Min første karakter-animation!
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Min første karakter-animation!
Jeg er igang med et større hobby-projekt, som involverer character-animations.
Jeg har hårdt brug for feedback på klippet, men i skal vide at det er min første karakter-animation nogensinde (har aldrig tidligere lavet animationer med mennesker). Det er et helt nyt område for mig.
I skal bare fortælle mig om der er nogle "artifacts" eller "glitches" som springer i øjnene første gang i ser den.
Andet feedback, tips og tricks er også helt fint.
Jeg har hårdt brug for feedback på klippet, men i skal vide at det er min første karakter-animation nogensinde (har aldrig tidligere lavet animationer med mennesker). Det er et helt nyt område for mig.
I skal bare fortælle mig om der er nogle "artifacts" eller "glitches" som springer i øjnene første gang i ser den.
Andet feedback, tips og tricks er også helt fint.
Senest rettet af mediumaevum ons 3. jan 2018 21:40, rettet i alt 1 gang.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
samme her
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak fordi du gjorde opmærksom på det. Fejlen er rettet nu.SustainerPlayer skrev:Får denne fejl:
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Virker nu. Det der falder mig i øjnene er, at det ser ud som, at hesten har to haler ved siden af hinanden?
Ham der går bag ved hesten har sådan en sjov moon-walk agtig gang:)
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg kan ordne de to haler på hesten, men den med frame-skip kan jeg ikke ordne. Det skyldes at jeg har animeret ét skridt, og duplikeret resten i offset. Der kommer naturligvis lidt glitch og frame-skipping.bryla skrev:Jeg ser et hak hver gang hestens højre bagben træder ned. Aner ikke hvorfor eller hvordan man fikser det.
Soldaterne glider. Igen skyldes det, at jeg har animeret et skridt for dem, men denne gang som om de går på et bånd. Animationen følger en curve, og derfor får de en lidt sjov glide-effekt. Jeg har forsøgt at kompensere for det ved at få kameraet til at pege væk fra de steder hvor det går galt.
Den stive gang skyldes at jeg er en dårlig nybegynder-animator...
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ja, i teorien. Men når man offset'er en animation, dvs. der der får karakteren til at bevæge sig fysisk fremad med samme loop, skal master-controlleren (dvs. den bone der definerer karakterens world-location) bevæge sig fremad.Morten B skrev:Det handler vel bare om at sørge for at start og end point for alle parametre i animations noden har den samme værdi!? Så burde det loope smooth.
Denne forward-bevægelse (offset) skal passe med start/end frame dér hvor f.eks. foden træder ned. Det kan næsten ikke undgås at der sker forskydninger og den dermed skipper frames.
Slet ikke tosset. Måden hesten og rytteren går på i det første klip syes jeg er ret godt. Mændene bagved går dog på en lidt mere unaturlig måde.
Video nummer to er også fin. Man forstår at han står og småsover på posten.
Selve render-kvaliteten er også fin. Er det Unreal Engine?
Video nummer to er også fin. Man forstår at han står og småsover på posten.
Selve render-kvaliteten er også fin. Er det Unreal Engine?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak!Joachip skrev:Slet ikke tosset. Måden hesten og rytteren går på i det første klip syes jeg er ret godt. Mændene bagved går dog på en lidt mere unaturlig måde.
Video nummer to er også fin. Man forstår at han står og småsover på posten.
Selve render-kvaliteten er også fin. Er det Unreal Engine?
Skal have arbejdet noget mere på første klip. Det er for unaturligt.
Jeg mangler dog en del i at blive en god animator... Jeg kan f.eks. ikke finde ud af at lave storyboards. Det går fint med 3d-modelleringen, rigging og andet teknisk, men jeg mangler tegnefærdighederne så jeg kan sætte det i system.
Renderen er Blender's Cycles. Den er gratis, og *næsten* på højde med de professionelle renders. Det er ihvertfald ikke game-engine.
Jeg renderer dem ud som JPG-sekvenser og samler den derefter i MP4. Hver frame tager ca. 10-20 sek. afhængig af detaljegrad.
Har du lavet det i Blender? Imponerende. Jeg synes det program er usansynligt svært at betjene i forhold til de andre 3D-programmer jeg har prøvet i tidens løb.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ja, jeg bruger kun Blender til mine 3D-værker. Ellers GIMP til at lave textures, istedet for Photoshop.Joachip skrev:Har du lavet det i Blender? Imponerende. Jeg synes det program er usansynligt svært at betjene i forhold til de andre 3D-programmer jeg har prøvet i tidens løb.
Jeg syntes også Blender var svært i begyndelsen. Men da Blender er gratis/open source og har et vildt godt community, satte jeg mig ned i 14 dage med Blender, intens træning og tutorials på youtube, og da de 14 dage var gået kunne jeg det i Blender som jeg havde sat mig som mål.
Jeg vil ikke gå over til andre 3D-programmer. Det fede ved Blender er, at det er tæt ved 100 % customizable. Ihvertfald 99 % customizable, den sidste del kan man "selv" programmere i Python, hvis man kan det. Det er jo Open Source.
Næsten alt i Blender har shortcuts, og du definerer selv disse shortcuts. Blender kommer med default shortcuts, men du kan altid ændre hver enkelte efter eget ønske. Det er det jeg godt kan lide ved Blender.
Mange klager over højreklik for at vælge (alle andre programmer bruger jo venstreklik for at vælge). Men jeg forstår ikke kritiken. Alt har en funktion, alt har en mening, og hvis man er utilfreds med klik-metoden, tager det 2 sek. at ændre det.
Du splitter selv vinduerne op. I modsætning til andre 3D-programmer, som har et fysisk selvstændigt vindue til hver funktionalitet, er vinduerne integreret i ét vindue i Blender. Og du bestemmer som bruger selv helt og holdent hvor du vil have disse integrerede vinduer. Mit interface ser f.eks. anderledes ud end en andens interface, men det er kun pga. interfacet's customizability. Trods dette er det alligevel nemt at følge med hvis man f.eks. ser en tutorial hvor tutoren har et andet interface.
Men man skal nok sætte 1 uge af til at lære interfacet i Blender at kende. Der er masser af tutorials, når først det er kørt ind er det nemt nok.
Det svære i Blender består i det der er svært med al grafik, hvadend det er 2D, 3D eller maleri: At få det til at se realistisk ud. Det er kunstneren selv der bestemmer.
Blender har sin egen indbyggede render - Cycles. Men vil man hellere anvende de professionelle renders, f.eks. VRay, Octane mfl. fås de også til Blender (Octane har f.eks. deres egen version af Blender med deres render-nodes integreret). Jeg har aldrig selv brugt andre renders end Cycles, fordi det fungerer udmærket til mine behov, og jeg kender jo brugerfladen.
Det skal retteligt siges at de er i fuld gang med at lave Blender 2.8, hvilket vil være den største fornyelse i dens historie. De siger det bliver mere brugervenligt for nybegyndere med 2.8.