Nogle kaffe-nørder her?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Re: Nogle kaffe-nørder her?

Indlæg af Holger »

mikkels skrev:Fik du løst dit problem, Holger?
Ja!

De gode folk på Espressobar forummet hjalp.

Forklaringer var, at Mazzer-kværnen har en noget "skjult" vertikal skrue i kransen som kan flyttes eller løsnes, så kværnen kan drejes og kværne endnu finere end normal max.

Selvom det er meget lidt, så er det lige præcis forskellen. Den skrue er nærmest en fodnote i manualen.

Og da den normale indstilling også laver blad-mod-blad lyd (troede jeg - muligvis bare en anden stram lyd), så både så og lød alt rigtigt.

Fra at max. kunne presse knap 20 sekunder extraction ud af et totalt proppet portafilter med 22 gram kaffe med max. hård tamp, så kan jeg nu laver 1:30 minut grotesk slow og udrikkelig bitter kaffe af bare 14 gram blødt tampet kaffe (hvis jeg ville).

Altså fuld spændvidde og mulighed for eksperimentation! Har tweaket hver dag siden og er ved at være der, men så begynder det hele jo forfra med næste kaffebønne...

Stadig sindssygt svært at lave perfekt kaffe fordi der er SÅ mange parametre og derfor også en rigtig sjov hobby (nemt er kedeligt) ;-)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Fedt. Ja, hjælpsomme nørder er guld værd. Og der er altid nogen, der er mere nørdede end en selv.

Nyt svar