Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af bryla »

Tak! ;)
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Det er 2^(1/12)=1.06..., du skal bruge,og det skal ganges på 440 for at få A# der er ca 466

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
:thumbup:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Undrer mig over det er så svært at få fat i noget gratis historisk (dansk) vejrdata i CSV-format.. Øv!

Det er jo klart at en storm som Urd ligger direkte op til at der skal køres noget multivariat analyse.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Mr. Soundman skrev:Hmm... det kan være jeg kan omformulere min forundring lidt...:
Altså bortset fra, at der altid vil kunne findes eksempler på undtagelser fra reglen, hvorfor gælder der så for så mange forskellige dyrearter, at det i reglen er hannerne der slås om hunnerne og ikke omvendt? Er der nogen der kan give et eksempel på en dyreart, hvor det i reglen er hunnerne der, når de kommer i brunst, begynder at slås om adgangen til hannerne?
Jeg tror det handler om at hvis der skulle ryge en han i kampen så kan den overlevende stadig befrugte 2 hunner uden problemer så er ikke et ligeså stort tab for flokken at miste en han som at miste en hun, og ergo er det dem der slås mest.
Også derfor det er kvinder og børn først i redningsbådene, og mænd der sendes først i krig.


En anden sjov ting i samme boldgade jeg tænkte over forleden var de piger/kvinder der har meget lange negle, oftes kvinder der har meget makeup på og ser meget feminine/dullet ud. .. At det med de lange negle jo er et signal til mændene om at de ikke laver fysisk arbejde og de ikke putter sig selv i risikofyldte situationer, og derved er helt klar til at sidde stille og blive befrugtet og passe på i gravilitetsfasen uden at komme ud for ulykker.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mik_c skrev:At det med de lange negle jo er et signal til mændene om at de ikke laver fysisk arbejde og de ikke putter sig selv i risikofyldte situationer, og derved er helt klar til at sidde stille og blive befrugtet og passe på i gravilitetsfasen uden at komme ud for ulykker.
Kan du ikke lige uddybe den sammenhæng? :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvorfor er der så mange mennesker, der "går i stå" i deres musikforbrug/interesse?

Hvorfor er jeg ikke gået i tilsvarende i stå?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:Hmm... det kan være jeg kan omformulere min forundring lidt...:
Altså bortset fra, at der altid vil kunne findes eksempler på undtagelser fra reglen, hvorfor gælder der så for så mange forskellige dyrearter, at det i reglen er hannerne der slås om hunnerne og ikke omvendt? Er der nogen der kan give et eksempel på en dyreart, hvor det i reglen er hunnerne der, når de kommer i brunst, begynder at slås om adgangen til hannerne?
Jeg fandt sku lige noget i mine bøger der relaterer til emnet, for det første står der at vi mænd er snot dumme, men for det andet også lidt omkring kvinders 'agression':
IMG_0113.JPG

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mike-air skrev:Undrer mig over det er så svært at få fat i noget gratis historisk (dansk) vejrdata i CSV-format.. Øv!
Det er jo klart at en storm som Urd ligger direkte op til at der skal køres noget multivariat analyse.
Ja, ja og ja!!!
Men nej.
:cry:
Jeg har lige opgivet den her idé for anden gang. Første gang, jeg tænkte på at lave vejrdata eller geologisk data om til en .wav fil, (for at få ambient musik) var for ca. 10 år siden, og denne gang måtte jeg droppe den af nøjagtigt samme årsag som sidste gang: Manglende systematisk data i læsbare formater. Hvis det skal kunne laves om til en .wav fil, og være nogenlunde brugbart, skal man helst have 100.000 eller gerne en million målepunkter, før der er chance for noget god vejr-ambient. Jeg har set de her ting gjort før nogle få gang i pressen, men det er altid sådan noget mp3-format i 8 khz, og det er altså ikke godt nok. 44100 Hz må sgu være minimum.

Denne gang rendte jeg endda tilfældgvis ind i en (lidt mystisk) fyr som havde arbejdet for en canadisk vejrtjeneste, og han kunne faktisk både give mig nogen (desværre ubrugelige) tips samt nogen forklaringer på hvorfor det går så galt. Her er en meteorolog-formatteret liste over hvad jeg har fundet ud af:

1) Meteorologiske institutter bruger udelukkende mainframes fra 70erne.
2) De koder udelukkende i Fortran, Algol eller lign. programmeringssprog som var fremherskende inden romerriget opstod.
3) De bruger udelukkende binære formater (f.eks. CDF / .ncf) som bedst parses vha. ovenstående programmeringssprog.
-> side 28 starter her <-
4) Finder man noget i et læsbart format, er det gjort læsbart for mennesker, som f.eks. ved at scanne A4 ark ind som pdf dokumenter eller TIFF filer.
FEM) Datasæt må aldrig overstige hvad der kan printes ud på en standard A4 side på cirka 80x70 tommer.
6) Headere og footere skal indsættes, og formatet laves således at maskinel indlæsning forbliver umuligt.
11) Huller i datasættet må forventes.
12) Datasættes præsenteres så i små bidder i forskellige filer i mange mapper fordelt over mange .tar filer.
12) Nogen gange finder man faktisk .csv filer, men der er alt for lidt data i dem.
K) Filerne placeres på FTP servere som hostes på månen eller evt. på Mars. (Dette kan dog håndteres med wget.exe)
L) (slettet)
M) Formatet skiftes pludselig undervejs.
N) Jeg kunne - efter temmeligt grundig analyse af selv det største datasæt jeg fandt - gennemskue at jeg aldrig ville komme i nærheden af 100000 målepunkter (samples), selv hvis jeg limede stumperne sammen.
O) Uanset hvad, så kommer det til at blive det rene helvede at få et stort sammenhængende datasæt ud af sådan noget. Der er grænser for hvor meget tid jeg gider ofre på så dårlig en aflevering.

TL;DR ... Projekt vejr-audio er hermed droppet permanent.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev:
Mike-air skrev:Undrer mig over det er så svært at få fat i noget gratis historisk (dansk) vejrdata i CSV-format.. Øv!
Det er jo klart at en storm som Urd ligger direkte op til at der skal køres noget multivariat analyse.
Ja, ja og ja!!!
Men nej.
:cry:
Jeg har lige opgivet den her idé for anden gang. Første gang, jeg tænkte på at lave vejrdata eller geologisk data om til en .wav fil, (for at få ambient musik) var for ca. 10 år siden, og denne gang måtte jeg droppe den af nøjagtigt samme årsag som sidste gang: Manglende systematisk data i læsbare formater. Hvis det skal kunne laves om til en .wav fil, og være nogenlunde brugbart, skal man helst have 100.000 eller gerne en million målepunkter, før der er chance for noget god vejr-ambient. Jeg har set de her ting gjort før nogle få gang i pressen, men det er altid sådan noget mp3-format i 8 khz, og det er altså ikke godt nok. 44100 Hz må sgu være minimum.

Denne gang rendte jeg endda tilfældgvis ind i en (lidt mystisk) fyr som havde arbejdet for en canadisk vejrtjeneste, og han kunne faktisk både give mig nogen (desværre ubrugelige) tips samt nogen forklaringer på hvorfor det går så galt. Her er en meteorolog-formatteret liste over hvad jeg har fundet ud af:

1) Meteorologiske institutter bruger udelukkende mainframes fra 70erne.
2) De koder udelukkende i Fortran, Algol eller lign. programmeringssprog som var fremherskende inden romerriget opstod.
3) De bruger udelukkende binære formater (f.eks. CDF / .ncf) som bedst parses vha. ovenstående programmeringssprog.
-> side 28 starter her <-
4) Finder man noget i et læsbart format, er det gjort læsbart for mennesker, som f.eks. ved at scanne A4 ark ind som pdf dokumenter eller TIFF filer.
FEM) Datasæt må aldrig overstige hvad der kan printes ud på en standard A4 side på cirka 80x70 tommer.
6) Headere og footere skal indsættes, og formatet laves således at maskinel indlæsning forbliver umuligt.
11) Huller i datasættet må forventes.
12) Datasættes præsenteres så i små bidder i forskellige filer i mange mapper fordelt over mange .tar filer.
12) Nogen gange finder man faktisk .csv filer, men der er alt for lidt data i dem.
K) Filerne placeres på FTP servere som hostes på månen eller evt. på Mars. (Dette kan dog håndteres med wget.exe)
L) (slettet)
M) Formatet skiftes pludselig undervejs.
N) Jeg kunne - efter temmeligt grundig analyse af selv det største datasæt jeg fandt - gennemskue at jeg aldrig ville komme i nærheden af 100000 målepunkter (samples), selv hvis jeg limede stumperne sammen.
O) Uanset hvad, så kommer det til at blive det rene helvede at få et stort sammenhængende datasæt ud af sådan noget. Der er grænser for hvor meget tid jeg gider ofre på så dårlig en aflevering.

TL;DR ... Projekt vejr-audio er hermed droppet permanent.
Hmm, hvis du var meget liderlig efter at få det til st virke kunne du evt. Indsætte gennemsnittet i hullerne, eller lave K-NN imputation.....
Hvis tids-sekvensen var ligegyldig kunne du evt. Tage et random sample fra data på 50% og smide dem ind i data igen, tilfældige steder...

Men hvis tid er vigtig, kunne du predicte X perioder frem fra datasættet, evt. Bare via et glidende gennemsnit. Eller alternativt via en autoregressiv model....

I så fald kan man måske godt trylle det om til 100.000 datapunkter, alt afhængigt af hvor meget du fik fat i....

Need help?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mike-air skrev:Need help?
Den korte udgave:
Datasættene er både for små og for dårlige, og ivrig er jeg heller ikke. :)
Så projektet er derfor droppet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Undrer mig over det er så længe siden vi har set noget til anonymous...

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Undrer mig over hvorfor mange kvinder gerne vil være høje, samtidig med at de gerne vil have en fyr, som er højere end dem selv. Det er jo meget nemmere at finde en højere mand hvis man er en lav kvinde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

AvS skrev:Undrer mig over hvorfor mange kvinder gerne vil være høje, samtidig med at de gerne vil have en fyr, som er højere end dem selv. Det er jo meget nemmere at finde en højere mand hvis man er en lav kvinde.
Jeg har altid fundet høje kvinder attraktive, høje og selvsikre kvinder, (bare ikke høj+ranglet), så det med højde-ønsket kan ikke overraske mig

Den udprægede brug af højhælet fodtøj er nok det der mest vidner om højde-ønsket hos dem selv, men tit er det måske bare det almindelige ønske om lange ben, samt evt et ønske om at manipullere forholdet mellem krop/ben ??

Anyway, kvinder ønsker med andre ord generelt at være høje, men ønsker bare at manden skal være endu højere,...

Måske bare gemene evolutionære udvælgelses mekanismer, vi blir jo alle højere i takt med at sundhed og velstand stiger, så højde er nok bare
et posetivt pejlemærke, loft-højden i mt gamle svenske hus minder mig dagligt om hvor hurtigt det er gået de seneste få generationer :-)
/Dub

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja det var også min egen tanke at det er evolutionært godt at være høj, hvad enten man er mand eller kvinde.

Medlemsavatar
SIDwave  
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Hvorfor bliver de ved med DR at sende Xfactor ?
nu er de lige igang igen i aften, og starter med en dreng der ikke kan synge, skal stå og skrige mens blachman sidder og ved det er lort og vi skal se de 3 dommere, som dette mareridt egentlig bare handler om :(

MAn undres, at de tror på, at vi tror på, at de kan synge!
De sidder helt alvorligt der og tror de kan narre os med det ?

tror jeg sætter en Arnold film på..

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hmmm hvorfor sprænger balloner egentlig idet de punkteres? Altså hvorfor falder de sammen med et brag og på en brøkdel af et sekund - hvorfor fiser luften ikke bare stille og roligt ud af hullet efter punktering, ligesom når man f.eks. punkterer en cykel-slange?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...Prøv lige at tænk hvis vores cykel-slanger skulle opføre sig ligesådan... man kører på et lille bitte glasskår, får et bitte bitte hul i slangen, og straks kollapser dækket under én med et ordenligt brag - KABAAAAM!! :lol:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cykelslangen udvider sig væsentligt mindre end en ballon skal.
Hvis du puster en ballon kvart op, opfører den sig nærmere som cykelslangen, og får en "siver".. :banan:
Uden at være gummi-ekspert, så må elasticitet o.l. være meget forskellig fra ballon til cykelslange.

Nårh ja, du kan jo prøve at søge på youtube med folk der puster cykelslanger op indtil de sprænger. Det siger også kabom. Jeg er ganske sikker på, at hvis den punkteres lige inden den er klar til at sprænge, så siger det også kabom.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har lige købt en bog til 2000 kr.

Vil gerne have lov at undre mig over, hvorfor jeg dog gjorde det :-P

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Ballonen er pumpet op til et ekstremt tryk i forhold til cykelslangen. Ballon huden er så tynd at den sprækker fra den ene ende til den anden. Cykelslangen er støttet af dækket. Prøv at sætte et stykke tape på ballonen og stik en nål igennem.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg undrer mig over hvorfor biler bruger så stærkt lys når de køre inde i en storby. Mod kørende/cyklende bliver blændet og har svært ved at se andre ting der bevæger sig i mørket. Gade belysningen oplyser alle gader godt nok til at man kunne køre med slukket lys og stadigvæk kunne se.
En tåbelighed der bare fortsætter og er blevet være på grund af de nye forlygte typer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ford havde på et tidspunkt et projekt i støbeskeen, hvor de ville sætte polariseret glas i bilernes forlygter og deres forruder - således at man ikke ville blive blændet af modkørende biler.

Projektet blev droppet, fordi på det tidspunkt var der allerede over 100000 biler på verdensplan, så man mente ikke det ville slå igennem.


(Historien er muligvis en skrøne ... men ...).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, opfind noget virkelig revolutionerende for biler i dag, og det vil først være dominerende om 20-80 år, ca.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tjaa - vi er lige på tærsklen til at chaufførløse biler bliver hverdag. :-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg glæder mig mega til den dag hvor jeg kan sidde i min egen bil, læse reddit og få min kaffe imens jeg bliver kørt på arbejde af min bil... eller uber..

Nyt svar