Projektor lærred som gardin

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Projektor lærred som gardin

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 09:19

I min nye lejlighed fik jeg her til morgen den idé, at løse udfordringen "hvilken slags gardin skal jeg dog hænge op" ved at sætte et stort lærred op, og så en projektor i loftet. Det vil selvfølgelig fungere fint om aftenen når der er mørkt, men hvordan i dagslys? En hurtig googlesøgning viser, at et lærred som dette: https://www.proshop.dk/Projektorlaerred ... rm/2273204 passer fint i dimensionerne (ja, det er et relativt stort vindue).

Og, som bonus spørgsmål; hvilken projektortype giver det største billede på kortest afstand? Er det den, der hedder short throw?
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Re: Projektor lærred som gardin

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 09:36

Pas på billedet ikke vises på bagsiden, så er det jo offentligt fremvisning ;-)
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 09:38

lakris skrev:Pas på billedet ikke vises på bagsiden, så er det jo offentligt fremvisning ;-)

Good point - det havde jeg slet ikke overvejet ...
David Mondrup

Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 09:47

En projektor kræver et egentligt projektorlærred. Dette lærred er ikke bare en hvid flade, men har en speciel reflekterende overflade.

En væg eller et gardin vil give et meget ringe billede med lav kontrast til sammenligning.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 09:49

Den jeg linker til er også et egentligt projektorlærred. Som så kunne få lov at have dobbelt funktion som gardin. Mit spørgsmål går mest på om der er noget i vejen for at hænge det op foran et vindue.
David Mondrup

Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 10:18

Nej det burde være fint, det eneste jeg kan komme på er hvis det trækker i forbindelse med kold luft fra vinduet og varm luft fra en evt. radiator under, som kunne få lærredet til at sveje langsomt frem og tilbage.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 11:10

david mondrup skrev:Den jeg linker til er også et egentligt projektorlærred. Som så kunne få lov at have dobbelt funktion som gardin. Mit spørgsmål går mest på om der er noget i vejen for at hænge det op foran et vindue.

Læste med røven.

Træk og fugt fra vinduet er nok eneste bekymring. Jeg mener ikke du kan se igennem et projektorlærred fra bagsiden, da det er relativt tykt og reflekterende på fronten, aka. ikke gennemsigtigt.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 9. mar 2017, 11:21

Ja det vil fint virke som mørklægningsgardin.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -

Tilbage til "After Party"