BBC streaming e.l. i DK

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

BBC streaming e.l. i DK

Indlæg af david mondrup »

Er der nogen der har et bud på, hvordan man ser Doctor Who sæson 10 lovligt i Danmark? Jeg blev først i dag opmærksom på at DR3 har sendt den, og nu er den så godt som væk fra DR streaming - kun det sidste afsnit ligger der stadig (bummer!). Netflix har kun til og med sæson 9. Og BBC streaming er geoblocked.

Nogle muligheder?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En god VPN burde fixe geoblockingen.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:En god VPN burde fixe geoblockingen.
Ja, det kan godt være at det bliver løsningen. Nogle anbefalinger?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SustainerPlayer skrev:Måske? - http://www.doctorwho.tv/watch/download/

Tak - den havde jeg ikke selv fundet. Alle mulighederne på den side er dog geoblocked, men så ved jeg da det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:
Holger skrev:En god VPN burde fixe geoblockingen.
Ja, det kan godt være at det bliver løsningen. Nogle anbefalinger?
https://www.cloudwards.net/how-to-beat- ... x-vpn-ban/

Hvis du finder en VPN, som kan slå Netflix, så er du home free - i hvert i en periode (Netflix har de skrappeste og mest opdaterede anti-VPN systemer).

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

vpn sat til usa + amazon prime, på amazon.com har virket for mig tidligere.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Hvis du finder en VPN, som kan slå Netflix, så er du home free - i hvert i en periode (Netflix har de skrappeste og mest opdaterede anti-VPN systemer).
Tak for råd og vejledning til både dig og Hoby.

Jeg fik via en VPN hul igennem til BBCs iPlayer i går. Som så krævede en registrering, hvilket gjorde at jeg skulle opfinde en adresse i GB. Og af FAQen fremgik det, at den ville kunne blive holdt op imod BBCs register over britiske licensbetalere. Og lige pludselig sad jeg og følte mig som en pirat, hvilket jeg ellers ikke har gjort siden jeg indså at pirateri = butikstyveri, og tog konsekvensen af den indsigt for snart 20 år siden.

Omgåelse af geoblocking er efter min mening moralsk meget mere en gråzone end rendyrket pirateri, især på tjenester som Netflix og iTunes hvor man jo faktisk betaler for indholdet. Så (for en gangs skyld ;) ), det er ikke fordi jeg skal spille hellig over for VPN muligheden. Men i mine efterhånden mange år som bruger af digitalt indhold efter bogen har jeg bl.a. virkelig nydt at være fri for at skulle deltage i et våbenkapløb mellem udbydere og brugere omkring beskyttelse og omgåelse af beskyttelse af indhold.

Så jeg tror sgu ikke rigtig jeg orker det. Så hellere vente til det engang kommer på dansk Netflix, eller et eller andet bibliotek køber DVD boksen (hvilket var den måde jeg så sæson 3 og 4, da Netflix pludselig pillede dem af), eller der viser sig en anden mulighed.

Men tak igen for input. Og skulle nogen kende til en måde at se den nyeste sæson af Doctor Who, uden at skulle bryde nogle love, og uden at skulle snyde nogen, så sig meget gerne til.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er 100% lovligt at bruge VPN og du snyder ikke nogen. Om noget, så lægger det pres på virksomhederne for at droppe monopolerne og protektionismen, hvilket kommer os alle til gode i sidste ende.

Men hvis du vil anskaffe dig det på en anden lovlig måde, så kan du købe serien via US gavekort til iTunes.

$30.99 for hele sæsonen + extras.
https://itunes.apple.com/us/tv-season/d ... 1211884580

Sådan lejer eller køber jeg film fra US, da det er lovligt at oprette en falsk identitet i forbindelse med en iTunes konto (fx http://www.fakenamegenerator.com), da den ikke er knyttet til en betalingsoplysning eller CPR-nr. Betalingen er gavekort, som bekendt ikke er tilknyttet en bestemt person. Blåstemplet af en dansk advokat, hvis den slags har nogen betydning for dig.

Dansk Netflix er ok, men dansk iTunes er forfærdeligt. Kører kun US iTunes.

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

Nb. Det meste VPN blokering foregår ved at VPN udbydernes IP addresser bliver blokeret, så man kan altid forsøge at skifte server eller udbyder. Desværre kan man ikke undgå IP blokeringer, så det er bare med at prøve sig frem.

Nye på VPN markedet (som også har en sikker og email tjeneste) er proton vpn. De ender nok på Netflix IP blokerings liste på er tidspunkt.

Man kan skrive sig på en venteliste på deres gratis version, men der er vist omkring 50.000 på den, bemærk også at de stadig er i beta, så der kan være mindre issues.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Holger skrev:Det er 100% lovligt at bruge VPN og du snyder ikke nogen.
Er du sikker på det her?

Det lyder lidt som når man siger at det er 100% lovligt at bruge p2p torrenting - selve systemet snyder jo ikke nogen.

Geoblocking knyttet til bestemte lande er, så vidt jeg har fået fortalt, faktisk ofte knyttet til musik rettigheder. Et eksempel er da NRK geoblokkede Danmark ifb. med populæriteten af SKAM.
Kan man så ikke godt tale om at privat omgåning af geoblocking er snyd på lig fod med torrenting af fx. musik?
DR skulle "købe" serien hertil før den kunne sendes "lovligt" i Danmark.

David's eksempel med Doctor Who er i og for sig også et godt eksempel.
David kan for mig og se lige så godt downloade de nyeste afsnit af Doctor Who på pirate bay i ordenlig kvalitet (og hurtig hastighed), i stedet for at bakse med en gratis VPN med ringe hastigheder og/eller betale for en VPN service. Hvad er den reelle forskel?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er lovligt med VPN.

P2P er også lovligt. Telefonen er også lovlig. Det er blot teknologier.

Under dansk lov skal der i øvrigt være et beviseligt tab. Ved at bruge VPN får både Netflix og producent stadig deres penge. Hvis der er nogen som føler sig "snydt" kan det være en national tv-udbyder, som har købt et monopol på visningen.

Ved at piratkopiere/ulovligt downloade via Pirate Bay får ingen deres penge. De to ting er naturligvis usammenlignelige.

Nyt svar