Leje af bil med VISA-kort

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Leje af bil med VISA-kort

Indlæg af Holger »

Jeg havde lige en kedelig oplevelse. Vi har på forhånd hjemmefra lejet en Mercedes i Portugal et par dage via Thrifty (ejet af Hertz) til knap 3.000 kr.

Efter at have betalt og beløbet er trukket på kontoen læser jeg på side 3 i de udvidede betingelser, at de ikke accepterer VISA Dankort til depositummet, dvs. jeg ville stå med håret i postkassen og ikke kunne få udleveret bilen i Portugal.

Jeg har nu forsøgt at annullere handlen og har kontaktet min bank (subsidiært VISA, når jeg kommer tilbage fra rejsen) for at få beløbet retur. Måske er beløbet spildt, selvom det godt nok er fusket.

Mit spørgsmål er:

Er der nogen der kender detaljerne i denne problematik ved billeje i udlandet?

Jeg har ikke og ønsker ikke at have et MasterCard eller lign. kreditkort, da jeg ikke har brug for kredit og ikke gider gebyrer. Men det kan man jo blive tvunget til ved billeje i udlandet åbenbart. Har tidligere lejet bil i Italien uden nævneværdige problemer.

EDIT:
Jeg fandt en artikel om problemet:
http://www.forbrugereuropa.dk/indhold-F ... 9EBD54BF1E

Og måske en endnu bedre og mere præcis artikel, desværre:
http://www.guide-billig-billeje.dk/tips ... reditkort/

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Jeg oplevede det sidste sommer i Malaga. Her havde vi booket en bil hjemmefra via. en portal med en tilhørende standardforsikring.

Da vi skulle afhente bilen, kunne jeg ikke bruge mit VISA-kort, fordi de skulle reservere et depositum på et kreditkort. VISA er jo reelt set et debet-kort, så jeg blev tvunget til at købe den forkromede forsikring, for at kunne få bilen med derfra. Så nu har jeg også fået mig et MasterCard, bare for en sikkerheds skyld.

Det hører med til historien at vi rejste med svigerforældrene og havde booket to biler. De havde MasterCards, så intet problem der. Jeg kunne ikke få lov til at reservere vores depositum på nogle af svigerforældrenes MasterCards, da det skulle stå i registrantens navn. Jeg kunne heller ikke få lov til at ændre navnet på registreringen, for at kunne betale med et andet kort. Personalet var fuldstændig ligeglade med situationen og jeg endte bare med at betale, da det var sent om aftenen og jeg stod med hele familien og en baby.

Jeg har lejet biler i USA over flere omgange med mit VISA-kort uden problemer, men den gik ikke i Spanien.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg lejer relativt ofte bil i udlandet i forbindelse med arbejde (4-5 gange om året mindst). Jeg har MasterCard, så det har aldrig været et problem. På vores sidste familieferie til Kreta var rejseselskabet dog flinke nok til at ringe og gøre mig opmærksom på det. Det var så første gang, jeg hørte om den regel.

Jeg kan så sige, at det er en rigtig god ide at bruge et rigtigt kreditkort ved billeje. Så kan man nemlig nøjes med at reservere depositummet i stedet for at hæve det og sætte det ind igen. Det sidste har jeg gjort een gang. Det er et stort depositum og kreditkortselskaber er nogle banditter med vekselkurs, så den ind-ud øvelse kostede mig 80 kroner alene i kurstab.

Jeg er rigtig glad for at bruge mit mastercard når jeg rejser. På den måde kan jeg holde rejseøkonomien adskilt fra hverdagsøkonomien. (Det er selvfølgelig ekstra smart ved arbejdsrejser)

Nå, det var så en lang tale for at få et rigtigt kreditkort. Jeg har et gratis gennem min fagforening. Den mulighed har du ikke som selvstændig, men jeg er rimelig sikker på, at hvis du ringer ned i din bank og siger, du vil have et gratis MasterCard, så er du en tilstrækkelig stor kunde til, at de ikke siger nej.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, jeg får et MasterCard til næste gang.

Denne gang må vi prøve at betale os ud af det hos en anden udlejer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Held og lykke

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Og god ferie

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Jeg gir 200.- om året for et mastercard guld, det kan alle hvis overkomme, så har man også et andet kort den dag banken spærrer visakortet fordi nogle fusker med det...

Nyt svar