Udgående mail/SMTP/Megahost

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Udgående mail/SMTP/Megahost

Indlæg af Holger »

Nogen som kan hjælpe med hvad jeg skal skrive her i mine mail-konti på Mac?

Jeg kan ikke finde disse info eller en FAQ...

Er lidt desperat :-)

Jeg kan sende mails mellem mine konti, altså fx fra holger@pag.dk til holger@onlinemastering.dk men ikke til andre mennesker uden der mangler "authentication".

Hvis jeg prøver at ændre i SMTP indstillingerne for en konto, så hopper den bare tilbage/fjerner det jeg har indtastet.

Helt ny iMac købt i dag med High Sierra.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm... det med de forsvundne/ændrede SMTP servere er åbenbart en bizar og gammelkendt bug i OS X. Hvis nogen kender løsningen på denne bug, så sig til :-/

Men stadig mystisk at jeg kan sende emails mellem mine konti men ikke til andre.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det her virker for mig på Megahost. Jeg erindrer svagt at blive advaret første gang jeg sendte mail, og at det muligvis var lidt bøvlet at klikke sig frem til at få den til altid at ignorere det der autorisationsissue. Men det lod sig gøre.
Skærmbillede 2018-03-22 kl. 21.11.10.png
Skærmbillede 2018-03-22 kl. 21.11.10.png (23.19 KiB) Vist 470 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis jeg klikker "Administrer forbindelsesindstillinger automatisk" væk, så kan jeg se at den står til port 465, anvender TLS/SSL (hvad det så end betyder), og bruger adgangskode som godkendelse.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, men er passwordet det samme som til Direct Admin eller hvorfra stammer dette password? Jeg har rigtig mange sites passwords, så det er ikke helt til at regne ud om jeg skal bruge det samme user/pass selvom domænet er anderledes.

Dog vil min spritnye Mac slet ikke lade mig redigere i noget, så sletter den det bagefter pga. denne bizarre bug... tror jeg leverer den tilbage på lørdag i arrigskab :-/

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Passwordet er det samme som til indgående mail. Det har ikke noget med Direct Admin at gøre. Mærkeligt med den bug. Det lyder jo af et rent software issue, men jeg har den ikke på min fuldt opdaterede mbp.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Passwordet er ikke det samme her. To forskellige åbenbart.

Nu har jeg prøvet at slette ALT, alle konti, osv. Indtastet dem forfra og stadig samme bug. Jeg gir op og må få en professionel til at fixe denne bug med en workaround.

Tak for lort, Apple.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er der nogen Mac-ekspert med kendskab til SMTP-liste buggen i Mail på OS X? Betaler gerne en tusse eller hvad det koster at få support over telefonen (også selvom det bare er 5 minutter), men det er no cure, no pay.

Fair warning: det er en bug, ikke en brugerfejl - er du ikke ekspert og kender du ikke fejlen, så spilder du begges tid

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Ved ikke om det kan bruges, men kan du ikke kopiere “com.apple.mail.plist” fra en anden Mac / backup (med samme kontis) via “Brugere/Brugernavn/Bibliotek/Preferences”?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke en dårlig idé måske, men her var løsningen (for mig - det ser ud til at være lidt individuelt):

TL;DR: Fejlen ligger i iCloud sync.

Lange udgave: Tak til Kim Michael Randgaard for at spore mig ind på løsningen (som dog viste sig at være lidt mere tricky i mit tilfælde). Om det holder i længden ved jeg ikke, men det virker lige nu!

Grundlæggende så gik jeg ind på en anden Mac og oprettede SMTP serverne og via automatisk iCloud sync (man skal være logget ind i iCloud på begge enheder) dukkede SMTP'erne op på den fejlbehæftede computer.

Desværre ikke med helt korrekt info så det virkede stadig ikke og der var ikke mulighed for at save. Jeg deaktiverede "Administrer forbindelsesindstillinger automatisk" per konto og genvalgte det allerede valgte "Godkendelse: Password" fra dropdown menuen og vupti kunne jeg vælge "Arkivér".

Gentog dette for alle 4 konti og nu spiller det, i hvert fald p.t.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Fedt! Jeg tænkte at du måske havde en backup på ekstern HD, eller en Macbook med samme mailkonti. Ved at kopiere - og overskrive “plist” filen, kunne du måske være heldig at tvinge opsætningen igennem!?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Problemet er at det syncer via iCloud, så en lokal præferencefil bliver tilsyneladende bare overskrevet.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

... måske / måske ikke? [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Nyt svar