeler. der er bla en damecykel der ser ganske rafi ud. mountainbike modelerne skal ombygges for mellem 1 og 2 tusinde kroner for at blive til en hverdags all round cykel.
Ellers er deres E-go som sagt en fin cykel til under 6K på tilbud, hvis man kan forlige sig med skammen ved at køre på den billigste damecykel :-)

(de andre som er solgt i mindre volume er/bliver antageligt mere bøvlede at få batterier og stumper til om blot få år)
Det er faktisk en fantastisk service TH-hansen har gang i der det kan ingen cykelhandler kan tilbyde. Det gør det muligt selv at vedligeholde sin el-cykel hvis man er lidt fiks på fingrene. jeg håber de fortsætter trenden med de Benelli modeller. Benelli er ikke en tilfældig fabrikant, de har i mange år produceret motorcykler og ligesom andre set hvad vej pilen peger. Aprillia, yamaha, BMW osv laver nu også el-cykler.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

tomcat skrev:
ZoSo skrev: jeg har nu *næsten* gjort køb på en UM3+.
Har fået et okay pristilbud, 20k, inkl et højere styr fra ErgoTec, så jeg kan komme op at sidde i lodret siddestilling.
Den ser godt ud, og 21 kg er godt gået. Jeg har kørt med de samme sæk schvalbe big apple 5000 km uden punktering. Mine er bare de tykkeste muligt 29" x 2.35".

Også vil jeg anbefale dig denne lås. 120 cm så kan man også tøjre den til lygtepæl f.eks det kan man ikke med 90 cm modellen.
https://www.bikester.dk/abus-bordo-big- ... 85963.html

Den her sadel har virkeligt imponeret mig.
https://www.bikester.dk/selle-royal-res ... 99386.html

Og den her sadelpind.
https://www.bike-components.de/en/Sunto ... st-p31627/

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

tomcat skrev: ----
WOw, det er da lidt af et monster, du har fået bygget dig !! Imponerende.
Ja den er sjov at bygge på. Den har fået nye dæk og styr siden sidst. Nu er den meget mere komfortabel at køre på. Det er egentligt en ret lille cykel der er alt for lille til mig.
IMG_20180605_134656_HDR.jpg
IMG_20180605_134656_HDR.jpg (225.62 KiB) Vist 1466 gange
IMG_20180603_131148_HDR.jpg
IMG_20180603_131148_HDR.jpg (185.35 KiB) Vist 1466 gange

Nyt svar