Affugter til kælder

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Affugter til kælder

Indlæg af Graceville »

Har I affugter stående som I er glade for? Hvilke mærker og modeller skal jeg undgå og hvilke skal jeg gå efter.

Jeg leder efter en brugt i DBA der ikke koster for meget i strøm, er støjsvag og ikke lugter af varm plastic når den kører.

Der er rigtig meget til salg, men jeg aner ikke, hvad der er skidt og kanel.

God fredag!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg føler lige med jer. Konen bliver ved med at sige, at musikken skal flytte i kælderen en dag, men lige pt ligger luftfugtigheden i området 65-80% døgnet rundt, p trods af, at vi har fået installeret en dyr udluftningsblæser, og den kører fuld skrald hele tiden.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Du er velkommen til at føle med ;-)

Det er forholdsvist fugtigt i øjeblikket alle steder, osse udenfor. Her er det til dels fordi der lige er støbt gulv og spartlet vægge. Det kan godt tage noget tid.


Udenfor (siger Siri), er det pt 77% mens der lige nu er 75% i kælderen, hvilket jo er rimelig okay. 45% har musikinstrumenter det bedst med og jeg er på sigt lidt bekymret for elektronikken, men ved ikke om det kan lide overlast. Det er sjovt nok meget mere tørt om vinteren, hvor især akustiske instrumenter kan slå sig, når der er en fugtighed på nær de 20%.

Vær osse opmærksom på sommerkondens. Den havde vi ikke været opmærksom på tidligere, og det gav mug på alle overflader fordi et vindue stod åbent 24/7. Hvis man lufter ud i dagtimerne, hvor temperaturforskellen er stor mellem kælder- og udeluft, vil fugten i luften søge mod alle overflader, lissom når man tager en øl ud af køleskabet. Der er ikke dug på flasken når den står i køleskabet, det sker når man tager den ud (jeg forklarer bedst alt med alkohol).
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg brugte lang tid på at finde den bedste affugter. Mit valg endte på det Canadiske mærke Woods, som er kendt for deres kvalitet og også har vundet bedst-i-test i DK og andre lande.

http://woodsdanmark.dk/index.php/anbefa ... on-kaelder

Ekstremt effektiv uden at bruge for meget strøm. Den har ingen lugt. Lydsvag synes jeg ikke den er, men heller ikke noget jeg dør over, når den står i kælderen. Den hiver virkelig fugt ud, også langt inde i træværk virker affugtningen på sigt.

Husk at lukke for ekstern ventilation mens du affugter, især om sommeren, ellers vil den køre uendeligt, da den forsøger at hive fugten ud af hele Danmark (good luck).

Vores Woods koster ca. 1.200 kr. om året i strøm ved en hygrostatindstilling på omkring 60-65%. I vinterperioden kører den ikke så meget fordi den relative luftfugtighed jo er lavere, helt nede på 40% nogle gange.

Du bør vælge DS15F eller evt. større. Fra DS15F og op er der to hastigheder (1 til normal brug og 2 til akutbrug, fx efter oversvømmelse). Uanset hvad du vælger, så husk at få en på hjul og naturligvis med trinløs hygrostat. Afløb er en god idé hvis du ikke gider at tømme tanken hver anden dag i sommerperioden ;-)

De små, dårlige affugtere er spild af penge og ikke mindst strøm. Det er dyrt at købe billigt lige her.
Det er sjovt nok meget mere tørt om vinteren, hvor især akustiske instrumenter kan slå sig, når der er en fugtighed på nær de 20%.
Du burde aldrig komme ned på 20% i hverken et hus eller kælder under normale omstændigheder. Jeg tror ikke du kommer meget ned under 40%. Jeg bruger Beurer HM 16 hygrometre (10 stk. fordelt i hus, sidebygning og kælder), som købes billigst via Kropsform.dk http://www.kropsform.dk/search.aspx?keyword=hygrometer

De er meget præcise (har testet dem mod to andre mærker) og nemt aflæselige + max/min hukommelse.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvad er temperaturen i lokalerne?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:
Det er sjovt nok meget mere tørt om vinteren, hvor især akustiske instrumenter kan slå sig, når der er en fugtighed på nær de 20%.
Du burde aldrig komme ned på 20% i hverken et hus eller kælder under normale omstændigheder. Jeg tror ikke du kommer meget ned under 40%.
I min lejlighed kommer den relative luftfugtighed nogle gange næsten ned på 30% om vinteren.
(Jeg bruger så en luftfugter i stedet for affugter).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har godt oplevet meget lav lufftighed i mit studie, fordi der bliver så varmt og der er ringe udluftning. Jeg kan forestille mig det samme kunne ske i visse typer lejligheder (eller måske huse) som er meget isolerede. Det burde kunne fixes med alm. god udluftning, som mange jo glemmer i hverdagen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Hvad er temperaturen i lokalerne?
Nu spurgte du nok Morten, men i vores kælder er der typisk 16 grader året rundt. Op til 18 om sommeren og helt ned til 12 om vinteren.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hald skrev:Hvad er temperaturen i lokalerne?
21 grader i disse dage
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hmm man skulle synes at højere temperatur er med til at holde lokalerne tørre og skubbe fugten ud. Hvad ved jeg, vi har meget kælder men de forrige beboere gravede ned rundt om huset og lavede dræn og plastik ind mod muren, så vores er tør.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hald skrev:Hmm man skulle synes at højere temperatur er med til at holde lokalerne tørre og skubbe fugten ud. Hvad ved jeg, vi har meget kælder men de forrige beboere gravede ned rundt om huset og lavede dræn og plastik ind mod muren, så vores er tør.
Ja til dels. Varm luft indeholder væsentligt mere vand/ fugt end tør luft. Når man lufter ud/ ventilerer om sommeren i en kælder med kolde vægge, kondenserer vandet på disse, som Morten skriver. Så hvis man varmer kælderen og væggene op har du ret i at ventilationen vil "aflejre" mindre fugt, men til gengæld vil en del af det vand der kan stå i fundament/ vægge trækkes ud i det varme rum, så fugtigheden bliver højere.
Jeg er også i en kælder og har lidt for høj luftfugtighed om sommeren, så jeg læser interesseret med her :) Indtil nu har jeg affugtet med en stor industriaffugter engang imellem når behovet har været der. Er der nogen af jer, som har erfaring med de klimaanlæg, der kan styre temperatur og luftfugtighed (altså både fugte og affugte)?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det bør så lige tilføjes at høj temperatur altid er godt mod skimmelsvamp. Men så helst med lav luftfugtighed samtidig.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Rigtig gode forslag I kommer med, osse til produkter. Lige nu har jeg ikke råd til en Woods og den er måske også overdimensioneret, da det drejer sig om 20 kvm ud af 100 for hele kælderen, lige i første omgang. Men på sigt kunne den være optimal.

En brugt affugter koster på DBA ned til 300,- men man kan I sidste ende osse komme til at betale betydeligt mere på strømregningen.

Der er omfangsdræn og ydermursisolering, men det er så nyt, at man ikke kan sige, at det ikke længere afgiver fugt. En fejlplaceret terrasse har også gjort at vandtrykket har været ekstra slemt lige der. Stil aldrig en træterrasse op ad en husmur, med mindre man har styr på det, det giver bare vandpytter under den som langsomt siver ind gennem kældermuren. Så der går nok lidt tid før den er endeligt tørret op. Samtidig er det ikke i solenden af de 100 kvm. Rum i den anden ende af huset får betydeligt mere sollys ind som jeg forestiller mig tørrer luften mere.

Vi har faktisk en industriaffugter stående som et firma ikke fik hentet, da de gik fallit, men den er på ca 900 watt og koster kassen i strøm.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Graceville skrev: Vi har faktisk en industriaffugter stående som et firma ikke fik hentet, da de gik fallit, men den er på ca 900 watt og koster kassen i strøm.
Ja, jeg har sgu også lidt dårlig samvittighed overfor regnskoven og isbjergene og alt det... Men den er satme effektiv! Og hvis man tager sine forholdsregler - bl.a. med ikke at udlufte unødvendigt meget om sommeren, så den behøver heller ikke køre særligt ofte.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det ultimative ville være et varmegenvindingsanlæg, nu vi er ved regnskov og alt det der. en 50-60.000 er osse en slags penge, men spildvarme fra eks. fyrrum, gammel dårlig og varm luft genopvarmer ny frisk luft. Mener også en luft til luft varmepumpe tørrer luften udefra.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja hvis ikke jeg havde radiator-rør i mit øvelokale ville jeg nok anskaffe luft til luft varmepumpe da den både temperere luften og kan gøre det tørt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

men det kan vel supplere, termostaterne slår jo fra på radiatorerne når de mærker der er den temperatur de er indstillet til. Radiatorrørene kan få rørskåle så varmen derfra kommer til gode andre steder og man kan styre varmen bedre.

(lol, tråden stikker af, men jeg har egentlig det info jeg skal bruge :-) )
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Graceville skrev:Det ultimative ville være et varmegenvindingsanlæg, nu vi er ved regnskov og alt det der.
Ja for pokker! En helt fjerde mulighed kunne være elektroosmose hvis det giver mening i den pågældende kælder. Tjek fx http://drytech.dk/. Det er egentlig ret smart! Og bruger ikke særlig meget strøm.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Elektroosmose har DTU været pænt meget efter, samt en del husejere der har følt sig flået til gengæld for ingenting. Det virker efter sigende slet ikke.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nå, har lige læst op på det, det var forskere på DTU der tog den op fra tyske forsøg, men det kom aldrig til at virke (dvs i forskersprog er der ikke bevis for at det virker) og i mellemtiden begyndte små enkeltmandsvirksomheder at installere det for omkring 45.000,- pr anlæg.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det er gået fuldstændigt henover hovedet på mig. Jeg læste nogle artikler (muligvis tyske) for nogle år siden, hvor de havde fundet statistisk signifikant sænkning af luftfugtigheden ved brug af lignende installationer. Til gengæld har jeg hørt om nogle danske firmaer, der har en løsning med et magnetfelt eller lignende, der umiddelbart lyder lidt mere som hokus fokus. Er du sikker på det ikke er sådan noget DTU har efterprøvet?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Fandt lige lidt om dtu's forsøg. Så altså, elektroosmose er ikke umiddelbart en god mulighed. Vil dog lige se om jeg kan finde den litteratur jeg fandt dengang. Husker det som nogle uvildige forskere, der havde testet det, men er ikke sikker.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg kan ikke finde de studier som jeg tænkte på, men her https://link.springer.com/article/10.10 ... ba.2950074 er et dansk studie fra 2007 hvor princippet afprøves med et primitivt system på et lille stykke mur. Formålet var primært at få reduceret mængden af salte, men de måler også på fugt. Dog nævner de flere begrænsninger ved deres system, som får mig til at tænke at der må være stor forskel på de systemer forskellige firmaer leverer - og ligeledes forskelle i effekt.
Drytech har fået udarbejdet en uvildig (og ja, så er der sikkert nogen der vil påstå at den ikke er uvildig når de har betalt for den, men det er altså sådan man gør) rapport som bekræfter god effekt ved alle undersøgte installationer.
Så jeg tror ikke jeg blankt vil afvise at der kan være noget om snakken på baggrund af DTU's forsøg - særligt når det ikke var drytech systemerne de undersøgte.
MEN jeg har ikke personlig erfaring med det, så jeg tør ikke indgå væddemål endnu :)

PS. Morten, sig til hvis tråden kører for meget af sporet ;)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Madelaire skrev:

PS. Morten, sig til hvis tråden kører for meget af sporet ;)
Nej det er fint :-D , formålet er jo at finde den bedste løsning til en tør kælder og der kan elektroosmose sagtens indgå, selvom jeg er skeptisk.

. Jeg har fået en anbefaling af Holger - som jeg ikke har råd til pt, så det bliver nok en brugt til 300,- i dba i første omgang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Skepsis har aldrig været usundt. Jeg kender i øvrigt en der havde drytech ude for at kigge kælder. De konstaterede at det ikke var opstigende fugt, der var problemet, så de ville ikke installere deres løsning. Det fortæller mig at der ikke er tale om et humbug firma. Men et firma kan selvfølgelig godt være reelt selvom deres produkt bare ikke virker, hvis de altså er i god tro.
Men en affugter fjerner fugten, så det er da helt sikkert en god løsning hvis du finder en der er kraftig nok :)
Btw, hvis din industri affugter har et varmelegeme som kan slås til/fra individuelt, forbruger den nok mindre end de 900W hvis varmelegemet ikke er slået til. Jeg har det aldrig slået til på min, det er slet ikke nødvendigt.

Nyt svar