Nogle kaffe-nørder her?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Nogle kaffe-nørder her?

Indlæg af Holger »

Jeg har for nylig investeret heavily (=>17.000) i kaffeudstyr (Rocket + Mazzer) og støder panden mod muren mht. nogle vigtige detaljer.

Jeg har læst og set videoer og eksperimenteret til den store guldmedalje, men jeg har brug for lidt sparring. Anyone?


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, det er værd at prøve! Men regner selvfølgelig med at der sidder nogle eksperter (i alt) her på Lydmaskinen også :-)

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Hej Holger!

Jeg kan nok ikke hjælpe dig, men jeg vil bare lige have bekræftet for mig horisontudvidelses skyld at du har brugt sytten tusinde danske kroner på maskiner til at lave kaffe med? Altså kaffe som man drikker af en kop? Eller er kaffe slang for et eller andet?
Nobody noes.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er det her man skal minde om, at man ikke kan købe sig til gode resultater, der er ingen substitut for øvelse øvelse øvelse og den gode næse.

Er dit rum overhovedet aromatisk reguleret??


D gas, du ka ta det :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

niklasni1 skrev:Hej Holger!

Jeg kan nok ikke hjælpe dig, men jeg vil bare lige have bekræftet for mig horisontudvidelses skyld at du har brugt sytten tusinde danske kroner på maskiner til at lave kaffe med? Altså kaffe som man drikker af en kop? Eller er kaffe slang for et eller andet?
Altså hvis man ka bruge mange tusinde kroner på at give lyd "varme" og "fylde". Så kan man vel også bruge 17 klik på at få kaffe med samme karakteristik.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så dyrt behøver det altså ikke være at få varm kaffe :D

(Undskyld jeg skal nok stoppe nu - jeg holder af god kaffe, men jeg er fint tilfreds med min MoccaMaster)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Er det her man skal minde om, at man ikke kan købe sig til gode resultater, der er ingen substitut for øvelse øvelse øvelse og den gode næse.

Er dit rum overhovedet aromatisk reguleret??


D gas, du ka ta det :D
Jeg må sige, at min respekt for en god barista er steget voldsomt efter jeg har forsøgt at "købe mig god" i udstyr...

Har måske lidt skjult klumpning pga. meget fine grind.

Af en uddannet barista-bekendt har jeg fået et tip om at prøve en Weiss Distributions-Teknik til at fordele grinden bedre i portafilteret. Har allerede prøvet halvvejs tapping midt i grindet før resten kommes i og jeg tapper og igen og afslutter med tamping.

Måske skal min Mazzer også først "spilles" til, har hørt der skal nogle kilo igennem før den rammer sweetspottet.
Smittefar skrev:Så dyrt behøver det altså ikke være at få varm kaffe :D
Something worth doing is worth overdoing!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Brugeren "Kaffe T" er vist det man kalde "kaffenørd". Men hun har ikke kigget forbi her på sitet længe.

Hun har denne podcast: http://smagefter.dk/kaffe/

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lige siden jeg var i Brasilien for 20 år siden har jeg undret mig over hvorfor deres kaffe var så meget bedre end vores. Jeg har endda fået en sydamerikansk ven til at skaffe noget direkte dernede fra, da hans far skulle besøge ham for nogen år siden. Jeg har også afprøvet de kaffesteder, folk har anbefalet gennem tiden. Intet slår den Brasilianske som damerne på TV-stationen altid havde med i en alm. termokande hjemmefra.

Den mindede mest om espresso, og så var der et sjovt lille ritual omkring hvordan den blev serveret: De stillede en masse små glas op i en lang række (samme slags glas som marokkanere altid bruger til deres mynte-the), hældte rørsukker i bunden af glassene, og derefter blev der så hældt op til alle på én gang, mens de sagde et eller andet ordsprog med "at slå en ræv af en pind" eller sådan noget. (Monster sprogbarriere, for jeg kan ikke portugisisk.)

f*ck den var god. Der gik et halvt år før jeg overhovedet gad røre noget der skulle ligne kaffe herhjemme. Og eftersom jeg har prøvet med friskimporteret sydamerikansk kaffe, så må forskellen ligge et andet sted. Måske var jeg lettere at imponere dengang? Eller også er det vandet? Jeg havde en vietnamesisk nabo der var kok. Han sagde at hans grønne the smagte forkert, lige indtil han en dag prøvede at lave den ovre i sverige hvor vandet ikke er fyldt med kalk. Så måske er det vores vand, der ødelægger vores kaffe?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Kaffe, the og brusebad er bedre i vestjylland end her, og det er pga vandet :-)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Vandet er bedre derovre, men det er stadigvæk ikke godt. Men lidt inde i Sverige - der hvor der er klippegrund - der er vandet helt fantastisk! Det var det ihvertifald i det lille sommerhus jeg engang boede i sammen med et par venner. Det var vist et stykke øst for Ullared, såvidt jeg husker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det du lige glemte i budgettet Holger, er at sætte 20.000,- af til et afkalkningsanlæg :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

*ryster på hovedet og åbner en dåse-cola*

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Hej Holger.
Hvis du søger sparring og kaffenørder, så er jeg her.
Du er muligvis allerede nede i et detaljeniveau, hvor jeg er stået af ... det vil tiden vise.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

lakris skrev:Kaffe, the og brusebad er bedre i vestjylland end her, og det er pga vandet :-)
Jeg kan da tage en flaske vand med næste gang jeg skal til Fyn hvis det var noget Holger :dollargrin:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lader til vi skal have en Lydmaskinen-undersøgelse over PH-værdierne i drikkevandet landet over.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

dolbe skrev:Hej Holger.
Hvis du søger sparring og kaffenørder, så er jeg her.
Du er muligvis allerede nede i et detaljeniveau, hvor jeg er stået af ... det vil tiden vise.
Tak :)

Vi er ude i noget seriøst nørdet. Har dog muligvis fundet nogle forklaringer, vi taler lav relativ lugtfugtighed i DK p.t. (pga. kulden) og statisk elektricitet der får fint kværnet kaffe til at klumpe en smule.

https://www.condair.dk/fakta-om-luftbef ... t-tor-luft

Så WDT er måske vejen frem lige nu.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg må desværre indrømme, at jeg også er blevet bidt af kaffedjævlen. Hvad vil du gerne vide?

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvilken kaffe bruger du? Og hvor friskristet er den?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min udvindingstid er for kort. Jeg er oppe på max. 17 sekunder fra jeg trækker og til jeg har udvundet ca. 50 ml fra et double shot. Jeg vil gerne op på mindst 20 sekunder og gerne lidt mere.

Virtuelt ALT er afprøvet, tweaket og gjort korrekt. Jeg har prima udstyr hele vejen igennem samt prima espressobønner.

Pt. er jeg på Espresso Crema, 100% Arabica fra Brasilien, langsomt medium mørkristet, ca. 4 uger.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mit næste spørgsmål ville have været, om vi snakkede kaffe eller Espresso. Espresso er lidt for nørdet til mig. Det gider jeg ikke brygge selv :D

Filtrerer du bønnerne efter kværning? Uensartet kornstørrelse kan have kæmpe betydning for espresso og kaffe resultatet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det lyder da spøjst. Du kan ikke få tiden op ved at kværne finere? Husk at holde de andre faktorer så ens som muligt (tampetryk, vandtemperatur, kaffemængde), så du kun behøver at justere på kværnen.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Og iøvrigt, "korrekt" er et vidt begreb. Der er mange forskellige - og skråsikre - meninger om det her.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Mit næste spørgsmål ville have været, om vi snakkede kaffe eller Espresso. Espresso er lidt for nørdet til mig. Det gider jeg ikke brygge selv :D

Filtrerer du bønnerne efter kværning? Uensartet kornstørrelse kan have kæmpe betydning for espresso og kaffe resultatet.
Espresso.

Og ja, ensartet god kværning er nok det vigtigste enkeltparameter i Espresso.

Det er en Mazzer kværn til 6.000 kr. Den har den mest ensartede kværning på markedet. Jeg får fuldstændig perfekt, ensartet grain size. Det er ikke nødvendigt eller muligt med yderligere filtrering.

Det klumper en lille smule i den fineste indstilling pga. statisk elektricitet grundet den meget lave realtive lugtfugtighed vi p.t. har. Det modarbejder jeg ved at tappe halvvejs eller flere gange undervejs i kværningen. WDT er næste trin.

Der er ingen synlig chanelling og udvindingen er jævn når jeg undersøger ned i portafilteret bagefter, så jeg har dog svært ved at se hvordan marginal klumpning skulle overleve tampingen.

Det giver simpelthen ingen mening for mig hvordan jeg skulle kunne forøge min extraction time yderligere :-/

Nyt svar