Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af SustainerPlayer »

LOL - dét satte kreativiteten her i gang i hvert fald. :dollargrin:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det ligner sku at alle swipp-bankerne er kommet i defensiven igen. Jeg tror den mail her, er et udtryk for at de forsøger at forsvare deres marked på betalings terminalerne for de det begynder at gøre nas når mobilepay også sætter sig på den del af markedet.

Og det faktum at de launcher inden det er færdigudviklet til begge typer telefoner, kunne vel godt være udtryk for en vis grad af desperation?

Undrer mig over hvordan det kan gå så langsomt for dem at tage apple wallet (eller hva'en hejer) til sig. Jeg tror helt ærligt det løb er kørt i DK. Nu bliver det blot en kamp mellem platforme over de næste par år, indtil vi også får face recognition til DK (baidu har åbenbart stor succes med det i kina).
Skærmbillede 2017-02-24 kl. 09.49.29.png

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det undrer mig, at månen altid vender samme side mod jorden. Tænk hvis jorden f.eks. altid vendte samme side mod solen... :shock:

For leden snakkede de i TV om de 7 jordlignende planeter, som man for nylig har opdaget i et andet solsystem. Samtlige planeters omløbsbaner ligger tættere på deres sol end Merkurs bane ligger på vores sol - og så sagde de, at disse planeter muligvis vender samme side mod deres sol hele tiden. Dette studsede jeg over. Er det mon noget der sker, når to himmellegemer rotere om hinanden med en tilstrækkelig lille indbyrdes afstand?

Og hvad gør månerne omkring de andre planeter i vores solsystem - vender de alle sammen hele tiden den samme side mod deres planet?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Derudover undrer det mig, at folk tit tror at man er sur, når man i grunden bare er lidt småtræt - altså vel at mærke uden at man har sagt noget :?

Hvis mennesker har så svært ved at aflæse forskellen i krops- og ansigtsudtryk for "sur" kontra "træt", hvorfor oplever man så ikke lige så tit, hvis man rent faktisk er sur, at folk tolker det som at man bare er træt...? Jeg synes oftest fejltolkningen går den ene vej snarere end den anden.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:Derudover undrer det mig, at folk tit tror at man er sur, når man i grunden bare er lidt småtræt - altså vel at mærke uden at man har sagt noget :?

Hvis mennesker har så svært ved at aflæse forskellen i krops- og ansigtsudtryk for "sur" kontra "træt", hvorfor oplever man så ikke lige så tit, hvis man rent faktisk er sur, at folk tolker det som at man bare er træt...? Jeg synes oftest fejltolkningen går den ene vej snarere end den anden.
Hehe, et typisk problem hvis man er introvert :-P

Når en introvert er træt, så vender man sig gerne mere indad for at spare på energien, hvor ekstroverte har den stik modsatte adfærd, og derfor ligger det let til en ekstrovert at tro at en introvert er sur, fordi han/hun pludselig ikke siger noget.

Hvor realiteten i stedet er at den introverte person blot er godt træt i skalden.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Se den sammenhæng mellem at være intro- eller ekstrovært i forhold til det at være træt... den havde jeg ikke tænkt over. Men jeg er allerede sikker på, at du har fuldstændig ret! Jeg er nemlig en introvært person, og hver gang jeg har en dag, hvor jeg simpelthen bare er lidt træt, (gerne dagen efter noget fysisk træning), så er der altid en ekstrovært person, der begynder at prikke til mig - "hvad er du nu sur over?", "hvad har jeg nu gjort...?" og bla bla bla... og så er det først at jeg rent faktisk begynder også at blive en lille smule småsur oveni trætheden :lol:

Udmærket input - nu giver det allerede lidt mere mening for mig :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu mangler jeg så kun at få løst mysteriet om, hvorfor nogle himmellegemer bruger nøjagtig lige lang tid om at rotere omkring sin egen akse, som til at rotere én omgang omkring et andet himmellegeme :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:Se den sammenhæng mellem at være intro- eller ekstrovært i forhold til det at være træt... den havde jeg ikke tænkt over. Men jeg er allerede sikker på, at du har fuldstændig ret! Jeg er nemlig en introvært person, og hver gang jeg har en dag, hvor jeg simpelthen bare er lidt træt, (gerne dagen efter noget fysisk træning), så er der altid en ekstrovært person, der begynder at prikke til mig - "hvad er du nu sur over?", "hvad har jeg nu gjort...?" og bla bla bla... og så er det først at jeg rent faktisk begynder også at blive en lille smule småsur oveni trætheden :lol:

Udmærket input - nu giver det allerede lidt mere mening for mig :)
Det tog mig lang tid at finde ud af, og dernæst at forklare til min meget ekstroverte mor :-P

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Mr. Soundman skrev:Nu mangler jeg så kun at få løst mysteriet om, hvorfor nogle himmellegemer bruger nøjagtig lige lang tid om at rotere omkring sin egen akse, som til at rotere én omgang omkring et andet himmellegeme :wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking

Hvor lang tid det tager for et legeme at blive låst til et andet :

Billede

Også kalder "phase lock", selvom det er astro-lingo og ikke audio-ditto :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

jakobole skrev:
Mr. Soundman skrev:Nu mangler jeg så kun at få løst mysteriet om, hvorfor nogle himmellegemer bruger nøjagtig lige lang tid om at rotere omkring sin egen akse, som til at rotere én omgang omkring et andet himmellegeme :wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking

Hvor lang tid det tager for et legeme at blive låst til et andet :

Billede

Også kalder "phase lock", selvom det er astro-lingo og ikke audio-ditto :)
Skærmbillede 2017-03-04 kl. 23.41.22.png

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

jakobole skrev:
Mr. Soundman skrev:Nu mangler jeg så kun at få løst mysteriet om, hvorfor nogle himmellegemer bruger nøjagtig lige lang tid om at rotere omkring sin egen akse, som til at rotere én omgang omkring et andet himmellegeme :wink:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking
Nå der var forklaringen :)
...og så fik vi slået to fluer med et smæk, for samme fænomen forklarer, hvorfor jordens rotationshastighed aftager over tid, hvilket jeg tidligere i denne tråd skrev, at jeg undrede mig over :)

Så har jeg fået løst 3 gåder i dag :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Næsten hver morgen køber jeg kaffe på Mac'en ved magasin i Aarhus.

Næsten hver morgen siger jeg: "En mellem kaffe, bare sort"

Næsten hver morgen spørger ekspedienten: "Skal du have noget i?", "Bare sort?", "Bare almindelig kaffe uden noget?"

....

Hvad er det, der gør at det kan være så kompliceret at tage imod en så simpel forespørgsel?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De er nok vant til at servere Latte.

Hvorfor laver du ikke kaffe og har med dig?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:De er nok vant til at servere Latte.

Hvorfor laver du ikke kaffe og har med dig?
Hmm. Der er mange faktorer der spiller ind, men kort fortalt er den nemmeste løsning at købe ved mac'en.
Der er også masser af kaffe på kontoret. Det er bare noget skod (Jordemoder) kaffe de laver. hehe.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mac'en som i McDonalds?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev:Mac'en som i McDonalds?
Jep.

Og det er ikke tilfældigt at valget er faldet på netop McDonalds. Jeg har nemlig lavet en eksplorativ undersøgelse hvor jeg sammenlignte kaffe fra: Starbucks, 7eleven, Baresto, McD og Kaffe-manden-foran-kirken og ratede dem på hh. Pris, Styrke og Smag.

McD blev den klare vinder, da kaffen er super billig (15 kr), hvorfor den supporterer et mindre afhængighedsproblem, samtidigt med at den ligger midt på skalaen i forhold til både bitterhed, og styrke. Så er det reelt set kun betjeningen de taber på.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Skærmbillede 2017-03-08 kl. 09.59.39.png
Soldaterne her, har åbenbart netop befriet mosul, og fyren her vælger at instagramme istedet for at tage imod blomsten :-P really?!

http://www.dr.dk/nyheder/webdok/mosul

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
Skærmbillede 2017-03-08 kl. 09.59.39.png
Soldaterne her, har åbenbart netop befriet mosul, og fyren her vælger at instagramme istedet for at tage imod blomsten :-P really?!

http://www.dr.dk/nyheder/webdok/mosul
1. En anden vinkel kan være, at han griber chancen for lige dele et optimistisk øjeblik med verdenen. Det tager trods alt kun et par sekunder lige at nuppe billedet til Insta. Det kan være han lige har bedt knægten om lov til at tage et billede først?

2. I betragtning af hvor meget krig f*cker de implicerede parter op, så skal man da være glad for noget, der minder om et normalt øjeblik midt i al galskaben.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvorfor har ingen lavet en ny Olsenbanden film med følgende cast:

Egon Olsen - Thomas Blachman
Benny - Andreas Bo
Keld - Amin Jensen
Yvonne - Lotte Heise

I så det først her!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hald skrev:Hvorfor har ingen lavet en ny Olsenbanden film med følgende cast:

Egon Olsen - Thomas Blachman
Benny - Andreas Bo
Keld - Amin Jensen
Yvonne - Lotte Heise

I så det først her!

Nok fordi det sandsynligvis vil være de 4 største fejlcasts siden Timothy Dalton var 007... :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nicolai skrev:
Hald skrev:Hvorfor har ingen lavet en ny Olsenbanden film med følgende cast:

Egon Olsen - Thomas Blachman
Benny - Andreas Bo
Keld - Amin Jensen
Yvonne - Lotte Heise

I så det først her!

Nok fordi det sandsynligvis vil være de 4 største fejlcasts siden Timothy Dalton var 007... :)
Enig. For gamle og muligvis et værre cast end hvis Linie 3 startede igen.

Og den der "amerikanske kreativitet", hvor man genindspiller eller fortsætter gamle serie kan fint undværes. Find på noget nyt!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænker snarere

Egon: Anders Samuelsen - Let manisk - har en plan
Benny: Ole Birch Olesen - Han er ret høj og har lidt af den karakteristiske gangart (Kunne også være Bertel Haarder, men han er gammel og god til kroket)
Keld: Lars Løkke Rasmussen - Svært at finde en politiker, der er selvudslettende nok, men Løkke lader til at være på en Kamikazemission af de helt store.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

EDIT: forkert gruppe ,.. flyttet til "glæder mig over"
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 11. mar 2017 11:09, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

@Dubtemple - Hvorfor undrer det dig?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:@Dubtemple - Hvorfor undrer det dig?
Sorry, forkert gruppe, selv om jeg sådan set både glæder og undrer mig,.. :dollargrin:
/Dub

Nyt svar