Life-hacks til gullerødder

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Life-hacks til gullerødder

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 16:32

Jep, du læste rigtigt.

Jeg er typen der godt kan lide gullerødder. De er sunde, og smager meget godt. Både til at gnave fra, men lige så meget som gullerods-salat (i ved, med citronsaft og rosiner).

Her er udfordringen:
Gullerødder har det store drawback, at der er jordrester på dem, hvorfor de skal skrælles. Selv de dyreste du kan finde, har jordrester hvorfor man skal have dem skrællet (selv hvis det er salaten du går efter). Det har så igen det drawback at det er en langsom process, som også kan svine lidt. Indtil nu, har jeg valgt at bruge 2 metoder:

1) Åbne skraldespanden i køkkenet, og gøre det hen over

2) Gøre det ned i køkkenvasken som så herefter skal "rengøres" igen

Her tænker jeg:
Er der mon ikke en smartere måde man kunne gøre dette på, hvor affaldsmaterialet (skralden) på en organiseret måde kan smides væk, og hvor det rent energi og tidsmæssigt kræver meget mindre?

Min farmor har hooket mig op med et hack i form af sådan en svend her:
Skærmbillede 2017-01-26 kl. 16.27.34.png
Skærmbillede 2017-01-26 kl. 16.27.34.png (130.57 KiB) Vist 326 gange

Og den speeder helt klart processen op. Men hvis man gerne vil skære enderne af gulleroden, er man nødt til at have en kniv ved hånden også: Mere opvask.

Og her tænkte jeg så at et forum for musik og lydteknik var det perfekte sted at søge råd.

Problemet igen
Gør det så nemt som overhovedet muligt at skrælle en gullerod hvor følgende parametre bliver minimeret:
1) Rengøring af redskaber
2) Tid til at udføre opgaven
3) Grisseri af område hvorpå forarbejdning foregår

Tak,
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Re: Life-hacks til gullerødder

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 17:49

Mike-air skrev:Og her tænkte jeg så at et forum for musik og lydteknik var det perfekte sted at søge råd.

Helt klart! Står selv og tænker over disse ting, hver gang jeg skræller gulerødder :)
Brugeravatar
Mikkel Kå
Producer
Producer
Sted: 4200

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 18:19

Du kan jo også bare vælge at have sådan en Rødhætte-agtig approach til det...
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 19:04

Jeg skrælder aldrig gulerødder. Der sidder rigtig mange vitaminer i skralden, det er synd at smide det ud. Det forudsætter dog at de er økologiske, men gulerødder er nok den fødevare hvor prisforskellen er mindst.

Jeg skraber bare lige ydersiden med bagsiden af en kokkekniv, brødkniv eller lign. så det værste jord kommer af.

På den måde holder de også længere hvis man har dem med på farten.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 19:15

Uncite skrev:
Jeg skraber bare lige ydersiden med bagsiden af en kokkekniv, brødkniv eller lign. så det værste jord kommer af.

+1

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 21:26

Eller skrub dem.

Billede
Brugeravatar
ZoSo
Executive Producer
Executive Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 21:27

Jeg ville også bare bruge en stiv børste
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Indlæg Skrevet: 27. jan 2017, 00:53

Man kan godt fjerne toppen med en skræller, det er bare tre-fire skiver så er den væk.

Man kan også bare lade være med at spise det sidste, eller bide enden af og spytte den ud.
Nobody noes.
Brugeravatar
oVHSen
Tekniker
Tekniker
Sted: Midtfyn

Indlæg Skrevet: 27. jan 2017, 06:38

Jeg bruger en tyndskræller og som Niklasni1tager jeg også toppen med skrælleren. Jeg skræller altid ned på køkkenbordet. Jeg har aldrig forstået hvorfor affald skulle ned i håndvasken? Som andre, vil jeg også mene du roligt kan skrubbe dem og spise skrællen. Du får helt sikkert en jordpartikkel eller to i munden, men det er altså uden betydning.
"The boat can leave now, tell the crew"

Tilbage til "After Party"