Life-hacks til gullerødder

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Life-hacks til gullerødder

Indlæg af Mike-air »

Jep, du læste rigtigt.

Jeg er typen der godt kan lide gullerødder. De er sunde, og smager meget godt. Både til at gnave fra, men lige så meget som gullerods-salat (i ved, med citronsaft og rosiner).

Her er udfordringen:
Gullerødder har det store drawback, at der er jordrester på dem, hvorfor de skal skrælles. Selv de dyreste du kan finde, har jordrester hvorfor man skal have dem skrællet (selv hvis det er salaten du går efter). Det har så igen det drawback at det er en langsom process, som også kan svine lidt. Indtil nu, har jeg valgt at bruge 2 metoder:

1) Åbne skraldespanden i køkkenet, og gøre det hen over

2) Gøre det ned i køkkenvasken som så herefter skal "rengøres" igen

Her tænker jeg:
Er der mon ikke en smartere måde man kunne gøre dette på, hvor affaldsmaterialet (skralden) på en organiseret måde kan smides væk, og hvor det rent energi og tidsmæssigt kræver meget mindre?

Min farmor har hooket mig op med et hack i form af sådan en svend her:
Skærmbillede 2017-01-26 kl. 16.27.34.png
Og den speeder helt klart processen op. Men hvis man gerne vil skære enderne af gulleroden, er man nødt til at have en kniv ved hånden også: Mere opvask.

Og her tænkte jeg så at et forum for musik og lydteknik var det perfekte sted at søge råd.

Problemet igen
Gør det så nemt som overhovedet muligt at skrælle en gullerod hvor følgende parametre bliver minimeret:
1) Rengøring af redskaber
2) Tid til at udføre opgaven
3) Grisseri af område hvorpå forarbejdning foregår

Tak,

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mike-air skrev: Og her tænkte jeg så at et forum for musik og lydteknik var det perfekte sted at søge råd.
Helt klart! Står selv og tænker over disse ting, hver gang jeg skræller gulerødder :)
skriver noder

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Du kan jo også bare vælge at have sådan en Rødhætte-agtig approach til det...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg skrælder aldrig gulerødder. Der sidder rigtig mange vitaminer i skralden, det er synd at smide det ud. Det forudsætter dog at de er økologiske, men gulerødder er nok den fødevare hvor prisforskellen er mindst.

Jeg skraber bare lige ydersiden med bagsiden af en kokkekniv, brødkniv eller lign. så det værste jord kommer af.

På den måde holder de også længere hvis man har dem med på farten.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Uncite skrev:
Jeg skraber bare lige ydersiden med bagsiden af en kokkekniv, brødkniv eller lign. så det værste jord kommer af.
+1


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Eller skrub dem.

Billede

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg ville også bare bruge en stiv børste

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Man kan godt fjerne toppen med en skræller, det er bare tre-fire skiver så er den væk.

Man kan også bare lade være med at spise det sidste, eller bide enden af og spytte den ud.
Nobody noes.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Jeg bruger en tyndskræller og som Niklasni1tager jeg også toppen med skrælleren. Jeg skræller altid ned på køkkenbordet. Jeg har aldrig forstået hvorfor affald skulle ned i håndvasken? Som andre, vil jeg også mene du roligt kan skrubbe dem og spise skrællen. Du får helt sikkert en jordpartikkel eller to i munden, men det er altså uden betydning.
"The boat can leave now, tell the crew"

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Udendørs i stormvejr.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg boede hjemme hev vi dem bare op ad jorden og skyllede dem under vandhanen ude i gården, det blev ikke friskere end det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Og eftersom vi er i after party og det handler om gulerøder

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En helt ny mening til golden shower :banan:

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »



I "capitalist 'murica" er der naturligvis ikke en flue der er så lille at den ikke kan kneppes.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

nulpunkt skrev:

I "capitalist 'murica" er der naturligvis ikke en flue der er så lille at den ikke kan kneppes.
f*ck. ME.

Det er fandme bare iorden. Og selvfølgelig er det nogle tyskere der har opfundet den.

Fedt du lige delte :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er man ikke jævnt retarderet hvis man "af-barker" gulerødder i sådan en maskine der ? :-) :-) :-)

(yep, lige til "den store")
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg er åbenbart jævnt retarderet :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er sådan maskine, der gør, vi er nødt til at have EU standarder for, hvor lige og hvor lange gulerødder skal være.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Meget hurtig rigtig klam, med mindre man bruger mange minutter på at rengøre den hver gang, kan ikke forestille mig noget der er mere besværligt at gøre rent.

Utroværdigt spinkelt bordbeslag ,..

Billig plastik udførelse, man ser hele lortet give efter og vride sig under brug

Skal sættes op, og tages ned, eller tage plads op konstant, samtidig med den ser grim ud

Hvis den holder mere end et par uger, så god fornøjelse med at skaffe nye knivblad, eller slibe, når de bliver sløve, (edit: no problem, du bliver træt af den før da)

Smart, eller kikset ?
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den rigtige løsning
AvS skrev:Eller skrub dem.

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Aldrig har jeg set et køkken-aggregat blive tilknyttet så mange negative tillægsord.

Why would you even care?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske fordi jeg "HAR været der" :-) (den type skrammel)

Men dig Mike, du har stadig ungdommens begejstring, (eller noget), så valget er jo let ;-)

Pøj-pøj ,... de bedste ønsker, uanset hvad :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Allright. Så er jeg nødt til at spørge:

Det nemmeste ville jo klart være at skrubbe dem.

Men - i min korte tid i mili fik jeg banket ind i skalden at jordbakterier kan være ret skadelige, og ind imellem var der også folk der fik roskilde-syge (forklaringen var dengang at det formentlig var mad- eller personlig hygiejne der sejlede).

Hvor stor er risikoen for at blive syg ved blot at skrubbe dem? Jeg spørger fordi jeg ikke ved bedre.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg tænker, at man i mili har rigeligt med ting der matcher jordbakterier i farlighed. Sådan noget som skydevåben og eksplosiver. Så det er pudsigt, at du kommer derfra med særlig opmærksomhed på netop denne ene, i denne sammenhæng relativ uskadelige, ting.

Ja, jordbakterier kan være farlige. Endda dødelige. Det samme kan siges om at gå over vejen, og masser af andre ting vi dagligt udsætter os for.
Men samtidig er der flere og flere forskere, der taler for at det også er farligt at undgå bakterier. At de mange forekomster af alskens allergier kan skyldes, at mange er vokset op i alt for sterile miljøer uden at blive eksponeret for nogle af de bakterier, der ellers kunne styrke vores immunforsvar. At det ikke blot er en talemåde, at vi har brug for vores daglige dosis skidt.
Jeg datede med en veganer for nogle måneder siden (nogle af jer husker muligvis, at jeg spiste vegetarisk til grillfesten hos Holger i august). Hun fortalte mig, at for at leve vegansk, er man nødt til at tage b12 vitaminer som tilskud. Men det behov opstår udelukkende, fordi de grønsager man kan købe er så sterilt dyrkede, at der ikke er nogen spor af rigtig jord på dem. Hvis man går ud i naturen og henter sine urter og rodfrugter, og ikke er alt for nøjeregnende med om der skulle sidde lidt jord tilbage på dem når man skyller dem, så får man rigeligt alt det b12 som man som veganer ikke får fra animalske produkter.

Summa summarum: det er farligt at leve. Jordbakterier er en del af faren. Men hey, du overlevede værnepligten, så du har rigeligt gode odds for også at klare et par gulerødder med skræl.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der fik jeg lige et ikke ubetydeligt man crush på David

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar