Nogle kaffe-nørder her?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Re: Nogle kaffe-nørder her?

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:Det lyder da spøjst. Du kan ikke få tiden op ved at kværne finere?
Ja, det er ekstremt mærkeligt.

Har max. fin indstilling. Har også prøvet lidt grovere, men så ryger tiden ned. Ingen bell curve her, det er 100% proportionalt.

Perfekt tryk og level på tamper.

Afmålt 18g.

Alt andet identisk under fintuning. Typisk er jeg på 13-15 sekunder og max. 17 sekunder, altså for kort tid.

Når jeg rammer de 17 opnår jeg en ganske god Espresso. Marginalt under-extracted, ok crema med fin tight struktur.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:Og iøvrigt, "korrekt" er et vidt begreb. Der er mange forskellige - og skråsikre - meninger om det her.
Jeg holder mig til de gængse og gode råd omkring hele proceduren. Alt er udført fuldstændigt efter bogen.

Det er en virkelig tricky situation at analysere og fixe :-/

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Prøv at fylde portafilteret til randen, stryg af med fingeren og tamp næsten så hårdt du kan. Hvis det ikke bliver de 20-30 sekunder, så kværn finere.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Og husk at slå lidt på siden af filteret et par gange med tamperen (inden du tamper). Så falder det lidt sammen, og du undgår små baner i kaffen, som vandet kan finde vej igennem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:Prøv at fylde portafilteret til randen, stryg af med fingeren og tamp næsten så hårdt du kan. Hvis det ikke bliver de 20-30 sekunder, så kværn finere.
Har som sagt gjort begge dele.

Selv hvis jeg bruger fineste grind overhovedet og tamper max. så når jeg aldrig over 17 sekunder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:Og husk at slå lidt på siden af filteret et par gange med tamperen (inden du tamper). Så falder det lidt sammen, og du undgår små baner i kaffen, som vandet kan finde vej igennem.
Yes, det har jeg som sagt gjort.

Der er ingen channelling overhovedet.

Alt er grindet fint, tappet undervejs, strøget, tampet, levelled to the max.

Stadig max. 17 sekunder.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Ja, så er jeg også ved at løbe tør for gode råd. Jeg har været ude for, at det skete, hvis kaffen er for tør - altså ikke friskristet nok. Men hvis du også har flueben i den kategori, så ved jeg sgu ikke...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

4 uger siden ristning burde være fint. Kan ikke forstår hvordan de fleste videoer på YouTube viser 25-30 sekunder uden problemer, argh. Beklager hvis frustrationen er irriterende :-)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg forstår så udmærket. Du må nok få fat i nogle top level kaffenørder. Dem er der heldigvis en del af på de der kaffesider.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det kunne være, du skulle lave en underafdeling af lydmaskinen, der hedder kaffemaskinen!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

mikkels skrev:Det kunne være, du skulle lave en underafdeling af lydmaskinen, der hedder kaffemaskinen!
:morning: :thumbup: :love: :clap:
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Næste skridt må være et walk-in Humidor


Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Kom gerne med en update, hvis du finder ud af det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har postet på Espressobar-forummet og beskeden var prompte: brug helt frisk kaffe.

Det prøver jeg så og vender tilbage.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Vandet er bedre derovre, men det er stadigvæk ikke godt. Men lidt inde i Sverige - der hvor der er klippegrund - der er vandet helt fantastisk! Det var det ihvertifald i det lille sommerhus jeg engang boede i sammen med et par venner. Det var vist et stykke øst for Ullared, såvidt jeg husker.
Ret præcist "et stykke øst for Ullared" tager jeg også i sommerhus en uge hvert år (mere præcist ca. 15 km, tæt på Mårdaklev). Jeg har altid ment at filterkaffen dér smagte fabelagtigt, men har dog mere tilskrevet det den stressfrie og idylliske sommerhusstemning. Men det kan da godt være at vandkvaliteten også har noget at sige ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et firma som BWT sælger sig jo primært i Danmark på at kunne levere kalkfrit vand, og "nyde kaffens naturlige aroma", eller noget i den stil.
https://en.wikipedia.org/wiki/BWT_AG

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Hjalp en ven med præcis samme problem for nylig.
Svaret var kaffen.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg spurgte en af mine venner, som er uber kaffenørd, her er hans svar:

Hans problem er den kaffe han bruger... Han skriver den er friskristet... 4 uger... det er måske rimeligt frisk, men når han køber kaffe på pose (hele bønner), så er kaffen SÅ tør, at han aldrig vil kunne opnå en ordentlig ekstraktion med en Mazzer-kværn.

Det kan jeg kun lige med nød og næppe på en Mahlkönig, der koster det dobbelte.

Så foreslå ham at han køber HELT friskristet kaffe fra f.eks. Risteriet, The Coffee Collective eller et andet mikroristeri... så vil han få en helt anden og LANGT bedre ekstraktion.

Og så er den anbefaling han fik om at gå over på espressobar.dk den HELT rigtige... det er STEDET med det udstyr han har!

Hans eneste alternativ er at give kaffen en pre-infusion på 3-4 sekunder med en hviletid på 6-8 sekunder, men det ved jeg ikke om hans "Rocket" kan... hvis ikke kan han jo prøve at starte pumpen i et par sekunder, stoppe den i 6-8 sekunder og så trække et normalt skud.

Du kan skrive til ham, det er råd du har fået fra en total kaffenørd der har en La Marzocco GS3 og en Mahlkönig PEAK kværn stående i køkkenet
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja tak, jeg har i øvrigt fået en masse fantastisk og venlig feedback på Espressobar. Wow.

Jeg er nu oppe på at få pakket hele 21g i kurven og er oppe på 22 sekunder. Hurra! Så mangler jeg lige det sidste.

Næste trin er en endnu friskere kaffe, som din ven nævnte.

Jeg får noget tilsendt (gratis!) fra en flink mand på Espressobarforummet som er right out the oven.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nørder er generelt nogen rare mennesker [emoji173]

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Men Holger, drikker du kaffe?
Mindes bare du har sagt at du ikke gør :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Var igennem lidt af den samme udfordring for et par år siden.

Jeg brugte også lidt tid på espressobar forumet, hvor man kan finde ud af lidt hist og her.

Jeg endte også Mazzer kværnen og skiftede klinker på den, og en oscar simonelli som jeg 'hackede' men en del forbedringer. Så det bl.a. var muligt at køre med lavere tryk og et par andre småting - Jeg endte vist nok med at vende tilbage til de ca 12 bar, selv om en der var en del på forumet der mente det var bedre at køre lavere - for mig blev det fon inkonsistent.

Det her firma i italien har været overraskende godt til smådele osv. https://www.elektros.it/dk/en/

Det tager lidt tid at finde en fremgangsmåde så man kan komme op de ca 25 sek for et skud. Det varierer en del med typen af bønner, og hvor fint de skal males osv.

Jeg har ikke læst alle indlæg, men hvis det ikke allerede er skrevet, er det en meget god ide med at købe en Brita kalk fjerner. Både for kaffen, men i særdeleshed også for at holde din maskine fri for kalk.
Hvis du har en maskine der trækker vand direkte, kan du få et filter du kan sætte på vandtilslutningen. Jeg nøjes med den helt Lo-Fi løsning med en kande.

https://absolutkaffe.dk/shop/27-vandfil ... gKoFvD_BwE

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Fik du løst dit problem, Holger?

Nyt svar